Tjingeling!

Datum: 2010-10-19 ~ Tid: 21:48:02

Morgonrutinerna på praktiken gjorde vi på ca en timme. Utsläpp, fodring, mockning, vatten och sopning.

Efter det åkte jag till mitt stall och red Braven lite barbacka i ridhuset. Haha han är för söt när man sitter upp barbacka gör han alltid ett pip och skjuter rygg och studsar samt spänner upp nacken i en båge och tycker att han är jätte cool och snygg, haha fast det är han ju också, snygg i alla fall. Fick skritta tre varv på kort tygel innan han lugnade sig så passa att vi kunde skritta fram på lång tygel. Fixade allt i stallet. Hanterade Cupido. Det gick kanon. Han fick träns och bett för första gången idag, så duktig var han. Jag brukar använda mig av soft novabett vid inridning av unghästar så att de inte blir okänslig i munnen redan från början, det mycket mildare för dem än ett vanligt bett. Mer som att ha en geléråtta i munnen än en ståltråd, lite väl hårda liknelser men ni fattar va? Han vart även longerad för första gången, vilket gick väldigt bra så fort han hajjade vad som förväntades av honom han verkade till och med tycka att det var riktigt roligt. Var i stallet tre timmar.


Sen åkte jag till Ingrid. Vi åkte till hennes stall och fixade mockning, hö, kraftfoder, sopning och vatten samt bytte hage på hästarna. Vi var där ca 30min.

Hemma hos Ingrid åt vi lite mat statt vid datorn. Hon packade och lite sånt också. Var där en och en halv timme innan jag åkte vidare till mitt stall igen.

Eftersom allt i stallet redan var fixat så gjorde jag extra höpåsar till några dagar framöver. Jag städade även sadelkammare, förrådet och stallet så nu är det ordning på alla mina prylar. Är så skönt att ha det gjort! Var där en och en halv timme.

Sen åkte jag direkt till praktiken. Red Zquasch och Proddan. Proddan är min favorit, det är min handledares sons häst. Hon är supertrevlig att rida! Extremt lätt i munnen och framme för skänkeln samt arbetsglad. Var på praktiken ca fyra och en halv timme.

Summan av kardemumman så var jag i stallet 12 timmar idag. Har bara hunnit hem och ätit kvällsmat samt packat ny mat inför i morgon. Men nu har jag lite annat att ta tag i, så vi hörs i morgon!


 


Kommentarer
Postat av: Nicole

låter väldigt smart att rida in på novabettet!

2010-10-19 @ 22:14:08
URL: http://sportryttarnaa.blogg.se/
Postat av: linamj

smart!!:D

Postat av: Gadfly

Älskar Novabett!



2010-10-19 @ 23:07:55
Postat av: Anonym

Ännu smartare är väl att rida in bettlöst?

2010-10-19 @ 23:13:49
Postat av: Isabell

Jag tycker att det är smart att rida med novabett, det kvittar om det är unghäst eller inte :D Det är ju mycket mildare för hästen och bekvämare. Men jag känner en tjej som red på Novabett (hon gör aldrig om det) och hästen tuggade extremt mycket på bettet på uteritten så bettet delade sig i 2 delar. Så hon satt på ett fullblod utan bett i skogen HAHA XD Så se upp om han tuggar mkt ;P

2010-10-20 @ 21:01:25
URL: http://issasimonfendi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner