Hovslagare och hovar

Datum: 2010-09-29 ~ Tid: 10:01:07

Tänkte skriva om vilken viktig person hovslagaren är. Det är viktigt att ha en utbildad hovslagare. Hovslagaren kan påverka hästens rörelsemönster och hur hästen belastar benen.  Är hovarna för långa så påvekar det hästens ben.  Hästens hovar ska ha en viss vinkel till marken, är vinkeln fel så sliter det på lederna. Hästen trampar heller inte igenom steget ordentligt.

Hovarna har 3 funktioner

1.       Stötdämpande.  70% av stötarna tas upp av hoven.

2.       Pumpar upp blodet tillbaka till hjärtat.

3.       Skydd och rörelse. Det är hästens nagel.







/Linns Mamma



Kommentarer
Postat av: Linnea

Det du skriver är sant!

Men vem är eran hovslagare på bilden? :)

2010-09-29 @ 10:31:35
Postat av: Elvira

Usch ja! Jag har alldeles för stor erfarenhet av dåliga hovslagare >:( min delfoderhäst var i vintras utlånad på helfoder till en människa som anlitade en hovslagare som nära på förstörde hästen helt. Hästen fick ont i ryggen och det hela visade bero sig på att hennes hovslagre inte kunde nånting om hästens vinklar i hoven och verkade henne helt fel. Det ledde i låsninar i korset son ledde till låsningar i rygg och bröstkorg och gav henne problem i ryggen. När vi äntligen kunde ta hem henne och byta till våran vanliga hovslagare sim alltid verkat henne tidigare så blev han väldigt irriterad över vad den tidigare hovslagaren gjort. Som tur var kunde han fixa till det och nu börjar hon äntligen bli bättre och kunna bygga ryggmuskler igen. Så en bra hovslagare som vet vad han gör är a och o i hästhållning.

2010-09-29 @ 10:34:54
Postat av: Linnea op de weegh

ett täcken på god cikulation i hoven är att de blir "svett märken" efter hästens hovar tex. när man står på gången..

2010-09-29 @ 11:06:43
URL: http://linneaopdeweegh.webs.com
Postat av: Anonym

Och tilläggas bör att bara för att hovslagaren är utbildad är den inte bra. Man kan inte lita blindt på vad någon säger bara för att personen är "utbildad" eftersom alla tänker&tycker olika..

2010-09-29 @ 12:31:22
Postat av: Liz

Så rätt!



Sen är det ju så att bara för att hovslagaren är utbildad behöver den inte vara bra, och en outbildad kan vara SUPER! Det är svårt det där...

2010-09-29 @ 13:10:32
URL: http://lillagoajag.blogg.se/
Postat av: Marie Hjalmarsson

Bra inlägg!

Ingen hov = ingen häst!

2010-09-29 @ 13:39:09
URL: http://mariehj.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra inlägg, men även den bästa hovslagaren kan göra fel. Utbildade hovslagare är inte alltid bäst.

2010-09-29 @ 14:07:55
Postat av: Johanna

Bra inlägg , 100% rätt har du! kul att linns mamma bloggar lite :p

2010-09-29 @ 14:13:41
Postat av: Irma

Är de jag som ser konstigt elr är inte hoven lite lång på första bilden ? ^^

Menar absolut inget illa, är bara en fråga eller vad man kan säga.

Men som alla redan tidigare sagt, även den som har gått bäst utbildning behöver inte vara bäst. Och visst är de bra när hovsalger är duktiga på att verka osv, Men de som nästan (obsevera nästan!!) lika viktigt är att dom även är snäll mot hästen och inte bara sycker till sej hoven och ryter åt dom att stå still osv.

Det lär man tänka på oxå :)

2010-09-29 @ 15:33:44
URL: http://irama.blogg.se/
Postat av: Irama.blogg.se

rycker * ska de stå (a)

2010-09-29 @ 15:35:16
Postat av: Linn

Ja den är lång, det hade gått precis 8 veckor vilket är längre än Braven brukar behöva vännta men vi fick inte helt enkelt inte till en tid som passade både oss och hovlagarens förens då tyvärr. Man brukar ju säga mellan 8-12 veckor men vissa behövar skos oftare då deras hovar växer snabbar :)

2010-09-29 @ 15:40:29
Postat av: amanda

6-8 veckor är väl ändå den "Normala" tiden en häst ska gå med samma skor. VÄLDIGT sällan en häst klarar mer än 10 veckor..

2010-09-29 @ 17:53:23
Postat av: Linnea

Hej igen,

Linn jag såg att du hade svarat på en annan kommentar. Vem är hovslgaren på bilden?

För jag tror jag har kontaktat samma gubbe till min häst men jag är osäker om han är bra. Så skulle det vara den här gubben vet jag att han är bra med tanke på att han skor braven! :)

2010-09-29 @ 20:19:46
Postat av: Elin

Jag skor mina själv och har gjort det sen jag gick i sexan. Dock kan jag inte sko innan i december igen då jag är knäskadad och kan säga att jag hatar att se andra sko mina hästar & längtar efter jag kan sko själv.

2010-09-29 @ 20:59:02
URL: http://elinevaldssonolsson.webblogg.se/
Postat av: bella

hehe. Oj vad förvånad jag blev när jag såg hur han höll i bravens ben xD

INGE FEL med det xD Bara det att jag är van att se hovslagare ha hästens hov mellan benen xDD

2010-09-30 @ 16:36:45
Postat av: Anonym

hehe. Oj vad förvånad jag blev när jag såg hur han höll i bravens ben xD

INGE FEL med det xD Bara det att jag är van att se hovslagare ha hästens hov mellan benen xDD

2010-09-30 @ 16:37:16
Postat av: Sarah =)

Asså omgg!! vad super söt din ponny är!! så himla undebar!! ser ut som värsta dröm hästen ju!!

eran blogg e jätte jätte bra!! jag läser den alltid även fast jag e en hoppryttare men den e så himla rolig och läsa och jag gillar att ni har bilder till typ alla inlägg ni gör =)

hejdå =)

2010-09-30 @ 19:07:59
URL: http://seerrraah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner