Pälslös

Datum: 2010-09-17 ~ Tid: 13:51:05

Igår rakade jag Braven. Jag tog hela kroppen förutom huvudet. Jag brukar låta bli att ta huvudet eftersom han inte får så mkt päls där och för att jag inte har ngn lite trimmer, känns så otympligt att ge sig på huvudet med den stora maskinen. Men jag brukar ta under huvudet (hakan) och rakar bort skägget. Jag rakar även benen, det går jätte smidigt fasten jag bara har en stor rakapparat. Han står helt stilla och halvblundar när han blir rakad, tror att han tycker det är skönt.

Hur rakar ni era hästar och varför rakar ni dem som ni gör? Hur tycker ni att det är snyggast att raka och hur tycker ni är bäst? Bäst och snyggast är inte alltid samma sak. Vissa hästar behöver bara bli rakade på bringan vilken inte är snyggt men kanske det mest praktiska för just den hästen.

 
Jag tycker att det är snyggt med rakade ben, det ser fräsht ut. Vet dock att det är många som är emot det.

 


Kommentarer
Postat av: Emily

Sålänge man klipper snyggt så är de flesta rakningarna snygga tycker jag, men det finns inget värre än hackigt klippta hästar ryser haha. Själv tycker inte det är snyggt med rakade hästben, och inte heller när man rakar hela ansiktet eller insidan på öronen. Vi har tre hästar och det är bara en av dem som vi rakar på vintern och det är min systers ponny, han brukar bara få vara halvklippt för då slipper man täcka så mkt :P Han tävlar eller tränar inte så hårt så det räcker så. Min ena häst får inte så lång päls och han blir aldrig svettig så han är aldrig klippt så jag har inte vågat testa klippa honom haha och den andra är 18 år så han behöver lite päls för att hålla sig varm :)

2010-09-17 @ 14:15:52
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: vikky

Måste säga att han ser lite... naken ut utan hår på benen, men är ju en smaksak. Fryser han inte när han går i blött, sen när det blir snö osv? :o

Jag klipper min häst med sax under hakan, hovskägg och lite överallt (dumma fjording med extrem hårväxt), för jag vill inte helraka. Kanske gör det i vinter, beroende på hur hårt han ska gå. Då kommer jag typ raka hals, mage och halva ryggen typ, tror jag. :) Tycker inte det är schysst mot hästen att den har lång päls så den blir svettig av minsta jobb, och sen ut i kall hage lixom, även om man har täcke. :)

2010-09-17 @ 14:17:57
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag brukar raka som du gör med Braven dvs hela kroppen inkl benen men brukar även ta ganaschen och under hakan. Min häst får inte så lång päls men den är tät som fasen så han blir så himla svettig. Så jag måste raka för att undvika att han blir kall och stel efter ridning. Vad som är bäst är väl individuellt för varje häst men snyggast tycker jag absolut är så som jag rakar. Tycker det ser fult ut att raka hela huvudet och öronen men öxå att lämna stora pälsbollar till ben ;)

2010-09-17 @ 14:24:17
Postat av: Liza

Skulle vilja se bild på hela honom =)

2010-09-17 @ 14:28:32
Postat av: Liza

Skulle vilja se bild på hela honom =)

2010-09-17 @ 14:28:39
Postat av: hanna

Jag tycker det är helt klart snyggast så som du rakar ! Det finns väl inge värre än en häst/ponny med massa hår på benen & kroppen är rakad ? Har hästen mycket hår i huvudet tycker jag att man ska raka det oxå! Men man behöver ju bara ta där ganarsen( eller hur fasen de stavas) haha ! för fram i huvudet är ju lite otymligt att raka & där är det oftast inte så mycket hår :P Många struntar i att raka sina hästar för att de tycker att de ska frysa men investera i ett tjockt vinter täcke ! För när man tränar & de blir svettiga så torkar de inte lika lätt & då kan man få ryggproblem osv när de blir kalla !

2010-09-17 @ 14:29:43
Postat av: Anonym

rakar hela hästen , rakar helst inte huvudet, men gärna öronen om dem blir för håriga ,

sen rakar jag benen och resten av kroppen :)

Sen får han varmare täcke så han inte ska frysa & sätta päls fort :)

2010-09-17 @ 14:46:36
URL: http://hildaasernekvist.blogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius

det är snyggt att raka benen! men min ponny när vi köpte han hade karledsproblem pga att han var klippt där

2010-09-17 @ 14:46:50
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Emma

Det är klart snyggast tycker jag att raka hela hästen. Men Jag tycker det är bäst att låta bli o raka benen på vintern, dom har ju inget täcke där. Om man rakar halsen tycker jag man ska ha halstäcke :)

2010-09-17 @ 14:48:28
Postat av: Anonym

Rakar hela min häst förutom ben & huvud :)

2010-09-17 @ 14:53:33
Postat av: Louise

Men jag förstår inte, man får ju inte raka någonting på hästens huvud mer än att klippa ytterst lite på öronen??

2010-09-17 @ 15:02:31
Postat av: Jossan

Tycker också det är snyggt med rakade ben, men har man häst som jag som bara skaffar sig sår överallt på benen så behåller jag pälsen där för lite skydd.



Klipper just nu sne linje från knäet till manken och halsen. Funderar dock på att helklipp i vinter då hon ska gå hårt. Sparar alltid på ryggen dock :)

2010-09-17 @ 16:38:44
URL: http://dressyrnissen.blogg.se/
Postat av: Anonym

min häst har lika tjock vinterpäls som sommarpäls, så han behöver inte klippas alls, men annars är helklippta hästar snyggast, ansiktet beror på hur mkt hårväxt deh ar just där^^

2010-09-17 @ 16:45:19
Postat av: Maja

Hade oxå gärna klippt på benen. Det ser fräscht ut som du säger, men vill inte att mina hästar ska få eventuella skav & sånt. Och sen är jag rädd för att hästen ska bli rädd och hoppa till så man klipper av senan, höhö (a)

2010-09-17 @ 16:56:40
URL: http://youngdressage.blogg.se/
Postat av: Anonym

tkr det är snyggst med hals/jaktklippning. tkr inte man ska klippa benen eller längst ner på benet, heter det kronranden? tkr det ser konstigt ut och dem är ju rätt känsliga vid kronranden, håret som sitter där skyddar ju.

men, men alla tkr ju olika.

2010-09-17 @ 17:56:55
Postat av: Hanna

Hur mycket mat/krafftfoder får era hästar? :)

2010-09-17 @ 20:57:52
Postat av: sofie

förra året halvklippte jag min ponny, för det behövdes inte mer eftersom det va bara där hon blev svettig och vi ville inte ha så mycket täcken. Inte hade hon så värst mycket päls heller.

men i år blir det filtklipp(tror jag det heter), klipper hela utom ben och huvud och lämnar en liten filt på ryggen där sadeln ligger. Vet inte varför, men hon har fått otroligt tjock päls i år!

2010-09-17 @ 21:12:13
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker det är jättesvårt att förklara hur jag klipper x) Men jag klipper inte ben eller ansikte, jag behåller även pälsen vid kors, länd och där sadeln ska ligga. Tror inte ni förstår men haha, jag försökte! Jag vill inte klippa kors och länd för min häst är riktig liten fryslort!

2010-09-17 @ 21:20:04
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Jag klipper hela hästen, även benen och ganacherna, pannan brukar inte få så mycket hår. Förstår inte varför folk inte tycker om att klippa benen? Du tar bort överflödigt hår som kommer vara fuktigt och kan bidra till mugg när det är slaskigt ute!

2010-09-17 @ 21:48:06
Postat av: sofia

Här hemma rakar vi hela hästarna och halva huvudet. vi tar på tränsen och rakar efter sidostyckena:) tkr de blir snyggast så:)

2010-09-17 @ 22:22:32
Postat av: Elly

Vissa hästar passa bättre en andra, det skulle se förjälvigt ut rentsagt om man hade klippt/rakat bort hovskäggen på en friser... Jag gör det inte.

2010-09-17 @ 22:23:00
URL: http://ellyj.webblogg.se/
Postat av: julia

jag rakar helst hela kroppen föruom vid huvudet, eller jag tar under käken och sånt. vill helst ta benen med för det ser mer stilrent ut. dockväldigt tveksam på om jag kommer få klippt all päls på min nya hästs ben.. hehe. :P

2010-09-18 @ 03:07:44
URL: http://ajiluj.blogspot.com
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Min ena blev för första gången rakad i vintras och då tog jag hela kroppen förutom huvudet, benen och en liten 'fläck' där sadeln ligger. Tyckte inte jag behövde utmana mer än så men funderar på benen i år :)

2010-09-18 @ 09:01:55
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Erika

2010-09-18 @ 09:19:46
Postat av: Linda

På min ena shettis rakar vi ALLT utom inne i öronen. Vi rakar ansiktet pga att hon sätter lika myket päls där som på kroppen så hon ser nästan inget för allt lurv ^^ annars låter jag gärna bli att raka... vi har 7 hästar och det är bara 2 av dom (dom gammla) som går med täcken, dom andra får sätta sin vinterpäls och klarar sig fint med det ^^

2010-09-18 @ 11:12:56
Postat av: elin

jag tycker det är olika från häst till häst elr så :P

asså min gamla ponny hade sån himla bra päls så hon behövdes inte rakas, min nya ponny blir dock ISBJÖRN om man inte rakar, dock tycker jag inte att man ska raka benen :) helrakad, fast lämna huvud, lite på ryggen och benen tycker jag är bäst :)

2010-09-18 @ 11:51:28
URL: http://justmymillion.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag måste bara säga, att fräsht och snyggt är inte alltid bra. Håret är där av en anledning och jag skulle aldrig kunna klippa bort det! Hästar funkar på ett sätt och dom har alltid funkat lika dant. Så det bästa är att hålla dom så naturliga som möjligt!

2010-09-18 @ 13:36:29
Postat av: scba

rakar halva hästen,eller ja halva halsen och magen och så. om ni förstår =)

2010-09-18 @ 17:03:34
Postat av: scba

(det är där han svettas =))

2010-09-18 @ 17:05:45
Postat av: anna

rakar min ponny på vintern, oktober-november typ sen igen i januari-februari.



då blir det antingen jaktklippning eller halv eller hel klippning. dock så rakar vi inte benen med den stora maskinen för om man slinter kan man skära sönder dem. men dem hästar som vi rakar tycker det inte är lika skönt som braven antagligen ;) :)

2010-09-18 @ 17:18:27
URL: http://sjostjarnanskiaa.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag brukar helraka förrutom att jag lämnar en plätt under sadeln och halva benen pga. täcket ju inte täcker under knäna och då skulle inte jag vilja gå med nakna ben ute i snön, kan inte tänka mig att det är speciellt hälsosamt. Lämnar under sadeln pga. dem hästar jag haft har hög manke och har haft dåliga sadlar och är därav väldigt känsliga, därför lämnar jag som en padd under sadeln (som inte syns under schabrak. Jag tycker det är rätt snyggt oxå förrutom när dem går utan täcke då det ser rätt fjantigt ut med en fyrkant på ryggen "/ Men men, mest praktiskt :)

2010-09-19 @ 17:24:09
URL: http://zober.blogg.se/
Postat av: Anonym

klippa av "skägget" på hästens haka är som att ta bort delar av känseln på den. vissa saker borde även en dressyrprinsessa ta hänsyn till. utseéndet är inte allt?

2010-09-19 @ 17:34:40
Postat av: Amanda

Jag brukar raka hela kroppen utom benen ansiktet (hon är öron skygg och jag tycker att det är onödigt) en ruta på ryggen och ett hjärta på rumpan :) Jag brukar raka henne så tidigt som möjligt i början av september för fram åt slutet av september så har hon tre cm tjock päls och ser ut som en björn x) Jag får se ifall jag klipper benen nästa gång jag klipper henne det beror på ifall hon sätter päls där eller inte :)

2010-09-19 @ 21:20:15
URL: http://amandahed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner