Mitt ridpass

Datum: 2010-08-01 ~ Tid: 15:55:17
Jag börjar alltid mina ridpass med att skritta på lång tygel, aldrig mindre än 20 minuter, för att hästen ska hinna komma igång i kroppen och blir uppvärmd. Jag skrittar nästan alltid ut både innan och efter ridpasset, på asfalt, grusväg och lite mjukare underlag. Efter det tar jag tyglarna och skrittar i en lång och låg form på både böjt - och rakt spår, och flyttar även endel sidvärts för att känna att jag har hästen ordentligt mellan hjälperna redan från början, och för att ha koll på yttersidan och bakdelen.

När jag känner att det funkar och hon har släppt till börjar jag trava i en låg och lång form på rakt spår och lägger mycket volter i olika storlekar. Jag tränar även mycket tempoväxlingar och alltid mycket halvhalter för att känna att man har hästen uppmärksam och med på hjälperna. När jag känner att allt detta funkar och hon travar på i en bra takt och är eftergiven och framåt med mycket energi börjar jag med galoppen. Jag låter henne galoppera på med mycket energi framåt och i en lite lägre form på rakt spår och jobbar mycket med förhållningar och halvhalter för att känna att hon lyssnar även fast hon rids på såpass mycket framåt. Jag brukar bestämma mig för vissa punkter i ridhuset där jag samlar upp och där jag rider fram för att hjälperna ska tas så exakt och effektivt som möjligt.

När jag känner att hon slappnat av ordentligt och är mjuk och genom sig i kroppen tar jag upp henne i en lite högre form och lägger volter och gör mycket övegångar för att känna att hon är ärlig och eftergiven.
Sen rider jag mycket skänkelvikningar, oftast väldigt korta sträckor för att känna att de få steg man göra blir bra och att de går igenom än att man gör långa sträckor och de blir halvdana. Jag rider även öppnor på volt och med tagen bakdel, för att få henne rund, mjuk och kvick i bakbenen. Jag brukar också flytta ut bakdelen ganska kraftigt på volt för att få henne att stretcha igenom bakbenen och komma igång bra då hon kan vara stel i bak. Jag rider även igenom lite skolor och fram- och bakdelsvändningar.
Jag får ganska ofta rida Claudia i ett övertempo för att hon ska komma igång och få schwung i steget innan jag tar ihop henne och rider i ett arbetstempo. Annars finns det stor risk för att hon spänner sig och blir kort och något stum i steget, vilket gör att spänningarna smittar av sig till resten av kroppen och även upp till mig som ryttare.

Efter detta galopperar jag i en lång och låg form igen så att hon får frusta ur sig i ett lugnt tempo. Jag travar sedan av, fortfarande i en lång och låg form, med endel tempoväxlingar, lägger volter och serpentinbågar, innan jag skrittar av.

Ridpassens längd och intensitet varierar självklart från dag till dag, beroende på hur hårt/slappt hon gått och hur hon känns för dagen. Men oftast blir själva ridpasset från att jag tar tyglarna, tills jag skrittar av henne ca 30-40 min. Ibland blir det kortare och ibland något längre, men jag avslutar alltid när det känns som bäst, och då spelar det ingen roll vad klockan är.
Jag rider nästan alltid i en lång och låg form för att få en avslappnad häst som kommer upp med ryggen och jobbar med bakbenen. Ca 80% av ridpassen rider jag i den låga formen.
Jag tar också många skrittpauser och ger självklart mycket beröm och eftergift för att hästen ska känna det den gör som något positivt och få viljan till att göra rätt igen.

Jag rider inte på banan eller i ridhus varje dag, tvärtom så rider jag mer ut än vad jag rider i ridhus.



Kommentarer
Postat av: annie

vad menar ni med låg form? :)

2010-08-01 @ 15:57:36
Postat av: Madde

Jag äälskar detdär med att skritta av och fram länge .. Jag gör också det för att hovvätskan ska komma igång osv.. Jag ser vääldigt många ryttare på en dag som bara skrittar fram några varv i paddocken . Även det med att rida ut mycket är skitbra . tex jag rider hellre dressyr på fältet än i paddocken.. !

2010-08-01 @ 16:50:25
Postat av: Anonym

kan du lägga ut bilder och info om din transport osv:P?

2010-08-01 @ 20:37:56
Postat av: Anonym

Kan inte du lägga ut bilder på din transport? och skriva va de är för nån? linn har ju gjort det:)

2010-08-01 @ 20:43:11
Postat av: malin

bra inlägg ^^

2010-08-02 @ 13:36:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner