Frågestund del 2

Datum: 2011-01-05 ~ Tid: 16:52:56
Har du några tips på hur man kan få sin häst att sluta tugga på stolparna i hagen?
någon sysselsättning?


Det finns fyspray och fymedel som man kan kleta på, då smakar det äckligt och förhoppningsvis låter de då blir att bita då. Släng in lite små granar, det brukar hästarna gilla. Finns lite olika bollar man kan ha, tex sånna med godis i.


Hon kan också bli fruktansvärt stark och busig ibland när jag rider. Men det är jobbigast när jag rider dressyr, hon drar och studsar upp och ner, hur kan jag lugna henne?

I stället för att hänga dig i tygeln som många gör i den här situationen så kan du prova att jobba henne lite i sidled: öppnor, slutor och skänkelvikningar. Det funkade på Braven.


Hur gör du för att hantera negativa kommentarer, svarar du tillbaka med samma mynt eller ignorerar du de?

När jag inte kan hålla mig längre så kommer det en ordspya av ilskna ord. Men jag försöker tänka att alla läser ju inte bloggen ofta, så när de frågar om jag har sålt Braven kanske de inte gör det för att jävlas med mig utan för att det inte har någon koll. Men jag blir lite frustrerar på de som bara går in för att gräla och trycka ner oss.

Har du något tips för att få hästen att hålla hullet, såg att du skrev någonstans att Braven hade svårt att hålla hullet på sommaren och så, hur gjorde du för att han skulle tjocka på sig lite mer haha? :)

Har man möjlighet att ge dem fri tillgång av grovfoder (Hösilage, ensilage eller hö) är det ju det allra bästa. Annars kan man fodra med lussern, korn, kli, havre och olja.


hur många gånger i veckan rider du din häst ? :)

Det är lite olika, men aldrig mer än två dagar i sträck än så länge. Oftast blir det lite varannan dag.


ser du några likheter mellan Cupido och hans pappa?

Ja båda är ju fuxar haha! Jo men dom har faktiskt samma rundning på rumpan. Sen har nog Cupido fått lite steg av honom, dock inte i närheten av sin pappa men ändå.


Brukar du följa Bravens nya ägares blogg?

Jaa då, följer både Victoria och Anna som köpte Philiac :D


Vad tycker du är bäst med att rida?

Glädje det medför, när man verkligen samspelar ihop!


när fyller du år?

16 Juli, varje år haha


Delar ni fifty fifty på pengarna ni får in från bloggen eller hur gör ni XD

Japp :D


Kan inte du lägga upp mer bilder på ditt stall? (:

Filmade hela stallet idag, hoppas det duger (=


hur ser era planer ut med cupido detta året? ska han gå test för hans ålder mm?

Ja, 4års kvalitet. Sen kanske vi startar någon tävling, om han känns reda för det. 


vad tycker du om hööks & till häst i örebro?
skulle du vilja har några mer hästaffärer i örebro? 
din syn på trav?


Hööks har ju alltid "bra att ha" saker och bra priser. Till häst tycker jag är onödigt dyra och de får ju aldrig in några nya varor vilket är trist. Sharpman och massa mer! Det ligger inte i mitt intresse.


Är det dressyr som gäller varje dag? Elr gör ni annat åxå som tex hoppning, ponnybus o.s.v? :)

hehe nej verkligen inte, gissar att du är nu läsare? (: Jag har en unghäst under inridning så han får verkligen inte ridas så ofta som varje dag, lågt därifrån. Dessutom gillar jag varierad ridning och tror att hästar mår bäst av det.


Kan det vara jobbigt att ha en sådan stor blogg?


Jo men det är mer fördelar än nackdelar (:


Tjänar ni pengar på bloggen? :D

stämmer (:


om du ska köpa en häst. vad är det första du kollar på?

Steg och takt, kroppsbyggnad ("felbyggda" hästar får det svårare för sig i ridningen) sist temperamenter faktiskt. Jag har utbildat och ridit in mycket problemhästar och när de förstår sig på en så blir det fantastiska hästar. Man kan ofta forma en del av hästens inställning till ridning och människor om man ger det en chans.


Gillar inte du hoppning? Och i så fall varför? :)

Jo jag älskar hoppning, vad har du fått det ifrån? :O


Kommer du åka ut nått med cupido under våren/sommaren på clear round (tp 40cm x))eller programridning?


Det skulle vara jätte kul! :D Än har vi ju inte börjat hoppa men vi har tid på oss. Är han redo för en programridning eller en clear round när den dyker upp så stället jag gärna upp :D


Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med att köpa en unghäst? 
Båda dina ponnyer och Cupido var ju outbildade när du köpte dom, varför valde ni att köpa unghästar och inte läromästare (eftersom att du var så liten när ni köpte Philiac)?


Fördelen är ju att hästen inte är förstörd i munnen eller skänkeldöd. Man formar den själv så som man vill ha den. Nackdelen är ju då att om man inte är så duktig eller rutinerad kan det bli väldigt tokigt. Om man tex är högljudd och flamsig kan man råka göra ett misstag så att hästen blir rädd för livet. En nackdel till är ju att det tar tid med unghästar innan man kan rida  hårt och träna, man kan inte skynda det måste få ta den tid det tar. Samt att alla unghästar har upp och nedgångar samt trotts perioder.

Jag hade redan vid det lager ridit in ett 10tal a-b-ponnysar samt problemhästar. Mamma litade väl på att jag var tillräckligt klok i huvudet för att klara av en unghäst. Då får man ju en helt oförstörd häst. Det gick ju fint :D


Vad är den bästa tävlings minne du har?

Dagen vi anlände till SM med Braven när jag joggade ut en sväng, han var så jävla underbar! Stämningen där var dessutom grym! Ryttarfesten och när man rider in på banan för en fullsatt läktare! :D


Har du bestämt om du ska löshoppa eller hoppa uppsuttet på Cupido på Kvalitetstävlingen i sommar ännu? :)

Nej jag har ingen aning. Får se hur han hoppar med ryttare sen när vi börjar med det. Väljer det som funkar bäst.


vad tycker du om newforest ponnysar?


Lugna och trevliga barnponnysa för det mesta. Sv.ridponny är den rasen jag rekomenderar till den som satsar högt. För sv.ridponnysar är avalde för att presera högt som tävlingsindivid. Motsvarar storhästarnas KWPN.


är du aldrig med kompisar?

Jo ibland när jag har tid och känner för det. Jag trivs med att vara själv.


Du som är en sjukt duktig ryttare, varför köper du inte en häst som har bättre steg och mer kapacitet än cupido? hans steg är ju inte det bästa, och det säger jag inte för att vara taskig utan för att jag undrar varför du inte tar vara på din talang? Vet att du har problem med din kropp osv men det tar ju lika lång tid att sköta en häst med kapacitet, som det tar att sköta en "vanlig" häst?

Tack. Han har mer än ett medelmåttigt steg, ska man ha en häst med BRA steg kostar dem upp mot 2 miljoner kronor, vilket är pengar som jag inte har. Jag har dessutom inte bildat mig ett så stort namn på tävlingsbanorna att någon sponsor går in och pröjsar för en sån häst. Sen tror jag faktiskt På Cupido, han är bara barnet ännu. Potentialen finns där, den har bara inte hittat fram ännu. Jag tror att han kommer att utveckla sitt steg.


vad tycker dina föräldrar om att ni har en så stor blogg?

Jag tror att dom tycker att det är en lite kul grej. Båda har vänner och bekanta som läser den.


favorit outfit på hästen?

Vitt, så länge hästen inte är vit eller ljusgrå.


gillar du och shoppa??:)

Haha ja, speciellt när mamma betalar :D


favoritkompis???:D

Ingrid, Malin & Annie (:


hur hann du med både braven och phillac när du gick i 8an/9an?

Haha det var ju då det var lätt att hinna med! Nu åker jag till skola halv 7 på morgonen och kommer hem vid 5.


tycker du det är snyggast med kort eller lång man?

Kort


Hur lång tid ungefär kommer det ta att utbilda Cupido?

Jag kommer aldrig att sluta utbilda honom, det finns alltid något nytt att lära sig och att finslipa på.


vad betyder det när man säger att en häst ''väver''?


Det är en slags stereotypi, ett beteende som de upprepas gång på gång. Oftast för att något behov inte uppfylls. Vävning är när hästen flyttar kroppens tyngd från ena sidan/benet till det andra, den vaggar lite som en pingvin.


om du var tvungen att välja mellan fälttävlan och voltige, vilket skulle du välja?

Fälttävlan, det är ju skitkul :D Tävlade det jätte mkt förut.


Vad tycker du om islandshästar? och islandsryttare?

Jag förstår mig inte på tjusningen med deras tävlingsgrenar. Och tycker inte att de låter så smarta när de hävdar att islandshästar klarar av att bära en man på 100kg, deras kroppsbyggnad är precis som alla andra hästars.


tycker ni att det är rätt eller fel att köra horsemanship om man inte är vaken?


Vaken? Menar du insatt, van, rutinerad typ? Nej jag tror det handlar om känslan till hästar.


Har du Cupido vaccinerad mot boutulism(stavning:P)? :)

Ocf (:


Vad tkr du Linn är dina bästa ,samt sämsta, sidor med din ridning ? Alltså, vad tkr du att du måste träna lite extra på och vad tkr du att du är jättebra på ? :)


Jag är väldigt oliksidig, jag kan bara sitta på ett sittben, jag är dålig på avståndsbedömning i hoppning, jag har flera olika sittsfel som jag förösker korrigera bort tex det där med att jag lägger huvudet på sned.

hmm... Har väll inget som jag är superbra på men i helheten verkar det ju funka rätt ok, duger det svaret? 


vad tycker du om dressyra på hackamore? :)

Inga fel där inte. Jag tycker det är bra att låta hästen slippa ha något i munnen ibland. Den allra mildaste sorten har jag, det är lika tunt över nosen som en grimma.


varför ska du inte med på resan med ingrid?

För att det är samtidigt som alla skolor här i stan ska göra studentresa och jag har som sagt social fobi. Är värst med såna jag känner igen, känner mig typ värdelös och underlägsen dem... Är rädd och får panikatacker.


Blir du inte lite ''avundsjuk'' när du ser braven eller phillen med dem andra ägarna? alltså typ lite ilska innuti dig, fast att du verkligen verkligen vet att dem har de bra?

haha nej verkligen inte x) Varför skulle jag? Det gick så bra när jag hade dem, det kan jag leva länge på (:


Hur var känslan när Cupido rullade över i galopp första gången ?

Skräckblandad förtjusning haha! Kommer han att bocka?


vågar du rida en häst som tycker den bestämmer som springer iväg bockar och en massa sånt? :P

Haha ja! Det är jag som sitter upp om någon blivit rädd eller om en häst krånglar x)


Linn, du skrev i förra frågestunden att ditt mål med cupido var att delta i 4-års testet. Vad är det som ingår i det testet? :)

Veterinärkontroll, visning för hand både uppställd och i skritt samt trav. Man visar även alla tre gångarterna uppsuttet. Sen är det löshoppning eller uppsutten hoppning.


vad är det längsta du har åkt för att tävla?

Det var på Lag-SM i fälttävlan, vi fick åka båt över till Gotland! Det var en upplevelse :D


Du skrev att Claudia var den svåraste hästen du ridit. Varför skriver du i imperfekt? är Cupido den svåraste eller vilken är det? Eller skrev du bara "fel"?

Nej nej, jag skrev rätt :D Hon var skitsvår förut. Men nu har Ingrid "fixat" till henne så hon är riktigt trevlig (:




Kommentarer
Postat av: Maria

vem har gjort headern? skulle verkligen behöva en ny till min blogg :-)

2011-01-05 @ 16:58:46
URL: http://retromaria.blogg.se/
Postat av: KELLAN

hur länge har du ridit?

2011-01-05 @ 17:00:14
URL: http://kkelurothoff.blogg.se/
Postat av: Alma

Måste kommentera kommentaren om din ridförmåga och Cupidos förmåga.

I många fall kan en häst som rör sig "dåligt" faktiskt formas till att röra sig "bra", den kanske aldrig får det där 2 miljoners-steget men den har definitivt blivit bättre.

Sen gillar jag att du inte köpte Cupido färdig, alltså köpte en annan häst som redan var klar. :)

Ni verkar vara ett fint team så kämpa på.

2011-01-05 @ 17:05:39
URL: http://missgrinch.blogg.se/
Postat av: Camilla

Linn: Är planen att delta i kvalitetstävlan med Cupido eller 4-årschampionatet?

-tänkte bara kolla eftersom det stod både fyraårstest, och kvalitén högre upp och många blandar ihop de två....

2011-01-05 @ 17:08:40
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: Linn

Inte Championatet (:

2011-01-05 @ 17:10:21
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Karin

Kan du inte länka Braven & Philiac's nya ägares bloggar?

2011-01-05 @ 17:12:49
Postat av: Malin

Om hacket är tunt som en grimma så äre ju inte så milt, men du kanske har tjocka grimmor ;)

2011-01-05 @ 17:18:15
URL: http://mightybouncer.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ok tack :)

Det var championatet jag red med min -ingen idé att göra kvalitén med henne för hon är ingen hopptalang direkt ;)

2011-01-05 @ 17:20:14
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: cessiee

hej!

fin blogg du har! :)



jag undrar ifall du skulle vilja vara snäll & läsa min novell jag har skrivit? (på bloggen)

& kanske ge en komentar vad du tyckte osv.

vore underbart snällt!



hoppas du får en fortsatt bra dag!



Kramar!

2011-01-05 @ 17:23:40
URL: http://cessiee.blogg.se/
Postat av: AMANDA

Gud vilken härlig blogg!! :)

2011-01-05 @ 17:26:19
URL: http://vanbjuren.blogg.se/
Postat av: lisa

Min häst hoppar över frambommen ibland(i transporten), vad kan man göra åt det? träna ofta antar jag men hur?



hur mycket tjänar ni på bloggen? förstår om ni inte vill säga men det skulle vara kul att se vad man ger er för lön, haha



vad gjorde du med lillan? sålde du henne?



tacksam för svar:)

2011-01-05 @ 17:28:58
Postat av: sandra

kan ni skriva vad Bravens och Philiac nya ägares bloggar heter :)?

jätte bra blogg!

2011-01-05 @ 17:29:02
URL: http://ssomisandra.blogg.se/
Postat av: Hilda

"när fyller du år?



16 Juli, varje år haha"



Du är så skön Linn, Haha! :D

2011-01-05 @ 17:35:21
Postat av: emma

tror du att du kommer sälja cupido någon gång eller planerar du att ha honom hela livet ut? för när du köpte braven visste du väl att du skulle sälja honom när du vuxit ur honom.

tycker förresten att cupido är jättefin med ett bra steg! han kommer utvecklas enormt!



superbra blogg!!



2011-01-05 @ 17:37:20
Postat av: Isabel Tränk

Trevlig blogg, titta gärna in i min blogg där jag nyss ställt en fråga angående när det egentligen är dags för ens häst att somna in.

2011-01-05 @ 17:37:39
URL: http://isabeltrank.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förlåt, men måste bara påpeka att islandshästars skelett är starkare & de växer t de är 7 år. Alltså klarar de mer (: dessutom är de allroundhästar (:

2011-01-05 @ 17:57:25
Postat av: FRIDA ELMLUND

Vad har Victoria för blogg? Bravens nya ägare menar jag :)

2011-01-05 @ 18:06:34
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: linnea

vad heter Barvens nya ägares blogg :D

2011-01-05 @ 18:17:05
URL: http://llliinneeaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tips till lisa som hade hästen som hoppar över bommen.

Prova att bind hästen ganska kort och bind då direkt i bommen, så blir det svårare för den att kunna kasta upp frambenen. Funkar inte det kan man prova att lägga ett grimskaft runt hästens hals (på samma sätt som man har en halsrem på en busig häst(unghäst) och sedan fäster man grimskaftet i bommen med ex. några kraftiga balsnören. Det kan också va ett sätt att hindra dem från att kunna ta "språnget" för att komma över bommen.

2011-01-05 @ 18:26:13
Postat av: kajsa

Philliacs: http://ponniiiiryttare.blogg.se

Bravens: http://ponilovers.blogg.se/

2011-01-05 @ 18:30:43
Postat av: Anonym

http://equestrianskvaller.blogg.se/

2011-01-05 @ 18:38:28
Postat av: jennifer (indus@bdb)

Ingrid/Linn vill ha ett svar gärna på bloggen eller min bdb

vilken färg e snyggast till en ljusgrå/gråvit welsh ponny

2011-01-05 @ 18:42:15
URL: http://otroligahast.devote.se
Postat av: Matti

Fyller du också är 16 juli !?!

2011-01-05 @ 19:17:31
URL: http://matildawie.blogg.se/
Postat av: Emilia

stämmer det att du skrivit att alla hästar under 75 tusen är "lunkhästar"?



pinsamt isåfall

2011-01-05 @ 19:25:33
Postat av: sandra

varför kom inte min fråga med ? :(

2011-01-05 @ 19:56:25
URL: http://helgesandras.blogg.se/
Postat av: Emma

Var ni här på Gotland när det var Lag-SM :O? Hur gick det för er? :)

2011-01-05 @ 19:57:20
URL: http://domkallarmigemma.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Bra blogg, men SLUTA uttala dig om saker du bara tror att du har koll på. Islandshästen har alltid ridits av vuxna människor och på så vis har deras kropp anpassat sig efter dem. Bl.a. så har de mer kompakt benmärg än andra raser, och är därför starkare och tåligare. Så " osmarta " är inte islandsfolk, vara pålästa.

2011-01-05 @ 20:41:52
Postat av: Anonym

hon som har bravens blogg är: www.ponilovers.blogg.se

2011-01-05 @ 20:57:37
Postat av: Anonym

Linn har rätt, Islandshästens anatomi är EXAKT densamma som andra ponnyer/hästar. Den enda ras som skiljer sig är det arabiska fullblodet.

2011-01-05 @ 21:21:56
Postat av: Anonym

Vad heter annas blogg? :)

2011-01-05 @ 21:41:27
Postat av: Sara

Tänkte bara på det du skrev om New Forest ponnysar, det är hur många som helst som är med i både hopp och dressyr SM varje år, så det är absolut inte bara nån liten skit häst!

2011-01-05 @ 22:19:18
Postat av: sandra

det där med ditt sociala fobi, vad innebär det egentligen?tror att jag möjligtvist har det :s

2011-01-05 @ 22:43:19
URL: http://sandralarsson.beldo.se
Postat av: Sossu's Foto

En liten pik; Islandshästar är inte alls byggda på samma sätt som vanliga hästar. De är mindre men har muskler som en stor häst,



"if it's not a icelandic, it's just a horse"

2011-01-05 @ 22:53:35
URL: http://sossus.blogg.se/
Postat av: Johanna

Islandshästen är inte alls olik från någon annan ponny. Undrar hur många gånger jag har läst det i tidningar och på internet och så. De skiljer sig inte utan det är människorna som tänker annorlunda!

2011-01-05 @ 23:07:23
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Cookie

asså aceptera bara att isisar har ett skelet som är starkare än andra. det är som en stor häst fast i ponny format!

2011-01-05 @ 23:11:33
URL: http://cookiesfoto.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Och grövre ben i kroppen. Googla Icelandic horse anatomy och inse fakta.

2011-01-05 @ 23:31:02
Postat av: Annika

hahaha, islanshästar har ridits av vuxna i alla tider och anpassat sig efter det?? WTF??? Allvarligt! haha, så himla oförvånande att alla islandsfolk skulle gå igång och komentera med näbbar och klor!

2011-01-05 @ 23:49:28
Postat av: lisa

tack för svar, men jag har provat det men han sliter söner det och får bara mer panik, och sen vill jag ju inte tvinga kvar honom utan jag vill att han ska vara trygg i transporten inte att det ska var läskigt och att jagtvingar honom att göra något han inte vill:)

2011-01-06 @ 11:51:18
Postat av: Agnes

Hej, älskar er blogg!!! :D Super bra!!!

Ville bara säga att jag åker nästan aldrig utomland jag heller för jag är också rädd för att få panikattacker och när man väl har fått dom kan man inte ''kontrollera'' sig själv för man blir så rädd och uppstressad. Inte direkt att man försöker ta livet av sig(allafall inte jag) utan mer som att man inte vet vart man ska ta vägen, man tänker på döden osv. Så om jag ska någonstans med flyg så brukar jag alltid ha med mig lugnande. Så man blir inte så avis när andra åker även om man gärna velat följa med ;)



http://ridtrender.blogg.se Mode blogg för häst oh ryttare!

2011-01-06 @ 12:10:35
URL: http://ridtrender.blogg.se/
Postat av: tina

vadå 2 miljoner? haha finns hästar som är betydligt billigare med super gång, haha.

2011-01-06 @ 12:16:11
Postat av: Johanna

Woho, jag fyller också år den 16juli :D haha, för de som bryr sig

2011-01-06 @ 14:02:42
Postat av: Ellinor

Jag rider inte islandshäst Annika, men jag har jobbat med dem.

2011-01-06 @ 15:23:18
Postat av: Anonym

Lisa,

Många hästar blir ju lugna och trygga bara av känslan att "det går inte" så är nog därför det kan hjälpa många. MEn om det inte funkar på din häst så skulle jag nog satsa på att köpa en transport med bommar som är lätta att fälla från utsidan (typ Thule) och en transportkamera så att man hela tiden har uppsikt på hästen. Så kan man ändå ganska smidigt stanna och fälla ner bommen när man ser att hästen hoppat över. Skulle tro att det är ett beteende som säkert försvinner ju mer den åker när den blir mer och mer trygg. Händer samma sak om den åker med en kompis?

2011-01-06 @ 15:44:26
Postat av: Islandsryttare.

Hej, vilka trevliga ryttare ni som har bloggen verkar vara. :D Gillar alla smarta och genomtänkta inlägg, man lär sig jättemycket!

Vill dock bara uppmana andra islandsfolk att inte ta åt sig för mycket. Alla dessa "FY VAD ELAKT-kommentarer" (Ungefär så låter det som att ni tänker när ni kommenterar) får ju oss att verka väldigt inskränkta. :D

2011-01-06 @ 21:34:52
Postat av: Annika

Ellinor: Det låter inte mer trovärdigt för det... Inte i mina öron iaf..sorry! / Annika

2011-01-06 @ 21:55:04
Postat av: Annika

Ellinor: Det låter inte mer trovärdigt för det... Inte i mina öron iaf..sorry! / Annika

2011-01-06 @ 21:55:31
Postat av: j

man behöver verkligen inte ge 2 mille för en häst med bra steg. däremot kanske 500 000. dyraste 3-åringarna går ju på ca 2-300 000.

2011-01-09 @ 21:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner