Ryttarens och hästens balans avgör ryttarens ram

Datum: 2011-04-10 ~ Tid: 13:03:00



Man kan avgöra hur välbalanserade hästens och ryttaren är genom att titta på avståndet mellan underarmarna. Man kan även se oliksidighet. En ryttare som rider på en välutbildad häst, det vill säga en häst som är rak, arbetar likadant med höger och vänster bakben samt tänker positivt framåt och är avspänd, kommer kunna ridas med en smal ram. Anledningen till det är att hästen är välbalanserad och kan sägas "gå på lina" tillsammans med sin lika välbalanserade ryttare.

En häst som däremot är sned, spänd och som trycker på ojämnt med bakbenen kommer röra sig obalanserat. Detta gör i sin tur att ryttaren kommer i obalans och hela tiden störs. Detta kompenseras ofta automatiskt med en bredare ram. Om man korrigerar ramen hos en ryttare som sitter på en obalanserad häst kan det ge en obalans och spänning som följd hos ryttaren.

När vi sitter med en bred ram kommer vi som ryttare att vara stabilare i frontalplan och har då mycket lättare att sitta avspänt i den lodräta sitsen med armarna i linje med vår tyngdpunkt och kropp. Med en bredare ram kan man också, på den obalanserade hästen, lättare inverka i takt med hästen.

Källa: Spänst och harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius



Bredare ram


Smalare ram

Stora snackisen just nu är mina händer, och nu menar jag inte att det är fel att ni påpekar min bredare handställning, för jag ber faktiskt om kritik. Utan kritik kan man inte förbättras. Jag är medveten om att jag har problem med omkullagda händer, något som jag gör utan att tänka på. Att jag rider med en bredare handställning gör jag dock medvetet på grund av att Claudia inte är stark och välbalanserad nog, utan att jag måste vara där och ständigt möta upp henne.

Så fort hon bär sig själv tar jag ihop och upp handen, och så fort hon kommer i obalans och faller isär breddar jag mina händer för att kunna stötta upp henne till att "hitta tillbaka".
Sedan kan det ju diskuteras om min ridning med en varierad hanställning, det vill säga bredare och smalare beroende på hur hon arbetar, är rätt eller fel. Jag anser iallafall att genom att bredda och smalna av får jag henne att arbeta på bästa möjliga sätt, för det är inverkan som räknas. Den som kan sitta upp och rida Claudia korrekt med en ständigt smal och buren handställning kommer jag minst sagt bli mäkta imponerad av ;)



 



 


Kommentarer
Postat av: L

vad det ser ut som om du sitter långt ut med benen på hästen :)

2011-04-10 @ 13:07:59
URL: http://linnternstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Var har du fått detta ifrån? Är det något som du har konstaterat på egen hand eller något som du läst nånstans? Så länge det inte är du själv som kommit fram till det tycker jag du ska ange källa!

2011-04-10 @ 13:13:06
Postat av: bella

härligt det såg ut att rida i vårvädret :) hoppas allt är bra!

2011-04-10 @ 13:16:31
URL: http://isabellebackstrand.blogg.se/
Postat av: Mindy

Bra inlägg!! Detta kommer från boken "Ryttarens sits och Balsans" Va? Ser även ut att vara Per Sandgaard på bilden. Känner väl igen det där med "ramen" själv, väldigt logiskt. Har själv detta dilemat men som sagt hellre en bredare ram från start än en spänd och obalanserad start med en smal ram, som efter uppvärming och lösgörande arbete strävar till en smalare ram. Keep up the good work!! / Mindy

2011-04-10 @ 13:27:55
Postat av: Emelie

jag har ox¨problem med det men jag har förbättrat mej nu och ändrar det självmant.hade oxå problem med att att benen trillar typ bakåt i hoppningen men det har nästan helt löst sej.

2011-04-10 @ 13:31:54
Postat av: Maja Sjödin - En egen ägare!

lyllo er son typ har sommar!:(

2011-04-10 @ 13:32:53
URL: http://majahorse.blogg.se/
Postat av: Anonym

Snabb på uppdatera!... var ju nyss du var där nere =)

2011-04-10 @ 13:41:49
Postat av: ★★★YezzCorner-hästnörd i mammaförpackning★★★

Jag tycker snarare att det är BRA att du varierar mellan smalare och bredare ram än att vara konstant i din handställning. Det är viktigare att ha en mjuk kontakt med hästens mun och faktiskt kunna anpassa sin ridning för att få bästa möjliga resultat, än vad det är att sitta snyggt i alla lägen.

Jag har ridit i så gott som hela mitt liv, och jag sitter som en kratta numera, efter att ha haft ridpaus i en period, eftersom att ridning är FÄRSKVARA. Tränar du inte, så går du bakåt i utvecklingen. Tyvärr. Den som inte tror mig kan se detta i ett av dagens inlägg, det är nämligen en failbild med där.. ont i ryggen plus knappt framskrittad häst plus dålig sits pga uppehåll.. tja, jag skrattar själv åt den bilden! (nu sitter jag inte ALLTID så, ska tilläggas, men som sagt, kameran fångar ju bara mindre än en sekund..)

2011-04-10 @ 14:41:39
URL: http://yezzcorner.com
Postat av: Stina

Bra inlägg!

2011-04-10 @ 15:06:08
Postat av: Julia

Jätte bra text! Precis så det är :)

2011-04-10 @ 15:50:26
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: HANNA

Förstår precis vad du menar. Rider också ett ganska svår ridet sto som har svårt att balansera upp sig och bära sig rätt. Det kan ta riktigt lång tid innan hon släpper efter. Då är det bättre att jag stöttar henne lite med en lite bredare handställing tills jag känner att hon kommer i balans! :)

2011-04-10 @ 16:17:09
URL: http://www.finest.se/hannalundin
Postat av: Amanda W

Det der ut som du kan rida henne bättre med breda händer, eller vad man ska säga. :D

2011-04-10 @ 17:13:17
URL: http://gallantt.shapemeup.se
Postat av: Ella

Inlägg nr. 2, anonym;hon HAR angett källa!

2011-04-10 @ 18:08:54
Postat av: Bäret

Ett tips (som du kanske redan fått förut) för att öva bort "omkull lagda händer" när du rider, är att lägga en pinne (funkar med ett litet ridspö också)lodrät mellan dina tummar och händer när du rider. Då kan du inte vinkla omkull händerna. Ombkvämt i början, men fungerar verkligen! Ialf för mig.

Förr såg det ut som om jag satt å höll i ett cykelstyre när jag red, Haha! Helt borta det nu! :D

Vilken härlig och bra blogg ni har! Tack! //Nybörjare på blogg

2011-04-10 @ 20:22:11
URL: http://stalbaret.blogg.se/
Postat av: Madde

Älskar den boken!! Suverän..

2011-04-10 @ 20:55:21
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/
Postat av: bella

ett tips på att räta upp händerna är att sätta ett spö eller en pinne under tummarna, då kan händerna inte falla omkull men du kan fortfarande styra hästen på ett "ganska" normalt sätt :)

2011-04-10 @ 21:39:28
URL: http://bellabergstedt.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har också stora problem men barnvagns händer:(

2011-04-11 @ 06:57:28
URL: http://swedishdressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner