Ridpasset

Datum: 2010-11-24 ~ Tid: 20:59:59
Eftersom Braven vilat ett tag och håller på att sättas igång så är det bara lite trav som gäller. Men jag kan ju skritta länge.

Redan när jag skulle ta in honom från hagen visade han sin iver och kom tyvärr farande mot mig i full galopp i den knöckliga hagen. Man får ju hjärtat i halsgropen, speciellt som en annan häst i stallet gjorde sig rejält illa på detta underlag här om dagen och nu står på smärtstillande.

Men det gick hur som helst bra och när jag ledde in honom travade han bredvid mig i passage med välvd nacke i en hög båge och pep/skrek/grymtade samtidigt som han ruskade på huvudet och såg otroligt busig ut! Haha jag kan inte ens beskriva lätena han gjorde, sjukt kul lät det i alla fall!

Jag skrittade fram 10-15min på helt lång tygel. Red barbacka idag och han bockade inte en ända gång (han gör det precis efter man suttit upp annars). När jag skrittat fram så kortade jag tyglarna och gjorde lite skänkelvikningar, öppnor, slutor, skrittpiruetter, halter och ryggningar. Jag red även övergångar från samlad skritt till ökad skritt. I den ökade skritten är jag noga med att lägga honom i en betydligt lägre och längre form än i den samlade. Samt att han måste vara helt genom sig i ryggen då blir övertrampet som bäst då måste hästen vara helt avslappnad och inte spänna emot.

När jag skrittat 10-15min på kort tygel så övergick jag till traven. Eftersom inte vi har ett såntdär fint ridhus med bokstäver så tränade jag övergångarna vi hålen i väggarna, illa jag vet.
Ridningen blir mycket roligare när man är noggrann och planerar ordentligt. Så jag tävlar mot mig själv och försöker att utföra allt jag tar mig för så bra det bara går. Jag försöker få övergångarna precis där jag bestämt att dom ska vara. Sen la jag in en ryggning och en halt per varv och bytte plats på dem så att han inte skulle veta vad som hände och lyssna på mig i stället för att tro att han kan själv. Han var superlydig och så fort jag lättade på skänkeln efter ryggningen gick han lydigt fram med lite väl mycket bakben och motor så jag kom i lite obalans haha.

Slutligen så tog vi två långsidor i galopp i varje varv. Det gjorde ju Braven mer än överlycklig haha!

Sen skrittade jag av 10-15min på långa tyglar.

Han var superfin hela passet, ville verkligen göra rätt. Var på mina hjälper, lyssnade uppmärksamt både fram och tillbaka. Formen var kanon: hög, kort men avspänd och på lodplanet. Takten satt fint!

Är supernöjd helt enkelt!
För er låter det väll trist men för mig betyder det mycket :D



Kommentarer
Postat av: Evelina

kul, synd att du växer ifrån honom kunskapsmässigt, du & braven är så himla fina tillsammans, ni har kommit så långt från starten. Förstår att du vill utvecklas i din ridning och om han inte kommer att uppfylla dina krav, är det lika bra att göra som du valt. Hoppas att få se mycket av dig och Cupido istället :)

2010-11-24 @ 21:06:02
Postat av: Maja o Jonna,

Hej, Jag har läst er blogg länge och jag undra om jag får reklamera er på vår blogg som en av dem bäst bloggarna för häst intresserade?

Låter det okej för er? :)

2010-11-24 @ 21:13:33
URL: http://muppryttare.blogg.se/
Postat av: Wea

Har beslutsångest. Vilken bil tycker du är snyggast? plz hjääälp mig ;) kramizz

2010-11-24 @ 21:17:02
URL: http://duhittahit.blogg.se/
Postat av: amelie

kul att ni är 3:a på aktiva listan!:D

2010-11-24 @ 21:25:35
URL: http://ameliielindqvist.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Inte illa menat, men Braven ser ut som en sån där Schleich-häst på bilden!

2010-11-24 @ 21:43:24
URL: http://honfrannorrland.blogspot.com
Postat av: Marie

Skulle ni inte kunna göra lite inlägg med bra övningar (Gärna med bilder å lätta förklaringar) som man kan göra under ridpasset, det kan vara vad som helst, t.ex. lösgörnade övningar, tips å trix på hur man enklare får dom i korrekt form, hur man bör lägga upp ridpassen på ett bra sätt så dom tränas "jämt", hur man bör sätta igång dom på ett bra sätt (t.ex. hur länge/ofta man bör göra olika saker m.m.) om dom har stått ett tag..



Ja de va ju lite, men det skulle vara roligt så man kanske kan få lite nya idéer om vad man kan göra, jag börjar ha idé torka (som säkert många andra har)

2010-11-24 @ 21:52:23
URL: http://iceblink.blogg.se/
Postat av: louise

Hej!

Lust o svara på min "Dagens Fråga" i min blogg?=D

Kram!

2010-11-24 @ 22:24:13
URL: http://louiselarssoon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gud va härligt att han bra nu :D

Jättejätte fin bild också :D Ni är så fina tsm! :)

2010-11-24 @ 22:29:27
Postat av: Liza

Låter underbart!!!

2010-11-24 @ 22:55:50
Postat av: Mimmi

Håller med ovanstående "Marie", övningar för form och lösgjordhet vore kanon!



En liten fråga (eller pet om man nu så vill) du skriver först att det bara är lite trav som gäller, sen att du galopperade? Bara jag som blir förvirrad över hur mycket koll du har?

Eller vad vet jag, du kanske bara skojar nu igen? (Vilket förövrigt drar ner standarden på bloggen avsevärt, vem vill läsa en blogg som inte är seriös?)

Men annars, fin blogg med (oftast) bra innehåll! Keep up the good work :)

2010-11-24 @ 23:29:22
URL: http://horsepics.blogg.se/
Postat av: Thoughts

Citat om Livets alla upp och ned gångar. Hitta ett citat som beskriver hur ditt liv ser ut just nu. Citat som får dig att se saker ur nya perspektiv.



Välkommen In!

Med Vänliga Hälsningar

http://walkinginthoughts.blogg.se

2010-11-24 @ 23:47:15
URL: http://walkinginthoughts.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Tycker det är roligt att läsa dessa ridpasstexter :D man blir inspirerad :D

2010-11-24 @ 23:53:03
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Linn

Det är inte så att han inte får trava och galoppera utan jag vill bara ta det lungt i igångsättningen (:

2010-11-25 @ 11:04:02
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Klara

Fin han är :)

haha, du har tur som har någonting att rida i överhuvudtaget, själv är jag tävlings ryttare och det enda jag har att rida i är en knögglig gräshage, som knappt går att rida och närmaste ridhus är 3 mil bort... :S^^ :)

2010-11-25 @ 15:05:34
Postat av: Klara

Han är väldigt fin, Braven :D

thihi, var glad att du har någonting att rida i, själv har jag endast en knölig gräshage som knappt går att rida i och jag är en satsande tävlings ryttare. Närmaste ridhus är 3 mil bort... :S :)

2010-11-25 @ 15:09:44
Postat av: jennifer

vars har du köpt benskydden braven har på bilden? sjuuukt snygga;)

svara gärna på mail;)<33

2011-01-03 @ 22:45:58
Postat av: jennifer

vars har du köpt benskydden braven har på bilden? sjuuukt snygga;)

svara gärna på mail;)<33

2011-01-03 @ 22:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner