Vart i Sverige ska man bo?

Datum: 2010-11-07 ~ Tid: 13:32:29
Jag kikade runt på lite olika hästbloggar och hittade ett intressant inlägg hos Karin, så jag hakar på.

Vart är det, som hästmänniska, bäst att bo i vårat avlånga Sverige? Vissa plaster är ju självklart lite bättre än andra, själv skulle jag inte vilja bo i Norrland på grund av avståndet till allt och för att det känns ganska isolerat. Skåne känns ganska lockande, men jag tror nog ändå att vi bor ganska bra som vi gör, i mitten. Dock skulle jag vilja göra ett stadsbyte här på mitten då Karlskoga är .. det värsta som finns.

- Vi har ganska nära till flera veterinärkliniker som Färjestad, Örebro, Strömsholm och Skara.

- Jag tycker faktiskt att vi har lagom med ridanläggningar, visst kan man önska sig fler men de duger.

- Eftersom vi bor i princip mitt i Sverige har vi typ lika långa avstånd till allt, Globen eller Göteborg Horse Show ..bara att välja. Vill vi till falsterbo blir det värre, cirka 60 mil.

- I Knutsbol där jag bor har vi hur mycket fina ridvägar som helst, sand, grus, gräs, asfalt, skog och vatten .. allt finns! Vi har även badplats för häst.

- Vi har ganska gott om ridskolor.

Nackdelarna finns ju, vi har ont om ridsportaffärer .. visst 2 stycken Hööks på x antal mils avstånd och andra småshopar men ingen stor som ligger i närheten, om man inte är villig att sitta i bil ett par timmar. Tacka vet jag internershoping! Det finns ont om bra stall för de som vill stå inackorderade.
Ett stort minus är tävlingsutbudet runt om här, vill man tävla ofta får man vara beredd på timmar i bil. Visst, det anordnas tävlingar, men inte i den mängd man önskar.
I Skåne känns det som det bara är att välja och vraka mellan tränare, men här finns det inte lika många, så ja .. brist på tränare.

Trots att jag hittar så många nackdelar, vilket alltid är lättare än det positiva så trivs jag, vilket är huvudsaken. Internet finns ju om man vill shoppa och man får kämpa och göra något bra av de brister vi har.

Vart tycker ni att det vore/är bäst att bo? Vilka för- och nackdelar har ni just nu?




Kommentarer
Postat av: olivia karelius

I framtiden skulle jag vilja bo i skåne.

Just nu bor jag i Norrland och tävlingsutbudet här är väldigt dåligt och vintern håller i sig alldeles för länge här.

I skåne finns det många tävlingar att välja och vraka imellan och det kommer knappt någon snö ner dit. Sedan så är det närmast ifrån Skåne till tävlingar ute i europa. Hästnäringen är så mycket större i skåne mot i Norrland. Dom flesta ryttarna på elit nivå bor i skåne och om man verkligen vill satsa inom ridsporten så tror jag att det är en fördel att bo i Skåne, för där har du en närhet till europa.

2010-11-07 @ 13:54:31
URL: http://equestrianworld.blogg.se/
Postat av: nathalie busk

jag tycker nog det är bäst att bo i mitten ungfär. bor ju i dfs, och jag håller med om det du skriver:)

2010-11-07 @ 13:58:51
URL: http://dressyrarn.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag bor i Skövde, och tycker att det är bra och framförallt centralt. Nära till Skaras djursjukhus och nära till Grevagården. Vill man åka till Göteborg tar det knappt en timme. Bra tävlingsmöjligheter, hyfsat med tränare och bra ridskolor! Även bra affärer.. mycket skog att rida i. Finns inget dåligt ;) i Skövde ska man bo!

2010-11-07 @ 14:11:21
Postat av: Nathalie

Jag bor i Värmland- Hagfors, är jättnöjd:)

Perfekta vägar med alla olika underlag som finns, många klätterbackar att träna sina tävlingshästar i, galoppvägar finns det massor av, sen har vi travbana+ rakbana ca 15 minuter bort med bil där man kan rida:) + att de har ridbana som är 40*80 meter, 2 olika ridhus 15 minuter med bil:)

Men om man ser ur tävlingssynpunkt så är det bäst å bo i skåna eller stockholm där det är bäst konkurrens:)

Men sen tycker jag att Värmland har bra tränare:) Sen har jag tur att min tränare inte bor så långt från mig:)

2010-11-07 @ 14:23:11
Postat av: Nathalie

Sen Norrland har en jävligt bra tränare: Andreas Hesse tror ja han heter om jag inte minns helt fel:p

2010-11-07 @ 14:24:00
Postat av: Anonym

bara för att: ni vet att ni inte bor i mitten av sverige va? mitten av sverige ligger faktiskt i Norrland.

men skulle vilja bo i södra sverige för ni har det sjukt mycket bättre än vi...

2010-11-07 @ 14:35:03
Postat av: Anonym

skåne e bra!

men som till sm tävlingar och sånt brukar det ju var runt östergötland typ

2010-11-07 @ 14:36:39
Postat av: Tove Söderström =)

Jag bor i Norrland och önskar verkligen att bo längre ner. Det är nästan aldrig tävlingar här uppe och ibland måste man åka flera mil om man vill starta en regional klass. Nu har det nog super där nere! =)

2010-11-07 @ 14:47:06
URL: http://vinterponnyer.blogg.se/
Postat av: Josefine

VARBERG!! behöver man ens säga ngt? :)

2010-11-07 @ 14:48:04
URL: http://Joossii.Devote.se
Postat av: jennie

bor i jönköping,vilket jag tycker är kanon bra, inte jätte jätte långt till skara + att vi har vaggeryd :) mycket bra ridvägar, många ridskolor, ganska mycket tävlingar osv. Tycker inte det finns så mycket nackdelar, det är ju inte överdrivet långt till skåne heller om man vill dit =)

jag gillar jönköping/huskvarna =D

skulle inte vilja bo någon annan stans!

2010-11-07 @ 14:52:16
URL: http://jennienyborg.blogg.se/
Postat av: sandra åkerlund

jag bor i vagnhärad som ligger i södermanland och här är nackdelarna att det finns ont om tävlingar, stallplasterna är ofast dyra om man inte vill göra allt själv, endast en ridskola i närheten, om man inte har egen häst är svårt att kunna rida om man inte vill gå på ridskola



fördelarna är några: närheten till en del bra tränare blandannat linda heed, bra och variernade ridvägar och närheten till klinik



skulle jag välj så skulle jag flytta till skåne då jag tror dom har stort utbud av stallplats, tävlingar, ridmöjligheter, tränare, tävlingar, ridklubbar m.m

2010-11-07 @ 14:56:38
Postat av: Jeanette

Jag bor i Umeå och här är det största problemet tränare. Vi får flyga upp våra tränare för dyra pengar och de kan bara stanna över en helg kanske en gång i månaden... Tävlingarna är inte ett jätteproblem då jag är nu mera van vid att åka 30 mil för ett meeting. :P

2010-11-07 @ 15:00:07
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Bor typ i Norrland, Sundsvall :) Helt okej häst ställe, men jag skulle gärna vilja flytta mej neråt några mil!



Bra tränare finns det, men mindre tävlingar..

2010-11-07 @ 15:03:33
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: .

bor i askersund och vill man ha häst inackorderad så finns det endast ett stall.. stor diss till askersund!!!

2010-11-07 @ 15:08:27
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag tycker Linköping är ett väldigt bra ställe att bo på! Inte speciellt långt någonstans, 2h till sthlm, 3h till gbg! Men ja, falsterbo är det lite längre till..



Det finns några bra anläggningar här, och jag har hört att de planerar att bygga ett skitstort hästcentrum här utanför stan med både ridskola & privatstall (kommer tydligen bli enormt)..



Nackdelen är väl brist på bra ridsportbutiker! Vi har Hööks, men inget mer.. småbutiker bara! Men internet finns ju som sagt, så man ska väl inte klaga på det ;)

2010-11-07 @ 15:10:22
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Louise

Jag bor skitbra tycker jag! I västmanland, 45 min från strömsholm, ca 1 och en kvart till stockholm. Tävlingar är det bara att välja och vraka mellan och ridklubbarna ligger tätt. I västerås (30 min bort) så finns det 3 hästaffärer, vi har inte långt till uppsala heller där det finns hästaffärer. 30 min till fagersta som har en egen hästshop också.

Visst finns det nackdelar men som tävlingsryttare känns det riktigt bra här :)

2010-11-07 @ 15:14:41
URL: http://melody-drama.bilddagboken.se
Postat av: Annika

"Sen Norrland har en jävligt bra tränare:" haha, inte för att va atskig, men Norrland är ganska stort... Om de nu har EN bra tränare lär det ändå vara långt att åka och konkurrens!!

2010-11-07 @ 15:26:28
Postat av: amanda

jag bor på orust! det är faktiskt bra :)

just där jag har min foderhäst finns det mycket bra ridvägar, vädret är bra och en del tävlingar. jag tävlar inte själv men andra tjejer i stallet gör det! det är bara en timma från göteborg och det finns mycket hästaffärer! vi har en egen paddock men tyvärr blir det transport om vi vill till ett ridhus! jag kan inte direkt hitta några nackdelar med att bo här, faktiskt :D

2010-11-07 @ 15:27:38
Postat av: Lizette

Bor i skänninge Östergötland :)

Fördelar

* Nära till hööks och sharpman

* bra väder, inte för mycket snö på vintern, inte för varmt för att rida på sommaren

* Nära till de mesta

* Ganska mycket ridanläggningar

* Finns gott om hopptävlingar

* Bra ridinstruktörer (y)

* För oss som letar efter nya eller första hästar så är de ju lika nära varesig det är uppåt eller neråt ;)

Nackdelar

* dyra priser för dom som vill hyra in

* Vättern är inte så badvänligt vad ja vet för häst?

* Inte mycket dressyr och fälttävlan tävlingar

* Vår fula östgötska dialekt :( ;)



Ganska bra här ändå, ja trivs i mitten utav landet! :D

2010-11-07 @ 15:37:12
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Jag tycker om Skåne, många bra tränare, tävlingsplatser och stallplatser. Det är perfekt enligt mig :D

2010-11-07 @ 15:50:44
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Jag har häst på Öland, men bor i kalmar :o)

Har allt man kan önska sig och lite till, FÖRUTOM brist på bra dressyrtävlingar. Hopptävlingar finns det gott om, men vill man tävla regional dressyr, typ MSV B och högre så blir det minst 3 timmars bilresa.

2010-11-07 @ 15:53:50
URL: http://donn.se/ridboken
Postat av: Helena

Jag bor i Skellefteå, så det blir mycket resande när det är dags för tävling, lite drygt, men det bästa är att vi får toppenunderlag på vintern då snön kommer, farväl till alla hårda grusvägar :)

2010-11-07 @ 15:55:41
URL: http://travgalen.se
Postat av: Isabella Bergh

NORRLAND!



Jag bor i Sundsvall och jag tycker det är jätte bra:D



FÖRDELAR:

*Många butiker

*Många tävlingar

*Bra ridlärare

*Bra ridanläggning

*Inte lika mycket stohej som i skåne

*lagomt varmt på sommrana

*duktiga ryttare bor här

NACKDELAR

*Långt till tävlingar

*Inte lika stor chans att lyckas med ridningen

*Lång till stoa tävlingar

*Finare stall i skåne



:))

2010-11-07 @ 15:56:15
URL: http://cassechuck.blogg.se/
Postat av: Lisa-gör och säljer Pannband i alla färger!

Jag bor 3 minuter från strömsholm och det känns rätt skönt! finns många hästaffärer, typ 10 klubbar att åka till som alla ligger mellan 5min-60min bort

ÄLSKAR ATT BO HÄR!:D

2010-11-07 @ 16:07:09
URL: http://lisafager.shapemeup.se
Postat av: Nina

Tummen upp för Skåne helt klart:

* mycket ridklubbar och tävlingar inom en timmes avstånd varje helg för de som vill.

* flyinge (breeders, hälsa på Sveriges topphästar, osv).

* många olika ridsportsbutiker (jag bor i Lund och vi har minst fem olika inom en halvtimmes körväg, allt från hööks till lyx).

Inte sjukt kallt på vintern.

* falsterbo horseshow.

* nära till kontinenten, dvs Danmark o Tyskland ifall man vill tävla internationellt.

* alla Goa skåningar! Vem älskar inte dialekten lix?!

2010-11-07 @ 16:17:32
Postat av: Anonym

Värmland is the shit! ;) Karlstad, Hammarö! Välj sj ;)

2010-11-07 @ 16:19:17
Postat av: Nathalie

förmulerade mig inte så värst bra, men han håller till runt boden, kalix, vad jag minns. för när ja tänker på norrland så tänker ja på lule & boden, sorry x)

2010-11-07 @ 16:29:12
Postat av: Michelle

Skåne är ju helt klart det bästa stället att bo på om man vill utvecklas i sin ridning. Vi har massor med tävlingar, tränare, stora anläggningar och affärer. Och det jag tycker är något av det bästa här är att vi har de flesta riktigt bra ryttarna här, så visst det är svårare att få en massa placeringar, men om man verkligen vill lyckas med sin ridning och ta sig framåt så är det helt klart har man ska bo! Och så är det ju så också att vi har väldigt nära till danmark och tyskland.

2010-11-07 @ 16:34:16
Postat av: Sofie

Stockholm



Fördelar;

-Vi har många stall

-Många tävlingar

-Bra buss/tåg förbinelser

-Fina ridvägar

-Ganska många hästaffärer, hööks, horze, stockholms ridsport osv.

-Många tränare

-Många ridskolor

-Bad ställen

-Inte så mycket snö och lagom varmt på sommaren



Nackdelar;

-Svårt att få stallplats

-Dyra stallhyror om man vill ha ridhus, bra ridvägar osv

-Dåliga ridskolor

-Nära till stora vägar

2010-11-07 @ 16:57:48
Postat av: Anonym

Håller med Nina :) själv bor ja också i Lund, har häst i utkanten och de ordnar massor tävlingar där :)

+ flyinge

+ bollerup

+ tävlingar

+ många kunniga (tränare, hovslagare etc,)

+ mild vinter ( fast nu på senare år har det varit ganska mycket snö)

+ nära till hööks i Malmö, horze finns i Lomma, Flädie Lantmanna handel är riktigt bra också!



- för de som cyklar till stallen är det dåligt upplyst och ingen riktig cykelväg, man får cykla på gatan

2010-11-07 @ 17:06:58
Postat av: Emma

Jag har min häst mellan gullbrandstorp/vilshärad, norrom halmstad!



Fördelar:

- många stall

- mkt skog att rida

- nära till stranden o rida där

- stubbåkrar att tolka på

- många hästaffärer

- många tävlingar (inte långt tll skåne heller)

- många tränare

- två stora kliniker nära

- nära gbg horse show och falsterbo



nackdelar



- inte många ridhus (där jag står har jag nära ridhus)

- tjuriga människor som klagar att man rider på cykelbanan

2010-11-07 @ 17:09:24
Postat av: Anonym

Man ska bo i Gävle :D I mitten alltså ;)

de finns gott om tränare, finns tävlingar i närheten sågott som varennda helg!

De kmr snö på vintern vilket är bra, fatta tråkigt i skåne när de aldrig kommer snö. Då kan man ju inte tolka o annat kul :(

Men inte lika mkt snö som i Norrland utan lagomt :)

2010-11-07 @ 17:11:21
Postat av: Anonym

Jag bor i stockholm och har häst. Fyfan för stockholm! hatar det! Finns absolut inget bra med det.

Eller det är säkert jättebra för tävlingsryttare men jag är skogsmulleryttare och då suger allt!



Nu har jag hittat världens bästa stallplats men det var jävligt svårt.



(N) för stockholm!!

2010-11-07 @ 17:13:34
Postat av: Anonym

he he. Vi har inte ens 1 Hööks på Gotland och vill vi någonstans får vi ta båten....

2010-11-07 @ 17:17:55
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: S

Jag bor i blekinge (olofström) och tycker det är riktigt bra. Väldigt mycket bra tävlingar runt omkring. Fina ridvägar och billigt att stalla in sin häst. Nära till många ridsportsbutiker.

Jag trivs verkligen med att ha häst här, har varit i skåne men tycker det är bättre här :)

Det är inte så långt till helsingborgs djursjukhus heller.

2010-11-07 @ 17:31:21
Postat av: Johanna

Norrland såklart. Åtminstone där jag bor. Bra ridskolor, skogar, vägar att rida på. Ridbanor m.m. Dessutom är klimatet bäst, superfina sommrar med bra vintrar. Ingen lerig hage här!

2010-11-07 @ 17:31:46
URL: http://enhastryttares.blogg.se/
Postat av: elin

jag har själv häst i jönköping. det ligger i mitten tror jag? x)

här är det väldigt billigt med veterinär och hovlsagare åså, det är jättebra!

vi har ju nära till en klinik. många ridskolor.

en hel del hästaffärer, kanske skulle önskas fler. men vi har några små med ick märken åså och även charlies med bara märkes saker :)

det finns gott om tränare, och många små-stall. jag rider för klubben hakarp och vi har även många större ryttare. tävlingar nära så gott som varje helg under tävlingsperioden!!!

men dissen får bli att det finns nästintill inga stall i närheten av mig som har ridhus. det finns ett ställe som är bra. och det är Jonna Frimans stall. hon som vann SM i fälttävlan iår.

det stallet är bara så bäst, har tyvärr inte häst där, så mitt problem är ridhus på vintern. men det är bara att kämpa sig igenom! :)



2010-11-07 @ 17:33:28
URL: http://justmymillion.blogg.se/
Postat av: miranda frestadius

Norrland är bra, skåne har för mycket mord:)

2010-11-07 @ 18:02:30
Postat av: sofia

Jag bor i Norrland, Norrbotten, och tävlar dressyr. Det är fint på sommaren, inte för varmt (synd för oss människor men inte för hästarna ;)) och vintrarna är kalla. Dock så har vi inte några leriga hagar, det är ju skönt.

Tränare finns det ju såklart. Dock inte lika många tävlingar som längre ner i Sverige.

Där jag bor finns det inga Nationella, vilket är synd. Man måste åka ner till Västerbotten för att starta en Nationell.

På tävlingarna här uppe ligger ponnyer på Nationell nivå och tävlar Regional för att det inte finns några Nationella. Det är ju lite hemskt att se jättefina ponnyer (vet inte så mycket om hästarna) stanna kvar på regional nivå då de annars skulle kunna kvala in till SM hur lätt som helst.



En bra positiv sak om Norrland, det blåser inte;)

2010-11-07 @ 18:09:26
Postat av: Agnes - Hästskötare i England

Jag trivdes super i en förort till Sthlm där jag hade min häst, jag tävlar inte men det fanns både tävlingsmöjligheter och mkt tränare runt om i trakterna, samt flera stora ridsportsbutiker nära till hands och liknande. Däremot får man ju betala någon extra tusenlapp just för att det är nära till Sthlm ...



Nu bor man på landet i England. Hästsportsaffärer finns nära, och träningsmöjligheter... Ja... Det har vi på gården, minst sagt, haha! Tävlingsmöjligheter - hästlastbilarna är tankade och redo att åka vart som helst i Europa. Najsnajs!

2010-11-07 @ 18:29:18
URL: http://nikonian.blogg.se/
Postat av: Nina

Ofta för mycket mord? Kanske vi har hundra gånger fler mord för att vi är tusen gånger fler människor i Skåne än i Norrland?!

2010-11-07 @ 18:51:04
Postat av: Annie

Bor mellan Stockholm och Uppsala, i en liten håla ;)

Nämen det är typ en liten by, många stall, ridanläggningar, klubbar och duktiga tränare.

Finns väl 4 eller 5 ridskolor inom 40 minuters bilfärd, ganska bra klubbar osv.

Lite brist på ridhus i vissa trakter, vissa är privata eller ligger typ en meter ifrån boningshuset så känns lite konstigt typ ;)

Men det finns sjukt fina ridvägar, finns ett par sjöar och mycket åker och skog.

Stallen är väl okej, dom dyrare är ju riktigt bra, men dom billigare är väl lite sisådär..

Helheten är iaf bra.

2010-11-07 @ 19:00:31
Postat av: Linn

I Vadstena, det ligger i Östergötland ;) Vi har nära till 5 ridsportbutiker och det finns massor med bra tränare här :)

2010-11-07 @ 19:26:12
URL: http://ztreliin.blogg.se/
Postat av: Sarah!

bor i skåne, blentarp nu. har 2 stora nakdelar men annars är det bara fördelar ;) har ingen inhängnad ridbana och ont om ridhus och anläggningar...;/

2010-11-07 @ 19:30:14
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: annie

Man ska inte bo i Sverige alls :) haha

2010-11-07 @ 19:36:50
URL: http://annielonnfors.blogg.se/
Postat av: bella

Vingåker i Södermanland bor jag, det är väll ganska bra , fast det ror på vart i Vingåker man rider.



- Fina ridvägar (om man hittar det)

- Badplatser

- 1 vanlig ridskola, 1 Islandshäst ridskola

- Du får rida vart du vill i Vingåker utan på tomter, Mitt i om du vill

- Och att det är så litet



Nackdelar



- Igentligen är ingen av ridskolorna så särskilt bra

- Få tävlingar

- Inga ridsports affärer

- Alla dessa nyfikna och advundsjuka människorna :o



Skulle nog helst bo i Skåne och ha hästar, Helst när havet.

Det skulle va en dröm!

2010-11-07 @ 19:38:00
Postat av: bella

en till fördel är att det finns en underbar hovslagare! Han är helt underbar med hästarna, :D



(inte lika många tränare, och ridhus ? måste vi ens snacka om det :o)

2010-11-07 @ 19:42:14
Postat av: erika

Skåne!

Jag bor i Helsingborg, här finns gott om ridskolor, många ridsportaffärer, rätt så nära till falsterbo och många många många fina bra ridskogar / ridvägar :)

2010-11-07 @ 19:43:02
URL: http://dencoolag.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vi bor också i ett mellanland..däremot har vi inte alltför långt till tävlingar eller tränare, utan det längsta är till sthlm och då är det bara 2 timmat bil i princip :) däremot är det bara småstäder med litet utbud av det mesta och en "alla känner alla" attityd. Om man ex gjorde en sak för längesedan så spökar det även i ens framtid. Jag trivs i vårat stall även om det är gammal och ligger vid både motorväg och tågräls och vi inte har så mycket ridvägar, men folket är kunnigt och trevliga och det är ju såklart stämningen som väger mest :)

2010-11-07 @ 19:44:46
URL: http://sniglorf.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag bor i Norrtälje (preciiiiiis uppe i högra hörnet på din karta, där man bara ser "No".) Vi har ca 1-2 timmar till de flesta tävlingar (och häst-affärer), eftersom de oftast är i stockholms-området och man kan hitta tävlingar att åka på varje helg om man vill det. Vi har många bra ridvägar och ridhus+ridbana. Det finns ganska många stall att välja mellan här i närheten, dock bara ett annat med ridhus. :)

Jag skulle aldrig vilja bo I stockholm (det är dyrt och finns inga ridvägar, fina hagar m.m......) fast det är skönt att ändå bo ganska nära :3

2010-11-07 @ 20:05:59
Postat av: Jessie

Jag bor i Ljungskie, ett jättebra ställe, dock är det ganska långt till stockholm när det är horse show, men det kan jag vara utan! xD Eftersom det ligger i utkanten utav göteborg så finns det ganska gott om tävlingar här omkring. Jag har även hittat världens bästa tränare!

2010-11-07 @ 20:28:21
URL: http://jossieochjessie.blogg.se/
Postat av: Linnea Lindquist

Jag bor nere i Norra Skåne vilket faktiskt är helt lagom för mig, jag skulle inte vilja bo längre upp pga kylan. Jag är extremkänslig mot kyla då jag har ledsjukdom och värmen nere i Skåne är precis lagom för att inte frysa fast om vintrarna. Min lilla by heter Perstorp och en stor fördel med att bo i Skåne är att det finns stora betesmarker och många ridklubbar att välja på. Det finns liksom över 10 ridklubbar som anordnar tävlingar regelbundet med mindre än 2 timmars bilfärd. Här är också flera bra tränare, bara min klubb har 4 tränare, varav tre är dressyr och en hoppning. Den ena dressyrtränaren kommer dock inte hit så ofta längre, hon tränar mest i Össjö nu, Anette Solmell om namnet låter bekant? och Össjö ligger mindre än en timme från Perstorp. Jag tycker det är helt perfekt att bo här nere speciellt på sommaren då det är nära till havet i både öst och väst och i väst får man även bara med häst :) Så jag tycker helt klart Skåne ;D

2010-11-07 @ 20:40:27
URL: http://linnealindquist.blogg.se/
Postat av: Mathilda sj. :D

Skåne e bra! :D Jag bor i Flyinge! :D Vill bo kvar här ett tag till. Det finns sjöar att bada i, skogg, åkrar (massor) o jag har super nära till Flyinge Kungsgård. Typ en halv km om det. :)

O det finns många olika tränare...ehh... mycket tävlingar!! (Y) :D Bra stall att ha sin häst i, tycker jag. :)

O om man vill så är det nära till Lund - tåg till Göteborg o stockholm. Det finns inte så mycket nackdelar med Skåne-Flyinge. :D

2010-11-07 @ 20:50:48
URL: http://minipimpim.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag bor i nordöstra Småland och har väldigt kort väg till tävlingar. Jag tycker dock att det är brist på tränare och hästaffärer. Det finns många ridskolor, många och fina ridvägar i skog och mark och stora betesmarker :) Men vill nog inte bo kvar i denna håla, vill flytta någonstans där det finns möjligheter till allting. Många tippsar och babblar om skåne, är det verkligen så bra där nere? :)

2010-11-07 @ 21:05:48
Postat av: amanda

Jag bor i norrland.

är alldeles för lite tävlingar, eller finns väll nån varje månad men det är ju så att vi åker ca 20 mil till vissa tävlingar så det tar ju sin lilla tid.

Fast norrland är härligt på sitt sätt, tex snön, det bästa som finns, är så härligt (L)

2010-11-07 @ 21:49:16
URL: http://norrlandsryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

Göteborg är bra, bor lite utanför i ett litet stall. Visst måste vi åka till ridhus men kommer troligen få ett till nästa vinter. Kan vara dåliga hagar men även väldigt fina! Just nu har jag otroooooligt fina, förut hade jag lervällingar... Vi har nära till många olika klubbar som ofta anordnar tävlingar. Kan även åka ner till skåne för att vara på meeting eller bara någon tävling då det ändå är helt okej avstånd. Ligger många affärer runt omkring som till exempel hööks, tre hästar, börjes, svensk ridsport, haglunds sadelmakeri och det finns även fler dock med lite längre sträcka då de andra ligger på en 15 minuters gräns. Det finns gott om tränare. Det är nog allt jag har att säga om göteborg.. Fast skåne hade jag absolut INTE tackat nej till ;)

2010-11-07 @ 21:52:23
Postat av: Anonym

Göteborg är bra, bor lite utanför i ett litet stall. Visst måste vi åka till ridhus men kommer troligen få ett till nästa vinter. Kan vara dåliga hagar men även väldigt fina! Just nu har jag otroooooligt fina, förut hade jag lervällingar... Vi har nära till många olika klubbar som ofta anordnar tävlingar. Kan även åka ner till skåne för att vara på meeting eller bara någon tävling då det ändå är helt okej avstånd. Ligger många affärer runt omkring som till exempel hööks, tre hästar, börjes, svensk ridsport, haglunds sadelmakeri och det finns även fler dock med lite längre sträcka då de andra ligger på en 15 minuters gräns. Det finns gott om tränare. Det är nog allt jag har att säga om göteborg.. Fast skåne hade jag absolut INTE tackat nej till ;)

2010-11-07 @ 21:52:46
Postat av: Linnéa

GOTLAND är bra för hästar att växa upp på eftersom det är mycket rikt på kalk. Det är lugnt och det finns många ridanläggningar och ridvägar så man kan rida runt hela Gotland. Hästaffärer finns det inte så många och det finns bara en atg-klinik. Hästintresset är stort här på ön men dock inte så många som tävlar. Hovslagarna är mycket billigare här till skillnad mot tex sthlm. Det finns ett par riktigt duktiga tränare och hästmassörer mm.

2010-11-07 @ 21:54:41
Postat av: Sara

Jag uppe i södra Lappland. Till vardags tror jag att det inte ska spela någon större roll vars i Sverige man bor, det är ju klart att man ska ha turen att bo i närheten av ett stall som man själv och hästen trivs i, och då ska man antingen bo i en större stad eller lite längre ner där det blir tätare mellan städerna och så.. Eller så ska man ha tur! :p Sen är det ju långt till tävlingar här uppe, men samtidigt om man inte ska tävla varje helg så duger det rätt så gott i alla fall, i år ska det vara strax under 20 tävlingar sammanlagt i dressyr och hoppning i Västerbotten, och så kan man ju åke både åt norr och söder också.

Men det är ju inte sämre någon annan stans, själv drömmer jag om en hästgård i Skåne just för dom fina Skånelängorna och varmare vintrar! :D

2010-11-07 @ 22:18:39
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag bor på Åland & där trivs jag bra ! :) nära till allt och det mesta som man behöver finns nära :) men det är ju ett annat land kanske inte så kul att flytta till ett annat land med häst.. Man behöver inte åka bil längre än 40 minuter ungefär, 7 ridskolor & lite befolkning, Åland är Perfekt :D hihi

2010-11-07 @ 23:08:30
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag gillar Kungälv, jag bor där och jag har tre hästaffärer som ligger 5 och 10 minuter ifrån mig :) Jag bor precis utanför centrum, men på landet vilket är himla gött! Kungälv ligger ju ovanför Göteborg så vi åker alltid till Göteborg Horse Show!

Vill man till en lite större hästsportsaffär, (de som ligger nära oss är inte jättestora men har det man behöver) så kan man åka till Kungsbacka, där ligger Hööks, Börjes och Svensk Ridsport! Bara 20 minuter skrittavstånd från mitt hus ligger ett ridhus där man kan hyra in sig, det finns även en paddock där :) Det finns tre ridkskolor med ca 15-20 minuter från mig. På min ridskola kan man hyra in sig i ridhuset på helgerna, och där finns det mycket hindermaterial så det är verkligen toppen!

Så bor jag jättenära ett fritidsområde som heter Fontin så det finns grymt många skogsvägar, blandad terräng är det också! :D

Jag är grymt nöjd med där jag bor, kunde fakiskt inte vara ett bättre ställe att bo på när man är hästägare! :D

2010-11-08 @ 11:29:46
URL: http://pudelflikkan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Bor i sala, västmaland. Mycket mycket nackdelar... skulle nog vilja bo i skåne eller så :) eller kanske gbg ? eller örebro eller nåt.



sala:

-typ inga stallplatser, dom få som finns är dyra.

-en enda ridskola = ett enda ridhus som finns möjlighet att rida i.

-inga bra ridvägar

-inte nära till en hästklinik. närmsta är nog strömsholm.



är inte nöjd som hästmänniska att bo här.

2010-11-08 @ 14:58:40
URL: http://jjohannahedqvist.blogg.se/
Postat av: till malin:

åland är inte bra! inga bra tränare och typ sex dressyrtävlingar om året, och lite fler hopptävlingar? EN hästbutik som inte ens är bra! gud nej, flytta aldrig till åland..

2010-11-08 @ 15:17:53
Postat av: Mira Nyberg

Självklart ska man bo i Stockholm folket! Jag bor ca 3 mil norr om Stockholm i en ort som kallas Vallentuna (råtthålan) enligt många. Men det sägs vara en av Stockholms mest hästtätaste kommuner. Det finns nära till stall, tränare, stockholm horseshow och massor av annat. Det finns otroligt fina gårdar och finns även en hel del djur av olika slag. Bra kommunikationer (bussar, tåg) samt lätt att ta sig överallt.



Det är som landet här fast ändå inte, det är ca 1h knappt in till stan (gröna lund, skansen) och sånt men det beror helt på trafiken! Kan ta upp till 1,5h. Det tar ca 40 minuter lite mer att åka från vallentuna in till Stockholms östra (d.v.s. stan). Haha, så Ingrid! Flytta till Vallentuna om du ska välja något! :D

2010-11-08 @ 17:48:25
URL: http://miranyberg.blogg.se/
Postat av: Mira Nyberg

2010-11-08 @ 17:49:07
URL: http://miranyberg.blogg.se/
Postat av: Mira Nyberg

Vad fan hände? :O det skickades ett tomt meddelande? Ta gärna bort det Ingrid! Glömde skriva att det finns skit bra hästaffärer ca 30-1h bilfärd. Skit bra! :D

2010-11-08 @ 17:50:21
URL: http://miranyberg.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag bor i Norrland, med närmsta ridanläggning 5 mil bort.

Fördelar med Norrland:

-Inga fästingar som biter sig fast

-Världens underbaraste sommar



Nackdelar med Norrland:

-Långt till ALLT

-För lång vinter

-Inte så värst mycket tävlingar

-För mkt snö

-Kallt och jävligt på vintern

-Dåligt med allt som har med hästar, eller djur i största allmänhet, att göra

2010-11-08 @ 18:21:37
URL: http://honfrannorrland.blogspot.com
Postat av: Matilda

Bor ju i Kga (:

Fördelar

-Ganska bra ridvägar

-Nära till ridhus & stor sandbana, 1 km till båda.

-Bra väder, lite för mycket regn ibland ;)



Nackdelar

-Typ inga hästaffärer

-Vi har bara en gräspaddock, men som sagt, nära till bana och hus



Eh, ah ;)

2010-11-08 @ 19:58:15
URL: http://mmatilda.devote.se
Postat av: Pernilla

Bor i Västerås, ca 30 minuter till Strömsholm :) Det finns 3 butiker (om man inte räknar med granngården) Tränare finns det gott om och ridhus, ridklubbar m.m. Vet inte så mke om tävlingar men tror det ska finnas rätt många :)

Trivs bra här :D

2010-11-08 @ 21:09:49
Postat av: Anonym

Stallarholmen en liten by mellan strängnäs och mariefred

Fördelar:

- Många stall

- man lär sig lätt känna dom flesta som bor där.

- Sjukt fina ridvägar.

- Nära till ganska nära till stockholm om man behöver något til djuren

Nackdelar :

- Inte så jätte många ridhus.

- Bussarna går inte så ofta.

- finns bara några affärer.

2010-11-09 @ 14:26:47
Postat av: Jenny

Jag bor i Skåne och är väl nöjd med det. Problemet är dock att jag bor i södra Skåne vilket innebär MKT odlingsmark = dåliga ridvägar. Jag som vill ha verksamhet själv med träning och så tkr heller inte att det är så kul med så tränartätt. Dessutom hatar jag skånska vintern...

Jag har dessutom bott 3 år i Östersund och gått gymnasiet så jag har sett bättre! Jag skulle kunna tänka mig att flytta till dalarna eller så. Det känns lagom. Hyfsat bra avstånd till tävlingar, inte för många konkurrenter i trakterna och BRA vintrar! Fina och bra gårdar med bra mark och fina ridvägar på många ställe!

2010-11-14 @ 14:33:54
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner