Tjenare

Datum: 2010-10-14 ~ Tid: 22:39:42

Kom nyss från stallet har varit uppe och pysslat lite med Cupido och tränat med Braven.

Vi provade täcken och grimmor på Cupido. Han har pluttiga 145 på täcken och full på grimma om man har högst upp annars cob. Han lyckades nocka mig så jag har fick blåmärke på ögonlocket, det har även svullnat upp en del. Skönt! Han förstår inte att vi människor är ömtåliga nämligen. Han kickar även mot en när man rör vid benen eller bakdelen, men det ser inte ut som han är arg. Det ser mer ut som han viftar bort en fluga.

Träningen gick sådär. Braven var väldigt påfrestande idag och verkade inte förstå innebörden av stadig i varken form, tempo eller takt. Fick beröm både av mamma och Johan att jag stod ut med honom utan att få ett anfall. Nog för att han var jobbig och det var inte långt ifrån att jag fick ett psykbryt på honom, men man får som ryttare försöka tänka lite logiskt och vara smartare än hästen. Inte gå på allt den vill lura in en i, det är ju just tjafs Braven är ute efter och då måste jag vara helt kall och inte låta mig retas av honom. Bitvis gick han som en klocka och bitvis flög han i luften för att han helt enkelt inte stod ut med att gå stadigt rakt fram det var för tråkigt idag ansåg han. Vi gjorde lite galoppökningar i slutet, och gudars vad han kommer genom sig alltså! Som Johan nämnde flera gånger, han har verkligen en riktig supergalopp!

Laddar bara upp en bild nu för jag har en massa saker jag måste hinna fixa nu inför i morgon bitti. Men fler bilder kommer.

Jag hade brådis idag så han fick skydd i stället för lindor, men det går det också.


Kommentarer
Postat av: -

Uttals det Cupiido eller Cuuppido

2010-10-14 @ 23:03:46
Postat av: -

Uttalas*

2010-10-14 @ 23:03:59
Postat av: Linn

Cupido

2010-10-15 @ 07:01:07
URL: http://dressyrmupparna.blogg.se/
Postat av: Lovisaaa

Fula skydd, kan en otrevlig dressyrnörd verkligen ha dom? :O

2010-10-15 @ 08:16:29
Postat av: Hilda

Till Lovisaaa, när man sådana kommentarer som du gav till Linn dagligen. Är det då så konstigt att man då har taggarna utåt? Tänk gärna efter före du skickar iväg en komentar.

2010-10-15 @ 08:57:20
Postat av: Hilda

När man får sådana kommentarer*

2010-10-15 @ 08:58:28
Postat av: Jenny

Tips ang. bakbenen

När man går unghästkursen för att bli c-tränare på islandshäst så får man lära sig ett himla bra knep för att vänja unghästen vid att bli rörd på bakbenen, utan att man själv blir skadad.

Stryk ner längs benet som du brukar göra och när han lyfter benet så lägg ett grimskaft runt det. Skulle kan sparka så kan han göra det bäst han vill för du kan stå så att du inte hamnar i "skottläget". Det blir en lugn invänjning av momentet och när han slutat sparka släpper du bara ena änden av grimskaftet. Sen trappar du upp det.

Innan du är helt säker på honom så håll handen som är närmast hästen på rumpan och låt den andra handen lyfta benet. Då är det inte heller så stor risk att bli sparkad och du kan lätt fånga upp rörelsen om benet skulle börja gå :)

2010-10-15 @ 10:55:56
URL: http://www.jennyqarlsson.webb.se
Postat av: Johanna

Hej! Reagerade på det där du skrev om "pluttiga 145 på täcken" och tänkte att det inte alls är pluttigt för en 3-åring (för han var väl 3 år?) Tvärtom är strl 145 på täcken en väldigt vanlig och normal storlek för en storhäst faktiskt. Tycker snarare att det lät ganska stort för en 3-åring! Jag har själv en 5-åring på 164 cm i manken och på henne använder jag strl 135 och 145 på täcken och då är hon ändå en långlinjerad "normalkrallig" häst.

2010-10-15 @ 13:24:50
Postat av: rebba

Jag ser iallafall inga fel på skydden, de är ändå snygga! :)

2010-10-15 @ 14:07:04
URL: http://rebbasmart.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Håller med Johanna. Min fullvuxna häst har 145 i stl.

2010-10-15 @ 14:16:00
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Emma

Ser ut att gå jättefint iaf =)

2010-10-27 @ 18:35:04
URL: http://yttertygel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner