Botulism

Datum: 2010-10-20 ~ Tid: 14:20:17

Vi har båda två vaccinerat våra hästar mot botulism (botox). Även om det inte är ofta hästar insjuknat i det har vi gjort det som en extra säkerhetsåtgärd. Är era hästar vaccinerade?


Botulism är en förgiftning som dödar både fåglar och däggdjur runt i världen. Giftet är väldigt kraftfullt och för hästar som är känsliga krävs en oerhört liten mängd för de ska visa symptom och dö.

Symptom

De vanligaste symptomen är:

 

·         Darrningar i musklerna.

·         Orörlig och stel gång.

·         De får svårt att äta och svälja.

·         Muskelspänningarna i tungan och svansen blir nedsatt.

·         Det kan förekomma svagheter som leder till förlamning i de stora muskelgrupperna.

·         Vissa hästar kan ha svårigheter att hålla upp huvudet.

·         Pupillreflexen blir nedsatt.

·         Förstoppning och spänd urinblåsa.

Detta leder till en muskelförsvagning. I slutskedet kan inte hästen resa sig och inom 48-72 timmar dör den i andningsförlamning eller cirkulationssvikt.

Varför får hästen botulism?

Det är en bakterie som orsakar botulism. Den producerar ett mycket starkt nervgift, botulinumtoxin. Denna bakterie kan man hitta i jorden, speciellt i syrefattig miljö. Den bildar sporer och toxin (gift). Anledningen till att den bildar sporer är för att den ska kunna leva i miljöer där den annars inte skulle klara sig. Detta gift är ett av det mest kraftfullaste som kräver endast extremt liten mängd för att orsaka sjukdom.

Hur blir djuren smittade?

Den vanligaste infektionsvägen är när man fodrar hästar med orent och felaktigt inplastat vallfoder. Om döda djur eller jord finns i höet när man skördar eller plastar in det får bakterien en bra förutsättning att växa till sig. Är miljön tillfredställande för bakterien kan giftet lägga sig i hela balen.

Har en häst ett sticksår på kroppen eller om det nyfödda fölet får en infektion i naveln kan de vara öppningar för bakterien. Detta är dock inte vanligt förekommande.

Diagnos

Det är symtomen som ställer diagnosen. Den definitiva diagnosen kan dock bara ske på ett laboratorium genom att analysera blod, mag - och tarminnehåll eller genom att kolla fodret. För att fastställa att det verkligen är botulism tar man serum och/eller maginnehåll från den sjuka hästen. Man kan även analysera foder eller material från den döda kroppen (efter obduktionen). Sedan injiceras serumet på möss. Genom att se hur mössen påverkas kan man diagnos. Det tar ca en vecka att genomföra analysen. Detta är det enda alternativ för att fastställa sjukdomen och det görs över hela världen. På SVA pågår forskning idag för att försöka hitta kemiska vägar att gå istället.

Vilka prover tas?

Om du misstänker att din häst kan ha botulism måste veterinär kontaktas så han/hon kan ta prover på hästen och på fodret den får. Tänk på att spara allt foder som du misstänker kan ha orsakat sjukdom hos din häst. Man kontaktar sedan SVA när prover skickas in.

Det man tar prov på är blod, mag - och tarminnehåll och fodret. Blodprovet tas med serumrör så fort som möjligt. Det sparas i kylen då sjukdomsförloppet kan gå fort och för att kunna ställa diagnos krävs bestämd mängd serum för analysen. Det kan handla om 4-5 serumrör. Mag - och tarminnehåll tas direkt ur magsäcken vid obduktionen.

Hur går behandlingen till?

Hästar som har insjuknat ska ha en noggrann tillsyn och en stödjande behandling. För att djuret inte ska behöva lida avlivas den om djurskyddsskäl föreligger. I USA finns ett antitoxin som kan skydda hästen om man upptäckt sjukdomen tidigt, dvs. innan hästen blir liggande. Antitoxinet har en verkan på det gift som fortfarande cirkulerar i kroppen. Det betyder att om man binder det giftet så ökar man chanserna att djuret överlever.

Vad kan jag göra för att förebygga?

Allt fler hästar idag får inplastat foder, ensilage/hösilage. Så länge det är rätt hanterat och rätt framställt så är det
ett bra foder som hästar tycker är väldigt gott. Men var noggrann med att hitta ett foder av hög kvalitet. Kan du hitta tecken på mögel, döda djur eller något annat som inte borde finnas. Glöm inte att se så det luktar som det ska.

Minsta tecken på fel bör du kassera hela balen.

Se till att det inte finns några hål i plasten på balen du köper och att det inte finns risker för hål, t.ex. revor när du placerar den på förvaringsstället du valt. Det är bra om du kan förvara den under tak och på en hård yta, exempelvis betongplatta. Beroende på omgivningens temperatur bör en ensilagebal förbrukas inom två till tre dagar.

Man har under många år i Australien och USA vaccinerat hästar mot botulism typ B, med god effekt. Det gör man även i Sverige men då på en allmän licens. Man rekommenderar att man gör tre vaccinationer som grundvaccination, med en månads mellanrum. Sedan vaccinerar man en gång per år. Man kan se ett fullgott skydd fjorton dagar efter den tredje vaccinationen.

Hur ser prognosen ut?

Eftersom hästar är extremt känsliga mot botulism och hos ovaccinerade ökar dödligheten uppmed 90 %. Så vaccination är att rekommendera.

(text: Sva)


Kommentarer
Postat av: Anonym

oki doki:)

bra att veta

2010-10-20 @ 14:25:50
Postat av: lisa!

självklart! skulle aldrig riskera min donna genom att låta henne vara ovaccinerad!

2010-10-20 @ 14:31:08
URL: http://llisahedman.blogg.se/
Postat av: Lollo

Enligt flera veterinärer jag pratat med så är det "onödigt" att vaccinera mot detta då det finns så många olika typer av botulism så sannolikheten att hästen drabbas av just den den är vaccinerad mot är väldigt liten. Detta är dock bara vad jag har blivit informerad om. Har dock valt att vaccinera min häst ändå :)

2010-10-20 @ 14:43:20
Postat av: ida

Hade en person här i närheten som fick fyra hästar dödade av de förra året :/

2010-10-20 @ 14:47:20
Postat av: Amanda

Min häst är inte vaccinerad. Men hon äter bara torrhö också. Så de känns lite onödigt, eller hur jag ska uttrycka mig. Men hade hon ätit silage så hade hon blivit vaccinerad. Helt klart!

2010-10-20 @ 14:57:55
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: Jenny

självklart! Äter hästen hösilage är det självklart att den ska vara vaccinerad! När jag gick på gymnasiet (okej, nu lät det som att jag är uråldrig men ändå.) så var det rätt ofta vi hittade möss och andra döda djur i balarna och i en del balar var gräset taget lågt så det var en del jord med. Tkr det är självklart!

2010-10-20 @ 15:06:30
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Ebba

Har hört samma sak om vaccination mot botulism, det finns massa olika sorter så det ger inget fullgott skydd. Antitoxinet som finns i USA funkar dessutom i de flesta fallen (plus att det är svindyrt, kommer inte ihåg vad min lärare sa men det var höga siffror) eftersom botulismen i USA är en annan än den i Sverige.



Våra hästar är inte vaccinerade trots att de äter hösilage. Men vi har bara små balar (ca. 50kg) och de går åt nästan en om dan så är det något fåligt hinner det oftast upptäckas innan hästarna fått av hösilagen...

2010-10-20 @ 15:11:39
URL: http://ebbaochmavve.blogg.se/
Postat av: Martina

Självklart. Har ALLA mina hästar vaccinerade.

2010-10-20 @ 15:35:59
URL: http://shuni.blogg.se/
Postat av: Lollo

Min 8åring är vaccinerad även mot detta men 4åringen har jag nyss köpt och hon har aldrig vart vaccinerad mot något men även kom kommer bli vaccinerad mot detta. sen fölet är ju inte vaccinerad än men även hon kommer få detta vaccin när det blir dags.

Grannen till dom som har min systers häst på foder hade en häst i våras som dog i detta så då var vi givetvis glada att han också var vaccinerad;D

2010-10-20 @ 15:36:45
Postat av: LEA

Vi ger bara hösilage till unghästarna här hemma, och dem är självklart vaccinerade mot botulism! :o)

2010-10-20 @ 15:43:16
URL: http://www.leos.nu
Postat av: Julia

Mina hästar är vaccinerade, jag tkr

det är självklart att man ska vaccinera

alla hästar mot det!

2010-10-20 @ 15:43:38
URL: http://hopptosarna.devote.se
Postat av: Anonym

Kan mäniskor få det? :O

jag tycket det är bra att ni skriver sånt! för det visste inte jag! men jag har ingen häst men om jah hade det skulle jag vacinerat den på det :)

2010-10-20 @ 17:49:44
Postat av: Maja

Mina står på rundbal på vintern, så ja, dom är vaccinerad :)

2010-10-20 @ 18:52:15
URL: http://horsiemaja.blogg.se/
Postat av: Sabina Shahbazi LoveLudde @ BDB

Min första häst fick botulism.. 27 oktober 2007 köpte vi honom, jag hann "rida" honom 1 gång. I 3 UNDERBARA dagar fick vi äga honom innan han var tvungen att köras till Skara djursjukhus. Dagen därpå åkte jag, min mamma och våran bekanta som jobba där dit och en veterinär fråga om jag ville borsta honom. Jag ville det så klart och jag grät och grät.. Jag visste nånstans inom mej att det var sista gången.. sista gången jag såg min egna första häst!1 dag efter besöket (han rasat 200(!)kg i vikt) o det var en fredag kväll som dom ringde och min mamma svara. Hon börja gråta med en gång. När hon lagt på så sa hon gråtandes: dom tar bort honom nu. Jag har ALDRIG vart så ledsen i hela mitt liv!! Jag grät så jag trodde jag skulle dö! Det var den VÄRSTA natten i hela mitt liv!! Jag grät HELA natten och jag sa till mej själv att ja aldrig mer ville ha häst. Nu har jag ändå världens finaste ponny, bättre ponny finns inte i min värld.

Vila i frid nordsvensken Norton! Jag kommer ALLTID ALLTID att älska dej! Dom 3 dagarna du verkade frisk var helt underbara!! ♥

2010-10-20 @ 19:32:01
URL: http://hasttokar.blogg.se/
Postat av: Ebba

Människor kan också få botulism, dock inte särskilt lika vanligt. Samma anledning där, bakterien Clostridum Botulinum har kommit in i en lufttät lagring och där producerar toxin. Giftet förstörs vid uppvärmning och är därför inte särskilt vanligt hos människor. Under 1969-2004 har 11 fall påträffas i Sverige...

2010-10-20 @ 20:03:56
URL: http://ebbaochmavve.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Hejsan

båda mina hästar är vaccinerade ;)

Här vaccinerar alla sina hästar mot det!

men när vi har vart och provridit hästar så har ingen av dom haft sina hästar vaccinerade, konstigt.. :( Och det är ändå hästar som har gått en hel del dressyr o.s.v.

2010-10-20 @ 20:54:58
URL: http://loviisaslife.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag trodde de bara kunde få det av ensilage/hösilage :o så eftersom våra hästar får hö så, nej de är inte vaccinerade mot det, men ska helt klart överväga det!



Jättebra att ni tar upp såna här saker på bloggen också! :)

2010-10-21 @ 09:07:14
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Linda

Det kan vara vara bra att veta att det i Sverige inträffat endast ca 100 dödsfall med Botulism de senaste 30 åren.

Detta är alltså ingen vanlig åkomma.



Bakterien kommer från döda djur OCH kan finnas även i dåligt/gammalt vatten och hörester.

Mina hästar är inte vaccinerade.

2010-10-21 @ 10:28:35
Postat av: Ingrid

Tänk om man en dag står där och är en av de 100, då vaccinerar jag hellre.

2010-10-21 @ 10:51:11
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: hannas fotoblogg

för mig är det en självklarhet att man vaccinerar mot botulism. bättre att ta det säkra före det osäkra när det är en så pass allvarlig sjukdom.

2010-11-01 @ 01:07:23
URL: http://hlundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner