Lördag

Datum: 2010-11-13 ~ Tid: 14:48:02

Är hem från stallet nu. Idag släpptes Lego ihop med Lillan och Cupido. Det gick väldigt bra och vart inga speciellt dramatiska scener. Dom stod nöjda och mumsade på sin hösilagebal. Kanske ha glömt berätta det? Men sedan några veckor tillbaka (2-3) har Lillan och Cupido haft en hösilagebal i hagen så att dom kan äta hela tiden under dagen. Tycker det är riktigt bra, så länge man inte har en häst som har väl lätt att lägga på sig eller är känslig ( t.ex. fång). Har dom fri tillgång får dom garanterat sitt tuggbehov tillfredställt och har något att syssla med på dagarna.

Skrittade barbacka på Braven idag. Gissa om han blev glad? ÖVERLYCKLIG! Han har vilat ca 1 vecka och är så pigg att han försöker krypa ur skinnet. Han små reste sig, bockade, skuttade och sköt rygg för att han inte visste vad han skulle göra med sin överskottsenergi. Efter 3-4 varv av småskutt m.m så lugnade han sig så pass att han fick lång tygel. Sen gled vi bara runt och mös tillsammans.


Som jag tidigare nämnt att jag skulle göra så satt jag på Cupido idag. Longerade först och det gick jätte bra! Han har jämn takt och går relativt stadigt i en bra form. Har börjat sätta inspänningarna ovanför stigbyglarna när dom är upphissade så att inspänningen inte ska flaxa så och när det sitter vid sadelgjorden är jag rädd att han ska kunna trampa igenom med ett framben. När jag ”red” på honom så gick mamma med runt fyrkanten med grimskaft. När vi skulle trava så tror jag han blev lite förvånad när jag försiktigt tryckte med skänkeln efter som han inte har blivit riden på så länge. Han hoppade rakt upp i luften och slog upp huvudet så jag vart nockad, haha! Mina käkar smälldes ihop med en bit utav kinden i mellan tyvärr, så det blödde en del. Det vart en rejäl stöt mot bröstkorgen och halsen så det vart ganska ömt en stund. Just nu svider det bara lite i kinden och ömmar på ena sidan av underkäken, den känns lite stel lixom. Efter det lilla skuttet så hände det inget mer och vid nästa travförsökt skötte han sig exemplariskt och sökte sig neråt med krökt nacke. I slutet så skrittade jag själv på honom. Han försökte hela tiden gå tillbaka till mamma och ”tryggheten” som han är van vid. Så när vi var på väg åt motsatt håll vände han och travade fram till henne, så söt! Men då ledde jag lite med yttertygeln och sen skrittade vi några varv själva innan jag slutligen hoppade av.

Från 5 på eftermiddagen till 2 i natt ska jag jobba på valsverket så det blir lite dålig uppdatering i kväll eftersom både Ingrid och jag jobbar då. Men det tar vi igen i morgon.



Kommentarer
Postat av: Louise

Jättebra att hästarna har fri tillgång :) skulle gärna haft det men med ett halvblod, en relativt lättfödd welsh cob och en shettis så är det inte lätt att få det lagom för någon av dem ;)

2010-11-13 @ 17:19:07
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Moa

Har Braven varit skadad? Skulle han inte flytta häromveckan?

2010-11-13 @ 17:37:50
URL: http://hejmoa.webblogg.se/
Postat av: Anonym

hej!

jag bara undrar om det är sant att braven är till salu elr är det bara fejk annons någon annan lagt upp? :)

2010-11-13 @ 17:53:15
Postat av: Anonym

Vem är Lego?:)

2010-11-13 @ 22:51:08
Postat av: Anonym

Jag trodde med att braven var såld och hade åkt?

2010-11-14 @ 18:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner