hmm...?

Datum: 2010-12-08 ~ Tid: 14:39:37
Till att börja med tycker jag att båda tränsen är sjukt fula. Men det var inte det jag skulle skriva om haha!

Tränset till vänster ser ut att vara väldigt genomtänkt och smart konstruerat. Man ser tydligt att nosgrimman ger stöd och stabilitet till bettet. Så att det ska röra sig så litet som möjligt i munnen, vilket minskar slitaget på tänderna.

Men tränset till höger måste ju bara vara en misslyckat kopia? Det ser ut som att dom har försökt att efterlikna det andra tränset. Men dom har ju utelämnat den viktigaste "detaljen", nämligen bettstabiliseringen.

Nu är det så att jag råkar vet att båda tränsen kommer från märket Ramo. Så det är alltså ingen misslyckad kopia som man kan tro. Men jag undrar varför man gör ett sånt träns, som är så fult men ändå inte har någon funktion? 




Kommentarer
Postat av: Anonym

Tyckte faktiskt tränsen var ganska ''tuffa'', till hopphästar då :]

2010-12-08 @ 14:51:29
Postat av: Emelie - Tävlingsryttare & Fotograf

håller med föregående talare, tyckte ändå dom var rätt läckra, givetvis till hopp!

2010-12-08 @ 14:54:20
URL: http://fjordyy.webblogg.se/
Postat av: josefineine

Tror inte detdär är till för att stabilisera bettet. Ser snarare ut som att dendär ringen ska kunna ge tryck på nosryggen om man behöver ta lite i hästen..

2010-12-08 @ 15:03:36
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefineine

Vart finns dessa att köpa? Supersnygga!

2010-12-08 @ 15:04:05
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Felicia

Du kke har missat den lilla detaljen att alla inte tycker likandant som du? Mång tkr att dom tränsen är fina.

2010-12-08 @ 15:07:35
Postat av: felicia

Du kke har missat den lilla detaljen att alla inte tkr som du? Finns många som tycker att dom är fina.

2010-12-08 @ 15:09:29
Postat av: Anneli Johansson

Tycker dessa träns är super fräcka, vill ha ett.

2010-12-08 @ 15:09:54
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: Linn

Det är inte ringen jag syftar på när jag skrev att nosgrimman stabilisersr bettet utan den delen av nosgrimman som är fest i bettet..

2010-12-08 @ 15:11:07
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Stephanie

Hej. Tänkte bara säga att tränset till höger är super bra iaf utan fästerna i bettet. Bettet ligger stilla i munnen plus att det är fortfarande funktionellt eftersom nosgimman är anpassad så att den inte ska ligga och trycka på alla nervsystem hästen har där runt om. Så en misslyckad kopia skulle jag verkligen inte kalla det! Pröva att rida på det så får du se hur bra det är. Min häst älskar det så otroligt mycket!



Till Josefineine. Jag och min mamma driver en hästbutik, vi säljer dom här tränsen om du är intresserad :D www.chevalridsport.se

2010-12-08 @ 15:14:54
URL: http://chevalridsport.se
Postat av: Stephanie

en sak till. Plastfästerna som finns med på tränset till vänster kan man köpa till, till tränset till höger om nu vill ha det så!

2010-12-08 @ 15:16:56
URL: http://chevalridsport.se
Postat av: Matilda Holmström

Det till vänster är till för att ge tryck på mule. Inte stabilisera bettet (:

2010-12-08 @ 15:17:26
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Kom inte min komentar fram? eller tog du bort den?

2010-12-08 @ 15:23:23
URL: http://chevalridsport.se
Postat av: Emma

Sen är det ju rörliga ringar på bettet till höger och fasta till vänster.. kan ju ha nått med det att göra också.

2010-12-08 @ 15:28:29
Postat av: Anna - Glee Fansite

Kan vara en annorlunda variant av remontgrimman...? Dock fattar jag inte hur träns nummer ett kan stabilisera bettet då jag bara tycker det ser ut som att när du drar blir det ett tryck på nosryggen och över underläppen? Så när jag ska bromsa hästen får den ett tryck på nosryggen och i munnen? Eller inte jag sam fattar?

2010-12-08 @ 15:31:24
URL: http://gleefansite.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Anna. Du har rätt i att det trycker lite på nosryggen. Men fästerna är till för att hålla bettet på plats, dom är till för att minska trycker på lanorna i hästens mun när man tar i tyglarna.

2010-12-08 @ 15:34:56
URL: http://chevalridsport.se
Postat av: Matilda

Skumt nog tyckte jag att de var ganska fina, dock bara om det handlar om hoppning/fälttävlan.

2010-12-08 @ 15:38:37
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: corre

Ett sånt skulle jag kunna tänka mig till min pålle! :) Älskar käkremmen! :D

2010-12-08 @ 16:03:03
Postat av: Karin

Åh, jag har ju fått det där förklarat för mig vad som var så bra med det andra tränset som inte är bett stabilt om man säger så men jag kommer inte ihåg det.

2010-12-08 @ 16:08:18
Postat av: hanna

det är ju som nån sa längre upp, det är såklart inte för att stabilisera bettet utan snarare ge hackamore effekt genom att trycka på nosryggen så det blir en starkare effekt när man tar i bettet!

2010-12-08 @ 16:09:48
URL: http://blomdell.blogspot.com/
Postat av: Anonym

FY FANNNNN va fult hahahha ! o alla idioter som säger att de e snyggt, de e bara för att ni vill vara små bortskämda ungar som vill ha alla äckligt fula udda grejer som de där tränset, eller tretorn stövlar som ser ut som plast/gummi stövlar man kan ha ute i skogen när man är 5 år hahahha. alla tkr de e snyggt för att de e ett dyrt träns hahaha

2010-12-08 @ 16:13:48
Postat av: Sandra

ser inte ut som att det är till för att stabilisera bettet, snarare som att de ska ge tryck på nosryggen vis tygeltag. För övrigt tycker jag det högra tränset är ganska snyggt=)

2010-12-08 @ 16:21:28
URL: http://dressyrohoppryttarna.blogg.se/
Postat av: emelie

Supersnygga ju!

Bett & nosgrimma i ett har man ju sett förr, men detta va ju ett riktigt smart altenativ.



Någon som vart vart man kan få tag i dessa träns?

2010-12-08 @ 16:24:15
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Linda

Skitsnygga träns tycker jag :)

2010-12-08 @ 16:30:24
URL: http://lindalandquist.com
Postat av: Alice

Jag har för mig att de heter "side-pull" eller ngt sånt ;) vet dock inte exakt vad dom används för :3

2010-12-08 @ 16:52:29
Postat av: Manda Stillnert

De är nog en väldigt smart ide för bett har ju en förmåga att förstöra tänder!

2010-12-08 @ 17:08:06
URL: http://mandapumanstillnert.bloggplatsen.se
Postat av: Stephanie

Plast fästerna är faktiskt till för att stabilisera bettet. Dom håller bettet på plats i munnen så att bettet inte trycker på hästens lanor i munnen, plus att man kan ju aldrig "dra för mkt" (inte för att man ska göra det, men ni förstår?) för bettet sitter där det sitter :)



Alla ni som undrar vart man kan köpa det, det finns i min butik www.chevalridsport.se, kolla in där :)

2010-12-08 @ 17:16:59
URL: http://chevalridsport.se
Postat av: wilma hellström

dom var ju rätt fräcka men fattar att ni dressyrryttare vill se ut som på 1600 talet ni är ju så jävla torra HAHAH

2010-12-08 @ 17:22:33
Postat av: camille

Grejen med tränsen är att man kan rida bettlöst och med bett :)

2010-12-08 @ 17:39:37
Postat av: camille

Grejen med tränsen är att man kan rida bettlöst och med bett :)

2010-12-08 @ 17:39:51
Postat av: Geronim

Jag tycker båda ser ut att vara till för att stabilisera bettet :)

Ganska fula enligt mig :P

2010-12-08 @ 18:32:18
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Lydia

Främst av allt är det menat som "allt-i-ett", dvs det kan användas som träns med bett, bettlöst, kapson eller grimma. Därför heter det också "Multibridle".



Plasthaken är till för att lyfta upp bettet i munnen så att det inte trycker på lanerna och så att hästen inte ska sätta tungan över bettet.

När ryttaren drar för hårt i tyglarna fördelas trycket över till nosgrimman istället för bara munnen.



Vet att många kommenterat i princip samma sak, men ville bara klargöra.

2010-12-08 @ 18:35:06
URL: http://lifeatsulmurhouse.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker det påminer väldigt mkt om ett sidepull & det är sånt som Nh människor gillar & jag är imot hah xD

Men om funktionen är att stabilisera bettet & att det trycker på nosrygg & under käken vid tygeltag som då hjälper starka hästar så skulle jag vilja ha det.

Men snyggt, Nej !

2010-12-08 @ 18:35:47
Postat av: Anonym

Tycker det påminer väldigt mkt om ett sidepull & det är sånt som Nh människor gillar & jag är imot hah xD

Men om funktionen är att stabilisera bettet & att det trycker på nosrygg & under käken vid tygeltag som då hjälper starka hästar så skulle jag vilja ha det.

Men snyggt, Nej !

2010-12-08 @ 18:36:08
Postat av: Ida

Riktigt fin :)

2010-12-08 @ 18:37:50
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Lydia

Glömde nämna att tränset till höger är tänkt för "mer avancerade ryttare som inte drar för hårt i munnen på hästen".

Det är tanken i alla fall

2010-12-08 @ 18:40:47
URL: http://lifeatsulmurhouse.blogg.se/
Postat av: Filippa

Jag tycker de är rätt snygga, hoppryttare som jag är, men förstår inte riktigt käkremmens funktion när den är så långt ner. Den kan ju aldrig hindra tränset från att åka av om så skulle vara.

2010-12-08 @ 18:44:11
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: sara

Hej!



vilken fin blogg du har . Hoppas du har haft en bra dag.:)

2010-12-08 @ 18:50:25
URL: http://nixsara.blogg.se/
Postat av: S

Enda skillnaden är ju färgen, och att det vänstra är "kapson" varianten (den lilla ringen på nosgrimman) och att det högra inte har på klippet som stabiliserar bettet (vilket bara är att sätta dit) annars är det bara färgen och ringen på nosgrimman som är skillnaden. Klippet (bettstabilisatorn) får man med till det ljusa tränset också, men jag antar att de inte hade med det på pressbilden för att de ville visa hur man kunde ha det utan och en bild med.

2010-12-08 @ 19:17:49
Postat av: S

Funktionen med tränset är att inga remmar nuddar några viktiga/stora blodkärl och tänder på hästens huvud/käke, och det är densamma på båda tränden, som sagt så är enda skillnaden att den högra tränset inte har med klippet som stabiliserar bettet lite extra.

2010-12-08 @ 19:20:52
Postat av: Elin

Den ända skillnaden är att den vänstra bilden är "bas" modellen eller vad man ska säga. Man kan använda det tränset till flera ändamål. Den höga bilden är "tävlingsmodellen" av micklem tränset. Sen har den massor med funktioner som jag tycker att du ska läsa på innan du yttrar dig om att det inte finns en ända funktion på tränset för det finns det!

2010-12-08 @ 20:03:08
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: evelina

kan inte någon utav er göra ett inlägg om stigbyglar? prisvärda, snyggaste, budget snyggaste, säkraste, osv! :)

2010-12-08 @ 20:04:24
Postat av: Frida

Det högra tränset har exakt samma funktioner som det till vänster förutom kapsonringen, den så kallade bettstabliseringen är en lös flerp som följer med men som bara inte sitter på det högra tränsets bild :)

2010-12-08 @ 20:06:10
Postat av: my

Om jag minns rätt så är plastklämman som sitter fast i ringen till nosgrimman till för att en förhållning i bettet ska ge tryck över nosryggen. På det högra tränset har de antagligen bara plockat bort den lilla klämman för att visa att man kan rida både med och utan den funktionen. Annars är är enda skillnaden att det vänstra tränset är kapson-varianten (och färgen då såklart).

2010-12-08 @ 20:11:05
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: Frida :)

Hej!

Jag är inne på samma bana som många andra, att den lilla remmen som sitter fast i bettet är till för att skapa tryck på nosryggen när man tar i bettet, stabiliserar förmodligen också, men trycker ju även på nosryggen.



Vad gäller tränset till höger så fick jag nån tanke om att det kanske ska fungera som remont, men med mindre risk att det ska skava på hästen. För en remont kan ju bli obehaglig när ringen ligger an mot bettet och kan nypa hästen, och här ska det bara vara lädret som ligger emot. Men efter en andra titt tänkte jag att det nog inte alls var så x) jag vet inte ;)

kanske bara är ett träns för de som tycker det är snyggt, men inte vill ha effekten att det trycker på nosryggen? ;D haha ^^

2010-12-08 @ 20:46:57
Postat av: my

Edit: Blev tvungen att läsa på lite om tränset och spännet ska göra så att en för hård förhållning ska ta på nosryggen och inte i bettet. Den högra varianten är tydligen tävlingsvarianten och "om man tävlar på högre nivå så måste man ha en mjuk hand av sig själv" så då behövs inte spännet :P

2010-12-08 @ 21:12:18
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: Jonna

kan vara för att alla kanske inte tycker att dom är fula?



tänk lite...

2010-12-08 @ 21:42:38
URL: http://equipe.devote.se
Postat av: Anna

vart finns det att köpa? visst, kanske inte är det snyggaste jag sett, men skulle nog passa bra på min häst som tar tag i bettet och lyfter upp det med kindtänderna.. Märks knappt i ridningen men synd vid tandkollen.. :/

2010-12-08 @ 22:10:14
URL: http://hestbrudar.blogg.se/
Postat av: svennung

fast lite effekt verkar det ju ge, det är ju inga långa sidostycken bettet sitter fast i, så borde sitta rätt stadigt ändå. dock förstår jag inte heller varför dem gör två så snarlika modeller...

2010-12-08 @ 22:40:10
Postat av: s

Skulle nog passa hopphästar... men för övrigt tyckte jag dom var fula.

2010-12-09 @ 08:04:16
URL: http://simplyythebest.blogg.se/
Postat av: Lina

Attityden i er blogg är så tråkig tycker jag, och det står jag för! Följer den numera inte p.g.a. detta.

2010-12-09 @ 08:16:11
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Linnea

Lite små tuffa sådär :P På ett vanligt träns finns de jn inget extra som stabiliserar bettet så visst har de högra tränset också en funktion ;)

2010-12-09 @ 13:56:40
URL: http://linnenea.blogg.se/
Postat av: Emily

Det finns massor med olika tillbehör till båda tränsen så man kan kombinera och få precis den effekten man vill, bettlöst, bettstabilisering osv ;) så de har inte "glömt" den delen, de har bara valt att inte ha den på bilden :P det till höger är ju "tävlingsvarianten" alltså utan ringen mitt på nosryggen för att det ska vara snyggare på tävling ;)

2010-12-09 @ 18:16:24
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Frida Blomqvist

Hej, har en fråga, vem har gjort eran header ?

Super fin och jag behöver hjälp med att göra en till min nya blogg :)

Tacksam för svar!

Mvh Frida (L)

2010-12-09 @ 19:14:38
URL: http://hogboelit.blogg.se/
Postat av: Anonym

linn, du börjar verkligen bli för mkt nu! du kommenterar massa saker som DU inte gillar, och förväntar dig sedan att hela världen ska tycka som dig. "jag undrar varför man gör ett sånt träns, som är så fult men ändå inte har någon funktion?"

Svaret är enkelt: alla tycker inte som dig! det är jävligt tur vill jag tillägga.

Sen har ju faktiskt tränset flera funktioner, om du bara tog reda på sånt innan du slänger ut anklagelser till höger och vänster.

Och bara för du inte gillar tränset betyder inte det att alla andra inte heller gör det?

Du borde verkligen tänka efter innan du gör sånnahär saker. Visst är det okej att du dissar saker, men du kan fortfarande göra det snyggt -.-'

2010-12-09 @ 20:05:35
Postat av: madde

sjukt snygga! och varför skulle bara hoppryttare kunna ha dom? Spelar väl fan ingen roll vilken gren man håller på med, tränsen funkar till allt. Irriterande med såna kommentarer tycker jag S: Det är väl isf vad personen i sig tycker inte beroende på vad den gillar att göra mest i ridningen.

2010-12-09 @ 20:14:47
Postat av: Ina

Det till vänster har ju en funktion, det sitter fast i bettet.

2010-12-12 @ 09:49:49
Postat av: elise

usch vad hemska dom va !

2010-12-21 @ 15:59:02
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner