Hur är en bra blogg för er?

Datum: 2010-11-24 ~ Tid: 14:35:48
Vi får ofta frågor om vilka bloggar vi läser, om vi kommenterar andras bloggar, kikar in på våra läsares bloggar, vilka kriterier vi tycker att en bra hästblogg ska ha och så vidare.

Linn svarade lite kort på detta i frågestunden, men eftersom såpass många undrar utvecklar jag svaret lite.
Som Linn sa, så är det svårt att hitta bra hästbloggar. För mig är en bra blogg en blogg men mycket och bra uppdatering (cirka 10 inlägg per dag gör att man ofta vill återkomma), mycket fina bilder och framförallt vill man som läsare se nya bilder, gärna från dagens ridpass samt uppdateringar från stallet etc. En blogg blir dessutom mycket intressantare med fina, skarpa bilder som har kvalité och inte dassiga, halvsuddiga bilder fotade i all hast.
Ska man till exempel visa hur man gör knoppar, fotografera då hellre dina egna än att ta bilder från google, sådant gör bloggen opersonlig.

En bra blogg har varierade inlägg, alltså inte bara "idag har jag", utan även tips, lite om dig själv, dagens ridpass, hiss & diss, övningar och så vidare. Bloggtävlingar med fina priser till läsarna gör också att bloggen blir mer intressant. Ladda upp videos när du rider, ska visa något eller annat som händer i stallet och med hästarna.
Designen och headern är alltid första intrycket, så se till att det ser prydligt och snyggt ut! Ha även intressanta och fina bilder i headern, för sådant väcker intresse.
Läsarna gillar att diskutera allt mellan himmel och jord (speciellt vi hästmänniskor ;)), så inlägg med frågor riktade till läsarna brukar bli populära. Bloggaren ska inte vara rädd för att säga vad han/hon tycker (till en viss gräns) och yttra sina åsikter, det är lättare att bloggen uppmärksammas då än om man alltid nickar och håller med.
Dock tycker jag att det är viktigare med få inlägg med kvalitét än många inlägg med kvantitét, och så ska man kunna ha lite humor.

Detta låter för MIG som en bra blogg man vill följa och återkomma till.

Jag har svårt att hitta bra hästbloggar som jag gillar, men följer självklart ett par stycken och kikar ofta runt på er läsares bloggar och slänger ibland iväg en kommentar.

Vilka kriterier ska en blogg uppfylla för att ni ska återkomma?


Kommentarer
Postat av: Anonym

HISS till texten Ingrid, riktigt bra skrivet, innehåller massor av bra tips! :D

2010-11-24 @ 14:46:37
Postat av: Jenny Persson

Tycker att du fick med det mesta, kanske till och allt. Bra skrivet!



//Jenny

2010-11-24 @ 15:11:30
URL: http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com
Postat av: Stina

Håller helt med, och jag tycker nog ni har den enda vettiga hästbloggen!

2010-11-24 @ 15:17:13
Postat av: Cicci

Håller med!

Jag följde din kompis Annie's blogg lite förut.. men har den försvunnit eller vad har hänt?

2010-11-24 @ 15:17:31
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tycker inte heller det finns så många bra hästbloggar, så jag läser bara några stycken regelbundet. Tycker det är dötrist att bara läsa om ekpagens vardag utan jag måste ha bilder, filmer och framför allt debatterande inlägg för att bli nöjd. Därför som jag skriver mycket sånt i min blogg :)



Angående uppdateringen så är jag inte lika kräsen, men minst 1-2 inlägg per dag tycker jag att man kan uppdatera. Dock förstår jag om man inte hinner mer då hästar, jobb/skola och egen träning samt umgås med vänner går före bloggen,

2010-11-24 @ 15:36:30
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, precis och en som kanske inte handlar om precis ALLT utan som är lite nischad!

Postat av: bbiinaa, mitt liv i ord å bilder

fin header:)

2010-11-24 @ 15:39:22
URL: http://bbiinaa.blogg.se/
Postat av: dear diary



Just throwing it out there men tänkte höra med dig om det finns en möjlighet att du gör reklam för min sida på din blogg? Tänker eftersom att den inte är en ”vanlig” blogg utan mer rolig läsning så kanske det går? Kram



http://deardiaryconfessions.blogg.se

2010-11-24 @ 15:40:25
URL: http://deardiaryconfessions.blogg.se/
Postat av: Matilda

Håller med till punkt och pricka! Dock är det nog svårt för många av oss ryttarfolk att få till bilder så ofta (om man rider själv mycket) och hinna uppdatera. För mig är det viktigast att bloggen är snygg, har fina bilder, att den som skriver har kunskap som den kan dela med sig av etc. Uppdateringen är för mig inte riktigt lika viktig, 1-3 inlägg/dag funkar alldeles utmärkt om det är bra inlägg!



Ni har en av de få läsvärda hästbloggarna, keep up the good work!

2010-11-24 @ 16:06:32
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: sara

2010-11-24 @ 16:35:19
URL: http://eme'
Postat av: sara

Håller med om att det inte finns så jätte många bra här bloggar...

Men minifux.blogg.se är bra tycker jag....

Min egen cvet jag inte om den är så bra haha;) jag skriver mest bara skit och jag skriver inte så jätte mycket om hästen jämt men jag kan rekomendera minifux.blogg.se.....

Men om du vill vill ha många inlägg om bara skit så kan du/ni läsa min;) och massa stavfel;)

2010-11-24 @ 16:37:44
URL: http://emelont.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Riktigt bra skrivet! :D

2010-11-24 @ 17:49:36
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Evelina

1: Den ska vara rättstavad. Blir seriöst sjuk om jag ser en blogg som är felstavad i varje inlägg. Då återvänder jag aldrig mer.

2. Snygga färger, snygga typsnitt och sådär. Det ska vara skönt för ögat. Antingen lugna färger (som på en blogg) eller gärna en vit blogg med inslag av poppiga färger.

3. Bilder är ett måste! Och även de ska vara en fröjd för ögat. Suddiga bilder inlägg ut och inlägg in fungerar inte. Sen så ska man inte bara kopiera från google heller. Egna bilder är GULD! :)

2010-11-24 @ 17:55:46
URL: http://evelajjna.blogg.se/
Postat av: sofie

Jag tycker bilder är viktigt,bra skärpa osv :)

Och bra uppdatering och filmer :)

2010-11-24 @ 17:59:23
Postat av: jessica andersson

Hade varit kul om ni kikat in på min blogg & tyckt till lite vad ni tycker om den. :)

2010-11-24 @ 18:04:18
URL: http://jessiejump.blogg.se/
Postat av: Katrinne

Håller med om att man vill läsa en blogg som uppdateras ofta. Kanske inte 10 inlägg per dag, det låter som om det blir en massa blaha med så många inlägg eller som någon som inte har ett liv, bara bloggar. Två-tre blogginlägg räcker tycker jag. Sedan är det kul med bilder och filmer, gärna fina bilder. Visst ska de vara nya, men jag tycker att det är kul, att som ni gjort, lägga upp gamla bilder också. T.ex. från minnen, när man var liten, första tävlingen och så. Variation är med andra ord bra tycker jag! Välkommen till min blogg! :)

2010-11-24 @ 18:31:34
URL: http://www.ryttarliv.com
Postat av: Mikaela

För mig är det viktigaste hur man skriver. Skriver man på ett bra, intressant och roligt sätt kan det kvitta om man skriver idag-gjorde-jag, dagens ridpass eller bara ett flumminlägg. Självklart är det ett plus om man har snygg design och mycket bilder eller filmer. :)

2010-11-24 @ 21:54:36
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Adina

Jag håller inte riktigt med dig om att de ska skriva en MASSA inlägg per dag, jag orkar aldrig läsa alla de inläggen utan brukar gilla om de skriver mellan 1-4 inlägg per dag. Det ska vara fina bilder och en värformulerad text uppdelad i stycken.

Fin header & design ger, precis som du säger, ett första intryck, är den slarvigt gjort vill man inte återkomma. Den ska vara simpel men gärna med lite speciellt för just den. Bloggen ska inte bara flyta in i mängden.

Hissar och dissar är intressanta och även dagens ridpass med övningar osv. Jag är väldigt dålig på sådant, dagens ridpass brukar jag skriva, men hiss & diss är ovanligt, precis som övningar. I ridpassen kan jag förklara en övning, men det är sällan som jag gör ett inlägg vars man beskriver hur man gör skänkelvikning (haha okej inte sådana övningar men typ hoppa hinder på volterna osv).

Jag själv skriver lite om sådant jag gjort men med lite hästlig anda.

2010-11-24 @ 22:46:08
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Evelina

riktigt bra skrivet! jag & min kompis har en blogg tillsammans, vi uppdaterar ca 8 inlägg per dag och skriver om våra träningspass/tävlingar & hiss och diss, något jag tippsar om till er är att ha "dagens vill ha" och veckans blogg(: de är omtyckt av läsarna(:



hoppas du/ni orkar kika in på bloggen och säga vad du/ni tycker!(:



www.elitponnisarna.blogg.se

2010-11-25 @ 11:08:17
URL: http://elitponnisarna.blogg.se/
Postat av: Jojo

Jättebra inlägg, med många bra tips!

2010-11-25 @ 15:36:26
URL: http://jojjooo.soclog.se
Postat av: Sabina Borenius- ronda.blogg.se

Jag håller med dig till i stort sett allt, förutom antal inlägg per dag. 10 stycken inlägg skulle var omöjligt för mig att skriva, jag är ensam person på min blogg och jag skulle aldrig hinna skriva så mycket. Ni är ändå två som kan kompensera upp varandra om den andra kanske inte hinner, men om jag inte har tid..ja då blir det helt enkelt ingen uppdatering!



Annars tycker jag att du fick med allt viktigt en bra blogg bör innehålla; jättebra med inlägg som det här, det blir lite som en smart mall för oss som bloggar och som vi kan få tips ifrån :) Återigen, Jättebra!

2010-11-25 @ 22:57:16
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Louise

håller med! förutom kanske 10 inlägg per dag, om man följer via bloglovin blir det fort mååååånga inlägg så då läser man inte så noga... sen kanske inte alla har så mcyket tid att skriva tio inlägg heller :)

2010-11-26 @ 09:06:23
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner