Bättre ...

Datum: 2010-10-25 ~ Tid: 16:32:20
Lotta har varit här och laserbehandlat och känt på benet. Hon tror inte att jag behöver oroa mig alls eftersom senan är hård och fin, men vi ska ultraljuda när Michel kommer nästa gång bara som en extracheck.
Claudia har ju vilat i två veckor nu så imorgon tänkte jag skritta ut och kanske trava lite beroende på hur hon känns och hur fruset det är. Det är ju verkligen skithalt redan och vi skodde ju för inte så länge sedan så det är ju ett par veckor kvar innan vi kan brodda, eller det kanske blir lite varmare igen? Det sliter ju så på benen att ha brodd för länge ... Hur gör ni, har ni broddat eller gör ni det mycket senare?


Jag ska dock avboka träningen och tävlingen i helgen, vill inte stressa med något utan bara ta det lugnt och försiktigt fram till dess att vi ultraljudat och är 100% säkra på allt. Har kanske en annan riktigt rolig sak på gång med en annan ponny, ingenting är helt klart än så jag skriver mer när det är aktuellt.



Kommentarer
Postat av: Majsan

Sätter bara i broddar runt om när jag ska rida ut o det är snö ute! Annars har jag blindbroddar i hela vintern!

2010-10-25 @ 16:41:25
URL: http://majsankellidou.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag har bara broddar i när det är brodd väder och jag ska rida ut. Om det är mkt snö och is kan jag dock ha broddar i fram i hagen. Men vill inte ha broddar i när det är underlag så att inte brodden sjunker ner eftersom dom går på en "klack" då.

2010-10-25 @ 16:52:28
Postat av: Jenny

När jag bodde här nere i Skåne hade vi bara broddat några få veckor på hela vintern för sen går hästarna lite på vintervila också. Men när jag gick på skolan i jämtland var det väl att brodda på i november, eller i alla fall få fyra broddhål, och av med dom i april. Det är ju bara när de går på mkt hårt underlag eller cement som broddarna spelar roll, annars sjunker de ju ner i underlaget. och ska man brodda så använd 4 brodd. Efter att ha haft 4 brodd under 3 vintrar tkr jag det är helt värdelöst att bara ha 2 brodd. Dom halkar ju ändå när de skjuter ifrån :o

2010-10-25 @ 16:56:06
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: stina

broddar sen när all snö kommer och ligger kvar och då får hon gå med dom tills snön försvinner.

2010-10-25 @ 16:56:11
Postat av: Kajsa

Jag skulle ha haft broddar så fort snön kommer i oktober tills all snö har försvunnit i maj någon gång

2010-10-25 @ 17:08:29
URL: http://honfrannorrland.blogspot.com
Postat av: Anonym

HAHAHAHAHA! en skön diss till er, suckers!

http://bdbskvaller.blogspot.com/

2010-10-25 @ 17:16:19
Postat av: rosanna

angående det ovan. Man ska inte ha 4 broddar så länge det inte är skithalt. Hästen får som styltor på 4 broddar och halkar då lättare i tex stallgången. 2 broddar är bättre

2010-10-25 @ 17:20:08
Postat av: Amanda

Phuuu! Nu kan jag andas ut här framför datan :) Har tänkt på er/Claudia idag på mina lektioner i skolan :P

2010-10-25 @ 17:27:02
Postat av: Nicole

skönt iallfall att det är någoting att oroa sig över enligt Lotta! :) hon är verkligen superfin claudia!

2010-10-25 @ 17:36:56
URL: http://sportryttarnaa.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag har skott för 2 veckor sedan och då satte jag inte på skor med broddhål så ja.. Då trodde ajg aldrig att jag skulle behöva brodda så tidigt. Så får väl klara mig tills nästa gång om 4 veckor.

Svar till rosanna, så är det mycket bättre med 4 broddar, hästen går mer naturligt då och blir inte alls lika stor påfrestning på lederna. Hur den halkar i stallgången har ingen betydelse om den har 4 eller två, dessutom så ger 4 broddar ett bra mycket bättre fäste. Tilläggas kan att 4 broddar är mindre halt i stallgång än skor utan broddar.

2010-10-25 @ 19:16:50
URL: http://melody-drama.bilddagboken.se
Postat av: Linnéa

vad skönt att det verkade bra med senan!



Min häst har 6 broddar i varje sko och pga sin vilda framfart i hagen har jag broddar i hela tiden från att det börjar bli is och snö :)

2010-10-25 @ 19:19:13
Postat av: Anna

Broddar inte än på ett tag, hästen är ju dessutom skadad och jag longerar bara på banan, sedan kmr jag ju skritta ett bra tag och så värt mkt vinter är de tju inte än :)

2010-10-25 @ 19:45:57
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag har broddhål i trakterna året runt (Tävlar fälttävlan). Senast jag skodde (3v) så räknade jag ut att hon förmodligen inte kommer behöva skos förens i mitten av november igen, bor i dalarna så satte på skor med 4 broddhål på en gång, behövs sen i vinter när snön och halkan kommer, snösulorna kommer nästa skoning. Det kom lite snö i förra veckan så skruvade i brodd i trakterna på henne så att jag kunde ta mig förbi isfläckarna på asfalten utan att riskera liv och lem. Har broddarna i hela tiden, mindre jobb och säkrare för hästen.

2010-10-25 @ 20:25:50
Postat av: Amanda

Jag broddar alltid inför varje ridtur! Skulle ALDRIG utsätta hästen för att gå med brodd dygnet runt, sliter alldeles för mkt och skaderisken är stor.

2010-10-25 @ 20:27:51
Postat av: sara

jag använder brodd hela vintern, fast det går ju inte att jämföra med typ skåne här uppe i lappland så det finns ju inte mycket till val, ungefär för två veckor sen var det egentligen dags att sätta i brodden enligt mej, men pappa som ringer hovslager var heeeelt övertygad om att snön skulle försvinna, vilket den inte gjorde, och när han ringde efter en vecka var hon uppbokad tills nu i veckan.. :/ inte bra med optimistföräldrar. :p

föutom brodd brukar vi också ha snösulor under skorna för att kunna rida även när det är töväder utan att få "styltor" av kramsnö under hovarna. :)

2010-10-25 @ 20:30:03
Postat av: evelina

jag broddar min ponny när jag ska rida och tar ut dem när jag ridit klart, vill inte riskera att hon sparkar någon i hagen med broddar på, och som du sa sliter de ju på benen att ha broddar på för länge..

2010-10-25 @ 20:30:31
URL: http://elitponnisarna.blogg.se/
Postat av: Elliis

Jag broddar min häst när det börjar bli riktigt halt, men ska testa att ta av skorna och se om dom tänker hålla denna gången.

Sprack upp jätte mycket förra gången jag tog av skorna.

Har testat att ha på hovfett och hovtjära, har ni något bra tips?

Tror ni att vegetabilisk (stavning?) motorolja funkar? Det funkade nämligen när hon hade skadat benet ..

2010-10-25 @ 23:25:00
URL: http://fazmine.blogg.se/
Postat av: sandra

läste nånting om att man inte ska ha 4 broddar i utan 2 pga att hästen får styltor om den har 4, det får den i vilket fall som helst även med 2 brodd. har verkligen inte med saken att göra, dessutom kan man ha sulor i hovarna (dock inget att rekomendera att använda under alltför lång period, utan mer när snön har kommit på riktigt och "ska" ligga som ni vet. iochmed att det blir mycket fuktigare osv). finns säkert någon som tycker något annat med en annan bra förklaring. men så resonerar jag. och ang frågan, brukar brodda någon gång i slutet av november när det är riktigt fruset och halkigt.

sen naturligtvis olika. brukar sätta i bomull eller liknande om jag tar ut dom :) ha en bra kväll!

2010-10-26 @ 00:17:32
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: frida

Oh vad kul, att det går framåt med klådan, håller alla tummar för er två, så att ni snart kan komma ut på tävlingar, och träningar :)

Och svar på din fråga, jag har inte broddat min ponny än, och jag tror inte jag kommer göra det på några veckor till, om det nu inte blir en massa snö igen, men här i sörmland, har dne smält bort :)

2010-10-26 @ 09:47:50
Postat av: Ellen h

brukar bara ha brodd ibak när jag rider och så sätter jag i brodd pluggar när jag inte rider så att det ska vara lätt att få i brodden igen nästa gång jag ska ut och rida=D kul att höra att det går bra för er:D

2010-10-26 @ 19:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner