Dissar

Datum: 2011-01-11 ~ Tid: 12:16:11


Jag tycker att ponnyakuten verkar jätte löjligt. Vill man se på barnprogram som inkluderar hästar så finns ju alltid my little pony. "Problemen" är ju för det mesta ingen svårighet att lösa själv om man är kunnig, och kunnig bör man ju vara om man skaffar häst. Jag stod ut med att se ett halvt avsnitt av programmet sen var det nog. Jag förstår verkligen inte hur man orkar följa ett program som detta....

Jag kanske helt enkelt har gått och blivit gammal?




Kommentarer
Postat av: Matilda Holmström

Man kan alltid lära sig något!

2011-01-11 @ 12:20:13
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Kicki

Jag håller med om att det är töntigt, Men man lär sig saker. Jag får tips som jag har nvändning för hemma. (:

2011-01-11 @ 12:24:53
Postat av: Nikki

jag tycker att dét kanske är kul för barn som inte har häst och vill kolla på något sånt program som typ 'djursjukhuset'. dom små kanske lär sig något!:) men jag själv är 12 och tycker faktiskt ganska kul med ponnyakuten. jag tycker inte heller att det är löjligt!:)

vill också säga att er blogg är gryM! :D

2011-01-11 @ 12:25:25
Postat av: Stina

Jag älskar programmet! Tycker det är hur roligt som helst att se på. Sjukt bra underhållningsprogram ju!

Sen kanske man inte ska säga att det är kasst om man bara sett ett halvt avsnitt heller ...

2011-01-11 @ 12:27:19
URL: http://stinamanda.blogg.se/
Postat av: my

asså jag håller med dig. programmet är löjligt varför skaffa häst om man inte kan tillräckligt det blir bara farligt

2011-01-11 @ 12:29:20
Postat av: Anonym

håller med stina..jag tycker det är kul att se på iaf! :)

2011-01-11 @ 12:31:19
Postat av: Nina.

Ja, för du var ju säkerligen jätte kunning när du skaffade Phillen. :).

2011-01-11 @ 12:31:33
Postat av: Linn

Jag var inte världsbäst då och inte häller nu, men inte var jag så nob att jag behövde kolla på ett barnprogram för att klara av vardagen haha!

2011-01-11 @ 12:32:53
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Anna

Tycker samma, vadå lixom "problemen" dom är ju...inte mycket till problem! Men man ser väl på det mest bara för att...det finns inte så mycket hästprogram heller så att :(

2011-01-11 @ 12:33:38
URL: http://dreamcatcherz.blogg.se/
Postat av: josefine

det töntigaste jag läst. herrgegud du kan ju inte sitta och antyda att dom som är med är dåliga -.- Det är klart dom har kunskaper, annars kan man ju precis som du säger inte ha en häst. de är jätteduktiga, men bara för att de inte med eget huvud kan tänka ut ett sätt att lösa sitt problem är de väl inte dumma ?!?!



otroligt omoget, precis som att du skulle kunna lösa VARENDA problem i hela världen utan någon hjälp alls?!...



hahahahaha........

2011-01-11 @ 12:34:15
URL: http://everythingbyme.blogg.se/
Postat av: alice

asså ja, ni får tycka vad ni vill osv, men nu får ni väl ta å ge er!

2011-01-11 @ 12:38:05
URL: http://tookaann.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag brukar titta på det ibland och skratta så sjukt mycket åt barnen som är med! Men jag snappade upp ett tips ifrån förra säsongen, eller mer en grej som jag utvecklade till ett tips själv som jag kan tänka på när hästarna blir rädda för någonting. :)



Jag förstår att DU dissar det, du är ju liksom 18 år och dom flesta problemen är så lekande lätta så att till och med jag kan förstå hur man löser dom. Isabelle som var med på Pongo i förra omgången lade ju upp ett inägg på bdb om att hon kanske inte skulle ha fått vara med på Pongo efterssom att hans problem var för 'extremt' för tobbe, och det löstes ju inte helt heller så frågan är väl om det verkligen hjälper så mycket som dom försöker f det att framstå till att göra..?



Men för mindre barn som är runt 8-9 år så är det säkert jättekul med ett sånt här program! Det är ju helt på deras "nivå" och ja, dom tycker säkert att det är skitkul :)

2011-01-11 @ 12:40:16
Postat av: Sanna

Asså jag kollar på programmet och tycker det är bra och man lär sig mycket av det.Men asså jag skulle inte kalla dom okunniga som du skulle väll inte kunna få bort problem som uppstår ensam?ibland behöver man hjälp om man som dom inte kan komma på en lösning att få ordning på problemen.Jag har haft massa hästar och har haft problem med en av dom och jag kunde inte komma på en lösning helt själv då fick jag hjälp men det betyder väll inte att jag är okunnig för det?dessutom är programmet mycket lärorikt och man lär sig väldigt mycket av det.Ingen kan lösa varenda problem helt själv men så finns det vissa problem som man kan lösa själv.Ibland har hästen ett problem som inte ens experter kan lösa ungefär som i ponnyakuten 1 det föra året eller om det blir för föra året då var det ju hästen Hugo (om den hette så) som problemet löste sig för tillfället men det slutade med att dom inte kunde lasta honom och fick sälja honom.

2011-01-11 @ 12:45:13
Postat av: Emma

aldrig kollat på det, men antar att det e töntigt! för alla "okunniga" kollar på det :P

2011-01-11 @ 12:46:32
URL: http://piledalsideal.blogg.se/
Postat av: Daniela

mjo... då fanns de säkert ett tvprogram som hette Ponnyakuten också :)

tycker de e ganska kul att se på det, det är faktiskt jätteroligt, intressant att se hur dom får problemen lösta. för det är väl ändå barn, dom kan ju inte va perfekta precis.

2011-01-11 @ 12:46:44
URL: http://smelle.wordpress.com
Postat av: emily

Hallubans!! :)

checka gärna in på min lilla "bloppis om du har lust! :) du kanske ser nått du gillar ;)



guldigspegel.blogg.se

2011-01-11 @ 12:55:53
URL: http://guldigspegel.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag är 19år och tycker det är superkul, och det gör även min syster som är 24. Tror inte det har något med åldern, och man kan alltid lära sig något nytt, trots att man har haft hästar hela sitt liv.



Man kan faktiskt behöva lite hjälp på traven, och när man var 10-12år så var faktiskt inte allt så himla lätt!

2011-01-11 @ 12:56:08
URL: http://mightybouncer.blogg.se/
Postat av: Louise

Det är inget direkt bra program för oss seriösa men jag tycker det är mysigt, påminner om ponnytiden med ridläger och allt som hör till ^^ sen finns det småtips som man kan ta till sig. Men mest handlar det bara om hur duktig Tobbe är... -.-

2011-01-11 @ 12:58:27
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: nea

jag tkr det är bra :)

2011-01-11 @ 12:59:08
URL: http://onlyhappy.blogg.se/
Postat av: L

Onödigt inlägg enbart för att provocera.

2011-01-11 @ 13:02:18
URL: http://lindbergl.blogg.se/
Postat av: Carolin Rosman

Men det programmet som sändes nu SÖG ju! ge det en ny chans nästa vecka! det kan omöjligt vara så dåligt som denna veckan!

2011-01-11 @ 13:04:03
URL: http://carolinrosman.blogg.se/
Postat av: Felicia Nilsson

Så du hade vetat exakt hur du skulle bära dig åt om din häst var svårlastad och fick panik i transporten när du var 13?

2011-01-11 @ 13:05:14
URL: http://niilssonfeliicia.blogg.se/
Postat av: Amanda

Alltså jag tycker att alla som tycker att man måste vara kunnig för att skaffa häst, får det att låta som att alla måste vara experter på häst och kunna allt om allt innan man skaffar häst!

Men alla har inte möjlighet att rida hur mycket som helst på ridskola, eller kan vara medryttare på nån häst. Och kan man inte, så kan man ju inte heller låna en på foder.

Och ekonomiskt så kanske man inte har råd att köpa den bästa läromästaren eller rida för dom bästa tränarna. Och man kanske inte ens har föräldrar som är minsta lilla intresserad av hästar.

Så känns de när man säger att man ska vara kunnig för att skaffa häst.



Och dom problem som dom barnen hade med sina ponnyer. Som Jacob t.ex. som hade en häst som var rädd för publiken och speciellt för karlar med keps. Det är sånna problem som kan hända när som helst. Av bara minsta snesteg. Och ALLA gör misstag!!



Och jag kollar på ponnyakuten och vissa saker tycker vi kanske är simpla problem, men de kan vara nått jätte stort för dom. Och jag tycker att det är kul att se hur DOM går till väga för att lösa saker och ting.

Jag tycker de är kul att se och jag är 19år.



Men samtidigt kan jag förstå om Linn som är 18 tycker att det är töntigt och att de är säkert så simpla problem som dom har. Men hon har ju haft de liiiiiite annorlunda än t.ex. mig. Hon har haft 2 fina ponnyer, rider för bra tränare, har engagerade föräldrar och har råd att hålla på.

Men jag har inte det. Jag rider en föredetta travare, visst intresse från föräldrarna och snälla föräldrar som faktiskt kan ställa upp. Men jag har inte alltid råd att rida för tränare eller köpa fin utrustning. Mycket med "problemen" med min häst har jag fått lösa själv. Jag har fått prova mig fram.

2011-01-11 @ 13:05:52
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag tycker att det är väldigt modigt av ungdomarna/barnen att de vågar anlita hjälp till sina problem för att lösa dem. Och inte bara det, våga vara med i TV! Alltid kan man lära sig något. Tobbe Larsson är oerhört skicklig och erfaren! Jag tror inte att någon som var med i förra säsongen ångrade sig, de växte både som människor och som hästägare. Både hästarna, människorna (och föräldrarna) mådde superbra när de lämnade gården efter en riktigt kul och lärorik sommar. Stor cred till alla medverkande!

2011-01-11 @ 13:06:22
Postat av: A

äh, det är väl ett jättebra sätt att få lite tips, både för deltagarna och tittarna som kanske har liknande problem. Jag är 22 år och skulle nog kalla mig hyfsat kunnig men finner ändå relevanta tips och ett visst underhållningsvärde i ponnyakuten.



fin blogg i övrigt!

2011-01-11 @ 13:11:07
Postat av: Linn

Amanda du får det att låta som om jag inte löser mina problem själv? På träning kollar ju instruktrören så att jag utför alla rörelser korrekt och får hjälp att hitta bra taktkänsla m.m. Problemlösningar sysslar jag inte med där utan hemma själv! Det sitter i ens känsla och intresse hur kunnig man är inte i pengarna..

2011-01-11 @ 13:15:56
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: SletenTjurtask@bdb

Tycker det är lite roligt att de som är med är mellan 10-14? Varför finns det inte olika åldrar så även de äldre kan vara med? Ungdomar mellan 15-17år tex. Det tycker jag är dåligt.



Sedan tror jag programmet är ämnat mer för ryttarna än för hästarna.

Så för sin egen utveckling kan det säkert vara bra som att en som var med var rädd för att hoppa, det kan ju göra att andra med samma rädsla kan ta åt sig och ta lärdom av det dem gör i programmet. :)



Personligen tycker jag inte om det över huvud taget, tråkigt att det bara är barn som är med.

Olika åldrar (även lite äldre) hade varit lite roligare.

2011-01-11 @ 13:16:38
URL: http://Drawpage.devote.se
Postat av: Liz

Jag tycker det är ett underbart program! Många skaffar häst utan tillräcklig kunskap och det är TOPPEN att dessa barn och ponnyer får hjälp med sina problem. Kollar man förra året så var det ju ganska vanliga problem; vill inte gå in i transporten, stannar på hinder, rädd för saker, allmänt ouppfostrad osv. och det är väl bra både för ponnyerna och barnen att de får lära sig? Någon gång måste man ju få börja.

2011-01-11 @ 13:16:40
Postat av: Martina

TÄVLING på min blogg! :D

Skicka den roligaste, knasigaste, knäppaste fail bilden på dig och din häst!

Gå till detta inlägg: http://epril.blogg.se/2011/january/tavling.html ,om du vill delta :)

2011-01-11 @ 13:19:49
URL: http://epril.blogg.se/
Postat av: Soffan

Haha jag är 34 o tyckte att det var jättebra! :D

2011-01-11 @ 13:35:12
Postat av: Sanna - Fotoblogg

Jag tycker att det ät inressant att kolla på.

2011-01-11 @ 13:42:02
URL: http://niikons.blogg.se/
Postat av: Soffan

Sen måste jag tillägga att det faktiskt är barn som det handlar om. Barn kan inte själva ta ansvar för en ponny utan någon hjälp från vuxna. Det spelar väl egentligen igen roll vad det gäller. Barn ska inte o kan inte ha ett så stort ansvar. Därför är det väl jättebra att de får hjälp? Och problem får väl alla nån gång?

2011-01-11 @ 13:42:05
Postat av: Anonym

BESÖK MIN BLOGG!

JAG SATSAR MOT TOPPEN! =)

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

www.aniz.blogg.se

2011-01-11 @ 13:52:06
URL: http://aniz.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej!

Nu blir jag faktiskt lite irriterad, du skriver att "man ska kunna läsa problemen själv om man är kunnig, och kunnig ska man vara innan man skaffar häst" och läste någonstans här i kommentarerna att du skrivit att "det sitter i ens känsla och inte i pengarna".



Ja klart att man har olika känsla för ridning och hästar - men det är klart att man blir sjukt mkt bättre på hästar om man har råd att åka på massa träningar, att ha en riktig läromästare etc.

Det handlar också om ens föräldrar är hästkunniga eller inte. Det handlar inte bara om att vara en slags naturbegåvning, även om vi som sagt, har olika fallenhet för ridning och hästar.



Angående ponnyakuten är det väl bra att de tar hjälp när de har problem och inte bara tränar själva hemma så allt bara blir fel. ALLA behöver faktiskt hjälp. Nej, som du säger man ska inte köpa häst om man kan för lite, men man kan inte kräva att man ska kunna allt!

Man blir dessutom aldrig fullärd inom ridning, och man kan definitivt inte vara det när man är 14 år!



Man kan tycka det är töntigt om man vill och behöver inte kolla på det, för visst det är lite töntigt gjort.

Men jag tror alla kan lära sig av det, inom hästsporten gäller det ju alltid att vara öppen inför vad andra tycker, och sen sålla ut det man tycker är bra och vettigt av andras åsikter :)



Du behöver absolut inte titta på det om du inte vill, och man får tycka vad man vill om programmet, men jag tycker det är synd att du dissar något som egentligen är en chans för alla att lära sig något nytt.

2011-01-11 @ 14:01:50
Postat av: Emilia Norin

;o

2011-01-11 @ 14:03:43
URL: http://emilialilly.blogg.se/
Postat av: Linn

Frida jag har då aldrig haft en läromästare, förstod inte riktigt om du påstod det med din text eller om det gäller andra?

2011-01-11 @ 14:05:15
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Madde

Håller med "Soffan", det är barn det handlar om.

Barn som inte kommer tillrätta med problem där det verkar som om att folk runt omkring inte heller kan hjälpa.



Det är väl ett plus att våga fråga om hjälp och faktiskt erkänna att jag har ett problem som jag inte kommer tillrätta med.

Det här är en häst jag tycker om och som jag vill behålla och jag behöver hjälp.



Sen vissa problem är simpla, absolut. Men det kanske är ett stort problem för dem!



Kul att det är någon som faktiskt vill engagera sig i barnen!

2011-01-11 @ 14:11:06
URL: http://chanellealm.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag verkligen älskar det programmet och såg alla avsnitt minst 2 ggr förra sässongen!

Jag tycker att man lär sig mycket på det.

Jag menar tex. hur många är det som har jätte problem med att lasta sin häst? Eller vad ska man göra för att få bort olater som att bitas och sparkas när man tex. sadlar eller hämtar i hagen/boxen/spiltan? Jag tycker att de tar upp sånna där vanliga problem som uppstår för en del flera gånger per dag. Man får jätte bra tips om hur man kan göra om man själv har ett kanske liknande problem med sin häst/ponny.

Jag tycker att det är ett jätte bra programm!

2011-01-11 @ 14:14:07
Postat av: Elin

Dessutom så tycker jag inte alls att det är barnsligt, jag är 20 år fyller 21 och följer programmet. :) Bra blogg förresten :)

2011-01-11 @ 14:16:13
Postat av: tess

Älskar programet, älskar Tobbe - jag är 22år! Bara för att man köper häst och är kunnig kan hästen vara ett riktigt monster. Och ibland behöver även den duktigaste ta hjälp av någon annan. Programet, eller ridlägret dom är på är ju supernyttigt och tänkt vilka ryttare/tränare din får rida för!! Att Tobbe dessutom försöker stärka banden mellan ryttaren&ponnyn är underbart. Det är trots allt barn det handlar om, jag vet själv att skulle det finnas ett "storhäst-akuten" skulle jag absolut söka! ;)

2011-01-11 @ 14:28:34
URL: http://tesskliintestam.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag tycker om programet väldigt mycket! Vissa har lite löjliga problem! Men som förra året var det ju entjej som tävlade ganska högt i dressyr och hennes ponny var tittig! sånt är ju bra att de kan få hjälp med! sen tror jag att de hjälper dem att få ett starkt band med sin häst!

2011-01-11 @ 14:31:16
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: !

Jag tycker att det programet är bra!

Det låter på dig som om man inte tycker som er så är man dålig på hästar!

Själv har jag en egen ponny,och jag kan sköta den!

Säger även min ridlärare och så.

Det är faktisk rätt så nyttigt att kolla, men ni fröknarna proffs ni tycker, skriver i alla fall att

-åå det här är då fjantigt och så vidare är mn en nolla elr vad då??? :@

2011-01-11 @ 14:36:20
Postat av: Matilda

Du som kommenterar som ett utropstecken, om du har en sådan här stark åsikt så kanske du borde vara modig nog att lämna ett namn, det finns ip nummer så dom ser vem det kommer ifrån :) Dom har inte skrivit att man är en nolla för att man tittar på det? Linn har skrivit att HON inte tycker om det, och det är HENNES åsikt! Skriver hon någonstans att "om ni inte tycker som jag så är ni idioter :D", nej det gör hon inte, du tycker om det - det gör inte linn. Ni har olika åsikter, that's it, lev med det.

2011-01-11 @ 14:53:34
Postat av: Hästar

Jag kollar på ponnyakuten och gillsde det verkligen föra året.Men detta året så värkar vissa som är med där helt konstiga.Men i år så värkar det som om det är mest ryttarna som har problem.

2011-01-11 @ 15:07:53
Postat av: Emma

Jag tycker också man ska vara kunnig innan man skaffar häst.

Och får man problem och inte kan lösa det själv så finns det fler människor än tobbe larsson som kan hjälpa en.

Jag hade aldrig velat vara med där, det är ju oftast ryttarna som felet ligger i, palla skämma ut sig själv.

2011-01-11 @ 15:09:33
Postat av: Hästar

De mesta program/filmer är den bästa sesongen/filmen bäst

2011-01-11 @ 15:10:13
Postat av: Josefin Strömberg

Ponnyakuten är ett bra program, både för deltagarna och för dom som ser det på tv. Man kan lära sig mycket av duktigt folk, ex. Tobbe och gästtränarna.

Och även om man är kunnig kan man få problem, och med ponnyer är det ju bra att dom yngre ryttarna blir cochade av en duktig tränare, så även BARNET lär sig hur dom ska göra med ponnyn när den blir bökig.

Tycker fler av dina inlägg ser ner på folk, inget illa menat men bara för att du kanske är duktig och klarar dig på egen hand bhr man inte ge negativ kritik åt andra. Alla har vi olika tycke om saker och ting, that's it!

2011-01-11 @ 15:12:07
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: ..

jag tycker det är bra för såna barn som inte vet hur dom ska göra när deras hästar håller på!:@

2011-01-11 @ 15:16:40
Postat av: Catrine

jag tycker att det är underhållande ^^

2011-01-11 @ 15:28:48
URL: http://catrinek.blogg.se/
Postat av: hästar

Gillar er blogg mycket men tycker ändå att det är töntigt att ni skriver att det är barnsligt att titta på det och att man lika gärna kan titta på my little pony.Tycker att det är dumt att skriva så för det är precis som man är barnslig om man tittar på ponny akuten man kan faktiskt lära sig och det är kul.Men tycker att det är hästen som ska ha problem och inte ryttaren.

2011-01-11 @ 15:30:19
Postat av: malin

det där var ganska elakt skrivet. Juliette t.ex. var ju jättebra på att rida och red dressyr på rätt hög nivå. Om man har ett problem och vill få hjälp med det så har man väl rätt att få hjälp med det. Sluta se ner på folk nu, är det bara ni som ska få ha egna hästar?

2011-01-11 @ 15:30:58
Postat av: tilda

asså ibland är du konstig linn, tänk lite!

2011-01-11 @ 15:33:44
Postat av: louise

jag tycker då att ponnyakuten är ät jätte bra program, men man har olika åsikter :o



2011-01-11 @ 15:40:36
URL: http://louiseericsson.blogg.se/
Postat av: Stina

Jag tycker att programmet är bra och till Emma här ovanför: Jag tyckerinte ungdommarna här skämmer ut sig. De visar att de är starka nog att ta tag i sina problem. DET är väldigt moget och 100ggr mognare än din komentar -.-



Tobbe är het suverän, jag har själv tränat både ressyr och frihetsdressyr för honom och jag säger som ngn inna. Hade det funnits ett "Storhäst-akuten" skulle jg söka DIREKT!

2011-01-11 @ 15:41:29
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: rebecca

måste bara fråga inte speciellt mycket för min egen skull, men När vet man att man är tillräckligt duktigt för att ha en egen häst? jag VET att jag är duktigt med hästar och ridning och tänker ofta logiskt när jag ska lösa problem, men om jag är tillräckligt duktig vet jag inte, det är nog många som undrar det också?

detta var ingen "påhoppande" fråga utan bara något jag är nyfiken på:D



jag älskar när ni lägger in inlägg s om de blir en dusskution på :D

2011-01-11 @ 15:42:58
Postat av: Hanna

Dock är det inte bara själva problemen som är själva programmet utan allt runt omkring. Det är ett ridläger,man träffar kompisar,får träna för kända ryttare som man kanske inte alltid får på ett vanligt ridläger. Precis som du har alla drömmar och en dröm som någon ryttare har kan vara att just på vara med på ett ridläger som man minns, och det gör man med det här.Det behöver inte vara töntigt.Det beror på vilket perspektiv man ser det ifrån, se det från den du var innan du fick en känd blogg och du kommer att inse att folk vill ha kändisskap och upplevelser och kanske hjälp med sin ponny och vips så har du allt i ett läger.Och man är inte nob för att man är med på ett program som är både kul och lärorikt. Man är modig som vågar stå för att man inte är bäst utan lär sig av alla.Men du verkar ha kommit till den nivån när du inte inser att det är fel att hacka på folk personligen. Okej om du dissar utrustning men att säga att barnen är dåliga för att fom inte kan lösa det själva gör att folk förlorar sitt förtroende för dig.Så tänk efter innan du slänger ur dig saker så att det inte uppfattas som att du menar illa mot personerna, det kan vara någon som är med i serien som läser den här bloggen.

2011-01-11 @ 15:44:24
Postat av: Anonym

Problemet kanske uppstår under tiden man har hästen? Du kanske köper en häst som hoppar allt! Sen händer något och hästen slutar helt, du får inte över den! Tränare och familj försöker allt, då är det nog inte så lätt lilla du!

Eller en häst som är rädd för saker? Man kanske inte vet hur man ska få den att sluta vara rädd? Men du vet precis allt annat, men inte det.

ingen vet allt Linn. Det kan vara bra att få hjälp iband!

Du kan inte sitta och antyda att dom är dåliga. Dom kanske försökt allt? Hela familjen, tränare, ridskolelärare, andra kunniga ryttare, men inte kunnat lösa detta. Då är det såklart att man gör allt för att hästen inte ska ha problemet längre, eller?

Men förstår att du tycker det är töntigt, du är lixom 18. men man lär sig alltid något! Sluta tracka folk för att dom inte kan precis allt som har med hästar att göra!!!!!!! Du är inte heller perfekt linn.

Hur skulle du tillexempel lösa ett problem som uppkom helt plötsligt?

Tänk när/om du börjar tävla Cupido, och han totalt vägrar att gå in i transporten, han går inte ens nära den! Han bara drar iväg med dig i full karriär. Du försöker allt. Godis, hink med havre, spön, knuffa på, använa longeringslinor för att fösa in hästen, men ingenting funkar. Och om du lyckas få in hästen i transporten stegrar han, sprarkar, försöker krypa under bommen, gör massa farliga saker. Vad gör du Linn.

Det här var lågt.

2011-01-11 @ 15:45:46
Postat av: Emily

http://showjumper.blogg.se/2011/january/ponnyakuten-har-borjat-igen.html



tyckte bara du kanske skulle läsa detta. :)

2011-01-11 @ 15:58:42
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tänk på destiny, hon kanske har blivit slagen eller nått då är det ju inte så jävla konstigt att hon är rädd. och jacob är inte direkt dålig på rida. om du skulle hoppa upp på den hästen tror inte jag heller att det skulle gå bra för dej! bara för att du kanske har mer erfarenhet, det är inte så jävla lätt att rida alla munsboro hästar ska du veta!

2011-01-11 @ 16:05:40
Postat av: vickan carlsson

Hej!

När börjar ponnyakuten igen? :D

2011-01-11 @ 16:23:37
Postat av: Johanna Andersson

Själva problemen kanske inte alltid enligt en själv är svåra att få ordning på, eller hur man ska uttrycka sig. Men så alla dom där småtipsen som man kan höra från både tobbe och övriga gästtränare kan man faktiskt ta åt sig och lära sig något av.. Helt enkelt plocka russinen ur kakan som man brukar säga. Sen tycker jag att vissa av barnen som är men bara är föör gulliga, likaså ponnysarna! :) Jag håller dock inte med på punkten att man inte skaffar häst om man inte vet hur man ska handskas med problem. Visst ska man kunna mycket men varenda litet problem ska man väll ändå inte behöva kunna för att skaffa häst/ponny? Man kanske har någon förälder eller någon annan i stallet som kan hjälpa en att lasta då dom klarar av hästen och kan få den att behålla lugn osv, men att den personen kanske inte är tillräckligt pedagogisk för att lära ut det till barnet? Och just därför väljer man at åka ner till Tobbe. Själv tycker jag det skulle vara en fantastisk upplevelse bara att vara med även fast man inte har något problem (som jag upplever det), men är 16 så jag är tyvärr för gammal. Innan man skriver en sådan dömande text så tycker jag att, jaa.. ge det en chans helt enkelt! :)

2011-01-11 @ 16:50:30
Postat av: Anonym

ja tycker det är bra att ryttarna tar bort problemen som de själva och sina hästar har, med eller utan hjälp, så länge problemen försvinner är det ju bra :) är det inte rätt av barnen att ta hjälp? tycker däremot att de e jävligt onödigt att ha såna diskussioner om det i ett kommentarsfält, alla tycker väl som dom själva vill? haha

2011-01-11 @ 17:00:36
Postat av: SARA

Seröst, onödigt inlägg.

2011-01-11 @ 17:02:34
URL: http://tjugoforstafebruari.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Trist och tråkig attityd som vanligt i dina inlägg.



Jag är 18 och tittar alltid på PA, vilket även mina jämnåriga gör. Det är intressant och roligt att följa de olika ekipagens utveckling. Dessutom tycker jag det är starkt gjort att inse som 12åring att man behöver hjälp, visar på betydligt med omdöme än ditt inlägg. Dessutom får de chansen att träna för erkänt duktiga tränare som många säkerligen inte haft råd med annars. Lärorikt och mysigt att se på. Alla problemen är heller inte så jävla simpla.

2011-01-11 @ 17:09:07
Postat av: Anonym

Håller med om att man bör vara kunnig när man skaffar häst men eftersom det bevisligen finns de som inte är det så är det väl bra att det finns? Tror säkert att det är många som lär sig lite mer bara av att titta på det. Tyckte dock att förra årets problem inte löstes så jättebra..

2011-01-11 @ 17:14:22
Postat av: Geronim

Klart man ska kunna mycket innan man skaffar egen häst, men INGEN kan allt, och man vet ALDRIG vad för ev problem som kan uppstå.

Jag tvekar inte att fråga min instruktör, stallägaren eller annan hästkunnig person om tänkar/ideer/tips/åsikter. Och vi utvecklas och lär oss mer hela tiden, det är ju precis vad dem barnen får göra med Tobbe, utvecklas och lära sig mer :D

2011-01-11 @ 17:37:55
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Kristina

Nej, jag är 16 och tycker att det är super kul, haha :D Visst att vissa har lite löjliga problem men det är ju kul underhållning iaf! :)

2011-01-11 @ 17:39:58
URL: http://bathen.blogg.se/
Postat av: Kristina

Nej, jag är 16 och tycker att det är super kul, haha :D Visst att vissa har lite löjliga problem men det är ju kul underhållning iaf! :)

2011-01-11 @ 17:40:14
URL: http://bathen.blogg.se/
Postat av: Sabina Olsson

Jag tycker också det är ett bra program :) Speciellt för yngre personer :) Och det är antagligen det dom gjort programmet främst för, eftersom det går ju faktiskt på barnkanalen x)

2011-01-11 @ 17:44:33
URL: http://sabinaaolsson.blogg.se/
Postat av: josefina

tycker det är bra att inte bara ponnyföräldrarna försöker lösa problemet som de ofta brukar. här får dem den hjälp de behöver. iofs har inte alla prbem löst sig, som hugos ex.

2011-01-11 @ 17:52:41
Postat av: lovisa

Hoppas du haft en bra dag?:)

2011-01-11 @ 17:53:31
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Humle

hahaha xD

Eller så har barn för få kra på sina tv program ^^

2011-01-11 @ 18:39:57
URL: http://grux.blogg.se/
Postat av: ida

Aldrig sett den så jag vet inte, men enligt din beskrivning så verkar det inte så bra, men barn kanske inte har så stora krav längre haha :P

Vad har du gjort för något idag då? haft en bra dag?

2011-01-11 @ 19:23:46
URL: http://babelly.blogg.se/
Postat av: Issa

kanske kul för dem som inte har häst men som vill veta lite mer, som kanske tänkt skaffa :)

2011-01-11 @ 19:30:19
URL: http://rememberthiis.blogg.se/
Postat av: Jennifer

har det börjt?

2011-01-11 @ 19:32:23
Postat av: Michelle

jag tycker det är bra och har kollat på varje avsnitt. Jag kanske inte lär mig något inom ridningen, isåfall av dom tävlingsryttarna som var där. men jag har faktiskt provat på frihetsdressyr nu för det programmet. Inte för jag har utvecklats ngt av det, men jag tycker det är ganska kul ngn gång ibland. speciellt med min unghäst som är väldigt skygg.

2011-01-11 @ 19:33:51
URL: http://ponnymupparna.bloggplatsen.se
Postat av: Sofia

Det är ju bra att sånna som är mindre kunniga och kanske inte då borde ha skaffat häst men gjort det iaf kan få hjälp!

Plus att jag som då är några år yngre än dig men iaf tycker det är redigt under hålland eoch en sommarkick såhär mitt i mörka vintern! :) http://dressyrgalna.blogg.se/?tmp=11193058

2011-01-11 @ 19:38:42
URL: http://dressyrgalna.blogg.se/
Postat av: Angelica :)

Hej!

Dubblemoral?

Du skriver först att du var 10,5 när du köpte din första häst, och nu att man ska vara kunnig?

Visstvisst,man kan vara kunnig när man är 10 år , men du kan inte vara "kunnig" , alltså , så kunnig som du antyder att man ska vara , man kan ju inte lösa lla problem själv när man är 12 som dom flesta i det programmet är?

Lös alla dom problemen i tv på två veckor själv , det skulle vara kul att se.

Du kan ju titta på My Little Pony ifall att du nu inte gillar Ponnyakuten.

Tack för mig.

2011-01-11 @ 19:51:41
Postat av: Emma

Det är väl bättre att man söker hjälp än att man försöker göra det själv och istället då gör problemet värre om man nu gör fel? Man är ALDRIG fullärd inom hästhantering och ridning. Hur fullärd du nu än verkar vilja framstå som..

2011-01-11 @ 19:54:40
Postat av: Emma

Det här tycker jag är en extrem dålig trend inom ridsporten. Om du känner dig osäker och vill ha hjälp så framstår du som en loser. Det är det jag hatar med en stor del hästfolk mest av allt. Snobbar, typ.

2011-01-11 @ 19:57:26
Postat av: Linn

Jag är absolut inte full lärd, men inte behöver jag ta hjälp av ett tv-team. Jag löser mina problem själv.

2011-01-11 @ 20:35:09
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Lina

jag tkr programet är jättebra! ;) man lär sig saker faktist! :D Kul med ett hästprogram i tv för en gångs skull...

2011-01-11 @ 20:45:31
URL: http://liinaa.devote.se
Postat av: Emma

Haha, jag är 28 och tycker det är skitroligt program! Såg hela förra säsongen. Har haft 3 hästar själv och ridit så länge jag kan minnas, men är fortfarande ändå ödmjuk inför alla "små problem" som faktiskt kan uppstå och som kan vara svårt att bli av med.

2011-01-11 @ 21:57:24
Postat av: Alma

Jag är väldigt delad angående det programmet.



Jag kan tycka att dem kringgår själva problemet. Dem plockar bort problemet, men försöker dem någonsin komma fram till hur problemet uppstod? Få folk att inse att dem faktiskt formar hästen beteende, och därmed kan bidra till dessa problem som dem sen har med hästen.

Som ex. tar jag hästen som stod bortvänd i boxen, någonstans undrar jag hur hästen från börjar kom på att vända sig med rumpan utåt, så den kom undan sin ryttare. Vi bidrar mycket till fel beteenden.



Men klart, det är ju ett bra program i sig, som hjälper små barn med deras "jobbiga" ponnyer. Men för mig känns det lite som att man undviker VARFÖR djuret börjat göra så, och istället bara fokuserar på att plocka bort det. MEN jag kan ju ha sett för lite för att uttala mig om det, tyvärr.



Men däremot hade ett program om problem mellan häst och ägare varit intressant, mer fakta än problemlösning så man tidigt lär sig att se vad som kan utvecklas till ett problem.

Så gör man i hundvärlden, och det funkar bra. En hund som leker med öppen mun ska avbrytas direkt, för att man senare ska slippa en ev. anmälan då någon unge lekt med hunden och blivit biten.



Uppskattar att ni båda uttalar er om samma program, och visar att ni har varsin åsikt, härligt! Tycker bådas argument är bra, det visar ju olika sidor av samma sak.

2011-01-11 @ 22:16:45
URL: http://missgrinch.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, inte är dom redo för egen häst kan man tycka >.<

Men tycker ändå att programmet har sin charm :)

2011-01-11 @ 23:40:19
Postat av: Emma

Linn du är en snobbig, dryg människa som tror du vet allt. Hatar sånna hästtjejer som du.

2011-01-12 @ 14:32:38
URL: http://alicious.blogg.se/
Postat av: ssannaa

OMG, varför blir alla så tjuriga. Det är Linns & Ingrids blogg dom skriver EXAKT vad de känner för! Bara för att de inte alltid har samma åsikt som du är inte deras fel. Sverige är ett fritt land man tycker vad man vill !



Jag tycker de är ganska underhållande själv, går ju inte så mycket hästrelaterat på tv, så man får ju kolla när det väl kommer något ^^

2011-01-12 @ 16:53:21
URL: http://adversity.blogg.se/
Postat av: Saga

HAHAHAHAHHAHAHAHAHA herregud. DE SOM TYCKER LINN ÄR DRYG KAN JU BARA SLUTA LÄSA BLOGGEN och skaffa sig ett liv istället för att sitta och gnälla över andras beteenden. Shit.



Jag tycker inte om ponnyakuten, jag tycker att det är bra att ungarna med problem får hjälp och så, MEN jag tycker det är dumt att folk ser upp till dem så jävla mycket.

Hur kul är det att bli känd för att inte kunna klara av sin ponny?



Har man problem, kontakta en riktig tränare, försök inte söka till ett jäkla TV-program. herregud.

2011-01-12 @ 20:13:06
URL: http://dreamsphere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner