Tjenare

Datum: 2010-12-10 ~ Tid: 12:37:28
Tog sovmorgon till klockan 11 idag, skönt! :D

Sen bar det av till banken där jag fick hjälp att sätta in pengarna som jag sålde Braven för.
(250 000kr för er som tjatar så)

Sen tog jag ut pengar från mitt kort för första gången. Det gick riktigt bra med lite guidning från pappas sida. Blev 1500kr, så att jag har något att köpa julklappar för till Mamma och Pappa, har lite mer hemma som jag får lägga till om det inte räcker till det jag planerat att köpa.

Anledningen till att jag aldrig tagit ut pengar från kortet förut är att jag alltid får pengar av mamma och pappa om jag vill göra något. Tex om jag ska på bio, köpa godis, köpa kläder eller köpa ny hästutrustning. Men det kändes lite fel att be om pengar som jag skulle använda för att köpa saker till dom med, haha!

Ja jag är väl medveten om att jag är bortskämt som aldrig behöver betala någonting själv men jag är väldigt tacksam och artig så fort jag får något. Tänk på att jag använder hela mitt studiebidrag till att betala stallhyra och foder till Cupido. Då bidrar jag ju med något i alla fall. Våran stallhyra ligger bara på 700kr i månaden och då ingår fri tillgång på torv. Sen om jag vill ha något lite dyrare inte täcken men saker till mig så sparar jag ihop till det själv. Jag har betalat swarowskipannbandet själv, min hjälm, båda mina mopeder och mina dressyrstövlar m.m.



Kommentarer
Postat av: Jeanette

Jag tycker att en person anses som bortskämd utifrån inställningen man har till det man har. Att t.ex. få allt man pekar på och vara tacksam för det är för mig en helt annan grej än att få allt man pekar på och ta det för givet.



Men får jag bara fråga, har du gått ut gymnasiet eller vad är det som gör att du har sovmorgon då och då?

2010-12-10 @ 13:03:12
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Karin

vad ska du göra med pengarna du sålde braven för? Köpa en ny häst? :)

2010-12-10 @ 13:08:11
URL: http://kaariinolsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fin blogg :)



Kolla in på min för att läsa om pinsamheter, storbloggarna, veckans babe och mycket annat :)

2010-12-10 @ 13:14:46
URL: http://oboyyy.blogg.se/
Postat av: malin

jag tycker att du verkar vara en toppen tjej linn=)

2010-12-10 @ 13:19:27
Postat av: Linn

Håller faktist med där Jeanette, om man visar att man uppskattar allt från skjuts till stallet fickpengar m.m och inte tar allt för givet och är dryg mot sina föräldrar så känns det mer "okej".



Jag går andra året på gymnasiet och har praktik varannan vecka. I stället för att göra praktik på fredagar så gör jag det på lördagar för att det inte är några ridlektioner på fredgar :)

2010-12-10 @ 13:25:32
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Lollo

Oh-herre-gud vilken billig stallhyra!:O Väldigt avis måste jag säga.

2010-12-10 @ 13:27:41
Postat av: sandra nensen

Det är skillnad på bortskämd och bortskämd.

sen kan man va bortskämd på olika saker oxå.

Du sliter för dina saker och hjälper säkert till hemma. Du pluggar och tar hand om dina hästar (häst) på ett super bra sätt. (tror jag iaf)

Bara här på bloggen har du skrivit över hur tacksam du är för dina föräldrar och det betyder att du inte är en bortskämd snorunge som aldrig gör nått och tjuter och skriker när du inte får som du vill. och aldrig säger tack och visar din tacksamhet.

2010-12-10 @ 13:35:28
URL: http://sandranensen.blogg.se/
Postat av: Amanda

Går du inte sista året på gymnasiet? =O..

2010-12-10 @ 13:54:09
Postat av: Sofie

700kr stallhyra men torv som ingår? :o

Min stallhyra ligger på 2000kr och måste beställa torv själv som kostar 1200kr :O



Men håller med, jag är som du Linn, mina föräldrar betalar stallhyran med studiebedraget (plus att de lägger till pengar) och de betalar bio och allt sånt men jag är tacksam och artig för det jag får :)

2010-12-10 @ 14:15:28
URL: http://hestbrudar.blogg.se/
Postat av: Geronimo ~ läs bloggen

Du är inte bortskämd :)

Du vet att du har tur/är lyckligt lottad och är tacksam för det :)

2010-12-10 @ 14:23:52
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag har betalat allt till mina hästar själv nästan. Mamma betalar försäkring och vi brukar dela på skoningskostnaderna ibland. När min häst var uppstallad betalade jag hela stallhyran på strax över 2000 och då fick jag bara studiebidraget så gick back typ 1000 spänn i månaden!:P

Jag skulle aldrig kunna stå ut med att min mamma betalade mina saker då jag alltid har betalat allt själv i stort sett och det är min vardag:P

Men jag tycker verkligen inte du verkar vara bortskämd till sättet utan bara tacksam för det du får:)

Fortsätt kämpa på, du och Cupido kommer säkert nå toppen om några år! :)

2010-12-10 @ 14:27:59
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Anonym

billig stall hyra! haha jag kasnek ska flytta närmre så kan ju ha häsat där för där jag bor är det jätte dyrt och mamma och pappa vill nt betala 1500-3000 kr i månaden för stall platsen och sen ja så mke det kostar för en häst.jag tkr nt du är helt bortskämd eftersom du betalar ju faktiskt nästan allt själv.

2010-12-10 @ 14:34:13
Postat av: jennifer

oj va dyr stall hyra våran ligger på 300per box med gratis hö och halm

2010-12-10 @ 16:01:08
Postat av: Wilma

Där jag har min häst än stallhyran 1000kr varje månad och då ingår in- och utsläpp varje dag, fodringar varje dag och mockning, dessutom finns en en nästan ny paddock. :p Det tycker jag är billigt för där jag hade hästen innan fick vi både mocka och har in- utsläpp för 1500kr, men nu har dom höjt till 1700. Får du göra något i ditt stall Linn? (: Super bra blogg!<3

2010-12-10 @ 16:04:40
Postat av: Michelle

fick du alla dom pengarna (250 000) själv? :O

2010-12-10 @ 16:55:17
Postat av: Karin

Köpte du inte Braven själv också ? :)

2010-12-10 @ 17:31:57
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Att vara bortskämd är inte att få mycket utan det är att tro att man ska få allting man vill ha ;) tkr iaf jag ! ^^

2010-12-10 @ 18:31:37
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bortskämd= odräglig.

Så länge man är tacksam & inte skriker & har sig så få fort man inte får som man vill så är man inte bortskämd enligt mig =)

Linn sen tycker inte jag du ska behöva skriva vad du sålde braven för, tycker det är dålig stil att tjata om en sån sak för det är väldigt privat. Visst klart man är nyfiken men tycker ändå det är dåligt att folk tjatar så mkt så du känner dig "tvingad " att skriva det.

2010-12-10 @ 19:03:58
Postat av: Olivia

Vad hade du tänkt köpa till dina föräldrar då? :) (ja, jag är väldigt nyfiken av mig :P )

2010-12-10 @ 19:23:47
Postat av: Sarah

min häst står grattis hos en annan :)

2010-12-10 @ 21:28:42
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Lollo

Men gud blir helt chockad när jag läser hur billiga allas stallhyror är! Om man räknar ihop själva kallhyran för boxen med mat och strö samt in/utsläpp (går inte att välja bort) och morgon- och lunchfodring på vardagar och morgon- och kvällsfodring på helger (går inte heller att välja bort) så ligger hyran på runt 5000 varje månad, varierar lite beroende på hur mkt strö man tar och så. Och i detta är inte kraftfoder med räknat. Svider lite i plånboken om man säger så ;)

2010-12-10 @ 23:35:29
Postat av: Lollo

Sen har vi iofs två maneger (22*80 och 25*52) och en enorm paddock på minst 35*90. Men ändå, jäkla prisskillnad jämfört med många andra :O

2010-12-10 @ 23:38:52
Postat av: Eleonor

Det beror ju helt på vart i Sverige man står o vilket typ av stall också. Ett modernt, fräscht stall, med ridhus o ridbanor som ligger "nära" till allt blir ju automatiskt dyrare (särskilt om de är eftertraktat också) Sen kostar de att ha personal som släpper ut/in fodrar, mockar m.m ridhuskort osv.

/ Eleonor

2010-12-11 @ 19:38:11
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner