Rollkur/Hyperflexion

Datum: 2010-12-17 ~ Tid: 11:13:00
Rollkur är en extrem variant av ridträning speciellt inom dressyrsporten som innebär att ryttaren förböjer hästen onaturligt både i lod och i sidled. Hästen går så att säga med nosen mycket nära bringan eller mycket nära ryttarens ben. Detta är skadligt för hästen, men tillämpas som träningsmetod upp t o m OS- och VM-nivå. Många anser att rollkur är djurplågeri. Källa: Wikipedia.


(Bilder från google)


Rollkur förekommer inom nästan alla grenar, men är "vanligast" inom dressyren.

Man har diskuterat angående rollkur/hyperflexion på en tävlingsplats och under framridning. Vid vissa stora tävlingar sätts kameror upp men annars bör en kontrollant finnas på plats. Såhär har det sagts:


"Det viktiga är inte hur en häst håller huvud och hals under framridning, utan hur formen framkallats. Har det skett med "aggressiv force" är det inte tillåtet.

Definitionen av rollkur/hyperflexion är nu, enligt FEI, en böjning av hästens hals genom "aggressiv force" och därmed inte tillåtet.

Att rida hästen enligt metoden LDR (låg, djup och rund) är enligt beslutet tillåtet. Om det inte görs med våld eller tvång."


Det finns vetenskapliga bevis, som genom endoskopi bevisat att det bland annat uppstår blödningar i luftgångarna på de hästar som rids i rollkur/hyperflexion.


Bild från cavallo.de

 

Jag är helt emot rollkur, förstår inte vitsen med att vilja rida sin häst på ett skadligt sätt med nosen i bringan?

Kommentarer
Postat av: Emma - En allroundryttare!

Håller med, vad är det för fel med att rida i en korrekt form? ^..^



2010-12-17 @ 11:37:43
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag är också helt emot denna metoden!!!

2010-12-17 @ 11:39:59
URL: http://epril.blogg.se/
Postat av: emma

håller med dig!

2010-12-17 @ 11:43:00
URL: http://bbaraemmas.blogspot.com
Postat av: Jessica

Kanske fel att säga detta just under detta inlägg men: trevlig blogg!! Gällande ämnet i inlägget är min spontana reaktion: fruktansvärt!! Tacksamt ändå att det har blivit så pass mycket diskussion kring detta vilket förhoppningsvis bidrar till en ökad kunskap och minskat användande av denna metod.

2010-12-17 @ 11:51:35
URL: http://dromdansaren.blogg.se/
Postat av: Paulina

Usch, mår illa av att tänka på att ryttare använder denna metod, trots att forskning visar att det är skadligt..

2010-12-17 @ 11:59:47
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Ida *Meya o Tex mamma*

Fyfan vad hemskt! man ser verkligen på hästen att den inte är lycklig! stackars stackars....

2010-12-17 @ 12:02:26
URL: http://premiercru.webs.com
Postat av: my

fy stackars hästar ! :(

2010-12-17 @ 12:12:50
Postat av: Emelie

Alltså jag blir såååå JÄVLA FÖRBANNAD rent ut sagt på sån jävla skit!!!! Hur i helvete kan man med berått mod plåga djuret vilket det faktiskt handlar om för att man ska vinna så mycket tävlingar och klasser????? Då är det nog fan dags att byta yrke och börja med trähästar!!!!!! Ursäkt min långa ramsa med svordomar men det gör mig så arg :(((( Jag har ridit och ridit in hästar i över 20 år och jag har ALDRIG tvingat dem till såna konstellationer. Allt har ALLTID varit på hästens förmåga och villkor!!

Jag visste inte ens att det excisterade förrns ett halvår sen trodde inte det va möjligt att behandla vårt vackra ståtliga kloka djur på det viset?? Yuck rent ut sagt :(

2010-12-17 @ 12:14:54
URL: http://missyemelie.blogspot.com
Postat av: Elin

Vad skönt att se din åsikt angående detta. Det som också händer är att man stryper av syretillförseln för hästen, detta görs för att det avlas ju på så himla mkt blod i de bästa hästarna så man stryper lufttillförseln för att få de lugnare, det är som att de blir "groggy" och man får en lite lugnare häst att kontrollera.

2010-12-17 @ 12:22:23
URL: http://stallvran.blogg.se/
Postat av: Elin

Alltså, jag tycker det är en absolut oförlåtlig metod att använda sig av. Det framkom kanske inte av min förra kommentar, ville bara dela mer information till läsarna. Men det är obegripligt att man behandlar sin häst, som lägger all sin tillit till ryttaren, på detta sätt. Tvi!

2010-12-17 @ 12:24:45
URL: http://stallvran.blogg.se/
Postat av: Frida

Vidrigt är vad det är.

Visst är det bra att de lagstiftar emot det på framridning och tävling, men hur ser det ut hemma hos ryttarna som använder sig av metoden? I ridhuset, i paddocken, under unghästträningen?

2010-12-17 @ 12:27:58
Postat av: Denise

Tycker verkligen inte man borde använda sånna här metoder!! Finns så många bättre sätt att rida hästen på.! Tycker verkligen att dom stora ryttarna ska ta sig en tanke ställare med vad dom håller på med

2010-12-17 @ 12:38:52
Postat av: denise

http://www.youtube.com/watch?v=TahYWzsCdQM

2010-12-17 @ 12:39:53
Postat av: Denise

Känsliga människor bör inte se filmen ovan!!

2010-12-17 @ 12:41:41
Postat av: s

Jag är emot detta, det ser hemskt ut!! :(

2010-12-17 @ 13:56:35
URL: http://simplyythebest.blogg.se/
Postat av: Amanda

Det är rent vansinne! Och hur många tar inte efter sina "idoler/förebilder" som håller på så då tro?

Om man har en häst som det tar lite längre tid för att slappna av och komma till rätt form, så kanske man bör överväga att rida fram längre eller försöker hitta en metod som fungerar. Men genom att använda våld löser inget!!

Jag är HELT EMOT denna metod!! Det är skadligt för hästarna OCH de ser INTE BRA ut någonstans!!

2010-12-17 @ 14:05:33
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag tyckte förut att Edward Gal red så otroligt mjukt och bra, men det visade sig bakom kulisserna rider han hästarna på det här sättet. Då sjönk min respekt för honom till 0. Jag förstår inte hur man kan kränka en häst på det här viset.

2010-12-17 @ 15:27:58
Postat av: Louise

Ja, titta bara på Anky van Grusven. Hon rider sina hästar så och hon tävlar på toppnivå, borde hon inte veta bättre? Hon kan ju gå o brinna upp någonstans. Jag fattar verkligen inte dem som rider sina hästar på det plågsamma viset, jag är helt i mot det och man måste ju nästan ta till våld och tvång för att få sin häst att gå på det sättet. Och dessutom, när det gjorts undersökningar och vetensklapliga bevis att det är farligt och plågsamt för hästen, så fortsäter ryttare fortfarande att rida så. Vem det nu är som har "kommit på" att det är "bra" att rida så är inte riktigt klok i huvudet.



FYFAN SÄGER JAG BARA!

2010-12-17 @ 15:34:40
Postat av: ELINOR

Jag tycker såhär att när hästen går bra anstränger den sig hårt, fast på ett bra sett. Rollkur anstränger man hästen ännu mer vilket visa påstår är bra för då blir tävlingarna en "enkel" uppgift. De är som om att toppryttarna i hoppning som tävlar 1.50 skulle träna på 2 m hinder hemma. Tycker de är sorligt att eliten som ska vara förebilder för våra unga ryttare beter sig så. Inte okej!!!

2010-12-17 @ 16:40:36
URL: http://elinorstankar.blogg.se/
Postat av: sofia

känner mig lite efter, men varför rids dem så? va har de för "funktion"?

tkr de ser hämskt ut!



tack för en bra blogg!!

2010-12-17 @ 17:20:32
Postat av: Vendela

men shit! Jävla idioter som rider så! man såg ju liksom hästarnas ögon bara... dom såg inte speciellt lyckliga ut iaf...

2010-12-17 @ 17:49:17
URL: http://hastus.blogg.se/
Postat av: smelle

Håller verkligen med... hästarna ser ju inte speciellt glada ut heller ._.

2010-12-17 @ 18:04:53
URL: http://smelle.wordpress.com
Postat av: jojo

sen får de inte bara hästen att må fysiskt dåligt utan psykiskt hästr brukar hyperventilera pg detta och må gätte dåligt av skyr detta

2010-12-17 @ 20:33:11
Postat av: Anonym

DJURPLÅGERI

2010-12-17 @ 21:06:57
Postat av: Anonym

är det parzival på bilden i mitten (fuxen)????!!!!! :ooo

2010-12-17 @ 21:08:12
Postat av: sofie

Såg några kommentarer om anky och edward här ovan. Hade de ryttarna plågat sina hästar så mycket som på bilderna här, så hade inte de kunnat vinna VM och OS. man ska inte tro på alla bakom kulisserbilder och filmer, det finns många bra redigerings program som sånna som vill förstöra kan använda sig av. Men det är klart, de rider kanske nte sina hästar så som ni tycker att de ska göra(som har kommenterat), men anky o edward har nog lite mer erfarenhet.



Självklart är jag emot rollkur, helt klart djurplågeri!

2010-12-17 @ 21:30:32
Postat av: Jessica

till Sofie: Så du tycker det är okej att dom rider rollkur bara för att dom tävlar på toppnivå? Konstigt.

Och har dom har så bra redigeringsprogram att dom kan redigera filmer?

2010-12-17 @ 21:58:54
Postat av: sofie

jessica: nej självklart inte, kanske ska du läsa ordentligt vad jag har skrivit innan du börjar hacka på mig.



man kan redigera filmer precis som man kan redigera bilder.

2010-12-17 @ 22:03:04
Postat av: Karin

Ja, fast att Anky är en flitig användare av rollkur kan väl knappast undgått någon...

2010-12-18 @ 00:41:42
Postat av: Louise

Till Sofie: Anky pratar om varför hon rider Rollkur

--> http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU

Så jag tror knappast att några redigerar filmer ;s Dessutom tror jag inte att man kan redigera filmer.

2010-12-18 @ 11:22:23
Postat av: Ingrid

Spännande att Anky ger dubbla budskap i videon ... och helt plötsligt vet hon inte skillnaden på 3 min och 15 min :s

2010-12-18 @ 11:28:24
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Anonym

på videon kan ni ju se att hon inte rider i rollkur hela tiden, när hästen blir mjuk i munnen så släpper hon ju fram den.

2010-12-18 @ 11:55:33
Postat av: Ingrid

Man ser också att hästen protesterar genom att slänga med huvudet och pilla med bettet när hon rider den i rollkur.

2010-12-18 @ 11:57:19
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: malin

Herregud, jag ryggade baklänges när jag såg bilderna... Fick en ordentlig genomgång av det med för och nack delar när jag jobbade hos Jan Brink - Men jag är oavsett de få fördelar som finns, VÄÄldigt emot!



http://malintholf.blogg.se

2010-12-18 @ 12:13:33
URL: http://malintholf.blogg.se/
Postat av: sofia

Jag tycker folk överreagera så himla mycket på rollkür. Anky har alltid ridit det och hennes hästar är nästan aldrig skadade, hur kan det då vara så dålig för hästen? Hon har vunnit OS och VM, hon vet vad hon sysslar med. Det är när okunnig ryttare börjar rida och använda sig av det som det blir skadligt. Anky vet precis till vilken gräns hon kan använda det och viktigast VARFÖR hon använder det. Hon sitter inte och rider rollkür ett helt pass för er som tror det. Jag har sett när Anky rider sina hästar, både dressyr och westernhästen, dom ser bara ut att ha kul.

2010-12-18 @ 12:19:11
Postat av: Paulina

På den videon, när Anky säger att hon aldrig skulle tvinga hästen till det, eller att det aldrig skulle bli en "fight", så får man ju samtidigt se hur hon rider hästen, och den protesterar ju gaaaaaaanskaaa mycket... :S Jag tror inte en häst frivilligt väljer att gå på det sättet, det borde göra jätteont ju :O Hästens ögon ser också jätteplågade ut!

2010-12-18 @ 15:19:22
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Louise

det är bara SÅ fel. punkt.

2010-12-18 @ 15:59:32
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Evelina

Så galet fel. Att folk inte reagerar (folk som kan göra skillnad då)

2010-12-18 @ 18:18:33
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Anonym

det där med att anky sa att det aldrig skulle bli en fight och att de filmade när det blev en "fight". alla hästar spjernar emot någon gång, vill slå sig fri, och skulle man då filma det i slow motion så skulle det se ut precis såhär. hon drog inte i den, hon höll ju bara kvar.



Därimot så är det farligt/djurplågeri när den som gör det inte vet vad den håller på med, nybörjare.

2010-12-18 @ 18:40:48
Postat av: Amanda

Fy vad arg man blir! Titta på hästen blick.. ser den lycklig ut?:(

2010-12-18 @ 20:14:25
Postat av: paulina

men eftersom det kan vara en så farlig metod om man gör fel, borde det ju förbjudas helt och hållet? Jag menar, amatörer gör ju som sina förebilder.

2010-12-18 @ 22:13:07
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Julia

Vänta lite nu... Exakt alla toppryttare rider efter denna metod som variation till tävlingsformen. Anky van Grunsven, Edward Gal (http://www.youtube.com/watch?v=lZdGBf_9IT4), Adelinde Cornelissen, Patrik Kittel (..jag kan fortsätta rabbla) har alla en sak gemensamt - alla tillhör den absoluta världseliten och alla rider de på det här ridsättet, efter en metod utformad av Sjef Janssen.

Om hästarna skulle vara olyckliga och nertvingade i denna form, tror ni på fullt allvar att de skulle klara av att prestera på topp, att de skulle klara att vinna alla dessa mästerskap? Tror ni verkligen att Totilas, som med sin fantastiska utstrålning dragit på sig ett flertal världsrekord och olika titlar, är olycklig? Det tror inte jag. De hästar som platsar i världseliten är fantastiska på det sättet att de alltid ställer upp för sin ryttare och gör vad de ber dem om. Jag är övertygad om att elitryttarna vet exakt vad de gör med tanke på hur viktigt det är att en häst på den här nivån mår bra. De tränar dessutom successivt fram de muskler som krävs för denna träningsform, och det är knappast så att de drar ner dem i den här formen. Det är som när man själv ska lära sig att gå ner i spagat, man lyckas inte första gången när man är otränad utan det är något man måste träna upp. Jag är helt säker på att eliten vet vad de håller på med.

Om man inte accepterar det här ridsättet, accepterar man heller inte dressyrvärlden, och då hör man ej heller hemma där.



Måste tillägga att jag är emot användandet av denna träningsform om man inte är just ryttare på hög nivå.

2010-12-18 @ 23:06:37
Postat av: Julia

Jag tycker inte ens att det ser bra ut, jag tyker det se på tog för ansträngande ut för hästen det ser liksom inte avslappnat eller naturligt ut tycker jag.

2010-12-19 @ 12:50:24
URL: http://www.aanimallife.bloggplatsen.se
Postat av: Amanda

Gud helt hemskt hur tänker man !!

2010-12-19 @ 14:36:41
URL: http://horsesloove.blogg.se/
Postat av: evelina

jag tycker han har mycket bra att säga.



http://www.youtube.com/watch?v=d_ZxIYMeojE

2010-12-19 @ 16:43:33
Postat av: Paulina

Måste hålla med Evelina om videon ovan!

2010-12-19 @ 20:29:52
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: carro

sett en del kanske inte alltid håller med att det är så farligt som det ser ut? weird... men men!

Kan säga så här, Bara för att alla gör det, är det då rätt? Om alla tränar på det sättet och vill få hästen i den "formen" för att det ser "snyggt" ut och "proffsigt" så betyder det inte alltid att det är rätt. Om alla började misshandla sina hästar, skulle du också göra det, för att alla andra gör det? Alla har sina olika syner på rätt och fel.

Men att tvinga ner hästen på ett onaturligt sätt för den, kanske inte är rätt?

Hästen har funnits i cirka 55 miljoner år, LÅNGT innan människan. Människan tämjde den och tränade den till vad de var ute efter, utan en tanke på vad människan gjorde med den.

Hästen är ett djur, människan är ett djur bland andra djur. Skulle vi tycka om om någon kom och tränade oss på ett sätt vi inte tycker om som kanske rent av är smärtsamt i längden?

Hästen är ju inte född för att bära OSS på deras ryggar. Varför skulle den då vara född för att gå i den formen? Hästen bryr sig inte smack om hur snyggt den går. Så länge den mår bra och trivs är hästen nöjd.



Jag är emot rollkur!

2011-02-03 @ 09:37:05
URL: http://lovelyfreak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner