Svar på läsarfråga

Datum: 2011-02-09 ~ Tid: 22:00:00
Postat av: elise :)
Usch va många :)
Känner mig ganska dålig nu, eftersom jag inte vågar tävla ännu pga av mitt dåliga självförtroende + att hästen inte går att lasta :p
Har du några bra tips som jag kan använda för att peppa mig själv? :)
Tack för en underbar blogg!
2011-02-01 @ 21:58:33
Man måste inte tävla, huvudsaken är att man har roligt med sin häst.
Om du vill tävla så behöver du lastträna. Ta hjälp av några rutinerade hästmänniskor och hjälps åt att lasta. Ett tips kan vara att backa in hästtransporten till stalldörren. Då kan hästen inte springa förbi och jag upplever att hästarna tycker att det känns tryggare att gå in direkt från stallet. Lastträna många gånger.
Om det är dressyr du vill tävla så lär dig själv programmet och rid igenom det med hästen tills programmet sitter. Fråga din tränare om han/hon tycker att ni är redo att tävla och be att få rida igenom programmet.
Leta efter någon ridklubb som har programridning, det betyder att tävlingsträna. Du rider ditt program och får kommentarer på vad dom tycker är bra och på vad du kan förbättra. Är du osäker på vad som menas så be den som dömer att förklara.
För att du ska känna dig tryggare innan programridningen så kan du ringa till klubben och be att få komma dit och rida i ridhuset. Då vet du att lastträningen gett resultat och du känner dig förhoppningsvis tryggare av att redan ha varit inne i ridhuset.
När du ska rida programridningen så ta med dig någon kompis/släkting som stöd.
Lycka tillUnder bilden på alla mina rosetter så skrev Elise så här:
Under bilden på mina rosetter så skrev Elise så här:


Postat av: elise :)
Usch va många :)
Känner mig ganska dålig nu, eftersom jag inte vågar tävla ännu pga av mitt dåliga självförtroende + att hästen inte går att lasta :p
Har du några bra tips som jag kan använda för att peppa mig själv? :)
Tack för en underbar blogg!



Man måste inte tävla, huvudsaken är att man har roligt med sin häst.
Om du vill tävla så behöver du lastträna. Ta hjälp av några rutinerade hästmänniskor och hjälps åt att lasta. Ett tips kan vara att backa in hästtransporten till stalldörren. Då kan hästen inte springa förbi och jag upplever att hästarna tycker att det känns tryggare att gå in direkt från stallet. Lastträna många gånger.

Om det är dressyr du vill tävla så lär dig själv programmet och rid igenom det med hästen tills programmet sitter. Fråga din tränare om h*n tycker att ni är redo att tävla och be att få rida igenom programmet när h*n kollar.

Leta efter någon ridklubb som har programridning, det betyder att tävlingsträna. Du rider ditt program och får kommentarer på vad dom tycker är bra och på vad du kan förbättra. Är du osäker på vad som menas så be den som dömer att förklara.
För att du ska känna dig tryggare innan programridningen så kan du ringa till klubben och be att få komma dit och rida i ridhuset. Då vet du att lastträningen gett resultat och du känner dig förhoppningsvis tryggare av att redan ha varit inne i ridhuset.
När du ska rida programridningen så ta med dig någon kompis/släkting som stöd.

Lycka till! :D



Kommentarer
Postat av: Johanna

Superbra blogg verkligen.

Hur många kommentarer får ni varje dag ca?

Är det inte jobbigt att läsA? :P

2011-02-09 @ 22:05:11
URL: http://lavenza.blogg.se/
Postat av: Johanna

Superbra blogg verkligen.

Hur många kommentarer får ni varje dag ca?

Är det inte jobbigt att läsA? :P

2011-02-09 @ 22:05:15
URL: http://lavenza.blogg.se/
Postat av: Rsskvaller

Nu har den nya skvallerbloggen anlänt, nu tar vi i med hårdhandskarna.



So long ponnysanning och topriders, here i come!

2011-02-09 @ 22:08:05
URL: http://rsskvaller.blogspot.com
Postat av: e.

Bra inlägg Linn! :)

2011-02-09 @ 22:13:01
Postat av: Amanda

Jag har en häst som inte ens går in med linor och pisk? Och har inte heller möjligheten till att köra trandsporten till stalldörren.. :( Hon ställer sig på rampen men går inte in i transporten. Inte ens med kraft Muta. Har tränat nu och lastat i någon vecka och det hjälper inte heller :O Nått Tips?



2011-02-09 @ 22:20:36
URL: http://amandasomryttare.blogg.se/
Postat av: Josefin

att få in en svårlastad häst i transporten går inte på en vecka.

Vi har ett litet russ, som har tagit oss hela hösten att få in i transporten. Men det är bara att jobba på, flera dagar i veckan. Upp på lemmen, och backa. Upp på lemmen och backa. steg för steg och massor av godis. Upp och ner, in och ut. det gäller att inte ge upp.

Vi fick verkligen inte in ponnyn. Men höstens arbete gav resultat, och till slut tog det max 5 min att få in henne i transporten. Jag tror att det gäller bara att vara lugn, inte ha någon tid att passa, utan låta det ta den tid det tar. Låta hästen lita på den som lastar och att den inser att transporten inte är farlig.

2011-02-09 @ 22:27:38
URL: http://vialskarhast.blogg.se/
Postat av: Sandra K

@Amanda:

Ang. lastningsproblem, så är ett tips att titta på "Ponnyakuten". Där är det ett par ponnies som behöver lite lastträning, och jag tycker att de gör det på ett bra vis.



Har man en häst som åtminstone kliver upp på rampen så har man ändå kommit en bit. Men är hon stressad eller verkar det som att hon bara är envis? Har ni provat att plocka bort ev. mellanvägg? Är frontdörren öppen så hon inte upplever det som att gå in i en läskig grotta?

Det är också viktigt att hästen litar på dig och följer dig när du hanterar den på marken. Ledarskap kan man kanske kalla det, men jag tycker nog att relationen häst-människa handlar om att hästen känner sig trygg.



Ett annat tips är att ställa upp transporten i hagen och fodra hö inuti. Hästen vänjer sig vid synen av transporten och associerar den med något trevligt (mat). Låt transporten i hagen nån vecka, och prova att vara med hästen i transporten när den själv valt att kliva in där.

2011-02-09 @ 22:43:45
Postat av: Anonym

stallchefen på våran ridskola har det bästa knepet.

man longerar hästen bredvid transporten ngra varv, sen går man fram till tansporten, "vill du gå in?" "nä" longrera mer, "vill du gå in nu?" "nä"

longera igen, och så håller man på så, tillslut går hästen in i transporten av sej självt, hon gjorde så med sin häst, och när hon skulle ta ut den dagen efter drog han mot transporten och kollade på henne lixom: "gå in i transporten^.^" haha, det funkar och hästen får ju lite motion på köpet;)

2011-02-09 @ 22:59:29
Postat av: Sofie

Till kommentaren över; det fungerar säkert på många hästar men min kompis häst vägrar bli lastad och dom longerade henne i fem timmar :/

2011-02-09 @ 23:18:53
URL: http://hestbrudar.blogg.se/
Postat av: Amanda

Tack för svar av SANDRA K. JA vi har väll övat väldigt länge. Hon är bara envis hon blir inte stressad någon stans. (Typ sover )Mellanväggen på trandsporten är borta och hö finns och det är mycket inbjudande med ren torv. Förut fick vi upp henne på rampen och då fått godis. Varje gång hon är duktig. Men jag ska prova med allt som jag läst här. Lasttränar ändå varje dag. Men får se hur det går. :) Tack för svar!

2011-02-10 @ 07:42:41
URL: http://amandasomryttare.blogg.se/
Postat av: Alma

Ett till tips är att ställa in en annan häst i transporten, för det kan ju vara så att hästen kan behöva lite "moraliskt stöd". Eller öppna upp så man tar bort skiljeväggen, och öppnar dörren fram så transporten blir ljusare :)



För övrigt så har den metoden du skriver hjälpt i många fall. Så det är ett bra tips. :)



Sen hade jag aldrig hört talas om programridning, är nämligen okunnig vad gäller att rida varken dressyr eller hoppa, håller mest till i skogen och lullar runt. Men det med programridning lät intressant, då kan man ju se om man är något att slänga i hatten :)

2011-02-10 @ 09:53:37
URL: http://www.nattstad.se/svartlistad
Postat av: Martina

Elise: Kolla på senaste avsnittet av Ponnyakuten. Där tar de upp just detta med lastning. Hoppas det löser sig!

2011-02-10 @ 10:41:50
URL: http://rawrpixs.blogg.se/
Postat av: elise :)

Tack för tipsen allihop! :D

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag är jättetacksam för allt :)

Och hjälp av hästkunniga personer kan jag få nästan hela tiden, då de som äger stallet är ridande poliser :)

Har tittat på alla ponnyakuten-avsnitt och suger åt mig allt han säger :)

Men tycker ni att man ska börja lasta brett, eller smalt?

Om man börjar lasta smalt är det väl lättare senare? :)

Tack ännu en gång :)

2011-02-10 @ 14:11:04
Postat av: anni

Lägg en HEL dag om det så behövs för att få in hästen i transporten och bara vänta ut den om inget annat fungerar. På sommaren är det jättebra och positiv träning om man har en liten bit till ridbanan(alltså bara inte ridbanan är brevid hagen) så rider/leder man hästen till ridbanan, rider ett pass och sedan lastar man hästen och kör till sommarhagen och släpper den. Det blir riktigt bra belöning för hästen efter att ha åkt transporten.



o Linn, ang tränsningen av Cupido tror jag att jag glömde skriva det igår, men när han börjar ruska och buffa så prova att klappa med händerna precis framför nosen på honom. Troligtvis kommer han bli mkt förvånad och förhoppningsvis va stilla en liten stund. Alltså gör något för att bryta hans mönster ganska drastiskt. Du kan också prova att helt plötsligt hoppa rakt upp i luften eller något annat oväntat som får honom att haja till.

2011-02-10 @ 15:05:18
Postat av: Dafie

Tack för tipsen, är säkert användbara...



Er blogg är så himla super!

2011-02-10 @ 21:38:22
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner