Jag ser det snöar!

Datum: 2010-11-09 ~ Tid: 10:18:58

Sitter i skolan just nu och har historia. Vi håller på med upplysningen och Franska revolutionen. Jag tycker faktiskt att historia är ett ganska kul ämne, rent av intressant. Vad tycker ni? Andra världskriget är det jag tycker är mest spännande. Det har vi dock inte börjat med ännu. Men i 9:an fick vi besök av en som heter Mietek Grocher. Han överlevde i koncentrations och dödsläger samt gaskammaren. Han berättade om sitt liv under andra världskriget. En sak som fastnat i mitt huvud var när han berättade en sak han såg framför sina egna ögon. En tysk soldat slet i tu ett barn mitt framför sin mor, sjuk ju! Mietek har hur som helst skrivit en bok om detta som jag själv har läst och den är verkligen superbra!

Nu till något helt annat, tittade just ut genom fönstret och ser att det har börjat singla ner snöflingor, mysigt! Synd att det ska vara så kalt bara :(




Kommentarer
Postat av: camilla

här är snöstorm och det snöar från sidan >< inte så kul. Det är mysigt när det snöar -så länge man inte behöver gå ut, men nu väntar hästen så det är bara att packa ihop sig och gräva fram bilen :p

2010-11-09 @ 10:31:12
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Mitt favoritämne är också historia. Och speciellt andra världskriget. Mycket intressant.

2010-11-09 @ 10:34:17
URL: http://thehappylife.blogg.se/
Postat av: stina

vad hette boken??

verkar kul/intressant att läsa den

2010-11-09 @ 10:50:34
URL: http://stinaalden.blogg.se/
Postat av: Anonym

oj, jag går bara i 8:an och jag har redan jobbat med amerikanska, franska och industriella revolutionen :o iofs e det antagligen inte på samma nivå som ni har ;)

2010-11-09 @ 10:50:38
Postat av: tove

det snöar här också, typ snöstorm! mindre roligt...

2010-11-09 @ 10:51:48
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: amanda

vi har typ snöstorm på orust också!

mysigt mysigt, tycker synd om hästarna som går ute i hagen bara, min foderhäst har ett jätte tunt täcke på sig, han har säkert gjort sönder det när han gör glädjeskutt och springer runt som en galning i hagen för att det är snö!

historia är mitt favorit ämne i skolan faktiskt :D

2010-11-09 @ 11:00:41
Postat av: alice

historia är ju jättekul ;)



iaf eran blogg är jättebra, och jag tänkte fråga en sak: min sköthäst har en aachennosgrimma och tar inte mina hjälper riktigt, är det isf bättre med en remontgrimma? :)

2010-11-09 @ 11:50:20
Postat av: Lydia

Absolut! Har själv varit i Ravensbruck, Sachsenhausen och Auschwitz på besök, helt klart den mest intressanta resan jag varit med om!

Läste även en bok, I was Doctor Mengele's assistant, skriven av Miklos Nyiszli som jobbade som läkare i Auschwitz vid sidan om Mengele. Helt klart läsvärd bok, om man inte har svårt för hemska detaljer eftersom den innehåller väldigt detaljerade beskrivningar av allt som hände där.

2010-11-09 @ 11:50:57
URL: http://lifeatsulmurhouse.blogg.se/
Postat av: Isabelle

har också hört på Mietek och finner hela andra världskriget oerhört intressant. Men jag har VÄLDIGT svårt att tro att en man kan slita itu ett barn helt själv. Jag säger inte att han ljuger men kanske förskönar det lite för att det ska låta lite värre.

2010-11-09 @ 12:12:12
Postat av: Stina

Jag har också läst hans bok, och önskar att få besök till min skola. Men det kommer nog inte hända. Historia tycker jag också är ett mycket spännande ämne och andra världskriget är mest spännande att läsa om tycker jag :)

2010-11-09 @ 13:04:31
URL: http://stintan.blogg.se/
Postat av: Malin

historia är det sämsta ämne som finns ! :)

2010-11-09 @ 13:26:13
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Han var i min skola oxå, det var hemskt att lyssna på honom när han berättade man rös i hela kroppen och grät, att han överlevde, så mycket han var med om... <3

2010-11-09 @ 13:59:48
Postat av: Filippa

Han var i min skola oxå :) Han började gråta flera gånger när han berättade om sitt liv, och det gjorde alla som lyssnade oxå :´(

2010-11-09 @ 14:11:04
Postat av: Mira Nyberg

Han har också varit i vår skola i årskurs 9. Här är det klass 2 varning i snöstorm. Haha, det har snöat hela dagen och kommer att bli runt 2 decimeter eller mer. Det är jätte härligt tycker jag verkligen! :) Mysigt att rida i det också, fast då ska det vara mycket snö och sol. :D

2010-11-09 @ 14:13:50
URL: http://miranyberg.blogg.se/
Postat av: mathilda

åh,mietek är så gullig på nåt sätt!

vi fick höra hans historia i nian med, verkligen hamskt! :C

2010-11-09 @ 15:16:04
Postat av: Sarah!

det verkar ju snö överallt utom här ;(

2010-11-09 @ 15:52:51
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Kim

Min pappas faster som nu är 85år, hon överlevde koncentrationslägret, men inte hennes syster eller mamma, dom dog framför ögonen på henne :(

Hon har också en väldigt sorglig historia "/ Men hon är jätteglad nu. Hennes bror rymde därifrån ;)

2010-11-09 @ 16:05:11
URL: http://kimogefja.blogg.se/
Postat av: Gadfly

Historia är askul! :D

Kan du i ett inlägg skriva bokens titel så att andra kan läsa den? Skulle vara väldigt intressant!

2010-11-09 @ 16:40:09
Postat av: Maja

Mietek lyssnade vi också på i våran klass och han berättade också då om det där barnet som han soldaten slet sönder :(

2010-11-09 @ 16:50:56
Postat av: Johanna

Ja här är det snöstorm, klass 2 varning och -5 grader. Det blåser isbjörnar kan jag ju säga!! Mina hästar fick komma in vid typ kvart i 4 pga skitvädret och dem typ sprang in x) Stackarna:(



Historia är väldigt intressant, speciellt andra världskriget. Har du sett serien "Auschwiz"? Den är sammanlagt ca 4 timmar och otroligt intressant. Där pratar dem med gamla SS-män och fångar. Man blir jättechokad när de gamla SS-männen sitter och skrattar när de berättar att de tog fångarnas kläder, mat och sprit och dem sitter och säger att dem inte ångrar sig! Helt sjukt!

2010-11-09 @ 16:59:07
Postat av: olivia karelius

Historia tycker jag är ett riktigt intressant ämne och andra världskriget är nog det jag är mest intresserad av också. Tänk att något sådant hemskt har hänt för sådan kort tid sedan, helt sjukt!

2010-11-09 @ 16:59:51
URL: http://equestrianworld.blogg.se/
Postat av: Saga

Historia är jätteintressant i min mening, speciellt andra världskriget.

Jag tror det är för att jag är fascinerad på ett annorlunda sätt över hur jävla hjärtlösa och omänskliga människor faktiskt kan bete sig.

Det känns så overkligt att något sådant kan ha skett!

2010-11-09 @ 17:15:26
Postat av: Saga

Isabelle: Man förskönar nog ingenting som hänt i andra världskriget.

Någon som upplevt det han upplevt skulle förmodligen aldrig överdriva eller göra om någon del av hans hemska berättelse.

2010-11-09 @ 17:17:14
Postat av: Johanna

Historia är väldigt intressant. Själv tycker jag SO är ett intressant ämne överhuvudtaget.

Vad heter boken?

Läs och kommentera gärna min blogg. :]

2010-11-09 @ 18:13:06
URL: http://enhastryttares.blogg.se/
Postat av: bella

Mietek kommer till våran skola varje år för att berätta för 8 orna , Jag går i 7an, och det är inte säkert att han lever eller orkar berätta då :(



Min syster går i 8an och dom har nu träffat honom och hon köpte hem boken, men jag får inte läsa den förens hon har läst den så japp.. Har inte läst den ennu :(



Johanna: Boken heter "Jag överlevde" :)

2010-11-09 @ 19:18:15
Postat av: Frida

Ja, jag tycker faktiskt att historia är intressant :)

2010-11-09 @ 20:42:09
URL: http://litenryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

man kan inte överleva gaskammarna ? xd

2010-11-09 @ 21:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner