Dagens aktivering

Datum: 2011-01-15 ~ Tid: 16:04:53
Idag var det lastträning på schemat. När Cupido kom till oss med hästbuss var han rädd om bakdelen och vägrade att gå närheten av våran transport. Troligtvis hade han blivit slagen för att gå in i bussen, de har ju många hästar att hämta upp och vill inte lägga "onödig" tid på att lirka in hästen.

Så idag körde vi fram transporten och plockade ur mellanväggen. Jag ställde mig i transporten och lät grimmskaftet vara helt slakt samtidigt som jag skakade lite på en hink med pellets i.

Han var rätt nyfiken och inte alls sådär rädd som när vi hämtade honom. Så han tog några kliv in (med frambenen) och noppade åt sig lite kraft. Eftersom jag inte ställde några krav eller drog så var han väldigt nöjd med situationen att bli matad och stå still.

Efter en stund följde även hans bakdel med upp på rampen, då hällde jag lite pellets i krubburna, och nyfiken som han är gick han in hela vägen och började mumsa. Sen åkte vi ett par meter och efter det lastade vi ur.

Han var inte så sugen på att backa ut dock, utan ville hellre stå kvar eller vända så att han slapp backa. Vi tog det bara lugnt sen gick han med på att backa ut i stället väldigt väldigt försiktiga små steg, han halkade till och då började han spänna sig i kroppen så då halkade han bara ännu mer.



Efter en liten stund så provade jag att få honom att gå upp på rampen igen, denna gång krafsade han lite med framhoven som för att kolla om det var halt sen gick han upp och fick gottis. Då backade jag ner honom så att han inte skulle halka igen. Så gör vi ett nytt försök när det inte är så halt. Vill ju inte att han ska få negativa upplevelser.



Såg på ett ungefär ut så här när han backade ut, lilla kraken! Fast han verkade inte rädd i efterhand.



Kommentarer
Postat av: sofi

Fin blogg :D



var gärna med i dagensblogg på min blogg :D

2011-01-15 @ 16:13:25
URL: http://soflun.blogg.se/
Postat av: Sanna

Vad ska du göra ikväll:)?

2011-01-15 @ 16:15:38
URL: http://saniiee.blogg.se/
Postat av: Sofia

nyttig dag för honom...:)

2011-01-15 @ 16:24:56
Postat av: Mikaela

Han lär sig verkligen sjukt snabbt. Kul :D

2011-01-15 @ 16:41:10
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: Caroline

Härligt med hästar! Är det dina egna?

Postat av: j

Bra att lastträna:)

2011-01-15 @ 17:44:47
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

kul att du lasttränar han! :) finns många som behöver lägga mer tid på lastträningen, haha

2011-01-15 @ 17:56:47
Postat av: sandra

då har vi gjort samma idag då, lasttränade min häst idag också :) 13 år och åkt transport 3 ggr , 2 ggr med mig :P

2011-01-15 @ 18:22:17
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: Carro

Ja, det är ju skit bra att lastträna! Vi har en häst som det tog typ en timme att lasta när vi hämtade honnom! Nu går det mycket snabbare! Vi började att träna honnom i ett släm med lucka både framm och bak! (har glömt vad det heter)! Så vi lixom kunde gå igenom!

2011-01-15 @ 18:37:34
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner