Foder

Datum: 2010-10-13 ~ Tid: 10:56:35

Vi har länge fått önskemål om vad våra hästar äter, så jag hakar på Linn.

När jag fick hem Claudia för två år sedan var hon smal och omusklad. För att få upp henne i hull igen utfodrade jag med: Kornkross, då hon har en tendens att bli väldigt het på havren. KRAFFT Grund som ger en balanserad tillförsel av mineraler, fett och fibrer. Betfor. E-vitamin som bland annat hjälper till att hålla en bra cirkulation i muskler och vävnader. B-vitamin, som bland annat är bra för muskelutvecklingen. Fri tillgång till salt. Hö.
Jag kompletterade även detta med Luzern Hack och Strå, ett grovfoder som ger smidig proteintillförsel.

Protein ger mer muskelmassa och energi ger mer hull och fett på kroppen, hästen behöver båda.

Jag blöter alltid maten för att undvika foderstrupsförstoppning och för att blöt mat inte sliter lika mycket på tänderna. Jag utfodrar även kraftfoder i mindre mängder (3 gånger/dag).
Rätt foder och rätt ridning i kombination är viktigt.


September 2008


April 2010


Kommentarer
Postat av: Ridproblem? Läs bloggen :)

Vilken skillnad! :D

2010-10-13 @ 11:52:24
URL: http://ridkonsten.wordpress.com
Postat av: Klara Hovstadius

Kan passa på att tipsa om PC horse (utvecklad av SLU) som man lätt räknar ut en perfekt foderstat med :)

2010-10-13 @ 12:41:34
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jätte skillnad:D Hon är jätte fin nu!

Men har en liten fråga! Det är säkert jätte bra att blöta fodret för att undvika vissa saker. Men att göra det för att det inte ska slita på tänderna? Dem måste ju slita på tänderna för att de inte ska bli för långa. Eller? :S

2010-10-13 @ 13:29:28
Postat av: Ingrid

Det sliter extra mycket på tänderna genom att tugga till exempel pelleterat foder :)

2010-10-13 @ 13:31:53
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Nyfiken relaterad fråga: Har ni analys på ert grovfoder? =)

2010-10-13 @ 13:32:03
URL: http://equilina.se
Postat av: Anonym

jag har en lite dumm fråga men skulle gärna vilja veta blir hästen pigg av betfor? tacksam för svar

2010-10-13 @ 15:28:53
Postat av: Anonym

jag har en lite dum fråga men skulle gärna vilja veta blir hästen pigg av betfor? tacksam för svar

2010-10-13 @ 15:29:36
Postat av: emmy

detta har då lite med foder att göra mne ändå inte. Har precis fåt hem min nya ponny ( d-ponny på 145 cm ) Hon är väldigt pigg och framåt och då jag nyss haft min c-ponny som är helt tvärt imot har jag lite frågor. Min ponny får damp och jag får använda det ordet när jag inte har martingal på henne. Pga detta så är det svårt för mej att hålla henne lungn i dressyren då jag inte får/ska ha martingal på henne. Hon får bara sin medecin breathe free 15 ml och 2 dl havre fri musli och en halv dl mineraler. Ändå är hon över pigg. skulle vara tacksam för svar mvh emmy och ponyta

2010-10-13 @ 15:54:52
Postat av: Anonym

Stor skillnad ;D

2010-10-13 @ 16:38:59
Postat av: Louise

Jag undrar vilket ni tycker är bäst, pelleterat lusern eller typ i "gräsform"...

2010-10-13 @ 17:07:28
URL: http://pudelflikkan.blogg.se/
Postat av: Emelie

fin häst! stor skillnad när man kollar på bilderna. När jag ändå kommenterar, så tycker jag att ni har den bästa bloggen! Ni skriver om vad som händer er i vardag och om era vackara hästar. MVH Emelie!

2010-10-13 @ 19:49:55
Postat av: Anonym

rekomenderar Mitavite, extremt bra foder som passar alla hästar, helt klart värt att kolla upp!

2010-10-13 @ 20:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner