Vad är skillnaden?

Datum: 2011-04-03 ~ Tid: 14:03:00
En sak jag tänkt mycket på under en lång tid är vad dom är skillnaden mellan att vi tycker, och att ni tycker?
Nu tänkte jag ta Hot or Not som exempel, vilket är borttaget för längesedan, och ni vet nog vid det här laget vad jag tyckte om det? Pinsamt, töntigt och inte något som intresserar mig. Jag anser mig absolut inte vara någon som ska påpeka hur andra sitter, hur andra rider och hur andra ser ut. För att göra klart för er hur jag menar tänkte jag ta ett exempel.

Vi säger att vi "bedömt" en bild och skrivit att hästen bör komma ihop mer i formen som ett random exempel. Vissa blir då sjötokiga och säger att det går absolut inte att avgöra någonting genom en bild för det beror på exteriör och bla bla. Fine, det köper jag. När jag sedan lägger upp bilder när jag rider då går tydligen allt att avgöra genom att se oss på bild? Nu vet jag att jag ofta ber om kritik, det är inte det som är grejen, utan skillnaden mellan att ni kan se på bild, men inte vi. Jag får inte rida med bred hand, jag tittar nedåt, jag har stolsits, jag hackar med sporren i sidan, sadeln ligger för långt fram, hon är felmusklad, stel osv, listan kan göras milslång. Det ni ser på bild är en mikrodels sekund av hela mitt ridpass.
Den stora diskussionen just nu handlar om min handställning, och varför rider jag med breda händer så ofta? Jo, för att jag måste understödja och vara där och möta upp henne då hon inte är helt lösgjord. När jag väl kan ta ihop handen gör jag självklart det, men varför ska jag rida men en buren hand för att behaga era ögon när det som behövs för stunden är en bred handställning? 

Det verkar som om många rakt av förknippar en bred hand med en hård hand, en "hög-och-ihop" hand med mjukt, och en lodrät sits med en bra inverkan?


Anki hade läst kommentarerna här på bloggen som handlade bland annat om detta med min handställning etc. Jag lånar två utdrag ur hennes text som hon skrivit på sin blogg angående detta, hoppas det är ok? :)

"I guess att dessa människor inte är ryttare själva för den dagen man kan sitta upp på en outbildad relativt icke lösgjord häst och sitta helt stilla, stadig och statisk utan att använda sig av hjälperna mer än minimalistiska hjälper som inte syns och ändå få en välriden häst, då lär ju lyckan vara gjord.

Ju längre man kommer i utbildningen av sin häst (och sig själv såklart) desto mer lösgjord, desto mindre hjälper behöver man använda MEN ett stort fel är att många inte utnyttjar sina hjälper och sin sits och blir därför "statiska" och inte tillräckligt följsamma och ridbara vilket ofta leder till att hästen inte blir helt lösgjord. Man ser ofta ekipage varav ryttaren sitter väldigt fint och stilla men hästen arbetar inte på ett önskvärt vis. Man hör ofta dessa ryttare undra varför "jag bara fick en sexa på sitsen..."? Inverkan mina vänner, inverkan..."

 

Och nu då, nu har vi diskussionen om Claudias rygg. Jag visade er 7 bilder igår och från dem avgör ni att Claudias sadel har gjort hålor i hennes rygg? Haha hallå? Har ni någonsin hört talas om färgskiftningar som lurar ögat? Har ni någon aning om hur lång tid det tar att bygga upp muskler igen på ett nätt 17 årigt sto som tappat allt och varit konvalescent i 5 månader? När jag läser vissa av kommentarerna verkar det ju inte direkt så.
Men det är tur att ni vet så jävla mycket jämt ändå :D

 


Kommentarer
Postat av: alex-xelaaa.blogg.se

Haha, hästmänniskor är experter på att hitta fel som inte finns bara för att försöka visa sig vara bättre än alla andra ^^ Jag tycker du gör ett grymt jobb med Claudia och du har helt rätt i det du skriver! :) <3

2011-04-03 @ 14:12:57
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: SKVALLER BLOGG OM HÄSTBLOGGARE!

För er alla som är intresserade utav hästbloggare, läs nu den nya skvallerbloggen om just kända hästbloggare! lägg bloggen på minnet: http://ponnieskvaller.blogg.se.

2011-04-03 @ 14:13:03
URL: http://ponnieskvaller.blogg.se/
Postat av: Therese

Håller med dig till 100% Själv har jag ett jätte problem med min nacke som alltid är böjd när jag rider. Något jag själv har fått kommentarer om på bloggen! KRAM (:

2011-04-03 @ 14:20:26
URL: http://ponymupp.blogg.se/
Postat av: Isabella

Kan inte annat än att hålla med! Folk har himla lätt att döma själva, men så fort någon annan gör det.. ;)

2011-04-03 @ 14:23:46
URL: http://www.isabellahedman.devote.se
Postat av: Maja

jag tycker det är bra att du tar upp sådana här saker så KANSKE dom som skriver sådana konstiga kommentarer fattar någon gång eller det kanske är det värsta att dom inte fatter det än då menmen. Det är viktiaste att DU vet vad klådan mår bäst av!! :D

2011-04-03 @ 14:31:02
Postat av: Cicci

Tråkigt att människor måste sitta och hitta fel i en hela tiden :/ Det är ju säkert samma personer som sitter och skriver om och om igen. Men det är ju faktislt fler människor som läser eran blogg och tycker att ni är jätteduktiga och har er som förebilder! :)

2011-04-03 @ 14:31:49
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: team norrlandsryttarna

Pinsamt hur folk kan hålla på, varför bara söka fel då man istället kan söka dt positiva och lyfta fram det? Konstruktiv kritik är inget fel på, men de som enbart vill hacka är inte någon att hänga i julgranen.

2011-04-03 @ 14:41:03
URL: http://teamnorrlandsryttarna.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Ridfolk är himla snabba på att döma andra, det får ja jämt höra eftersom jag har ett varmblod som jag ridtränar inför trav, bodde på en ridskola ett tag i vinter för att vi inte hade någonstans att ta vägen när taket rasa in men det va inte önskvärt från folket där. Jag plågade min kille varje dag tydligen.. För han va jätte svettig när vi kom in efter ett snabbjobb, ingen såg att jag stretcha och massera, stod och borsta honom torr och slänge på honom täcke och grejade.. ingen såg när jag var ute och skrittade i timmar för att bygga muskler och sånt. Utan jag var hästplågare för att jag har ett annat sätt att träna och rida.. :( Nu är vi tillbaka i vårat vanliga stall bland travfolket och allt är bra, men de är så tråkigt att man ska få skit på sig för att man inte gör som "boken" säger.. För övrigt rider ja min kille på tjockt tränsbett även snabbjobben, han får en genomgående massage och streching 3 dagar i veckan (jag är diplomerad hästmassör) och har 2-3 hel vilodagar i veckan.. Sen varvar ja skritt på lång tygel i skogen med snabbjobb varannan dag...

2011-04-03 @ 14:42:29
Postat av: RetardRiders.

Har länge följt dig och Claudia, och vet hur du har sagt att hon är svår. Därför ska ingen annan få trycka ner dig, som inte ens har suttit på henne. Du har gjort ett skitbra jobb som du ska vara stolt över, låt ingen ta det ifrån dig Ingrid! även om man blir påhoppad och anklagad för saker av random folk, så vet ändå DU vad som är det bästa för både dig och CLaudia, ni är superfina tillsammans! <3

2011-04-03 @ 14:48:02
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: mimmi

har en ponny som är 20 år och är fräsch på alla sätt och vis. när jag fick henne hade hon jättedåligt med muskler, och nu har det kommit fina muskler överallt på hals m.m men ryggen är svår, verkligen. på en yngre häst kanske dom kommer ganska snabbt, men man måste kämpa för dom på en gammal. inget man kan gnälla över, det är inget du kan ändar på, utan det är så det är. claudia är jättefin, värkligen!

2011-04-03 @ 14:48:23
URL: http://mrunno.blogg.se/
Postat av: E M M A

For what it's worth kan jag säga att jag tycker du och Claudia har kommit en mycket lång bit på vägen om man jämför med hur det var när du satte igång henne.

Hon har blivit rundare och finare i kroppen och ser mer och mer lösgjord ut för varje bildbomb vi får ta del av :)

Ta inte åt dig av det avundsjukt elaka, utan bara av den vänliga kritiken och berömmet! :D



Framförallt ska du ha massa massa creds för att du orkar gå upp hur tidigt som helst, fodra, åka till skolan, plugga, rida & ta hand om Claudia så fint och noggrant som du gör samt sköta en blogg.



Glöm inte att du också måste vila ett tag, även om det är tråkigt när du eller Linn är borta så tycker jag att det var bra att du tog din lilla paus för några dagar sedan. Vi vill ju inte att vår dressyrmupp ska tappa lusten pga. för mycket press och elakheter ;)

2011-04-03 @ 14:48:44
URL: http://emaapemma.blogg.se/
Postat av: Karin

Förstår att det är jobbigt att läsa sånt!

Antagligen bara folk som vill leka experter. Superfina bilder var det, kul att se!

2011-04-03 @ 14:56:31
Postat av: -

Bra Ingrid!

2011-04-03 @ 14:59:08
Postat av: Josefin

Att ha en blogg som är så känd som eran, medför alltud en hel del människor som är avundsjuka, men jag skulle nog vilja påstå att det är värre IRL.



Jag har hållt på med hästar hela mitt liv, men aldrig ägt en egen pga av hästrädda föräldrar, så har ridit till hästar åt andra och pysslat på ridklubb.



För 2 månader sedan köpte jag min första egna häst ett Sv.Halvblod utb. LA men bara tävlad till LB. Jag fastnade för henne för att hon var glad, positiv och kelig och var trevlig att rida. INTE pga stam, utséende eller utbildning. Väl hemma så började jag förstå att det var en häst som ansågs väldigt fin, elegant och har fått extremt mycket positiva kommentarer MEN, det är då det kryper fram vilka som är avundsjuka, människor jag sätt upp till hela mitt liv som jag personligen alltid ställt upp för.. Tydligen är min häst ful pga tidigare ägares klippning, hennes skritt ser ut som passgång bla bla bla...



Nu får jag sådana kommentarer för att hästen anses vara fin av många, MEN GUD FÖRBJUDE om jag hade köpt en "ful" häst, då hade det varit fel på det...



Tro mig, jag är en mycket ödmjuk och snäll person som ser mig själv och min fina häst som lite av ett spektakel ^^ Jag rider i skinnjacka, käkremen var förstor på tränset så nu håller en gummisnodd ihop det tills nästa träns kommer... Alltså, förstå mig rätt, jag bryr mig om mig och min häst, att hon är glad nöjd och positiv att jag tycker om henne. Jag är inte överspänd eller snobbig... Citerar en tjej i stallet "Jag tycker du är konstig och cool på samma gång, du är helt iskall med hur fin Solis är, du bryr dig inte om det liksom".



Svara mig då gärna... Varför kan folk inte sluta vara elaka? Ska man vara elak tillbaka för att folk ska hålla mun? Senast fick jag höra om min häst "Det där är en nordsvensk va?" tro mig.. Hon ser inte ens i närheten ut av att vara norsvensk.



Någon som kan ge mig svar på varför det är såhär?

2011-04-03 @ 15:02:12
URL: http://josefins.se/Blogg
Postat av: ★★★YezzCorner-hästnörd i mammaförpackning★★★

Det här börjar vara lite läskigt, jag skriver själv om hur hästmänniskor kan bete sig mot varandra fast då IRL, och här skriver du om hur kommentarerna ser ut, och de präglas av okunskap och avundsjuka såvitt jag kan förstå.

Du har så rätt, folk som aldrig träffat Claudia eller dig sitter och dömer efter precis vad du säger, en mikrosekund av hela ridpasset, som råkat fastna på bild. Folk som inte bryr sig om (eller kanske inte vet) att hon stått i flera månader påpekar än det ena än det andra. Ta reda på fakta, det är inget man behöver göra, för huvudsaken är att man framför sin åsikt. Och självklart är den RÄTT i alla lägen. NATURLIGTVIIIIS!

Sånt här kan reta mig otroligt. DU rider Claudia dagligen, du tar ditt ansvar och ser till att få rida för duktiga instruktörer som kan ge råd och tips anpassade för just ER, och det är det enda du egentligen behöver bry dig om. Ingen vet något och ingen behöver egentligen bry sig heller. Men det är ju tyvärr så att du (ni) har en stor blogg, och dessutom har ni fina och välridna hästar och stora kunskaper själva. Då ska ni tas ner på jorden, inte tro att ni är något. För det "får man inte" i Sverige.

Framgång är provocerande.



Era "hot or not" inlägg hade ett roande värde, men flera gånger tänkte jag precis vad du skriver själv här; vem är du eller ni att döma utefter ett foto som inte ens tar med en sekund av ett ridpass?



Jag har relativt nytagna bilder där jag rider och ser ut som en jäkla kratta, som jag aldrig skulle visa för någon. Men det beror också på att jag har ett problem med min rygg, och att jag inte ridit ordentligt (dagligen) på samma vis som förr, och därför har jag inte samma muskler som förr.



Och är då bilden tagen i slutet av ett ridpass så ser jag ut som värsta hösäcken stundtals, just för att det gör ont att sitta rätt. Så jag säckar ihop stundtals, några sekunder. Men så sträcker jag upp mig igen. Osv.



Det betyder inte att jag inte kan rida, det kan jag. Men jag sitter inte som en prinsessa längre, just för att ridning är FÄRSKVARA.



Jag får antingen börja rida fyra till sex timmar per dag igen, som jag gjorde när jag jobbade med hästar, och träna upp min sits och mina muskler igen. ELLER så får jag acceptera att jag inte har samma sits som förr, på grund av att jag dragit ner på min ridning. Och eftersom jag rider på hobbynivå idag (pga tidsbrist till mer) så accepterar jag det faktum att jag inte sitter lika bra som förr. Idag är ridningen bara rolig, jag rider inga hästar som ska utbildas, jag behöver inte visa upp hästar för potentiella kunder och jag behöver inte tävla, utan jag rider för mitt höga nöjes skull, inget annat.



Alla har sina förutsättningar och sina små ovanor. Ytterst få sitter "perfekt". Det får man helt enkelt acceptera. Har man inget bättre att göra än att klaga på okända människor så tycker jag att man kan skaffa lite sysselsättning.



Era hästar är resultat av hårt arbete, bakslag och arbete igen. Precis som alla andra.

Mitt förslag är: Låt det rinna av. Så länge hästarna går bra och mår bra och ni trivs så är ni på rätt spår. Oavsett vad andra säger.

2011-04-03 @ 15:24:52
URL: http://yezzcorner.com
Postat av: Carolina-Hästbloggaren

Hur gick Linns första träning på Cupido? :)

2011-04-03 @ 15:28:39
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Linnea Hovander Lindquist

Word, Ingrid. Gillar att du står upp för dig själv och hur du rider :) Det visar att du inte är svag och det är beundransvärt. Jag tycker ändå att du sitter fruktansvärt bra på alla bilder och det med händerna är juh en utbildningsfråga.

Stå på dig! :)

2011-04-03 @ 15:37:30
URL: http://linnealindquist.blogg.se/
Postat av: patricia

Ser inget fel alls med bilderna, men skulle hemskt gärna vilja se en film när du rider :D, tycker claudia ser ut som en riktigt fin ponny :)

Sen är det ju svårt att få upp musklerna ordentligt på lite äldre hästar, speciellt i ryggen och om de inte har haft så mycket muskler innan, eller varit skadade. Min gamla C-ponny som jag hade under tiden han var 16-18, var det otroligt lite hans muskler ändrades i ryggen och dom tappar ju faktiskt till åren även om man inte vill erkänna det,

men jag hade inte sagt nej till att testa att rida claudia, det är en sån där ponny som jag alltid velat testa, jag har alltid haft lite grövre hästar själv :)

2011-04-03 @ 15:46:04
URL: http://patriciam.webblogg.se/
Postat av: HOPPIDIOTERNA

Jag tycker att det är bra att du står på dig, du verkar ha gjort ett superjobb med claudia och det vet du också själv, det är synd att folk är så avundsjuka och inte kan glädjas åt andras lycka istället!

2011-04-03 @ 15:46:35
URL: http://hoppidioterna.blogg.se/
Postat av: Miranda

Håller med kommentaren över här

:)

2011-04-03 @ 15:50:30
URL: http://ponniiehastarnas.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag håller med om att man inte kan kritisera någons ridning med bara en bild.. Men varför ber du då om kritik när du bara lägger ut en bild? Du vet ju att du får kritik utefter bilden och de fel man gör på en bild ser man ofta själv väldigt tydligt också. Däremot om du lägger ut en film och ber folk kommentera så kan de ju ge en helhets bedömning vad de tycker. Sen få man alltid räkna med att få kritik om man har bett om den..

2011-04-03 @ 15:56:52
Postat av: Natalie

Haha det är väl så med många, däremot tycker jag det vore smartare att inte dra alla över en kam för det verkar som enligt din text att "alla" är så. Förstår naturligtvis att du inte menar så men det är lätt att tolka det på det viset iaf!

2011-04-03 @ 15:57:34
Postat av: Malin

Helt rätt! Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan...

!7 år! Hon ser inte en dag äldre ut än tio, underbart med ett så fint och välridet litet sto!

Kram

2011-04-03 @ 15:58:49
URL: http://marineprinsen.devote.se
Postat av: Ingrid

Då kan ju du berätta för mig vart i texten jag skriver att jag inte vill ha kritik? ;)

2011-04-03 @ 15:58:56
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Liza

Tkr det är helt rätt det du skriver, folk skickade ju in sina bilder för att få höra eran åsikt, men sedan gnäller andra som inte har med bilden att göra, de var ju en lite rolig grej då alla människor tycker så olika. Och jag blir arg då jag ser vissa av era kommentarer, tex handställning. Jag hade tidigare en häst med grova problem att sänka sig och hålla sig på plats, och då red jag ist med bred handställning för att ge bättre stöd - efter att han hittat det stödet ja då kunde man börja höja handen bitvis. Så alla har olika åsikter men det är så skrattretande att någon ALLTID ska vara negativ då de inte vet nånting.

2011-04-03 @ 16:11:06
URL: http://llizaab.blogg.se/
Postat av: H

Den lodräta sitsen är ju utvecklad för att den helt enkelt är mest optimal och därför också den som lärs ut. MEN ridning är ju så dynamiskt, så en duktig ryttare med bra känsla ska ju också kunna anpassa sig efter hästen. Vem sitter med exakt lodrät sitsn från axel till häl, med spikrak linje från armbågen till hästens mun i varje steg hästen tar under ett pass? Hur hästen rör sig ändras ju i varje sekund av ett ridpass. Jag tycker att en bra sits alltså ska vara anpassningsbar, och kontrollerad. Det är inte korrekt/funktionellt att sitta med, som exempel superbreda händer, hela tiden om man gör det pga obalans eller spänningar eller för att dra ner hästens huvud. Men att göra det vid behov, för att hjälpa hästen och med tränares överseende, är en helt annan sak ju! Som sagt: Inverkan! visst, sen ska ju ridning alltid sträva efter så osynlig inverkan som möjligt, men vägen dit är lång och det vi ser inne på dressyrbanorna i eliten är ju bara ett fragment som är resultatet av massa massa träning.

2011-04-03 @ 16:50:56
Postat av: Auri

Tråkigt att vissa människor ska sitta och hitta fel på andra hela tiden. Du gör ett superbra jobb med Claudia, och ingen annan än du vet precis hur hon är och hur man ska rida henne. Kämpa på!

2011-04-03 @ 17:07:03
Postat av: Louise

hästmänniskor är ett lustigt släkte ;)

2011-04-03 @ 17:21:07
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Linnea Hovander Lindquist

Hej!

Jag skrev ett låååååångt svar om detta inlägget på min blogg, om ni giter kolla det så gör det gärna :) Jag är helt och hållet på er sida.

http://linnealindquist.blogg.se

2011-04-03 @ 17:28:23
URL: http://linnealindquist.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hästmänniskor är väl dom som är snabbast med att dela ut oönskad kritik. Sen beror det på hur man säger det också. "Det ser jättefint ut men om du försöker att ta ihop händerna mer så..." osv är lite mer hjälpsamt än "asså shiiiit dina händer är fett breda asså du kan inte rida omg så himla fult dumma dejj". Då är det inte ett försök att hjälpa utan ren bitterhet, vilket många som läser eran blogg verkar ha. Jag tror i alla fall att ni vet bäst som har träffat era hästar och känner dem väl, hur många som sitter bakom datorn och kommenterar negativt gör egentligen det?

2011-04-03 @ 17:44:08
Postat av: Emma - En allroundryttare!

Jag vet att jag själv frågade varför eller varför det såg ut att hon var dåligt musklad på ryggen. Är det något fel på att göra det, det är väll klart vi läsare vill veta varför det ser ut att hon ser ut att sakna ryggmuskler. Klarar man inte ta den kritiken så ska man inte heller driva en blogg eller lägga ut bilder. När du trycker på publicera inlägg så ska du gott o nog veta att det kommer komma kritik. Vill du inte ha negativ kritik då ska du inte lägga ut bilder då. för det finns alltid posetiva och negativa saker på bild. Även om det är en sekund av din ridning som hamnar på bild så kanske du ska tänka om du verkligen vill lägga in just den bilden, ifall du inte vill ha ''negativ'' kritik. inget illa menat till er eller något, tycker ni driver bloggen super. Men ni båda kanske ska tänka efter en gång till innan ni publicerar inlägget om ni klarar den negativa kritiken :)

2011-04-03 @ 18:01:57
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Emma - En allroundryttare!

Sv: inte det jag syftade på, svårt att förklara när man skriver. Eller få ord till text utan att göra en hel bok, om man ska säga så ;)

2011-04-03 @ 18:11:22
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag tycker du gör rätt som tar upp det här. Man kan inte avgöra hur andras hästar bör hanteras/ridas utifrån en bild. Som sagt är det ett ögonblick (om ens det) och man kan lika gärna ta det i ett bra ögonblick som ett dåligt. Inget folk bör tro att dom vet allt om. Färg skiftningar i pälsen efter tex ridning är ju vanligt om hästen har blivit varm syns det ju extra mycket. Dessutom blir det ju skuggor också som kan misstolkas på foton. Jag tyckte i alla fall inte att det var något fel på hennes rygg på bilderna. :)

2011-04-03 @ 18:17:31
URL: http://lisakarlsen.bloggplatsen.se
Postat av: Sabrina

Super skrivit av Anki! Inverkansfel är minst lika illa som sitsfel.

2011-04-03 @ 18:25:23
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: Stella

Håller med till 100 %

2011-04-03 @ 18:47:08
URL: http://stellaorback.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Vilket jävla skitsnack, jag upplever själv att jag är mjukare och 'känner' hästen bättre när jag har en bred hand!

Om jag rider en ostadig häst som är van att gå som en strålkastare sänker jag alltid handen för att hästen ska följa med och jobba rätt. Det bliir i alla fall för mig stadigare då och självklart om jag känner att det går höjer jag handen :)

Bättre med 'fuskhand' som jag kallar det än att hästen inte höjer ryggen!

2011-04-03 @ 20:06:08
URL: http://shettisfeber.blogg.
Postat av: Anonym

Kan ju bara meddela att Sylve sa åt mig att rida med brett mellan händerna när jag red på min tävlingshäst som var svår och stretig i början av varje ridpass.

Så om man nu tycker att det är fel säger man emot Sveriges utan tvekan bästa hopptränare.

2011-04-03 @ 20:10:14
URL: http://Frokenhadin
Postat av: Ida

fett fin bild (a) och häst

2011-04-03 @ 20:25:29
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Åh, jag älskar er blogg, och jag tycker att d är bra att du står på dig och litar på dig själv!



Jag ser verkligen up till er och jag sitter och idiotförklarar varje korkad/elak kommentar jag läser på bloggen, fortsätt som ni gör!



2011-04-03 @ 21:23:00
Postat av: johanna

Ridsport är sånhär, och jag tycker det är jävligt synd. Om man slutade anpassa sig efter hur allt "ska" se ut hela jävla tiden och anpassade sig efter vad hästen man rider faktiskt behöver skulle det bli en dubbelt så rolig sport.

2011-04-04 @ 10:35:41
URL: http://viciousme-hogge.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner