Varför låter jag min häst springa?

Datum: 2010-11-07 ~ Tid: 20:52:01
Jag hade bestämt mig för att inte skriva såkallade svar på tal eller ta upp saker jag blir irriterad över i separata inlägg längre, utan bara ignorera det för att inte göra bloggen deppig och arg. Linda sa en smart grej, något i stil med: Blir du irriterad över en kommentar, vänta en timme och läs den igen, blir du fortfarande irriterad ... då kanske det är läge att ta upp det. Jag testade detta idag, och jag blev inte irriterad över kommentarerna, men kände dock att jag ville förklara.

Jag visste redan innan jag la upp busbilden när Claudia springer lös från idag att jag skulle få kommentarer om varför jag låter henne springa. Men vet ni vad, jag har hellre en GLAD häst som får busa och springa (även fast jag vet att det kan vara riskabelt) än en nedstämd häst som alltid får gå i en liten hage och stå i boxen, utan att få sträcka på benen och bara vara häst. Jag är väl medveten om att Claudia haft senskada, som är väldigt allvarligt och svårläkt, men något som jag inte heller berättat för er är hur ofta Claudia springer som en galning i hagen, gör 3 meter långa slidestops och flyger rakt upp i luften så benen sprätter åt alla håll. TROTS DETTA som sker dag ut och dag in på grund av all hennes energi så har hon blivit svullen 2 dagar av 178 möjliga, och då kan jag intyga att hon brallat hundra gånger värre än idag. Jag har varit på återbesök 4 gånger och varje gång har senan sett finare och finare ut. Hon har varit friskförklarad i snart 4 månader och på återbesöket i onsdags gick det inte ens att urskilja var skadan suttit. Jag vet att ni undrar varför, är jag inte rädd att det ska gå upp? Klart jag är det, men just nu vill jag bara se framåt, så snälla, låt mig få släppa min häst i ridhuset även fast hon springer som en galning, för jag vill ha en glad och positiv häst. Var hon svullen idag? Nej.

Jag hoppas ni har förståelse för detta.


Nu blir det förhoppningsvis inga mer förklarande inlägg på länge, bortsett från om jag fortfarande är irriterad efter en timme ;)






Kommentarer
Postat av: Anonym

En glad och välmående häst vill springa och röra på sig. Skulle den inte få det skulle vi snart inte kunna kalla det häst mycket längre till. Dessutom bygger det upp muskler som hästen behöver för att för hindra ytterligare skador. Jag skulle helt klart gjort som du Ingrid!

2010-11-07 @ 21:03:06
Postat av: Ella

Jag håller med dig till hundra procent! Det finns ingen anledning att beröva henne allt de roliga med livet. En pigg & glad häst är en FRISK häst :)

2010-11-07 @ 21:04:19
URL: http://ellameyner.devote.se
Postat av: felicia

Jag tycker inte folk ska lägga sig i så mycket som dom gör, visst kan man ställa frågor osv men inte på det överlägsna sättet ex. ''du vet att hästen kan dö om du gör så va ?'' typ haha..

för vi kan alla vara övertygade att ni båda två tar hand om era hästar på bästa sätt och inte hade gjort det bättre genom att lyssnat på kommentarerna :)

2010-11-07 @ 21:09:28
URL: http://bulycke.blogg.se/
Postat av: Linnea

hästen kommer behövas tas bort, jag har aldrig sett nå värre.

2010-11-07 @ 21:12:24
Postat av: Karin

OMG, kan folk inte bara ge sig. Du vet ju vad du håller på med. Och hade du inte tagit väl hand om din häst och vart rädd om henne hade du inte gjort fyra återbesök.:D Tummen uppför Ingrid :D

2010-11-07 @ 21:14:30
Postat av: Elin

Har du funderat på att ta föl på Claudia någongång? :)

2010-11-07 @ 21:21:51
URL: http://eliinronnqviist.blogg.se/
Postat av: Madde

Linnea: IDIOT!Finns inget annat o skriva...

2010-11-07 @ 21:23:15
Postat av: anna

asså hallå, har nu ens sätt claudia i verkligheten, har ni kanske känt på hennes sena, har ni sett nått skit ?

ett par bilder, men hallå, det ger ju mycke.

jag ser en bild på en helt främmande häst och säger hur den mår ?

en bild säger inte mycke, jag tror inte att hon änns skulle springa så om hon hade/fick ont av det ?

asså hur tänker en del ?

du linnea, är den nån som ska tas bort så kanske det är du ?

mogna till lite, hästen mår ju bra, det är ju skit kul att stå i en hade och en box om dagarna. du gör rätt, en häst ska ha frihet och det får hon av detta, det ordnar sig, det är bara tiden. men du verkar ta vara på den och göra det bästa av det, ser upp till dig och att du värkar sköta om dina djur ♥

2010-11-07 @ 21:30:28
Postat av: Anonym

tur att alla bakom datorskärmen vet bäst.

Hade vi inte haft dem så skulle nog vi göra fel hela tiden.

haha. fast nää

2010-11-07 @ 21:33:28
Postat av: Ellis och jasse

Min häst har haft nästan samma sak, någon skada på senan iaf, men svullnaden försvinner inte men hon har inte ont ((:

Hon springer som en tok i hagen och jag kan rejsa med henne ute utan problem ^^



Och jag måste få säga att det ser ut som att claudia kliar rumpan eller försöker sätta sig på tråden på bild nr. 3 xD

2010-11-07 @ 21:39:34
URL: http://ellisjasse.blogg.se/
Postat av: Saga

Hahaha men SNÄLLA ni, lugna ner er.

Jag är nästan säker på att Linnea var ironisk, med tanke på att Ingrid just förklarat.



Hah, så jävla komiskt att alla blir helt "adahhjd du är dum i huvudet och förtjänar att döööö". xD



Själv tycker jag att Ingrid gör rätt som hon gör ^^

2010-11-07 @ 21:49:58
Postat av: Julia

Om man aldrig låter hästen vara häst d.v.s att den tex får springa runt och busa, då kommer man ingenstans. För det går inte att komma någonstans med en häst som inte är glad! Så tummen upp för dig Ingrid som låter din häst vara en häst :D

2010-11-07 @ 21:51:59
URL: http://hopptosarna.devote.se
Postat av: Giqa

Bättre hon springer runt i ett ridhus än ute i hagen där det är hårt och knöligt. Fortsätt släpp henne lös i ridhus så att hon får chansen att göra av med lite energi

2010-11-07 @ 21:52:04
Postat av: fanny

hästar som inte håller för att busa lite har inget värdigt liv tycker jag, du gör helt rätt :)

2010-11-07 @ 21:53:21
Postat av: Jessie

En glad häst är en frisk häst! :D

2010-11-07 @ 22:00:02
URL: http://jossieochjessie.blogg.se/
Postat av: Matilda Jönsson

Håller med dig, hästar ska få busa och ha roligt!

2010-11-07 @ 22:05:35
Postat av: erika

Bättre att göra det i ett ridhus desutom!Gräset är ju slirigt det är det oftast inte i ett ridhus.:)

2010-11-07 @ 22:10:16
URL: http://http//:equistar.blogg.se
Postat av: Cicci

Äsch, klart hon ska få vara häst och ha roligt på sitt sätt :) tänk bara hur det själv är när man är sjuk och ska ligga i sängen en hel vecka... man blir uttråkad och vill upp och hitta på saker.. jag är iallafall så :D

2010-11-07 @ 22:10:55
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: Matilda

Konstigt att folk jämt ska lägga sig i vad andra gör och vad andra tar för beslut.

Hästar är inte gjorda för att vara stilla. Tycker det är modigt och klokt av dig att göra som du gör!

Får hästen aldrig bralla av sig, gå i hage, gå ut i skogen, galoppera på fält etc etc så blir den ju inte härdad. Händer det då minsta lilla kanske det blir mycket värre än vad det kunde ha blivit om den varit härdad.

Keep up the good work!

2010-11-07 @ 22:12:48
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius

SV: Okej! Tack :)

2010-11-07 @ 22:32:10
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Elin Samrell - Hästar och vardagen

Håller med dig, hoppas allt går bra med er :)

2010-11-07 @ 22:51:18
URL: http://blueebarry.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej!

När jag läste detta inlägg så ska jag säga att när jag såg dessa busbilder blev jag inte oroad över hästens välmående, eftersom jag inte tror att en häst själv utsätter sig för någon form av varken fysisk eller psykisk skada medvetet. Och en så väl etablerad ryttare som jag ser det, borde naturligtvis veta vad hon gör. Jag tycker att det är jättekul att se duktigare ryttare ha lite känsla för bus och kul med, för det är ju det som det går ut på. Att ha roligt!



Kram, hejar på er!

2010-11-07 @ 22:51:25
URL: http://klaraamariiaa.blogg.se/
Postat av: Carolina

Keep going strong, eller nåt :)

2010-11-07 @ 23:05:15
Postat av: Malin

Klart man ska låta sin häst vara häst :) det är ju klart en häst (: hästen blir ju uttråkad och större chans att den skadar ngn / ngt om den inte får springa av sej i en hage lös och leka vildhäst :) det är bara underbart att se (: hihihiihi

2010-11-07 @ 23:12:47
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Brusella

Var med och tävla om ett PFIFF schabrak på min blogg ! :D http://brusella.blogg.se/2010/november/vintertavling.html#comment

2010-11-08 @ 01:05:21
URL: http://brusella.blogg.se/
Postat av: C

Hade hon fortfarande haft jätte ont hade hon förmodligen inte brallar runt heller.. Tycker bara det är positivt att hon rejsar och brallar av sig lite för det är ju klara friskhetstecken ! Skit i idioterna som gnäller. Du vet bäst om din egen häst ! (haha värsta rimmet) Lycka till !! =)

2010-11-08 @ 07:57:35
Postat av: Ebba

Vilka härliga bilder!!! :D Du gör det rätta och det vet du. Keep ön going, du har hittills gjort ett super jobb mes Claudia!

Tack för en otroligt bra blogg! :D

2010-11-08 @ 08:49:24
Postat av: Fanny

Älskar översta bilden ;)) en glad häst är en frisk häst <3333

2010-11-08 @ 09:24:32
Postat av: emma - fälttävlansryttare

ta inte åt dig. du gör dom du vill & du vet nog bäst! :)

2010-11-08 @ 10:39:17
URL: http://qems.blogg.se/
Postat av: sandra nensen

jag tror hästen är smart nog att se sina egna begränsningar. och Ingrid känner sin häst bättre än någon annan här. (fast vissa inte tror de)

Börjar bli jävligt irreterad på alla som tror dom kan och vet och känner ens häst bättre än en själv.

2010-11-08 @ 11:01:42
URL: http://sandranensen.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Låter mer än vettigt tycker jag! :D Riktigt fina bilder var det också, det blev så "mäktigt" med grön bakgrund och svart häst ;)

2010-11-08 @ 13:36:00
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Omg Har människorna glömt att det är en häst?? Alla kan bli skadade men en häst mår allra bäst av öppna vidder helst med kuperad terräng. Har hållt hästar i 22 år och varit bland de finaste, men de häsatr som mått allra bäst det är de som jag hade hand i början av min barndom. de hade flera hektar att bara spränga fram på i full galopp! Helt underbart att få se en häst vara häst, men jag kunde också få hästarna att följa mig utan vare sig grimma eller dylikt. och det va lyckliga hästar ;)

2010-11-08 @ 14:33:03
URL: http://missyemelie.blogspot.com
Postat av: Johanna

Du vet bäst själv om du kan släppa din häst lös. Känner du att det går bra och att hon mår bäst av det så gör du det. Om hon skulle få ont skulle hon väl troligtvis sluta? En häst mår bra av att bralla loss då och då. :)

2010-11-08 @ 14:52:13
URL: http://enhastryttares.blogg.se/
Postat av: lisa

men .. nu skrev du ju svar på tal?

2010-11-08 @ 15:16:13
Postat av: Michaela

Bra gjort Ingrid!

Min ponny har också haft senskada och vi har vart mycket osäkra på om hon skulle hålla eller inte! Hon fick olika behandlingar i över ett år innan vi sakta börja sätta igång henne och sen hade vi åter besök 2 gånger året efter för att se så allt var okejj!

Vad vetrinären sa till oss när vi skulle sätta igång henne var att släpp hellre henne i ridhuset och låt henne springa av sig! ( en liten ponny med OTROLIGT mycket energi)

Skulle vi sitta upp och försöka sätta igång henne utan att hon skulle få göra av med sin energi så skulle hon antagligen inte hålla.

En häst skulle aldrig skada sig medvetet och gör inget som gör ont!

Så tycker alla lägger ner sitt snack om Claudia för skulle hon ha ont när hon sprang, bocka och sånt så skulle hon aldrig göra det, hästar är otroligt smarta!

Så lycka till och hoppas allting går bra :)

2010-11-08 @ 16:24:49
Postat av: Hanna

Jag har själv erfarenhet av senskador, och är senan läkt så ska det väldigt mycket till att det ska "gå sönder" på samma ställe då senan blir starkare där. Så även om hon busar nu & det händer något så skulle ju det hända även om hon inte hade fått den skadad som hon fått nu :) Men sen är man ju alltid orolig . Många stänger in sina hästar i små hagar. Jag var tvungen att ha min häst i en liten hage då hon sprang så fort hon kom ut i en stor. Henne fick vi dock ta bort men hade jag haft henne kvar så får man bygga hagar som är stora i area men som ändå hindrar att de kan rejsa som idioter :P

Det är alltid ett svårt dilemma att veta hur man ska göra. & det märker man ju med tiden skulle nu claudia få en senskada till så måste man göra allt för att hon inte kan springa men ändå inte stå i en hage som är 5*4m & bli stel . Hon har väl lite fullblod i sig ? de sägs ju ha mycket energi & vara busiga :D Blir nog bättree & bättre ju mera du kan rida ingrid. Förstår att du blir irreterad av alla onödiga kommentarer. Lycka till med henne & jag hoppas det går bra :)

2010-11-08 @ 17:14:26
Postat av: Elisabeth

Härligt jag blir glad när jag läser eran blogg speciellt när du skrev det här ingrid, du gör helt rätt och du är snäll mot din ponny du låter den springa och "leva livet" när man har en ponny med mycket energi kan man inte bara låta den bli riden sen vara instäng i en liten box/hage då blir dom helt galna när man rider och det är nästan en större risk när de har ryttare på ryggen, även fast hästen har varit skada måste man låta dom ha roligt och springa, efter som hästen är ett flock djur och är vana att springa fritt, du gör heltenkelt rätt som låter din ponny få ha kul och springa fast den har vart skada, bara synd om djuren som inte frå springa, tänk om vi människor alldrig skulle få göra något kul eller när man är "barn" få leka och ha kul hur skulle det inte vara d, du gör helt rätt!

2010-11-08 @ 18:25:05
Postat av: Anonym

jag har ingen erfarenhet av skador eller sånt men tror faktist du gör helt rätt. jag menar hon kan ju skada sig lika mycket i boxen, bli sur och börja sparka eller nåt i den stilen. sen nu när hon springer, busar och har kul i hagen/ridhuset så tror jag att hon själv sätter stop om hon får ont eller nåt sånt. och dem flesta har rätt, det är en främmande häst vi aldrig sätt, rört eller nåt och några krtiserar att den kommer att tas bort eller nåt xD :S HAHA!

men iaf, jag Tror att du gör rätt !:)

2010-11-08 @ 18:44:25
Postat av: izabel

Min häst har aldrig varit halt eller svullen, han får springa i stora hagar hemma, är nu dock i ridskolestall ( hingst) och går i en mindre hage, med 198cm högt staket.. och el. Och han springer inte särskillt mcket där. Jag rider en gång om dagen, och han får nästan varje dag springa 15 minuter lös i ridhuset hur galet han vill. Han mår bra då! På hemmaplan i mitt stall så går han i superstora hagar och har aldrig blivit skadad....



Hoppas det går bra för er, din häst ser buslycklig ut! :)



kram

2010-11-08 @ 20:14:34
Postat av: Carro

Om hästarna har ont så springer de inte! De känner faktiskt av själva också :) Vet hur det är då min ponny också var skadad på senan... Men de måste ju få röra sig och vara hästar ändå! Och som sagt om de har ont brallar de inte! :)

2010-11-08 @ 22:39:37
URL: http://ilovelisa.bloggplatsen.se
Postat av: Ingrid

Claudia har aldrig haft ont av sin skada vilket jag påpekar x antal gånger. Förstår inte vart ni fått det ifrån?

2010-11-08 @ 22:52:37
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Jessica

Ni har valt att vara en offentlig blogg. Då får man ta ris och ros.. Det finns inte en enda blogg som är helt fri från "elaka" kommentarer.

Eftersom ni påstår att ni är "Sveriges största hästblogg" så får ni ta skit.

Vanliga tjejer (killar?) är elaka men hästtjejer (killar?) är ännu värre.

Det ni tycker är bra hästhållning betyder inte att de som läser eran blogg också tycker att det är bra hästhållning.

2010-11-09 @ 08:40:40
Postat av: Ingrid

Och vad har denna kommentar att göra med detta inlägg? Jag kan ta skit, titta bara igenom kommentarerna så ser du. Jag ignorerar dem och bevisar vem som vinner i slutändan. Och egentligen, varför ska man behöva ta skit bara för att man har en offentlig blogg.

Alltså vad pratar du om, du tar upp saker som aldrig ens nämnts ... när har jag sagt att folk borde göra som jag? Jag säger hur JAG gör och hur JAG tycker, sen får folk göra som dom vill med sina hästar, punkt.

2010-11-09 @ 09:16:56
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Jessica

Det hade inget med det här inlägget specifikt.

Det är överhuvudtaget.

2010-11-09 @ 12:01:01
Postat av: Ingrid

hahaha okej?

2010-11-09 @ 12:20:40
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Jessica

hahaha ja?

2010-11-09 @ 14:04:47
Postat av: Ingrid

Det märks att du är ute efter att få mig irriterad och starta en diskussion eftersom du gång på gång går in och tittar, men tyvärr, orkar inte ens bry mig. tack och hej



2010-11-09 @ 14:21:25
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Reby

Folk skriver ju uppenbarligen bara för att provocera. Inget att bry sig om, eftersom att svarar man, feedar man dem bara.

Keep up the good work Ingrid :)

2010-11-09 @ 15:04:14
URL: http://reby.blogg.se/
Postat av: Amanda

Du gör väl som du vill med din häst..? Jag ser inte heller nåt fel med att låta henne springa av sig! :) Tycker Claudia är hur söt som helst!! :)

2010-11-21 @ 20:00:57
URL: http://theloogirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner