Svar från frågestunden

Datum: 2011-02-17 ~ Tid: 11:44:00
Vilket är ditt favorit märke bland ridsaker?
På schabrak, täcken och benlindor är Mia's nummer ett. Stilrent och bra kvalitét. Ridkläder föredrar jag av märket Pikeur, stövlar Cavallo, Königs eller Petrie och på träns/pannband säger jag OS :)

Vad väljer du först vännerna eller Claudia? Familjen eller vännerna ? :)
Claudia kommer första i ALLA lägen. Jag ser henne som min bästa vän och jag prioriterar ingenting före henne. Hon tar upp väldigt mycket av mitt liv och den tid som blir över försöker jag spendera med familjen, åka till min pappa och åka till mormor och morfar osv. Finns det tid över lägger jag den på mina vänner. Jag önskar att jag hade mer tid till kompisar, men när jag väl hinner så är det Linn och Annie som kommer i första hand.

Om man ska lasta in sin häst i transporten, kan man göra det med full utrustning på då. Sadel och skydd (ej träns) om man bara ska åka en liten sträcka på 10-15 minuter. Vad tycker du/ni? Tycker ni att det är okej?? Hur gör du när du åker med Klådan, du åker väl inte en sån jätte lång sträcka menar jag när du ska till ridhuset? Kram
Jag vet att många gör hästen iordning hemma och lastar med utrustning. Jag låter folk göra precis som de vill, men jag skulle aldrig göra så. Trots att jag bara har 3 minuter med bil till ridhuset har jag bara transportskydd och täcke. Jag vill inte ha utrustning på pga säkerhetsskäl, dessutom känns det som om det skulle orsaka obehag hos hästen och en viss skaderisk uppstår ju också på tex sadel. Så njaa, okej om andra gör det, men jag ser ingen mening med det. Varför inte göra iordning hästen när man kommer fram? Känns som en bekvämlighetsgrej hos människan att lasta hästen med utrustning. Kram på dig.

Vad skulle du vilja att bloggen hette om den inte hette dressyrmupparna ? :)
Dressyrmupparna är dressyrmupparna. Kan inte tänka mig något annat.

Kommer ni bygga ett till stall, bygga ut stallet ni har eller ska din mosters hästar gå på lösdrift föralltid?
Vi håller på att bygga nu! I sommar ska vi även höja taket 2 meter och fixa med lite annat. Min mosters hästar kommer gå kvar på lösdriften ändå. Målet är ju dock att bygga stall utanför mitt hus då det finns möjlighet till det.

Undrar om du någonsin varit med om att någon av dina hästar ätit sitt/andra hästars bajs? Och om du i så fall vet vad man skall göra då? 
Att hästar äter sitt eget/andras bajs eller lera beror oftast på mineralbrist. Får inte din häst mineraler bör du se över foderstaten och se vad som skulle kunna passa.



Claudia och Braven i höstas.



Vilken färg tcker du passar bäst på svarta hästar? och då syftar jag på färgen på shabrak o benlindor.
Färgstarkt och vitt! Själv har jag även börjat fastna för beiget på svarta hästar.

Har du haft ett seriöst förhållande med ngn? Hur många ggr och isåfall hur länge?
Haha, värst vad många undrade över detta. Bäst jag svara så ni får veta ;) Jag har haft tre seriösa förhållanden, det längsta varade i två år.

Varför lindar du hästens ben? Vad är det bra för?
Det ger stöd, värme och sen är det snyggt rent estetiskt.

Vem av er är de som har fått pressackrediteringen? I mejlet står det att bara en av er har fått de.
Det återstår att se den 24 februari ;)

Ska du ta en storhäst på foder?
Nej, jag är ute efter köp!

När ni startade bloggen blev den "känd" på en gång då eller hur lång tid tog de?
Vi hade 500 läsare första dagen, vilket jag inte kallar känd. Sedan dess har bloggen bara växt. Jag tycker det låter lite överflödigt med känd, snarare då stor. Jag tycker att en stor blogg har 3-4000 läsare och uppåt, varje dag.



Kommentarer
Postat av: Fanny

bara så du vet, ang. lindningen, så finns det ingen möjlighet att lindor skulle ge stöd. Absolut inte, tänk själv, tycker du att dina strumpor ger dig stöd? Hästar är så tunga så ett par varv med en bommullstrasa inte hjälper öht.

2011-02-17 @ 11:58:45
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: michaela

vilken fin ''hästblogg'' :) kram

2011-02-17 @ 12:04:30
URL: http://michaelamaja.devote.se
Postat av: Ingrid

Haha det är så underhållande att du,Fanny, alltid kommenterar så snofsigt :)

2011-02-17 @ 12:10:37
URL: http://Dressyrmupparna.se
Postat av: Martina



Hej! Vilken tum har ni på era sadlar? Och av vilket märke? Rekommenderar ni sadlarna?

2011-02-17 @ 12:21:26
Postat av: Henrietta

Hon har en poäng, även fast tonen var ganska tråkig. Man lindar benen för att skydda från yttre skador och framförallt, fast det här vägrar många dressyrmänniskor erkänna (där ibland mig själv...) för att det är fint! Att det ger stöd är en myt. Då skulle man behöva linda otroligt hårt vilket skulle skada vävnaden lägs benen

2011-02-17 @ 12:23:08
Postat av: Fanny

Det var inte ens menat att låta "snofsigt", bara ett påpekande, trodde själv att det gav stöd förut, men fick lära mig att så är inte fallet för bara nått år sen.

2011-02-17 @ 12:36:03
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: AAA

VILL DU HA GRATIS PRESENTKORT??!



BLI MEDLEM HÄR!! --> http://www.gratismakeup.se/?r=251493

2011-02-17 @ 12:47:21
URL: http://www.gratismakeup.se/?r=251493
Postat av: maria

Om man använder en bra linda med paddar under så fungerar detta utmärkt. Lindor fungerar som stöd och skydd!

2011-02-17 @ 12:50:49
URL: http://dressyrsnack.wordpress.com/
Postat av: Ellen

Lindor fungerar väl ungefär som ett bandage fungerar på en människa?

Jag lindar mitt eget knä när jag spelar fotboll, för att få stöd. Lindor är ju i princip samma sak?

2011-02-17 @ 13:03:58
URL: http://ellenkarusellen.blogg.se/
Postat av: Fanny

Som Henrietta sa, för att lindorna på en häst ska ge stöd måste de lindas så hårt att de riskerar att skada vävnaden, och det är ju inte speciellt najs..

Det är skillnad på att linda häst och människa, hästarna väger ju ungefär 10 gånger så mycket.

2011-02-17 @ 13:18:46
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag åker alltid med sadel på min häst när jag åker till ridhus. Sen har jag sadelskydd ovanför sadlen + täcke/täcken beroende på årstid.

Alla tycker olika men jag tycker att det känns som större skaderisk att sadla på plats.

Tänk dig att du är iväg helt själv Och hästen lever rövare

2011-02-17 @ 13:29:29
Postat av: Anonym

stor risk att su tappar sadlen, sadelgjorden slår mot hästen mm.

Men då gäller det också att hästen står ordentligt & går av & på ordentligt. Men enligt mig så är det AO. Det är det iofs också att hästen ska stå ordenligt när jag gör iordning den. Men man vet aldrig vad som händer på en tävlingsplats/ ridhus.

Jag har även vanliga skydd/lindor Under transportskydden=)

2011-02-17 @ 13:32:13
Postat av: Anonym

Hur fick ni 500 besökare bara första dagen? gjorde ni mycket reklam för den?

2011-02-17 @ 15:48:34
URL: http://tavlingsryttarbloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har ridit ett tag, och börjat lära mig att rida min ponny i form korta stunder. Hur lång tid tog det innan ni red ett helt ridpass med hästen i form? Nyfiken bara :)

2011-02-17 @ 16:02:34
Postat av: Anonym

håller med den som kommenterat ovan. en häst som inte vill stå still när du kommer fram är jättejobbigt och stor skaderisk. bättre och har ett fleecetäcke över sadel i transporten.

2011-02-17 @ 16:35:35
Postat av: Mathilda

Hej! Vad brukar ni använda för knut när ni lastar hästen? :)

2011-02-17 @ 18:01:05
URL: http://islandstokarna.blogg.se/
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

jag lindar för att skydda pearls ben från henne själv, svar till er däruppe ;)



Har frågestund på bloggen! :) Alla som frågar får en länk :)

2011-02-17 @ 20:45:48
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Danielle

Hur lyckades ni få 500läsare första dagen? :O

2011-02-18 @ 11:34:23
URL: http://frysmarkt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner