Final i eliten

Datum: 2010-10-16 ~ Tid: 23:21:55

Han var kalasfin redan på framridningen och blev än bättre inne på banan. När han kommer in på en tävlingsbana kromar han sig och har en attityd motsvarande: Kolla på mig jag är bäst snyggast och vackrast! Han verkligen njuter av att visa upp sig och showa. Han var dock lite övertaggad så det blev ju någon miss här och där samt klantade jag mig ganska rejält i samband med en av hans missar. Jag tog fel bokstav vid ena enkla bytet för jag vart så stressad när han började krångla så på det momentet fick vi en nolla. Något som jag måste träna på och bli bättre är att inte släppa fokus på det jag gör bara för att något skiter sig. Jag måste kunna fortsätta som innan. Vissa bitar i ritten blev verkligen super och andra bitar mindre bra som sagt. Procenten var dock chokerande, haha vill ni ens veta? 55,5%.

På framridningen till andra klassen var han grym, ännu finare än i första. Tog stöd på bettet jätte bra i båda varv och tyglar. Jobbade dessutom super med bakbenen och ryggen. Han var lite lugnare och vilade på steget och hade fin takt. Gjorde några klockrena enkla byten, yes! Han blir ofta het och vill iväg innan han hunnit skritta tillräckligt många steg.

I denna klass var han helt otroligt härlig! Jag fick rida honom utan att han muppade sig. Som Gun sa: Det kan inte vara lätt att rida en häst som inte vill att man rör i munnen, driver, som vill jobba själv med blir nervös när han inte får stöd av sin ryttare. Nej det är inte det lättaste kan jag lova, gör man ”fel” enligt Braven blir han väldigt förnärmad och irriterad vilket han ofta visar genom en kospark här och där eller ett luftsprång. Han är väldigt känslig så man får anpassa sig en hel del. Men eftersom han är så ung är han inte stabil ännu utan måste pareras väldigt mkt då han ändrar takt, tempo och form då och då av sig själv.

Åter till tävlingen haha. I vissa bitar i programmet var verkligen ridskänslan och samspelet underbart, vi njöt båda två. Sen blev han ju övertaggad då och då också. Men det är väldigt kul med en häst som vill så mkt och som tycker att allt är roligt. Så fort man passerar ett hörn i trav eller galopp ger han järnet och hoppas på att de är snett igenom ökning. Detta försöker jag träna bort genom att göra ökningar på långsidorna i stället. Men den lilla rackaren är inte dum han vet att någon gång ska vi snett igenom och öka då måste han prova varv på varv om det inte är just då. Så sött! Denna ovana går att förebygga med mycket halvhalter i hörnen om man har tur, annars dra han i alla fall. Procenten i denna klass blev 61,3% och vi hamnade i övre hälften. Fick missar på flera saker som man får det dubbla värdet av vilket var synd eftersom det hade blivit mycket högre procent utan de missarna. Men huvudsaken är känslan, han var verkligen härlig alltså! :’)<3

Laget kom 5:a denna omgång. Extra grattis till Erika som placerade sig individuellt!


Haha så söt, min lilla märriga valack.








Kommentarer
Postat av: Jennie

Märrig valack, det där känner jag igen lite granna. ^^,

2010-10-16 @ 23:43:10
URL: http://www.mirochjag.blogspot.com
Postat av: Emelie Mill

Super fina är ni! :D Och Grattis till laget! :D

2010-10-16 @ 23:52:51
URL: http://emeliemill.blogg.se/
Postat av: Anonym

Superfina!

2010-10-17 @ 00:08:43
Postat av: Emilie

Ni är verkligen megafina! :)

2010-10-17 @ 00:15:26
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Postat av: stall viggeby

fina ni är! :)

2010-10-17 @ 09:10:21
URL: http://stallviggeby.blogg.se/
Postat av: I S A <3

Riktigt söt ponny!

Ni är jättefina :)

2010-10-17 @ 09:35:30
URL: http://isaplarz.blogg.se/
Postat av: Isabel

Hej! Jag tycker det är riktigt duktigt av dig att ha betalat hästarna själv, med egna pengar, ta ditt studiebidrag till stallhyra och allt sånt.. Hinna med att satsa på sin kariärr även om skolan ibland gör motstånd! Det är starkt och visar att man värkligen vill någonting! Hur många hästar har du??



PS: Du ska vara lycklig som har en sån fin ponny, och ni ser värkligen avslappnade ut och ni är så fina tillsammans..

2010-10-17 @ 10:22:31
Postat av: Bella-skötare på welshmonutain-ponnyn Amour

vad fina ni är tillsammans :D

2010-10-17 @ 10:59:11
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej jag tycker verkligen att din ponny är superduper fin och ni hör verkligen ihop på nått sätt!<3

Jag undrar när nästa Hot-Not kommer? :)

2010-10-17 @ 12:00:37
Postat av: Louise

ni är superfina tillsammans! Synd bara att domaren inte alltid håller med ;)



Älskar den ridkänslan du beskriver, har själv bara upplevt den några få gånger men blir lycklig jag bara tänker på det :D

2010-10-17 @ 12:50:51
Postat av: Linda

Låter som en kanontävling även fast procenten inte var de högsta i första klassen :)



Måste bara fråga, du har juh enormt med bilder från tävlingar osv. Hur sorterar du bilderna? Tävlingar för sig? Datum? Namn? Ligger alla bilder sparade på endast datorn eller har du extern hårddisk? :)



Hoppas du förstår min fråga :)



Hälsningar

Linda

2010-10-17 @ 13:35:41
URL: http://splach.blogg.se/
Postat av: frida

Oh ni är lika fina som ni alltid är :)

2010-10-17 @ 13:39:30
Postat av: Anonym

varför har du det pannbandet? det passar inte ens ihop ni som är så petiga?

2010-10-17 @ 15:26:43
Postat av: Noora

Du är jätte duktig Linn! Er blogg är såå bäst! :) Braven är super fin!Och din ridkänsla låter sjukt härlig :D

2010-10-17 @ 15:43:41
Postat av: Sanna

när du fyller 18, vad ska du sälja din ponny för då (pengar) ?

btw: älskar bloggen <3

2010-10-17 @ 20:50:04
Postat av: Anna

Du värkar vara väldigt bra på att rida :) (y)

2010-10-17 @ 23:05:32
Postat av: Stina^^

Fina ni är tillsammans <3



Kan inte ni läggaupp ne film ochvisa hur ni knoppar? Supersnygga jue!! <3

2010-10-18 @ 09:11:26
URL: http://piruetti.blogg.se/
Postat av: Anonym

är du medveten om att du lägger omkull händerna på alla bilder?

2010-10-25 @ 19:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner