Hästar jag kollat på

Datum: 2010-09-13 ~ Tid: 14:15:35



Marlon

Den första storhästen jag provred var en 14årig valack på 172cm. Läromästare startad upptill intermedier 1 och skulle starta grand prix. Han kan byta i varje språng, piaff, passage och galopp piruetter. Men han rörde sig inte så stort och var ganska tungriden, lite slö och hängandes i handen. Motsatsen till det jag letar efter, men en trevlig häst.



Cosby

Han är 13år gammal och tävlad upptill grand prix kür. Har för mig att han är 172-173cm hög. Han gjorde också byten i varje, piaff, passage och galopp piruetter. Men var inte lika stum i steget som Marlon och hade mkt mer framåtbjudning. Men han var i stället jätte stark och låg på som bara den i handen.



Mecenat V

Mecenat är en 16årig valack, har för mig att han är ca 168cm hög. Han är tävlad upptill intermedier om jag inte minns fel. Det kändes helt rätt i traven, som att det här kan bli min häst. Han var väldigt lätt och fin i munnen och svävig i traven. Men i galoppen blev han för tungriden för mig, mina ben var inte starka nog. Hade han varit lika dan i galoppen som i traven hade jag definitivt varit intresserad.



Hajen

Var inte meningen att jag skulle provrida denna häst egentligen då han inte uppfyllde de krav jag har. Men jag var med en kompis upp till stallet han stod i och de frågade om jag ville testa när jag ändå var där, så varför inte lixom. Han är ca 168cm hög och 10år gammal, tävlad upptill LA dressyr. Han var ganska svårriden och försöket stanna upp och göra passage om man inte drev tillräckligt och om man kom åt med sporren blev han irriterad så det var ganska komplicerat.



Namnlös 1

5årig valack import tyskland, ca 167-168cm hög. Han var väldigt snäll och trygg men inte min typ av häst att rida då han tjafsade i munnen ibland och slog upp huvudet. Han var även dåligt framme för skänkeln, hade troligtvis inte lärt sig att ta den. Han hade bra takt och steg. Såg ut att vara vek i sina bak kotor och även ganska platt över sitt kors.



Namnlös 2

3årig valack import tyskland, något lägre än föregående häst. Han var under inridning och hade väldigt svårt att bära sig och hitta balans och sökte sig gärna bakomhand för att balansera sig. Han var känsligare i munnen än 5åringen men kunde inte ställa igenom åt ena hållet, var dessutom oren på ett framben! Var troligtvis därför han inte ville ställa igenom i dä varvet. Han var snabb i steget och saknade tackt.



Namnlös 3

Kollade på ett 5årigt sto import tyskland när hon sprang lös men hon hade ingen gång och såg mer ut att passa sig som hopphäst så den provade jag aldrig ens. Hon var väldigt söt och trevlig dock.



Namnlös 4

5årigt sto import tyskland, ca 168cm men väldigt ädel. Hon var väldigt trevlig att rida, framåt men mjuk i munnen. Hon var inte så mkt riden så hon sökte sig bakomhand för att hon inte var bärig nog att gå i en korrekt form. Hon hade lite problem med att ställa igenom i ena varvet, lite skumt. Hon hade tyvärr inga gångarter, annars hade jag nog varit intresserad.

 

Namnlös 5

Fick se en 4årig valack import tyskland röra sig, han rörde sig ganska bra men för snabbt utan tackt. Kan bero på att han såg väldigt stressad och nervös ut. Ägaren sa de rakt ut att han var galen och de vågade inte ens sätta upp din beridare som annars rider precis alla hästar. Så jag valde att inte sitta upp jag häller.



Namnlös 6

4årigt sto ca 168cm, nätt i typen importerad från tyskland. Hon rörde sig stort men hafsigt och utan tackt. Hon hoppade otroligt men det är ju dressyrhäst jag söker. Hon var väldigt lite rider och mkt obalanserad. Hon var även hård i munnen och drog tygeln ur handen på mig flera gånger inte alls min typ av häst.  



Caol Ila

Lillan är den hästen jag har bestämt mig för. Jag kände på en gång när jag kortade upp tyglarna att det här är MIN häst. Hon är otroligt rolig att rida helt underbar, hon är supermjuk i munnen och jätte känslig för skänkeln. Hon är 5år gammal och 173cm hög, importerad från tyskland. Hon är inte riden speciellt mkt men har väldigt lätt för sig och älskar att jobba. Hon rör sig sjuukt stort och jag har svårt att rida lätt på henne, sitta ner det går inte. Hon är riden någon gång då och då av Mads Hendeliowitz som är rankad som 6:te bäst i Sverige. Även han säger att det är omöjligt att sitta i hennes trav, man får bara försöka slappna av och skumpa med. Lillan kvalade i 5åringarnas FEI Klasser till finalen i breeders på 79%. Hon är ett otroligt framtidslöfte, som bara behöver stärkas upp få mer rutin. Hon är jätte cool i hantering och ridning vajar inte för något. Hon gör öppnor, slutor och skänkelvikningar i alla gångarter. Gör även galoppombyten och är trampad.

Kommentarer
Postat av: Felicia Nilsson

Hur uttalar man Lillans namn? :)

2010-09-13 @ 14:53:08
Postat av: Emelie Johansson

den första och sista var finast ;)

2010-09-13 @ 15:39:29
URL: http://mimsli.blogg.se/
Postat av: Matilda

Om det uttalas samma som min häst så säger man "Cull Eela", namnet kommer från ett skottskt whiskeydestilleri och betyder Islays sund.



Näst översta hästen såg mysig ut :)

2010-09-13 @ 16:21:55
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Jeanette

Roligt inlägg att läsa men vad betyder att hon är "trampad"?

2010-09-13 @ 16:23:29
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: malin

antar att trampad betyder att de har påbörjat lite piaff

2010-09-13 @ 16:33:05
Postat av: Sofia

Vart fanns Marlon?

För min faster har nyss köpt en häst som heter Marlon och ser ungefär likadan ut :D

2010-09-13 @ 18:56:54
URL: http://sofiahagberg.bloggplatsen.se
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

var tittade du på namnlös 4? Känner igen hon som rider :O :S

2010-09-13 @ 19:15:15
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Känner hon som har köpt Cosby ;)

2010-09-13 @ 19:39:58
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Emma

vad roligt att läsa om lite olika hästar. :)

2010-09-13 @ 19:52:50
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejhej!



jag kikar runt i bloggvärlden i jakt efter lite åsikter, undrar om du skulle vilja tycka till om min blogg med några små ord? :)



K R A M - Robinhood - GRATIS DESIGNHJÄLP

2010-09-13 @ 20:07:01
URL: http://robinhoods.se
Postat av: Anonym

Du tränger med händerna på hur många bilder som helst jag sett av din ridning.

2010-09-13 @ 20:26:13
Postat av: Anonym

Lillan är ju ingen skönhet direkt x)

Eller nu lät det som att hon var ful, men hon är ju söt. Fast stort huvud och rakt kors, fast ni ska ju inte ställa ut henne ? :)

Men hon ser ut att röra sej fint! :)

2010-09-13 @ 20:47:17
Postat av: Anonym

"Hon är inte riden speciellt mkt" "Hon gör öppnor, slutor och skänkelvikningar i alla gångarter"



Om hästen inte skulle vara riden speciellt mycket tror jag inte den skulle kunna göra öppnor, slutor osv. Inte heller skulle den gå FEI program för 5-åringar på 79%, tror nog den här hästen är riden en hel del. Så sluta säg hela tiden att alla hästar är "ridna så lite"...

2010-09-13 @ 22:38:11
Postat av: Linn

Det är ju det som är grejen hon är inte riden mkt alls men har lärt sig väldigt mycket och otroligt snabbt, det har ju till och med både Mads och Lillans ägare sagt. Varför skulle jag finna nöje i att sitta och skriva lögner? jag skriver det de har sagt och vad jag vet själv. Lägg ner nu! Blir så trött på den här attetyden!

2010-09-13 @ 22:44:44
Postat av: Jennelie

Visst känns det skönt när man hittar den perfekta hästen? :D



Ett tips till dig Linn, börja träna! det är inte bara hästen som måste vara i form, även ryttaren ska vara tränad, och många av dem andra verkade du inte gilla pga att du var för "svag" för dem.



Du är duktig på att träna dina hästar men verkar glömma dig själv? :)

2010-09-14 @ 00:28:07
Postat av: hannah =)<3

alla hästarna va jätte gulliga.

jag vet ju själv inte hur hästarna är.

men jag tycker att Marlon är en vacken häst.

men man ska ju inte gå på hur den ser ut utan hur den är. men ska du prova fler? eller hur sa du göra nu?



skulle va kul om jag fick ett svar.

Kram Hannah :)

2010-09-14 @ 07:13:34
URL: http://hoppflickan.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej! Vart tycker du att det är bästa att leta efter hästar? Kontakter? Annonser? Och vilka datasidor brukar du titta på? :) Ska börja titta lite på häst nämnligen ;p

2010-09-14 @ 16:37:06
Postat av: Anonym

kke dags att verka hovarna ? ;)

2010-09-14 @ 18:40:30
Postat av: Tilda :D

Shit vilken snygging Marlon är! ;o

2010-09-14 @ 19:23:06
Postat av: Elly

Caol Ila är jätte fin, men har verkar väldigt bred i bringan. Då det är väl lite svårar för hästen att göra skänkelvikning om jag inte har fel för mig. Rätt mig annars!

2010-09-16 @ 18:04:48
URL: http://ellyj.webblogg.se/
Postat av: Elin

Gu va snygg och fin lillan är ;o :D du är väldigt lyckligt lottad som ha hittat en sån häst!!

2010-09-18 @ 16:52:14
URL: http://elinlagervall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner