Fortsättning tänder

Datum: 2010-10-28 ~ Tid: 13:33:27

Nu när jag ändå har tagit upp det här med tänder så tänkte jag fortsätta lite. Bett och foder.

Det är väldigt viktigt att man blöter allt kraftfoder innan man serverar sin häst. Speciellt de pelleterade produkterna. Det är de som är värst.

Då undrar ni säkert, varför tillverkas fodret i pelletsform och inte på något annan vis? Jo det görs endast för att det ska vara smidigt att hantera det för oss människor, det betyder inte att det är bra för hästarna men det går så klart inte tillverkarna ut med.

Hästarnas tänder slits onödigt mycket av ”hårt” kraftfoder. Grovfoder sliter lagom mycket på tänderna. Det vill säga att det förhindrar vassa kanter att skapas men inte trubbar ner dem allt för mycket.

Ska man ge hela korn bör man ”skålla” kornet i hett vatten. Eftersom kornets skal är så pass hårt att hästens mage inte kan bryta ner det och tillgodogöra sig det. Det kommer alltså ut helt igen.

Hel havre är mjukare och det räcker att blötlägga det i kalt vatten för att det ska oskadliggöras. Det samma gäller pellets.

Icke uppblött foder leder till foderinpackningar och slitna tänder.



Kommentarer
Postat av: michaela

bra (Y) Då har jag bevis mot min kompis som säger att man inte ska blöta maten! förutom betforen x)

2010-10-28 @ 15:35:24
Postat av: Emily

Vi blöter aldrig pellets, men å andra sidan får de bara ett par deciliter. Annat är det väl om man ger mycket.

2010-10-28 @ 16:20:00
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anonym

musli då, ska det också blötläggas^^?

2010-10-28 @ 16:31:39
Postat av: Jennelie

Är det verkligen bra att blöttläga foder som tex kraft? det är ju gjort för att utfodras torrt :/

2010-10-28 @ 16:53:09
Postat av: Linn

2010-10-28 @ 17:03:26
Postat av: Linn

Detta är vad jag fått förklarat för mig av en veterinär med specialutbildning innom tänder. Så ja det bör inte vara någon vara.

2010-10-28 @ 17:04:05
Postat av: sofia

Intressant! Måste man blöta häst müsli också?

2010-10-28 @ 20:03:03
Postat av: lisa

men om man ska blötlägga krafft foder hur ska man då göra om man har häst på en ridskola och dom fodrara åt en på morgonen dom kommer inte vilja blötlägga kan man då blöta det på kvällen om dom får det på morgonen?

2010-10-28 @ 23:27:37
Postat av: Amanda

hej, jag har hört att det är jäätttefarligt att blöta havre för att den typ sväller i vattnet.

men har det alltså ingen betydelse?

jag tycker det låter kosntigt, den sväller väll i magen ändå annars eller?

tacksam för svar :)

2010-10-29 @ 07:48:18
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: Emma Janetzky Larsson

Min häst äter inte om jag blötlägger hans kraftfoder "pellets"

2010-10-29 @ 15:54:12
URL: http://www.zaag.devote.se
Postat av: Barbrolina älskar PG<33

så man ska typ blötlägga allt foder? kan inte ens vanligt havre vara torrt?:)

2010-10-29 @ 21:53:03
Postat av: Fåga, Alma

Hej! Svara gärna och isåfall i inlägg :)



Jag har funderat på att blöta upp då jag tycker detta låter rimligt och är alltid orolig för att han inte får i sig allt vatten han behöver.

Men om jag gör all kraft på morgonen behöver ju morgonkraften ligga i vatten tills morgonen efter. Blir inte den äcklig då? / Alma

2010-10-29 @ 22:32:10
Postat av: anna

hej!



har aldrig hört detta förut, men låter ganska rimligt. men om man har en häst som ätit kraft "pellets" torrt i alla sina dagar har säkert ingen som helst problem. blötlägger aldrig fodret till mina hästar och har inte blivit någon skillnad, dock SKA man ju blötlägga lusern och betfor som säkert alla vet eftersom betfor sväller och icke blötlagd lusern kan fastna i halsen och bli till problem.



tack för en superbra blogg! :D

2010-10-30 @ 12:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner