?

Datum: 2010-11-22 ~ Tid: 12:04:32

En av mina lärare frågade mig: Vad är skillnaden på dressyr och monté?

Först fattade jag inte ens att han var seriös. Det är ju som att fråga vad är skillnaden mellan: himmel och helvete, vått och torrt, svart och vitt.

Det vore till och med enklare att svara om han frågade i fall det fanns någon som helst likhet mellan de båda disciplinerna dressyr och monté. Då kunde jag ju sagt att i båda grenarna gränslar man över ett djur. Det finns mer likheter mellan kamelrace och monté än dressyr och monté. Eftersom det går ut på precis samma sak och tillvägagångssätt är det samma, ända skillnaden är att i det ena har man travare och i det andra kameler.

It looks the same way to me anyway


 


Kommentarer
Postat av: Linnea

Haha håller med dig! Vad tyckte han var skillnaderna/likheterna? XD

2010-11-22 @ 12:09:23
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: hanna

Han/hon var förmodligen inte seriös ;)

2010-11-22 @ 12:11:02
Postat av: Linn

Jo tyvärr så var han det. Förnedrande rent ut sagt men han kan väl inte hjälpa att han inte vet bättre.

2010-11-22 @ 12:15:40
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: corre

är det förnedrande att dressyr blev jämfört med monté? :s

2010-11-22 @ 12:18:36
Postat av: Jennelie

Vad sa du vad skillnaderna då? :)

2010-11-22 @ 12:35:41
Postat av: caroline

förstår inte vad som är förnedrande...? alla håller inte på med samma sport. men visst även jag ser likheten haha.

2010-11-22 @ 12:56:41
Postat av: Nelly

Haha har du provat monté någon gång?

Men om du säger att monté och kamelrace, kan man ju säga att dressyr och redeo är samma sak..

De vill säga att det inte är samma sak.

Så säg inget förän du har provat...

2010-11-22 @ 12:57:06
Postat av: Jonatan

vad står på to do listan idag :D:D?

Postat av: Jessica

Tror det Linn menade var att det finns mer likheter mellan monté och kamelrace än mellan monté och dressyr, vilket jag fullständigt håller med om! Inget ont mot monté alls, men ser verkligen inga andra likheter förutom att det är en häst man sitter på i båda grenarna :P

2010-11-22 @ 13:11:39
URL: http://justjess.webblogg.se/
Postat av: oliviawestern.blogg.se

Har ni ridit western nån gång? :)



oliviawestern.blogg.se

2010-11-22 @ 13:18:11
URL: http://oliviawestern.blogg.se/
Postat av: iriz

ha en bra dag! :)

2010-11-22 @ 13:43:39
URL: http://irizwihk.blogg.se/
Postat av: Lindberg - KILLBLOGG

Skulle jätte gärna vilja ha din åsikt på Dagens fråga! Så snälla klicka dig in och svara!

2010-11-22 @ 13:48:44
URL: http://youfoundit.blogg.se/
Postat av: marina

Hittade hit av en slump! jättefin blogg!

Såg inlägget om dressyr/monté.

Jag tävlar i alla disiplinerna hoppning med.

Men ni som inte testat monté, så är de fruktansvärt skoj! Man får en riktig kick av att rida ut på banan inför all puplik! Fler borde testa =)

2010-11-22 @ 15:14:08
URL: http://www.stallbackagarden.zoomin.se
Postat av: felicia

blir så jävla trött på er lite "finare" hästmänniskor som ser ner på vissa raser - främst travare då.

Om jag får säga mitt, då tycker jag att dressyr är mer likt en människa som sitter på en robothäst. Ungefär som man jämnför kamelrace och monté. Är du påläst överhuvudtaget människa? Snälla, säg ingenting förrens du vet.

Sluta förnedra travsporten, vad fan hade du sagt om alla klankade ner på din jävla dressyr? acceptera att alla håller på med olika grejer för fan, och man är inte mindre värd för det.



Ibland skäms jag över sveriges befolkning.

2010-11-22 @ 17:41:27
URL: http://feliciamichelle.tk
Postat av: Annika

kamelrejs e faktsikt en högst seriös sport i mellanöstern. kamelerna tjänar troligtvis mer pengar än våra travare gör i monteloppen. Så eg e ju kamelrejs "finare" än monte...kanske? hahahhaha

2010-11-22 @ 17:54:32
Postat av: Annika

kamelrejs är faktiskt en högst seriös sport i mellanöstern. Troligtvis tjänar kamelerna mer pengar än vad montehästarna gör (i Sverige iaf). Så eg är det ingen ska att bli jämförd med en kamel... haha

2010-11-22 @ 17:57:01
Postat av: Elin

Skillnaden är att monté är så mkt roligare, finns inget som är så roligt & härligt som att köra/rida lopp, sitta i sista sväng & känna att man har händerna fulla & rycka tussarna & känna hur hästen lägger i den där extra växel & verkligen vill vinna & den är fullbordad om hästen på upploppet svävar förbi & vinner.

Så har en känsla av att du aldrig har provat, så döm inte nåt du inte har provat.

& så har travsporten en poäng till, man behöver inte vara så jävla fin i kanten utan utan du kan gå i sköna kläder & ha omatchande utrustning utan någon som tror att den är nåt säger nåt.

Samt så tycker vi inom travsporten att det är fel när folk tror att dom men mina erfarenheter av ridsporten är att över hälften springer & tror att dom är nåt.

2010-11-22 @ 19:59:18
URL: http://elinevaldssonolsson.webblogg.se/
Postat av: Elin

Men jag kan säga att även att ni inom ridsporten som springer & tror att ni är nåt kommer landa på jorden en vacker dag & den smällen kommer att bli hård, väldigt hård

2010-11-22 @ 20:04:42
URL: http://elinevaldssonolsson.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Felicia - Är dressyrhästar "robothästar"?!? Är det några hästar som liknar robotar så är det ju dom stackars travarna som springer varv efter varv runt banan. En dressyrhäst kanske ser ut som om ryttaren stoppat ett mynt i manken på den men det är ju för att den är TRÄNAD att lyssna på små hjälper.

2010-11-22 @ 20:48:57
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: Kristina

Hahah, jag håller med dig Linn! Lite rolig fråga, hehe ;)

2010-11-22 @ 21:36:08
URL: http://bathen.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker alla ska sluta ta åt sig. Om ni nu älskar er travare och känner sig säkra över er själva, så ska ni aldrig behöva komma in hit och försvara den hela tiden! Jag förstår att så många ridtravare har dåligt rykte då det ofta är idioter till människor som äger dom. Travare säljs till människor som ofta är "nybörjare" och personligen tycker jag inte att det är en bra nybörjarhäst.



Att omskola en travare är väldigt svårt. Det är som att rida in en unghäst. Visst att dem har i helhet väldigt fint psyke, men det är en häst som är framavlad till att SPRINGA.



Jag har erfarenhet av både travet och ridtravare, och jag VET vad jag pratar om.



Ge upp med att ta åt er.

2010-11-22 @ 22:22:56
URL: http://pei.blogg.se/
Postat av: L

hon menar ju antagligen att sättet hästen arbetar på när den utför dressyr/monté är raka motsatserna till varandra.

2010-11-22 @ 23:30:08
Postat av: melinda

men herregud, vafan är det med alla travfolk då?!

2010-11-23 @ 09:02:24
URL: http://melliskung.blogg.se/
Postat av: Alvina

Så sant så sant!

2010-11-23 @ 11:16:55
Postat av: Isabelle

Det är just sånt här som gör att dressyrryttare ses som översittare. Eller snarare ser sig sjävla som detta. Tycker att ni är finare och bättre än alla andra. Jag tog åt mig. Jag rider både dressyr och monté.



2010-11-23 @ 11:37:45
URL: http://snurrii.blogg.se/
Postat av: Anonym

hahahahhah jävla dresyrloser som tror ni är bättre för att ni fjollar runt i cirklar hahahaha

2010-11-23 @ 13:55:08
Postat av: Johanna

Jag tycker lite som Sandra! Om man är så säker på sin sak hela tiden, varför försvara det hela tiden? Okej om man vill förklara något som man tror att någon inte fattar men att bli arg och försvara något man håller på med, tycker jag, visar osäkerhet.

Jag är dressyrmänniska men inte fan tog jag åt mig när folk skrev att jag beter mig "finare" än alla andra eller att min häst är en "robothäst"



Om ni är så säkra på er sak om allt som har med travare/monté att göra så bli inte så fruktansvärt förbannade då! Skratta åt det eller nåt men man behöver inte bli så förbannad hela tiden!

2010-11-23 @ 15:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner