Tänder och bett

Datum: 2010-10-28 ~ Tid: 14:50:09

Något annat som också sliter på hästens tänder ät bett. Vid felaktig användning (ryck och drag) så kan hästens tänder spricka och nötas ner. Men det var inte det jag hade i tanke att skriva om för det är redan en sådan självklarhet att man inte ska behandla sin häst på det viset.

Många har på tok för långa bett till sina hästar utan att veta om det. Ett för långa bett rör sig mer i munnen än vad lagom lång gör vilket ger friktion på tänderna och de slits. När man provar bett ska man inte gå efter hästens mjukdelar på munnen utan käken. Hästens kinder är mycket bredare än hästens käkar vilket gör att man ofta väljer ett för långt bett. De bett som ligger mest stilla i munnen är de med fasta ringar.

Är lite svårt att förklara detta på ett bra sätt men jag hoppas att ni med lite god vilja kan förstå mig.



Kommentarer
Postat av: lovilin - en projektblogg

Håller med, ser alldeles för många med för långa bett. Och väldigt ofta på ridskolor! Synd att det är så lätt att skaffa häst, är för många med alldeles för dålig kunskap som köper häst..

2010-10-28 @ 16:42:48
URL: http://lovilin.blogg.se/
Postat av: Linda

Man ser ofta folk med för långa bett :S

Jag har fasta ringar på alla mina bett, både jag och hästarna verkar trivas mer med det. och dom nyper inte hästarna i mungipan...

2010-10-28 @ 16:58:02
Postat av: sara

Ett bett har inte plats. Det TAR plats! ;o

2010-10-28 @ 17:00:28
Postat av: @Sabina-L

Jag rider bettlöst ! :Z

2010-10-28 @ 17:28:24
Postat av: annie

Nu börjar ja tänka på en viss person jag absolut inte gillar ridmässigt. H*n rider med pessoa bett och har personligen sagt till mig att det är för långt för att hon tycker om när bettet åker runt i munnen på hästen, aa för de ger bäst effekt! IDIOT? haha ja

2010-10-28 @ 17:40:01
URL: http://annielonnfors.blogg.se/
Postat av: Jennie

Jag har ett tränsbett med fasta ringar (eggbett) och ett antal tränsbett med lösa och jag måste tillägga att jag gillar det med fasta mycket mycket bättre, det ligger på något vis stadigare i munnen och jag tycker min ponny tar ett bättre stöd i det. Dessutom tycker jag ett eggbett är snyggare än ett vanligt med lösa ringar!

2010-10-28 @ 18:13:25
URL: http://www.mirochjag.blogspot.com
Postat av: Studiobootleg - alltid ny och skön musik!

Nice blogg du har!



Ifall du vill ha ny och bra musik före den kommit till radion gå in på studiobootleg.com då. där lägger jag upp den senaste och den nyaste musiken innan någon annan hört den! :)

2010-10-28 @ 18:26:45
URL: http://studiobootleg.com
Postat av: Erika

Vissa hästar går mycket bättre på små bett eftersom att det kan vara skönare för munnen. Det gör iallafall min c-ponny som har lika stort bett som våran shettis.

2010-10-28 @ 19:05:47
URL: http://erikastraning.blogg.se/
Postat av: Cristina

Hej!

Tycker det är jätte kul att ni skriver om detta!

Själv har jag lärt mig mycket om bett och hästens tänder för några månader sen hos Ylva Rubin, hästtandläkare och veterinär. Jag rekomenderar er alla att läsa mer om den här viktig delen för hästarna och ridningen. Här har ni en jättebra länk: www.lundens.com



2010-10-28 @ 21:36:47
Postat av: Veronica

Men hur vet/ser man att better är lagom långt ?

2010-10-28 @ 23:52:40
Postat av: Stina

En anledning till att många fortfarande rider med vad vi kallatr för långa bett kan ha med att göra att det har varit så många turer om hur det ska sitta och hur det bästa bettet ska vara. Det har varit massiva bett och ihåliga bett, smala bett och tjocka bett och så har det även diskuterats hurr hårt spännt bettet ska vara. Man har räknat rynkor i mungipan osv. Samma sak gäller längden på bettet. Det KAN vara en anledning till att det är så olika. Själv har jag gärna smala, tredelade eggbett eller möjligtvis raka bett.

2010-10-29 @ 00:59:05
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: Frida

Finns det nåt "mått" på hur mycket bettet ska sticka ut? Vore toppen om du kunde visa en bild eller nåt på det :D

2010-10-29 @ 09:23:04
Postat av: Emma

90% av alla rider med för långa bett, jag fick leta som en galning när jag skulle köpa kandarstång till min, för det fanns bara i 12,5 och han behöver 11,5 och när jag väl hittade ett frågade dom om det var till en ponny... nej det är till en stor häst sa jag. då sa dom oj, vilken liten häst det måste vara..

2010-10-29 @ 14:50:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner