Dyslexi

Datum: 2010-10-13 ~ Tid: 14:25:20

Jag tror helt ärligt att jag har en mild grad av dyslexi.

Jag har svårt att veta när det ska vara dubbelteckning. Ibland skriver jag osammanhängande meningar. Jag skriver ofta för långa meningar utan punkt och kommatecken. Jag har svårt att stava över lag och skriver gärna som det låter. Jag har absolut ingen känsla för hur ord ska stavas och skriver verkligen helknasigt ibland, Ingrid vet haha. Om jag skriver fel ser jag att det är fel men inte vart i ordet, så jag måste läsa igenom hela ordet en två gånger för att se vart felet är. Det konstiga är att jag har jättelätt för att läsa och läser väldigt snabbt, jag uppfattar allt i en text på en gång.

Tror ni att det kan vara dyslexi?

Det jag skrivit ovan kan ni nog tyvärr märka av i mina texter här på bloggen. Men jag skriver dem i word för att rätta till dem så bra som möjligt, jag kan inte rå för att det blir såhär. Man är bra på olika saker, stavning är inte min starka sida helt enkelt. Det får ni har lite överséende med.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Hej! Bra blogg :) På bilddagboken är du på framsidan och du har en kategori tillägnad dig !

2010-10-13 @ 14:35:24
Postat av: Cassie

Tjohoo, låter nästan som jag!

jag har dyselxi och det är kollat många gånger, fast det finns olika dyslexi. Har en bror som också har dyselxi men han har extremt svårt att veta när det ska ex. två ss ..blabla... svårt att skriva helt enkelt, men är grym på att prata, även lätt för språk, själv har jag det lättare att skriva men språk har jag jätte svårt för.



Men det är inge ovanligt att ha dyslexi.



P.s bra blogg , kollar den då och då trots att jag är hoppryttare ;-) ^^,



2010-10-13 @ 14:38:48
Postat av: Anonym

Jättevanligt med dyslexi :)

2010-10-13 @ 14:42:20
Postat av: Ridproblem? Läs bloggen :)

Låter som om det skulle kunna vara lite dyslexi kanske, men jag tycker inte att det är så farligt ;)

2010-10-13 @ 14:45:26
URL: http://ridkonsten.wordpress.com
Postat av: Sanna

sån är min kompis också och nej det är inte dyslexi, du kan chilla vidare! :)

2010-10-13 @ 14:54:02
URL: http://sannainees.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Det du nämner faller inte under dyslexi =)

Man har olika känsla för det där med språk och stavning, helt enkelt! Du fick kanske lite mindre känsla för det, men desto mer för hästar och ridning ;-)

Jag hittar ibland lite fel här och där när du skriver, men så är jag obotlig språkpolis också (A) Du behöver absolut inte skämmas eller så!! Inga stora fel... Och kasta om bokstäver o dyl gör vi alla, inte vårt fel att tangentbordet reagerar i fel ordning ju... Hehe!

Sen är du är väl som jag, "åt perfektionisthållet", så jag förstår att du tycker det är frustrerande ;-)

2010-10-13 @ 15:02:58
URL: http://equilina.se
Postat av: camilla

Min bror har grav dyslexi, men jag är själv inte så insatt i det. Men vad jag förstår handlar det om inlärningssvårigheter. Alltså att kunna läsa en text men inte förså vad texten handlar om, ha svårt att lära in fakta. På prov kan han läsa en fråga flera gånger men inte förstå vad frågan säger, men får han istället frågan uppläst för sig så svarar han ofta rätt. Så jag tror att du är som mig, råkar bara vara riktigt kass på att stava, men vi är bra på så mycket annat ;} hehe

2010-10-13 @ 15:07:16
URL: http://jensencamilla.blogg.se/
Postat av: Mira Nyberg

Hej där linn, du har en lättare grad av dyslexi. Min bror har grav dyslexi har kompisar (min bästa kompis) har dyslexi. Jag vet att det du har symptom av är dyslexi. De flesta dyslektiker har dessa problem, med stavning, läs och skrivsvårigheter. Men det finns som sagt olika grader av dyslexi. Jag tror starkt på att du har en lättare grad av det i alla fall, ni andra får tro vad ni vill. Men med tanke på hur min bror och mina kompisar som har det reagerat på deras problem oavsett om dem har varit starka eller svaga så ser jag och känner igen dessa problem. Du kan alltid kolla upp dig och testa dig, jag har testat mig men det visade sig att jag defenitivt inte har det. Men du kan alltid kolla upp det.

2010-10-13 @ 15:59:26
Postat av: Beatrice

Måste säga grymt fina hästar :D

2010-10-13 @ 16:23:27
URL: http://beahedvind.blogg.se/
Postat av: Lina

precis så där är det för mig med.. :/

2010-10-13 @ 16:46:30
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Nu har jag ingen stor koll på vad som går under dyslexi men med tanke på att du kan läsa bra är det tveksamt om du har dyslexi!



Du kanske bara fått dålig utlärning i skolan?! Har du lärt dig skrivregler osv ordentligt? Annars kan det ju vara så enkelt..

2010-10-13 @ 16:49:02
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Och föresten så finns det många som skriver myyyyyyycket värre än dig :P

2010-10-13 @ 16:49:49
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: lovisa

vad gör du ikväll?:)

2010-10-13 @ 17:11:25
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: sandra

hej, jag tror inte att det är dyselxi för då läser man t ex jätte hackigt och tar lite längre tid på sig att fatta en text. Jag har själv gjort ett test men hade bara svår läs och skriv och konsentrations svårigheter då jag kunde läsa en text med flyt vilket inte en som dyselxi har men dom fattar oftas texten vilket inte jag alltid kan men läser med flyt. Det var det ända som gjorde att jag inte hade dyselxi annars hade jag haft det för allt annat stämde. Men om du vill veta tycker jag att du ska göra ett test för då får du veta hur det ligger till :D

2010-10-13 @ 17:45:19
Postat av: Mälina

jag är faktist precis som du! Och jag ahr kollat mig och jag ahr det så skulle inte vara omöjligt!

2010-10-13 @ 18:36:16
URL: http://stickerbitc.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, Linn :)

Jag lider av samma "symtom". Har jätte lätt för att läsa och lära. Kan läsa ut en bok på 1000 sidor på en dag utan problem och du verkar ha lika lätt för att läsa som jag!

Men jag har jätte svårt för att stava och för grammatik i olika språk osv. Det har i och för sig inte påverkat mina betyg i skolan eftersom att (tack och lov) datan stavar åt mig. Jag har pratat med en skolsköterska och vist att det kanske kan vara symtom till dyselexi, men det är något man kan arbeta bort om man bara koncentrerar sig, eftersom att det är en sådan mild grad av dyselexi. Jag fick hjälp av min svenska lärare i vintras och det går mycket bättre nu för mig :)

Hoppas att du orkar arbeta bort symtomen, som jag gjort :)<3

2010-10-13 @ 19:21:31
Postat av: Bella-skötare på welshmonutain-ponnyn Amour

på bilddagbokens förstasida finns du med :) jag fråga om du vill vara vän med mig där .. heter bellahere. (svara helst på e-posten)

2010-10-13 @ 19:22:43
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror inte du har det! Sånna fall är det väldigt många som har de ^^ DU är bara för skön! :D

2010-10-13 @ 19:32:04
Postat av: amanda bohl :)

jag har dyslexi och det du beskriver kan mycket väl vara en grad av dyslexi. men det är vanligare än vad man tror. Sveriges kung å kronprinsessa har dyslexi även einstein (stavning?).

plus hundratals till kända msk :)

2010-10-13 @ 20:30:17
URL: http://bohl.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Troligen dyxelexi som stor dela av befolkningen har.Begär en utredning i skolan för att underlätta för dig senare i livet.

Från en dyslektiker.

2010-10-13 @ 22:00:20
Postat av: Emma

Jag har dysleksi, eller hur det nu stavas haha! men om du har lätt att läsa och så har jag svårt att tro att det är de. du kan nog kanske bara vara allmänt dålig på det haha :D för om man har dysleksi är den största biten läsa och ta in information :) har gått massa kurser och skit om de.. fast du kanske har tränat in läsningen som jag :) så det kan nog kanske va det i alla fall haha

2010-10-14 @ 23:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner