Svar på tal

Datum: 2010-08-18 ~ Tid: 01:14:13
"Tänkte bara säga att man inte ska linda så högt som du gör, för det är skadligt. Verkar dumt om hon ska bli skadad igen :S"

Jag lindar inte högt utan anledning. Claudias skada satt strax under karpalleden, vilket betyder att jag måste linda högt för att ge stöd åt det skadade området. Skulle jag linda lägre skulle "skarven" av padd och linda hamna mitt på svullnaden och det skulle bli ett konstant tryck mitt i skadan, vilket inte alls är bra. Som jag lindat nu ger det ett jämnt och mjukt stöd för hela senan. Jag lindar dessutom väldigt mjukt, med mjuka teddypaddar och fleecelindor, så det är i princip omöjligt att hennes rörelsefrihet i kotor och karpal skulle hindras på grund av att jag lindat för att ge ett stabilt stöd. Det sista jag vill är att ha en skadad häst igen, därför lindar jag på bästa möjliga sätt i detta fall.


Kommentarer
Postat av: Karin

Du lindar ju för att skydda hennes ben inte för att skda henne igen. Hur tänkte personen som kommentera ?

2010-08-18 @ 02:22:03
URL: http://kaarinlundberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag förstår men ville bara ta upp det för att man ser väldigt många som lindar förhögt och då kan ärtbenet gå av eftersom det blir ett tryck där när hästen böjer. Det var bara av ren omtanke.

2010-08-18 @ 08:48:00
Postat av: Anonym

Personen kan kanske kolla på alla topp-dressyrryttare ex Jan Brink, och se på hur de lindar. De lindar också över halva knäet!

2010-08-18 @ 09:28:51
Postat av: Emily

Bra att du tog upp det, blev med lite fundersam :P



Och dressyrfolk har ju en tendens att linda väldigt högt för att benen ser längre ut då -.-' rätt korkat, men gör man det för att stabilisera som ex Claudias skada så är det ju en annan sak. Läskigt dock att vissa lindar "skadligt" bara för att det är snyggt..

2010-08-18 @ 12:34:07
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilket märke på paddarna har du? :) Jag tycker alla blir för långa till min D ponny

2010-08-18 @ 13:22:42
Postat av: Ingrid

Jag har mia's paddar :)

2010-08-18 @ 13:28:35
Postat av: Anonym

bra att du skrev de :)

undrade faktiskt varför du hade lindat högt, men tänkte att de säkert fanns ngn anledning ;pp

2010-08-18 @ 16:54:57
URL: http://justmymillion.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror knappast det är skadligt när hela eliten (tex. Anky) lindar lika högt som dig^^ Ta inte åt dig...

2010-08-18 @ 19:49:41
Postat av: Johanna

Tack för svaret :) Men kan man klippa i Mis paddar eller får man behålla dem i samma längd som man köpta dem i?

2010-08-18 @ 20:52:18
Postat av: Anonym

lindar benen gör man istortsett bara för det e snyggt. visst ger det stöd om man drar hårt och hästen står still inne i boxen. men vid ridning ger det inte speciellt mkt stöd ! då är det bara fint. en häst med drygt 600 kilo att bära på benen får inte stöd av att man sätter på fyra lindor, isåfall måste man dra HÅÅÅÅRT. men det e snyggt som fan att rida med lindorna :D kram

2010-08-19 @ 15:25:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner