Svar från frågestunden

Datum: 2010-09-22 ~ Tid: 13:52:55

Hej! Jag har lite frågor om Linn's nya häst
Vad är det för stam?
vad har hon gått för klasser innan du köpte henne? och vilka klasser planerar du att börja rida henne i?
E: Hochadel, U: (premiesto) Sheela, UE: StarRegent xx. Hon har bland annat Matador och Donnerhall i längre bak. Hon är tävlad FEI's program för 5åringar och kvalade in till finalen i breeders på 79%. Jag har inte funderat så långt, jag vill hitta känslan först.

 

ingrid: vad är det högsta du ridit claudia på, och vad är ditt mål med henne 2011? :)
Jag har startat regional LA med henne, målet 2011 är att kvala nationellt.

linn: vad är det högsta du ridit braven på, och vad är ditt mål med lillian 2011? :)

SM, målet med Lillan är att ha kul och kanske göra någon start, har inte bråttom längre nu när ponnytiden är över.

 

hur gamla är hästarna?
Braven är 7 år, Claudia är 16 år och Lillan är 5 år.

Vilket hästfolk (hoppnissar, skogsmullar, körfolk, western, akademiker mfl) tror ni att ni har flest föromar om & vilka? :) Tack för en toppenblogg
Dressyrfolk har nog mest fördomar om alla andra :) men alla har nog fördomar om varandra.

Vad tycker ni man ska göra med en häst som inte tar halvhalterna? Min häst stannar upp men hon använder inte baken ordentligt i halvhalten så jag får inte formen jag vill ha på henne.
Låter som om det fattas drivning från ryttarens sida.

 

Vilken del av ryttarens utrustning tycker ni att man bör lägga sina pengar på och köpa kvalitét? Om man till exempel väljer mellan ett par kvalitétsstövlar och en fräsch hjälm? Vore kul att höra.
Tack på förhand, kram
Vi måste nog säga att stövlarna är det viktigaste då det ger ett bättre helhetsintryck :) Går att hitta billiga och fräscha hjälmar.

 

 

Varför använder ni lindor, är de bara för utseendets skull ?
Både för skydd, stöd och utseende.


När och varför började ni rida? Hur fick ni era föräldrar gå med på att köpa häst? Vad är den mest sämsta egenskap er häst har, även den bästa? Om ni skulle sälja, vet ju att braven är till salu men Ingrid kan svara med, vad tror ni den nya ryttaren skulle ha svårast med att klara av er häst?
Linn: Det var mamma som fick mig att börja rida, det var även hon som tjatade så att jag fick en häst, jag själv var inte så intresserad av att ha en egen häst. Men det ändrades snabbt. Bravens sämsta egenskap är när han blir spänd blir han kort i steget, släpper kontakten med bettet och drar in nosen. Hans bästa är att han är positiv till arbete och är lättlärd. Jag tror att den nya ryttaren skulle få svårt med att få honom att gå i en stadig takt hela tiden och inte ila iväg.

Ingrid: Jag började rida när jag var 2 år och det var min mamma som fick mig att börja. Jag tjatade tills jag fick Claudia :) Claudias sämsta egenskap är att hon är svårriden och inte har så hög ridbarhet. Henne bästa är hennes utseendet och så är hon snäll. Om jag skulle sälja Claudia skulle den nya ryttaren antagligen få svårt med att rida henne i form, få henne på hjälperna och få henne att lyssna.




Linn: Vad satsar du på med Caol Ila (om jag minns rätt)? Både i dressyr och hoppning! :)
Båda är superduktiga, mina förebilder båda två!<3
Jag har inte riktigt satt något långsiktigt mål ännu eftersom jag bara ridit henne några gånger. Men vi ska ha roligt och tävla så högt vi kan, någon gång i framtiden kanske vi startar en hopptävling.


ingrid; Vad ska du göra med claudia sen när du är för gammal? behålla eller sälja? :)
tack för en trevlig blogg!
Jag ska ta upp henne som storhäst.

 

 

Ingrid:
Vem är din förebild inom ponnydressyren?
Blir du aldrig såkallat avundsjuk på Linn för att det går lite "lättare" för henne om ni förstår.
(Vet att det inte är enkelt ju, men att Linn ridit SM efter bara 2-3 år tillsammans med Braven osv...)
Min förebild inom ponnydressyr är Marina Mattsson, hon är grym. Förstår inte riktigt vad jag skulle vara avundsjuk på, alla hästar är olika och jag är nöjd med det jag har :)

Linn:
Vilken är din förebild inom ponnydressyren?
Var det väntat att det skulle gå så fort med Braven? :)
Måste svara samma som Ingrid där, Marina är otrolig. Egentligen inte men jag har alltid haft andra planer i huvudet än vad jag talat om för min omgivning.

 

Har ni hästarna i eget stall eller hyr ni boxplatser? :)
Linn hyr in sig och Ingrid har eget.

 

Om ni fick välja något att ändra på med era ponnyer/hästar, vad skulle det vara? typ En strumpa till, jämnare bläs, eller bara ett jobbigt beteende vad skulle det vara? :D
Utseendemässigt med Braven skulle han vara byggd ännu lite mer i uppförsbacke, alla strumpor jämna, kanske vit man. Funderar även på om han skulle vara snygg som svart. Beteende, han skulle vara mindre kaxig och ifrågasättande i vissa lägen.
Utseendemässigt med Claudia skulle jag vilja att hon hade jämnare bläs runt mulen, fyra via strumpor … annars är jag nog mer än nöjd. Beteendemässigt skulle jag vilja att hon var lite mer uppmärksam.

 

har ni något tipps på snygga stilrena stövlar, som kostar max 2500? :)
Begagnade Cavallo, Petrie, königs.

 

varför ska du Linn sälja Braven?
För att jag är 18, vilket betyder att jag inte får tävla ponny nästa år.

 

hej hej , jag undrar vad ni har för kamera ?
och vart ni bor ?
Linn: Nikon D90, Karlskoga.
Ingrid: Nikon d40, Karlskoga.

 

vad rider du med tredelat på lillan?:)
Ja. Rider alla hästar på tredelat då de oftast trivs bättre med det och tvådelat ofta slår upp i gommen.

 

Hejsan, Vilken är eran starka sida i dressyren, eran svaga sida i dressyren.
Linn: Jag rider mjukt vilket är en fördel, men det är även min nackdel eftersom jag ibland blir lite för mjuk i handen så tygeln glider iväg. Sitsen är en nackdel och jag är oliksidig, mm.
Ingrid: Jag har bra sits, och bra kordinationsförmåga. Nackdelar, jag är svag i ryggen och drar fram axlarna, mm, mm ,mm.


till ingid , Har du hopptävlat med Claudia nån gång? :)
Ja men bara på klubbnivå.


till Linn, i vilken "region" ska du tävla i elitlaget? ;)
Central, tror jag.



Vet ni om man får ha tredelat egg bett i dressyr
Ja det kan man om det inte är någon annan typ av metall i mundelen.


Linn: Tycker du man kan raka shettisar ? :P
Om shettisarna tränas så pass mycket att de behöver rakas så tycker jag att man ska det.



 Ert bästa tips till någon som verkligen vill satsa och tävla framgångsrikt?
Mycket pengar och ett stort namn på både ponnyn och kommer att ge stor fördel :) Men även vilja och envishet.

 Det går lika bra att rida ett dressyrpass på kallblodshästar, finns många nordsvenskar som är jävligt fina och går i piaff osv. Jag menar vad har ni emot dem? Det känns som att ni inte acepterar dessa hästar lika mycket som andra. Och alla hästar är hästar...
Vi har inget emot dem men de har inte samma förutsättningar som andra hästar. De hästarna vi är förtjusta i har detta mer naturligt. Hästar är avlade för olika saker. Sen finns det ju alltid undantag med över lag passar hästar bäst till det dom är avlade för.

 

Linn: Vet du om du kommer till Halland och tävlar nån gång nu i höst? :D
Nej inte vad jag vet.

 

varför slutat med hottarna och nottarna ?
Vi har inte slutat, vi tar det inte så ofta bara eftersom att ni tjatar.

 

Vad gör ni när ni har tråkigt haha? :)
Äter onyttigt och sitter vid datorn.

 

kan du (Linn) visa äldre bilder på Braven och berätta om hans historiâ? ^^
Ja får bli när jag har tid.

 

OM ni skulle haft marin blå hjälm och väst, skulle ni ha en marin blå kavaj då elr svart? :)
grym blogg!!
Blå :)


Kommentarer
Postat av: amanda

kan inte hålla med om dedär med din sits ingrid.

och att du skryter om din sits gör inte saker bättre.

tro inte att du är något , du tror du är så jävla mkt större än linn men faktum är att du bara har tävlat la på din gamla ponny som antagligen va den enda du hade råd med...

2010-09-22 @ 14:50:00
Postat av: Jennelie

Amanda: Hur avensjuk får man va?

2010-09-22 @ 15:34:23
Postat av: Liza B

hahaha håller med, vilken bitter kommentar!

Jag vore nöjd om jag ens red hälften så bra som ni två gör!!

2010-09-22 @ 16:20:57
Postat av: Matilda

Sjukt hur folk kan kommentera sådär.. Varför får man inte tycka att man själv är bra i detta landet? Stört. Jag är väldigt imponerad av er båda, ni verkar så himla engagerade :D

2010-09-22 @ 16:31:53
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: ida

-"Går att hitta billiga och fräscha hjälmar." Men hjälmen är väl ändå det viktigaste, och då ska man väl lägga lite extra pengar på hjälmen då den skyddar kroppens viktigaste kroppsdel. :o:o

2010-09-22 @ 20:20:58
URL: http://idrus.blogg.se/
Postat av: Maja || dressyr på mina ponnysar!

Så roligt att ni oxå har Marina som förebild!

Hon är grymt duktig! Helt otrolig :D

2010-09-22 @ 20:39:01
URL: http://youngdressage.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Tävlade i Alkvettern för ca 2 år sen å blev dängd av en bruksnordsvensk som red på om jag inte minns fel på ca 65%, visserligen var det en LB klass men JÄVLIGT bra gjort;)

2010-09-22 @ 20:53:02
Postat av: Malin

Jag håller med lite där angående Ingrids sits. Självklart är det bra om man är nöjd med sig själv men personligen tycker jag nog att hon borde höja sin hand. Men bara för det finns det ingen anledning att klanka ner på någon så hårt. Jag tror nog att tjejerna kan ta konstruktiv kritik om man lägger fram det på rätt sätt.

Och ja, lägg mer pengar på hjälmen. Den är somsagt viktigare.

2010-09-22 @ 21:14:50
Postat av: linnea

min hjälm kosta bara 900 och då fick den bäst i test!, och köper man en billigare kan man slänga den när man har krachat -vilket man bör oavsett om den ser skadad ut eller ej. men har man köpt en för 3000-4000 så slänger man den ojärna. men visst har man råd så borde alla ha mips hjälmen från back on track :)

2010-09-22 @ 23:49:53
URL: http://www.linneaopdeweegh.webs.com
Postat av: bella

Kan inte hålla med om det där med sitsen, alltså det ni har kommenterat. Personligen tycker jag att Ingrid har en jätte fin sits, Men alla tycker olika thats it.

Destutom är det alltid bra att ha bra självförtroende. Ingrid tycker hon har bra sits, Jag med och säkert många mer :)

Jag tycker att hjälmarna inte borde lägga så mycket pengar på eftersom att man hela tiden måste ficksa ny, när den blir förliten, trasig, eller som vissa som alltid köper en ny när dom ramlat av, själv gör jag inte det, Visst är hjälm viktigt, men varför inte köpa en billigare hjälm när man ändå måste byta ut den senare, då är det bara onödigt med dyrare hjälmar... Det är vad jag tycker...

2010-09-23 @ 12:58:00
URL: http://meesthest.bloggplatsen.se
Postat av: heeh

Ni har inte svarat på min fråga..:)

2010-09-23 @ 20:38:46
Postat av: Erika-Hoppryttare

Pioneer är också väldigt fina stövlar, både till dressyr och hoppning... 1995:-

2010-09-23 @ 22:08:04
Postat av: Jessie

Claudia låter lite som min häst :D elr asså, "inte så hög ridbarhet" och "skulle den nya ryttaren antagligen få svårt med att rida henne i form, få henne på hjälperna och få henne att lyssna" Det låter verkligen som min häst, fast min häst försöker även att rusa ifrån arbetet och "slå sig fri". :)

2010-09-23 @ 23:03:47
URL: http://jossieochjessie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner