Nosgrimmor

Datum: 2011-02-15 ~ Tid: 16:00:00

Det diskuteras att man ska ha remotgrimma på unghästar och inte en engelsk grimma eftersom det är skonsammar för hästen med remontnosgrimma när den byter tänder. Många menar även att en remot får bettet att ligga mer stilla vilket är viktigt på en unghäst. De flesta tycker att remoten är ful och menar att man inte kan rida en unghäst utan nosgrimma eftersom bettet då inte ligger stilla. Vissa menar att det är för att hästen inte ska gapa.

Då undrar jag hur tänker folk? Har dom sett hur en nosgrimma ser ut? Om vi börjar med att tänka rent logiskt. En remotgrimma spänns precis under bettet och vist det blir då en effekt att bettet ligger stilla men bara om bettet då spänns upp och remoneten spänns mot hästens mungipor då ligger bettet stilla. En engelsk nosgrimma spänns så pass högt upp en den inte kan hålla igen hästens mun vilket en remot kan göra. Men en häst som gapar gör det av en anledning. Det kan vara ett träns som inte passar, problem med tänderna eller ett bett som hästen inte trivs med eller som inte passar. Är det då rätt att dra igen munnen på en sådan häst? Varför skulle man inte kunna rida en unghäst utan nosgrimma? Man vill ju inte dra igen munnen på en unghäst och passar bettet och tränset kommet bettet ligga stilla.

Varför har vi då nosgrimma? Precis som den mesta utrustning och träningslära kommer det från armén. Vilket inte är så konstigt med tanke på att för var det bara armén och rika som hade ridhästar och de var bara armén som tävlade. Nosgrimman användes till exakt det den heter just nos GRIMMA. Det var bökigt att ha med sig en massa grimmor till alla hästar eller ha grimmor under tränsen därför hade man en nosgrimma som spänndes väldigt löst och som användes för att binda upp hästarna i för att slippa binda upp dem i betten. Tittar man på westernsidan finns samma tänk där. Det är väldigt sällan man ser någon som använder en nosgrimma i western men det finns något som kallas Bosal den ser ut ungefär som en nosgrimma och används både som ett typ hackamore (bettlöst) och för att binda upp hästen med.


Jag tyckter att fler borde känna till detta därför valde att låna inlägget och visa er det. Hoppas att en del ändrar uppfattning om nosgrimmor och slutar att försöka rättfärdiga att de spänner dem så hårt. Det finns som sagt ingen anledning till det. Nosgrimman är till för det heller. De som påstår att nosgrimman ska spännas hårt för att bettet inte rör sig så mycket, säger ju bara det för att ha en anledning till att vara brutala mot sina hästar. 

Jag vill göra klart för ALLA att ingen nosgrimma gör ont eller skadar tänderna på varken en ung eller gammal häst OM man inte spänner det för hårt! Därför spelar det ingen roll om jag rider  Cupido med remont, engelsk eller achen eftersom jag INTE drar åt för hårt.

Inlägg skrivet av: http://www.nattstad.se/Tiinis


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Bra sagt! Håller med dig till 100% ! :)

2011-02-15 @ 16:02:35
URL: http://dressyrfjollorna.blogg.se/
Postat av: Emma - En allroundryttare!

Håller med dig! :)

Tycker remont är jätte fult..

men sen är nosgrimman en accesoar, och inget hjälpmedel! :)

2011-02-15 @ 16:06:36
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Carro

Ja, man skall ju inte spänna nosgrimman för hårt men själv har jag lärt mig att den inte heller får vara för lös då den kan vara ireterande!

2011-02-15 @ 16:07:29
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Johanna

Bra! Jag har längtat efter ett sånt inlägg:D Har också hört "hästen får ju skavsår av nosgrimman om man inte spänner den tillräckligt hårt eftersom den då åker fram och tillbaka!" Haha! Dummaste jag hört på länge x)



Jag har inte helle mina nosgrimmor så hårt spända för jag använder det endast för att jag tycker det är snyggt. Det är som när folk tar på en martingal för att det är snyggt eller en förbygel bara för att det är snyggt.



Kör på Linn, du gör ett bra jobb och behöver inte lyssna på folk som bara är avundsjuka och ska klaga för att må bättre själva:)

2011-02-15 @ 16:09:27
URL: http://Dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Carro

Bra skrivet!

2011-02-15 @ 16:29:50
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Linnea - Vinn ett ROSA schabrak!

Bra skrivet! :o)

Att en häst gapar behöver dock INTE bero på att utrustningen sitter fel eller är oanpassat. Det kan också bero på spänningar i kroppen.

2011-02-15 @ 16:32:49
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Anonym

Tycker det är ett jätte bra inlägg, åller med man ska inte dra igen munen på hästen! MEN, jag rider min unghäst (dock 6åring) på remont, inte för att han går och gapar med engelsk för det gör han inte, men han fungerar bättre på det och blir trevligare med remont. Jag rider med det för att det känns som han trivs med det. :)

2011-02-15 @ 16:33:42
Postat av: Ida Hall Jansson

Super härligt blogg!

Kika in min och Mathilda Bergströms blogg om islandshästar! Dock är den grymt mycket under renovering!

Ha det bra!

2011-02-15 @ 16:37:33
URL: http://islandstokarna.blogg.se/
Postat av: sofie



själv tycker jag remont är skitfult och om du absolut inte vill ha sån måste du ju inte.

och jag tror inte att en engelsk nosgrimma är så speciellt skadlig för hästen, i sånna fall måste man spänna väldigt hårt.

men att ha en nosgrimma hjälper visst till att stabilisera bettet.

men om man spänner för löst gör den ingen nytta och irriteran bara hästen.

.

2011-02-15 @ 16:42:09
Postat av: Anonym

Har dessutom alltid fått lära mig att remont är den av alla nosgrimmor som är mest effektiv och därför ska man absolut inte spänna den hårt, inte för att man ska spänna någon hårt å andra sidan ;)

2011-02-15 @ 16:50:24
Postat av: Fella

Bra skrivet!



<b>Ni råkar inte veta om det är sant att en löst sittande nosgrimma är negativt för hästen? Tex att den "slår" till käken eller liknande. </b>

2011-02-15 @ 16:50:31
URL: http://fella.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Fella, det är bara sånt folk säger för att de vill att det ska låta som att det är bättre för hästen att man drar åt nogrimman vilket det inte är. En för löst spänd nogrimma gör varken skada eller nytta. Den bara hänger där och är snygg, jag har aldrig varit med om att någon häst stör sig på att nogrimman sitter för löst aldrig någonsin.

2011-02-15 @ 16:56:32
Postat av: Ellinor

Remonten hindrar hästen att föra käkarna i sidled och lägga tungan över bettet. Det gör ingen annan nosgrimma. Den riskerar aldrig att trycka på tänderna heller, vilket övriga nosgrimmor gör. Sedan kan man diskutera i all oändlighet huruvida man bör använda nosgrimma eller ej. Och snokremmen hindrar alltid alltid en häst från att gapa, så länge den inte sitter så den riskerar att åka fram och hänga löst. Men då glappar den, vilket med största sannolikhet stör hästen.

2011-02-15 @ 16:57:37
Postat av: Cattis

Du har helt rätt Linn, speciellt att nosgrimman ursprungligen kommer från armén för att dels kunna binda upp hästen. Men jag har även hört att ännu längre tillbaka när man använde hästarna i krig så höll nosgrimman tränset på plats och hindrade tränset från att glida av när sårade krigare släpades hem av hästen i tyglarna.. Som tur är så behövs ju inte detta påfund idag av de anledningarna! Jag har som du enbart nosgrimma för att det ser fint ut med tränset och ibland för att tränset skall sitta stadigare vid tex hoppning eller om hästen kan klia av sig det lätt.



Nosgrimman är precis som med bettet, det är alltid vi som bestämmer hur skarpt det skall bli. Finns ingen anledning att spänna någon rem för hårt, om man nu måste det för att kunna rida en häst så kan man lika gärna sluta rida. Tack för en superblogg som skapar debatt och även glädje i vardagen!



Varma kramar från ett kyligt Örebro

2011-02-15 @ 17:44:15
Postat av: geronim

Du får det att låta som om typ alla andra spänner för hårt? :P

2011-02-15 @ 17:44:25
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Anonym

varför har du snokrem? den har ju absolut noll funktion utom att stänga till munen(oavsett hur löst dne sitter) på hästen = negativ funktion, så då är den ju dålig att ha "bara för att" :/

2011-02-15 @ 17:47:56
Postat av: Wilma

jag tycker att man ska sluta hacka på Linn jag tror faktiskt att hon vet vad hon håller på med!!! hon har inte utbildat hästar för att hon är dålig hon vet vad hon gör! Cupido mår jätte bra och det vet ni! Linn har den utrustning hon vill till sin häst! om det är nått ni tycker är fel eller jätte fult som ändel tycker om ändel saker Linn eller Ingrid hissar så ska man hålla det för sej själv! Skriv saker som gör andra glada inte ledsna!!!

2011-02-15 @ 18:01:39
Postat av: micha

håller helt med dej :)

2011-02-15 @ 18:12:21
URL: http://mmiichans.blogg.se/
Postat av: Karolina

Träns utan nosgrimma skulle göra att munnen tog skada pågrund av att bettet inte ligger stilla? Vad får ni allt ifrån era små barn... Remontgrimma används på unghästar för att man ska störa de växande tänderna (eventuella vargtänder och likn med)så lite som möjligt vilket också kan uppnås genom att ha en mindre spänd nosgrimma.

2011-02-15 @ 18:20:09
Postat av: Karolina

P.S. När hästar gapar beror det oftast på att dem saknar styrka i ryggen, inte att nosgrimman stör dem.

2011-02-15 @ 18:22:30
Postat av: Li

Bra text! :)

2011-02-15 @ 18:25:40
URL: http://linester.blogg.se/
Postat av: Erica

Man ska endå ha så lite runt minnen påen unghäst endå.

Pullarn är ju bra då den inte stör tänderna alls.

Förutom den understa men där kan man ju spänna lösare.

2011-02-15 @ 19:27:19
URL: http://hastocherica.blogg.se/
Postat av: Emelie

Man tränar med nosgrimma inom western men man får inte ha det på tävling. Så jo det används ofta

2011-02-15 @ 19:35:23
URL: http://aleksisaleksis.blogspot.com
Postat av: Louise

Intressant inlägg! :)) Lite hot or not snart? kul att se hur ni bedömmer olika ekipage!

2011-02-15 @ 19:45:37
URL: http://friisco.blogg.se/
Postat av: -

hejsan! :)

vill ställa en liten fråga, är tacksam för svar också! min ponny far upp & ner med huvudet och biter mycket i bettet. Vi har kollat igenom henne, inget fel, tagit ut tandläkare som kollat bett och allt, inget fel. Har vanlig nosgrimma och hon tyckte tränset satt bra. Varför tror ni hon gör så? :) JÄTTE tacksam för svar, förstör som en hel del i ridningen.

2011-02-15 @ 19:47:26
Postat av: Johanna

Bra text!



Även om jag inte kan hålla med helt, remonten är faktiskt riktigt bra på överkänsliga hästar. Då alla faktiskt inte kan ha Aachennosgrimma hur löst den än sitter.

2011-02-15 @ 19:56:35
URL: http://skraattkramp.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin blogg:D

2011-02-15 @ 20:10:06
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: Karin

Fattar inte alls vad du menar med detta: "En remontgrimma spänns precis under bettet och visst det blir då en effekt att bettet ligger stilla men bara om bettet då spänns upp och remoneten spänns mot hästens mungipor då ligger bettet stilla." Det känns som en dålig förklaring för att du inte gillar remonten. Är de någon av er läsare som använder den på det sättet? Själv har jag mitt bett relativt löst spänt och remont, då pållen trivs bäst så. Remont betyder ju unghäst, därav namnet på nosgrimman. Jag kanske missförstod de du skrivit...:S

2011-02-15 @ 20:10:38
Postat av: Linnéa

Dock handlar användningen av remontgrimman på unghäst o andra hästar om att tänderna VÄXER och ev små vargtänder som kan komma att växa, och att då ingenting ligger på tänderna och "klämmer". Inget annat :)

2011-02-15 @ 20:12:02
Postat av: vikky

Jag har fått lära mig helt annorlunda om remont. Visst att det kanske är som du säger, men det här är vad jag lärt mig:

När man börjar rida en unghäst utan ledare och styr kan det faktiskt hända att de inte svänger. Även om den är tömkörd och så vidare kan det vara envishet, trötthet, eller att de ändå inte förstår, eller att något är "läskigt" åt det hållet man styr. Om du gör ett ledande tygeltag och unghästen biter tag i bettet och kanske styr huvudet åt andra hållet är risken stor att man drar bettet genom munnen om det typ går fort hela situationen, eller om man inte är tillräckligt mjuk i handen (typ yngre ryttare på mindre hästar). Remonten stoppar då upp bettet lite så det inte glider igenom munnen. :) Så på sätt och vis stabiliserar det bettet.

2011-02-15 @ 20:46:48
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Sandra K

Nej, remontgrimmans funktion är inte att hissa upp bette!!! Den ska sitta hyfsat löst spänd, beroende på orsaken till att man använder den. För visst an man använda den i syfte att hindra hästen från att gapa och/eller lägga tungan över bettet. Men så här skulle jag vilja förklara dess funktion:



Remonten stabiliserar bettet och låter det inverka jämnare i en orolig mun, utan att trycka på tänderna eller låsa käkarna som ju aachen/engelsk gör. Tack vare att remonten är i kontakt med bettet så kommer tygeltagen fortplantas ut i nosgrimman och en del av trycket hamnar på nosryggen istället för i munnen. Vilket också innebär att man faktiskt kan rida med tyglarna fästa i nosgrimman och hästen uppfattar samma signaler som när man inverkar direkt i bettet.

2011-02-15 @ 20:48:37
Postat av: Sandra K

Och eftersom denna diskussion verkar utgå från en erfaren ryttares perspektiv med förutsättningen oförstörd unghäst:

Alla hästar inte är välridna och korrekt utbildade. Att det finns ett gäng hästar med (behandlade) tandproblem eller som är lite "heta", gärna gapar och springer ifrån handens inverkan t ex mot hinder eller när de rids i grupp ute. Och för dessa hästar och deras ryttare är nosgrimmor en räddning. Och då förutsätter jag såklart att man har rätt anpassad utrustning och en i övrigt frisk häst.

Visst kan man tycka att det ska ridas på bettlöst, och visst kan man sätta skarpare bett i munnen. Men eftersom ett milt bett är skonsammare för hästens mun och bettlöst är "förbjudet" på dressyrtävlingen, så känns det som en bättre lösning att sätta på en nosgrimma och därifrån jobba med hästens acceptans för bettet och förfiningen av kommunikationen. Speciellt för en oerfaren ryttare så är det nog en bättre lösning.

Utgångspunkten är alltid att kommunikationen mellan häst och ryttare ska ske med så fin, lätt inverkan som möjligt. Men för vissa ekipage tar detta längre tid, och så länge strävan är att få en mjuk, stadig kontakt med hästens mun ser jag inget fel i att använda nosgrimman som hjälpmedel. Dock förespråkar jag verkligen inte aachen eller engelsk nosgrimma som hjälpmedel då dessa endast är till för utsmyckning.

Remonten stabiliserar bettet och låter det inverkar jämnare i en orolig mun, utan att trycka på tänderna eller låsa käkarna som ju aachen/engelsk gör. Tack vare att remonten är i kontakt med bettet så kommer tygeltagen fortplantas ut i nosgrimman och en del av trycket hamnar på nosryggen istället för i munnen. Vilket också innebär att man faktiskt kan rida med tyglarna fästa i nosgrimman och hästen uppfattar samma signaler som när man inverkar direkt i bettet.

2011-02-15 @ 20:49:56
Postat av: Cristina

Kolla på bitless bridle från Dr Cook! Sidan finns även på facebook. Själv rider jag min häst på den, har tävlat upp till 125 med den. Han trivs mycket bättre med det än med bett.

2011-02-15 @ 21:10:02
Postat av: Camilla

Jag tror dock att nosgrimma kommer ifrån körhuvudlags nosgrimmor. Den sitter fast i sidostyckena, bara en rem runt nosen. Den gör att tränset ligger still, den har en funktion.



Men en nosgrimma på ett engelskt träns finns ingen som helst anledning att ha.

Jag rider bara i repgrimma, men kör med bett. Har ingen nosgrimma på mitt huvudlag, men när jag tävlar måste man ha.

2011-02-15 @ 21:10:34
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Karin

Mycket bra skrivet Sandra K, intressant läsning!

2011-02-15 @ 21:12:03
Postat av: Eleonor

Jag tycker du ger en riktigt dum bild av nosgrimmors funktion till de yngre. Hoppas alla läsare tar detta inlägg med en nypa salt o frågar en äldre, rutinerad hästsjäl.

/ Eleonor

2011-02-15 @ 21:53:18
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Emelie

Gå gärna in och läs och kommentera min blogg och mitt hästliv:)

Tack för en underbar blogg:)

2011-02-15 @ 21:53:26
URL: http://www.hastbloggen.se/
Postat av: Sofia Camming - RACEHORSES

Vi har ridit båda våra unghästar utan nosgrimma och det funkar utmärkt. Som du sa innan så kvittar det vilken utrustning man har, bara man tar det lugnt och låter hästen förstå. Det är ju bara ifall man sliter och drar som bettet rör sig onödigt mycket i hästens mun. Lycka till med Cupido, ni verkar komma bra överrens och det är ju huvudsaken. Han verkar ju knappast må dåligt av att du använder en vanlig nosgrimma :)

2011-02-15 @ 21:58:43
URL: http://sofiacamming.blogg.se/
Postat av: Anonym

tycker dock att det då är konstigt att högskoleutbildningar/universitet inom hästsport unghäst är ut remont nosgrimma o du i princip blir utsläng o får en utskällning om du kommer med engelsk?? har själv gått där påde hippolog o beridar/unghästutbildning.



Remont står ju trots allt för unghäst.

2011-02-15 @ 22:37:46
Postat av: Sabrina

Bra inlägg, fast den engelska nosgrimman kan också spärra igen en häst munn. Inte i samma grad som en remont kanske, men ändå. Annars håller jag med dig och har som dig bara nosgrimman till pynt.

2011-02-15 @ 22:47:31
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

Har frågestund på bloggen! Alla som frågor nått får en länk :)

2011-02-15 @ 23:03:27
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Emma

Emelie, http://aleksisaleksis.blogspot.com; Vart har du fått ifrån att man tränar med nosgrimma i western? Det ända som kan liknas vid en nosgrimma är den man använder inom till exempel roping, men den är där för att man ska kunna fästa en tie-down så hästen inte slår upp med huvudet och fastnar i lassot. Annars tränar vi inte med nosgrimma (jag har då aldrig varit med om det under mina år), finns ingen anledning.

2011-02-15 @ 23:14:43
URL: http://heavenlypsycho.blogg.se/
Postat av: Fia

Som du skriver så är den engelska nosgrimman tror jag idag är endast för att det är snyggt men som du säger så härstammar den från armen för att man skulle kunna binda upp hästen. I sold1 häst, soldat instruktion för häst 1 från 1960-talet, så benämner man nosgrimman "tränsgrimma". Alltså en grimma som sitter fast i tränset.



De nosgrimmor som bara är en rem som sitter fast i sidostycket tror jag snarare har syftet att stabilisera men också för det estetiska. De olika typerna av nosgrimmor härstammar inte från samma sak och har inte samma syfte.

2011-02-15 @ 23:43:38
URL: http://melfis.blogg.se/
Postat av: moa

Remontnosgrimman är framtagen för att vara den snälla nosgrimman, det är därför så många rider med den på sina unghästar. Den brukar också kallas unghäst nosgrimma. Tänderna växer och ändras mycket på unga hästar, därför är Remonten så bra och snäll för att den ligger inte imot några tänder alls och att den hjälper bettet att ligga mer stila i hästmunen.

2011-02-16 @ 06:34:44
URL: http://siemprealgo.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Hej! Jag håller helt med dig Linn och jag tycker du har ett sunt sätt att se på det :)

Men jag ville bara säga att om man har en engelsk nosgrimma, eller aachen (alltså nån nosgrimma som sitter ovanför bettet) så ligger den an mot hästens kinder, och då kan det göra ont på hästen, eftersom det gör att kinden "trycks" mot hästens vassa kindtänder. Du har säkert hört det redan, men det är ju därför vissa tycker du ska ha remont, eftersom den nosgrimman endast sitter under bettet.

För Även om man spänner den engelska nosgrimman jättelöst så Kan den ligga an emot, så länge man har nosgrimman Kan det ju bli någon form av "tryck" där.

Men jag tycker inte heller att man ska stänga igen munnen med remont - fast inte med aachen heller ;)

helst skulle jag se att alla red utan nosgrimma, har vi tur kanske det blir mode om några år :)

men jag tycker du ska göra som du själv vill - jag tycker du har en väldigt bra syn på saker och ting :)

2011-02-16 @ 08:26:42
Postat av: Anonym

Jättebra inlägg! Jag använder aachen på min ponny för hon trivs bäst med det. Men om man inte vill ha ngt alls kan man ju faktiskt rida på halsring, även om det i vissa fall är svårare än att rida med tyglar. Man får ju använda mkt mer ben...

2011-02-16 @ 08:47:40
Postat av: Johanna

Till Ellinor:



Jag har min snokrem väldigt löst och min häst bryr sig inte ett skit om det. Jag tycker det är bättre att ha en för löst än för hårt. Min häst ska ha tillgång till att gapa om det är något som är fel, för det vill jag veta. Tycker det är grymt snyggt med snokrem och vill verkligen ha det och att den sitter löst stör inte hästen ett jäkla någe, inte min häst i alla fall. Den har aldrig åkt fram och och tillbaka heller så vet inte var du fått den informationen från?;)

2011-02-16 @ 09:32:49
URL: http://Dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Martina

Det är så olika från häst till häst. Sen tror jag att valet av nos grimma har betydelse , men jag är 100% säker på att Linn inte skadar sin häst. Min unghäst har jag nästan aldrig haft remont på, vilket har fungerat utmärkt för oss....dock har hon det nu då hon rivit sig och snytt på nosryggen. Hon fungerar i princip likadant med remont som med engelsk nosgrimma.



Tycker Cupidor ser kanon fin ut! Han är precis där han ska vara som 3-åring!

2011-02-16 @ 10:01:02
URL: http://rawrpixs.blogg.se/
Postat av: Melanie

Tkr ni som snackar om att det ger en dum bild av nosgrimmor för de yngre och massa annat sånt kske ska tänka om;) Måste man absolut inte ha en nosgrimma på sin häst av olika anledningar ska man inte ha en då det är mycket bättre utan, och kske speciellt för yngre eftersom att de i många fall drar nosgrimman alldeles för hårt eller alldeles för löst.



Det bästa för hästen är i många fall, inte alla, att rida utan nosgrimma.

2011-02-16 @ 14:32:16
Postat av: Michelle Melanie

Tkr ni som snackar om att det ger en dum bild av nosgrimmor för de yngre och massa annat sånt kske ska tänka om;) Måste man absolut inte ha en nosgrimma på sin häst av olika anledningar ska man inte ha en då det är mycket bättre utan, och kske speciellt för yngre eftersom att de i många fall drar nosgrimman alldeles för hårt eller alldeles för löst. I alla fall något som jag har sett mycket utav.



Det bästa för hästen är i många fall, inte alla, att rida utan nosgrimma.



2011-02-16 @ 15:22:48
URL: http://lifejustlikeme.blogg.se/
Postat av: lisa

Som professionell unghästutbildare har jag en sak att tillägga ang remontgrimmorna. Det händer mycket i nen unghästs mun. Dels att den tappar tänder, får nya, men också, många hästar får varg tänder. Speciellt dessa växer där man har nosgrimman(om man har en vanlig, engelsk) och det kan bli väldigt obehagligt för den unga hästen. Då spelar det ingen roll om den sitter löst eller inte, det kan orsaka smärta för hästen. Jag har haft många unghästar som jag har ridit på vanlig nosgrimma genom hela utbildningen, men har även haft hästar som har varit tvugna att ha den sk. remontnosgrimman, och det spelar ingen roll om det är fult eller inte. Det handlar om hästens välbefinnande.

2011-02-16 @ 16:33:24
URL: http://finest.se/lisaostlund
Postat av: alexandra

och att den också kan gapa pga för hård hand hos ryttaren :)

2011-02-16 @ 18:53:51
Postat av: Klara

Hej!

Delar en del av din åsikt, tycker inte man ska spänna den för hårt. Dock tycker jag du har lite fel om den engelska nosgrimman, snokremmen kan faktiskt vara bra att ha, den hindrar tex olydiga hästar från att gapa och dra åt ett annat håll- men då kommer man tillbaks till din åsikt, för om man rider in hästen mjukt och försiktigt med en bra hand(som du gör med Qp)så blir den bra i munnen.

Det jag tycker är fel är att du säger att den tvingar ihop munnen på hästen och att det är hemskt att göra det, jag rider och utbildar själv min irlänska D-ponny, och har börjar bli ganska bra på grunderna, men han blir het i skogen och sticker jämt och ständigt...när jag då ska bromsa så drar han upp huvudet och försöker gapa, för att han vill springa mer, men då hindrar snokremmen honom. Derför valde jag att ha nosgrimman så spänd som tränarna säger att den ska vara, för att jag ska få stopp på min häst innan vi går omkull.

Dock rider jag med den löst i annat arbete, har ofta pullar nosgrimma - hästarna får lättare att andas med de.

Tack för en bästig blogg! :D

2011-02-16 @ 19:27:30
URL: http://ponnymuffarna.blogg.se/
Postat av: Hanna Lundin

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg&feature=related

En tankeställare om hur bettet verkligen inverkar! Intressant video!

2011-02-16 @ 21:53:41
URL: http://josefineochhannas.blogg.se/
Postat av: Auroraemily

Håller med dig! Skrev ett inlägg förut idag om att vissa människor tycker det är ok att spöa upp hästen/rycka i munnen, och jisses vilket liv det blev. Dock inte så positivt som efter det här inlägget... Blir tokig på medvetet våld mot hästar. Gah.

2011-02-17 @ 00:49:27
URL: http://auroraemily.blogg.se/
Postat av: Auroraemily

såg nu att jag missat. Vissa hästar kan inte ha engelsk nosgrimma även om den är löst spänd, min ponny fick sår i kinderna för att den låg emot och irriterade så han "sög in" kinderna och råkade bita sig. Antar att det tillhör ovanligheterna men... risken finns ju :)

2011-02-17 @ 00:51:56
URL: http://auroraemily.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Jätte bra inlägg! :)

Blir så irriterad på folk som säger att nosgrimman är till för att hästen inte ska gapa? :s Rid din häst ordentligt så gapar den inte,

2011-02-17 @ 07:57:07
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Jag har ingen nosgrimma alls på min 2 åriga russhingst. :)



Rider honom ju dock inte utan tömkör bara då han är under inkörning. Visst fifflar han lite med bettet i början, det är ju ändå något ovant än så länge. Men efter bara någon minut slutar han. Oftast då innan man ens hunnit börja tömköra. Skulle aldrig spänna ihop munnen på honom. Just nu ska det bara vara fuktionellt inte fint därför har jag ingen nosgrimma. Den får komma på senare och då kommer jag också, precis som du använda en engelsk och då lös spänt.



Du gör helt rätt i att ha en engelsk lös spänt, än att knipa ihop munnen på honom med en remont!

2011-02-17 @ 11:02:07
URL: http://snurrii.blogg.se/
Postat av: Anonym

Är braven hopprädd nu också? :O :@

2011-02-18 @ 22:30:56
Postat av: hanna

Remont är sjukt fult på fel hästar. Islandshästar passar bra i det men ädlare hästar ser inte bra ut i det. Man man ska ju inte gå efter utseende. Sen ska man väll tänka på vart nosgrimman trycker också. Hästens luftvägar, och hästen andas ju bara genom näsborrarna och remonten ligger på dom luftvägarna.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner