Angående gårdagens inlägg

Datum: 2011-01-12 ~ Tid: 13:05:57
På tal om gårdagens sista inlägg av mig, så tänkte jag förklara lite.

Han brukar faktiskt inte vara sådär vild när vi busar, så jag vart ganska chockad själv.

Jag tycker inte heller att det är okej när dom blir för på, dom måste ju respektera än. Jag har troligtvis inte gjort gränserna tydliga nog över hur "på" han får vara. Det är något jag kommer att klargöra nu eftersom det vore ohållbart om han bettede sig så där hela tiden. Sen var han ju inte sådär galen hela tiden som på bilderna.

Hoppas ni är med i min tankegång varse sig ni håller med eller inte (:



Här är en annan film när vi busar. Här skiljer han på hur han leker med mig och med sina hästkompisar.




Kommentarer
Postat av: MODEMARTIN

Kul videoklipp ;)

2011-01-12 @ 13:12:15
URL: http://www.modemartin.se
Postat av: Geronim

Jag vill ju se filmen från igår XD

2011-01-12 @ 13:12:54
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Linnea op de Weegh

HAHA, tycker inte du ska bry dig så mycket om all experter som är anonyma.. tror nog att du själv kan bedöma vilken gräns som är lämplig. Några bilder säger inte allt,. de var trotts allt du som var där och upplevde situationen! (:

2011-01-12 @ 13:13:20
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: Broner - Christoffer

jag har busat med en häst en gång.. han gillade det inte..

2011-01-12 @ 13:15:58
URL: http://broner.blogg.se/
Postat av: Felicia

lägg upp den andra filmen! :D

2011-01-12 @ 13:39:14
Postat av: tova

äälskar er blogg!!!!! älskar hästar oxå!!! <33

2011-01-12 @ 13:55:34
URL: http://sillenhs.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Vilken otroligt söt häst! :)

2011-01-12 @ 14:08:06
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Miikaela

otroligt! :D

2011-01-12 @ 14:15:35
URL: http://mikaelajz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kan du inte visa den andra filmen också? :D

2011-01-12 @ 14:44:05
Postat av: Fanny

Alltså det är ju jättegulligt att titta på om man inte tänker mer praktiskt, som om du säljer honom en dag, och han springer efter den nya ägaren i hagen tex. och denna blir rädd, då blir situationen helt annorlunda och förmodligen rent livsfarligt. Dels för att ägaren inte är van och kommer med all sannolikhet stressa upp hästen, och dels för att han förmodligen inte kommer ha samma respekt till att börja med för en ny ägare som han sägs ha för dig, väldigt logiskt. Men som sagt, gulligt att titta på, för icke-hästfolk och mindre erfarna.

2011-01-12 @ 15:16:38
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Linn

Han följer endast efter när jag ger kommandot till det och jag kan även skicka iväg honom på kommando.

2011-01-12 @ 15:26:23
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Cecilia

Vad gulligt när han "tvättar" dig i slutet :)

2011-01-12 @ 15:38:55
URL: http://abmis.blogg.se/
Postat av: Amanda

Aww så söt. Man får lixom ett leende på läpparna när man såg när du sprang runt där och han började att bocka :D <3

2011-01-12 @ 15:57:20
Postat av: sara

jag tycker det är onödigt och dumt att slänga in elaka kommentarer när man inte ens var där och såg vad som hände. och jag misstänker att du själv kan avgöra när det blir farligt bättre än läsarna som endast sett ett par få bilder.

förstår att det är tufft med dessa människor som finner glädje i att vara sura och emot, men tyvärr finns de överallt och kommer nog alltid att göra det..



tänkte bara lägga till att eran blogg är super, toppen med en innehållsrik och väluppdaterad hästblogg! :)

2011-01-12 @ 16:20:54
Postat av: Martina

Fanny: Så du anser att man aldrig kan få leka och busa tsm med sin häst!?

Alla som klagat kan nog vara lugna, tror Linn såg bäst själv hur på han var och hon kan säkerligen visa för honom vad som sedan är rätt och fel.

Dessutom, hur kommer det sig att alla hela tiden klagar så fort dressyrmupparna gör minsta lilla "fel" med hästarna. ALLA gör vi det, ska dom bara behöva lägga upp dessa perfekta inlägg hela tiden då eller?? Tycker det är roligare när dom visar att ibland stöter även dom på problem och det blir lite tokigt även för dom, och sedan få se hur dom löser det på sitt sätt...

2011-01-12 @ 16:43:49
URL: http://epril.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Det är inte det lättaste att "visa" en uppskruvuad hormonstinn unghäst på 400kg vad som är " rätt och fel " Martina. Hur menar du att man ska göra det på ett säkert sätt? Instämmer med Fanny i övrigt.

2011-01-12 @ 16:46:29
Postat av: Linnéa

hej! skulle vara roligt om du la in en bild på hur ridhuset du andvänder ser ut, jag förstår inte riktigt hur det är byggt :P



älska bloggen ! ps. bry dig inte om dom andra, det visar bara att dom är avundsjuka för att dom inte har samma relation till sina hästar som du har till cupido ! <3. ds

2011-01-12 @ 16:56:20
Postat av: Fanny

Martina: Nej, jag tycker inte att man behöver leka och busa med sin häst, vill man leka och busa kan man skaffa en hund. Och jag tycker absolut inte man ska leka med en unghäst på det där viset. Om man promt måste leka tafatt med en häst tycker jag man kan skaffa en minishettis, de ger inte lika stora skador ifall en spark skulle träffa.

Och sen är jag inte det minsta avundsjuk heller, som någon random skrev, jag har inget behov utav att bli jagad av min häst.

2011-01-12 @ 17:13:27
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Fanny

och don't get me wrong, jag gillar denna bloggen i övrigt, tycker bara det är korkat att lägga upp bilder och filmer när man leker sådär med en (ung)häst när det förmodligen är väldigt många yngre läsare som inte vet bättre och försöker sig på samma sak med sin ponny, vilket kan sluta i katastrof, som jag skrev i ett annat inlägg. Man har ett visst ansvar när man driver en större blogg, vare sig man gillar det eller inte.

2011-01-12 @ 17:36:27
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Louise

Söta ni är tsm:)

2011-01-12 @ 17:59:22
Postat av: Saga

Fanny; Okej att du tycker så, men de flesta andra delar uppfattningen att man ska behandla sin häst som en vän och levande varelse istället för en slav, och etablera ett starkare band med sin häst.

Detta gör att hästen ser en som både en kamrat såväl som en ledare, den blir ofta glad och detta leder lätt till en ökad vilja att arbeta, samt ökad livsglädje.



Det finns absolut inget fel i att leka med sin häst, och faktum är att alla hästar MÅSTE få leka, oavsett om det är med en hagkompis eller med en ryttare/skötare. Hästar mår BRA av att leka, och om du inte förstår det kanske det är DU som är okunnig.



Och även om han SKULLE säljas så kommer Linn knappast sälja honom till någon som är livrädd för honom bara för att han följer efter henne/honom.

2011-01-12 @ 18:15:42
URL: http://dreamsphere.blogg.se/
Postat av: sofia

Vad har du för kommando för att han ska följa efter? Antar att du har ett "off- kommando" också då.



Linnéa: lite töntigt skrivet måste jag säga. Man behöver inte vara avundsjuk eller ha dålig relation till sin häst för att inse att det kan vara farligt.

2011-01-12 @ 18:24:24
Postat av: Fanny

Saga: Det finns inget mellanting mellan lekkamrat och slav enligt dig alltså? Och "leker" man inte med sin häst så ser man den inte som en levande varelse eller? Anledningen till att man har hästar tillsammans i hagar och stall är så att de kan få leka MED VARANDRA. Man kan skapa ett starkt band ryttare och häst emellan utan att leka tafatt, ytterst korkat skrivet utav dig.

2011-01-12 @ 18:36:34
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Dafie

Fanny: Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte med. Som Linn själv skriver så skiljer han ju på hur han leker med sina hästkompisar och med henne, och i början av filmen travar han ju runt henne hur lugnt som helst. Det är klart att det kan vara farligt - men säg någonting som INTE är farligt med hästar!? Det är ju så med allt att det kan hjälpa om det görs på rätt sätt, men såklart stjälpa om det görs på fel sätt.



Fanny har kanske rätt på vissa sätt, men kan Linn behålla respekten samtidigt som hon leker med sin häst ibland, då tycker jag att det är helt okej.

2011-01-12 @ 19:02:17
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Fanny

Dafie: Själva grejen som upprör är att hon lägger upp bilder och videos på det, vad hon gör bryr jag mig inte om. Men som jag sagt flera gånger - denna blogg har säkert många yngre läsare , 12-13 års åldern som kanske precis fått en egen ponny, och försöker sig på samma sak som linn, utan att ha erfarenheten, tilliten osv. till sin egna ponny och då kan det sluta i katastrof.

2011-01-12 @ 19:05:43
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Joanna.

Fanny: Ge dig nu. De som läser bloggen får ju vara lite smarta och inte ta efter. Jag tycker inte det är fel det Linn gör, jag menar hästen följer efter henne & blir vissa stunder lite för "glad" eller hur man ska skriva det på bästa sätt. Det är inget fel med det & visst det kan sluta illa, men som någon skrev. Vad är inte farligt med hästar liksom??

Så, sluta bry dig & jag är säker på att Linn kan fixa detta själv.

2011-01-12 @ 20:01:28
Postat av: Karin

Håller helt med dig Fanny!

2011-01-12 @ 20:50:27
Postat av: Jessica

Låter super Linn! Jag förstår dig i tankegången, visst ska man busa litegrann :)

2011-01-12 @ 20:58:13
Postat av: Carro

Tråkigt med sån tryckt stämning här... Vi alla gillar hästar, har sina åsikter och står för dom. Men kritisera Linn för något hon gjort. Varför? Vill hon leka med sin häst som är ung, fine! Hästen och Linn ser ut att ha så kul, må bra och ha samspel och harmoni. Jättebra tycker jag att man kan busa med fina hästar med! Kämpa på käre Linn! :)

2011-01-12 @ 21:02:51
Postat av: Linda

Dessa diskussioner... Det finns tusen sätt att hantera hästar, några bättre och några sämre, många många som funkar alldeles utmärkt. En väluppfostrad och uppmärksam häst är den bästa säkerhetsåtgärden man kan ha.

2011-01-12 @ 23:06:21
Postat av: Anonym

Nu blir jag less på alla elaka kommentarer hit och dit, bara för att hon leker med sin häst! Det gör jag också, på min nivå.

Sen något som ni kanske inte har tänkt på, men som jag har varit med om. När man longerar så kan hästen vända in bakdelen och sparka också! Då kan ansiktet ryka ganska fort... Jag hade en snäll läromästare till medryttarhäst tidigare, han longerades en dag i veckan. En dag blev han rädd för något, kastade sig hej-vilt och sparkade ägaren i ansiktet. Olyckor händer så lätt, oavsett om det är bus eller "seriös" hästhantering. Även om det är en unghäst eller en pigg pensionär!

2011-01-13 @ 08:05:55
Postat av: ida

Jag ska bara gnälla på din kommentar Fanny om att om man vill leka med sin häst borde man skaffa minishettis för att minska risken för skador, Minishettisar är otroligt flexibla i humöret, inte alla men vissa och de har en enorm smidighet i den där lilla kroppen så risken för skador är lika stor med små hästar som med stora!

2011-01-13 @ 09:51:57
URL: http://seemeeshine.bloggplatsen.se
Postat av: Fanny

Ida; men snälla? Att ramla av en minishettis och en stor häst är samma sak? Att trampas av en minishettis och en 165-häst är samma sak? Att sparkas i huvudet av en minishettis (om den nu når dit upp) och en 170-häst är av samma kraft och ger samma skador? Och att minishettisar är flexibla i humöret - vilken häst är INTE det? "inte alla men många" skulle jag nog svara på det. Fan people, om ni ska försöka dissa mig kan ni ju visa lite brains och inte bara komma med blahablaha.

2011-01-13 @ 11:34:02
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag tycker det ser ut som att denna häst har det riktigt kul .

Jag tycker det är tråkigt att vara så jäkla serriös hela tiden. :)

Så lite bus måste det bli ibland ! :)

2011-01-13 @ 12:16:39
URL: http://sugarpiehunnybun.blogg.se/
Postat av: sandra

Men hur himla go är inte den där hästen då? Underbar! Hade vi haft sådana på ridskolan hade jag aldrig gett upp ridningen!

2011-01-13 @ 19:27:19
URL: http://mim.blogg.se/
Postat av: M

Blir lite rörd, han verkar rädd om dig trots att han bli lite närgången.

2011-01-29 @ 19:06:28
URL: http://liteomoss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner