hmm...?

Datum: 2011-01-21 ~ Tid: 19:07:21

Läste nyss detta på Matildas blogg och blev lite fundersam, är det verkligen såhär ni uppfattar det jag skriver?

Det spelar mig ingen roll om jag rider min egen häst eller någon annan känslig häst. Men jag vill helst inte rida förstörda hästar. Tycker det är hemskt att folk kan tycka att det är kul att rida när de ska behöva rycka och slita i munnen på sin häst. Är det kul att misshandla andra djur än hästar också? (Förstår i detta läget de som sysslar med tränslös ridning, NH. Jag skulle bra mycket hellre göra det än rycka mina hästar i munnen!)

Jag har ridit massa hästar: pigga, galna, lata, starka osv. Jag har kommit fram till att jag föredrar hästar som är mjuka i munnen och känsliga för skänkeln. varför? Jo för att jag känner mig jätte hemsk, som en djurplågare när jag rider en skänkeldöd häst eller en som är helt förstörd i munnen. Eftersom de är så avtrubbade för hjälperna måste man tyvärr ta i för att få dem att släppaloss innan de blir mjukare. Jag gillar inte att slita, dra och sparka på hästar. Det är inte ridning längre om man bara sliter och sparkar det kallas misshandel.

Självklart går det att rida till förstörda hästar så att de blir trevliga igen. Det är inte det jag menar, utan att det inte är KUL att rida på sånna hästar som inte vill. Som bara motabetar och tycker allt är pest och pina.

Där konsten slutar tar våldet vid


Kommentarer
Postat av: Anonym

tror hon syftar på att man ska kunna rida alla "förstörda" hästar såpass bra så att dom blir mjuka, utan slit osv.

2011-01-21 @ 19:11:55
Postat av: Anonym

Jag rider bara andras hästar, och många olika.

Alla hästar är rids tyvärr inte av grand-prix ryttare som kan reda ut hästen perfekt, och jag gör inte det optimala jobbet på hästen heller för man blir aldrig fullärd!



Brukar hellre tänka att då har jag ju en chans att påverka hästen och få den mjukare och jobba på ett sätt som är bättre för den.



Men men

2011-01-21 @ 19:12:14
Postat av: elinor

tyvärr är ofta ridskolehästar helt döda och förstörda :( jag red ett superfint halvblod när jag var 12-13 och tävlade lite hoppning med honom, sen red jag honom igen ca3 år senare och då var han totalförstörd, helt seg och lyssnade inte på hjälperna alls. Jag håller med dig det är inte roligt att rida hästar som är helt döva för hjälperna

2011-01-21 @ 19:15:47
URL: http://engelstoft.se
Postat av: caroline http://equiss.blogg.se/

"där kunskapen tar slut tar våldet vid" - menar du så? :) helt rätt och håller med dig till 100%, en häst ska inte behöva tvingas och slitas i för att den ska följa dig, då har man gjort fel eftersom det är jävligt känsliga djur. Vill inte heller rida förstörda hästar, brukar rida till andras hästar men känns ibland helt meningslöst när jag får hem en häst som är "för stark och sticker jämt" och så lämnar man tbx dem mjuka och fina.. efter ett par veckor är hästen den samma och mitt slit var förgäves.. så jag förstår absolut vad du menar Linn!



Ny hästblogg med massor av filmer! http://equiss.blogg.se/

http://equiss.blogg.se/

2011-01-21 @ 19:19:57
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag förstår precis hur du menar, med vad du skriver!

Vi har precis samma åsikter kring hästar

2011-01-21 @ 19:21:48
Postat av: Anonym

håller helt klart med dig!

2011-01-21 @ 19:27:47
Postat av: Anonym

2011-01-21 @ 19:30:44
URL: http://..gggggggggggg
Postat av: sarakarlsson

det spelar ingen roll hur hästen är van att bli riden, är man tillräckligt skicklig som ryttare så kan man rida även en sådan häst till bra ridning:)

2011-01-21 @ 19:33:17
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: sarakarlsson

och då menar jag såklart att man kan komma dit utan att slita och dra:) jag har ridit väldigt mkt hästar och har aldrig behövt slita en häst i munnen:)

2011-01-21 @ 19:34:25
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Bra! :D

2011-01-21 @ 19:35:38
Postat av: Erika

Håller med några av de andra, en riktigt duktig ryttare kommer dit utan att slita och dra, även om jag tror att det tar lite tid. :) Men känner igen dendär känslan av att man inte vill slita och dra i en häst ifrån min ridskoletid..

2011-01-21 @ 19:44:14
URL: http://ettahnia.blogg.se/
Postat av: Matilda Holmström

Nu förstår jag vad du menade, Linn! Kan ta bort det på bloggen sedan, om du vill? Men jag tror att jag inte var den enda som

missuppfattade det du skrev förut (:



kram Matilda

2011-01-21 @ 19:47:42
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Louise

Förstår VERKLIGEN vad du menar men samtidigt känner jag att jag då vill rida hästen bra så att den liksom ska få en bra upplevelse av ridpasset :) dock har jag aldrig ridigt ngt extremfall men rider ibland lägre utbildade eller väldigt stela (lektions)hästar :)

man kan alltid lära sig något på varje häst men det är inte kul om man känner att det bara är en kamp... :/

2011-01-21 @ 19:53:48
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Elin

Det finns inte en ända häst som man behöver slita, dra och sparka på hur "förstörda" dem än är. Det finns andra hjälper till det ;)

2011-01-21 @ 20:05:07
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: Helen

Men... om man är en bra ryttare så vet man att man inte löser en "hård mun" genom att slita och dra, man sitter inte och sparkar fram en häst som är seg.

En hårt mun tar inte jätte lång tid att rätta till, men det går verkligen inte om man sitter och sliter i dem.

2011-01-21 @ 20:05:17
URL: http://helenthelin.blogg.se/
Postat av: Cicci

Håller med, att dra och sparka en häst i sidorna känns inte bra alls.. Man mår dåligt av att hästen inte gillar det och att man dels känner sig rätt värdelös där uppe på hästen! Bättre en häst där man har en fin kontakt och inte behöver sparka, dra och piska den!

2011-01-21 @ 20:05:50
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Jag föredrar självkjlart mina egna hästar, för de är ridna som jag vill ha dem.

Men jag anlöitas ofta till att rida andras hästar, både bara för en gång och ibland för tillridningsperioder.

Är man duktig nog kan man lösgöra en häst som är stel och stum, är man bra på att anpassa sig till hästar kan man oftast bara man får chansen att verkligen rida igenom dem få en stark häst mjuk i munnen och en skänkeldöd häst vaken och framåt.

Jag upplever det iallafall så att hästarna är formbara även fast de är ridna med hårdhänta hjälper. Jag sätter mig alltid gärna på nya hästar för att utmana mig själv att få en stel och stum häst mjuk och rörlig. :)

2011-01-21 @ 20:12:37
Postat av: Fella

En häst som är avtrubbad för hjälper kan man självklart rida till och få någorlunda mjuk och fin igen (från början var alla hästar finkänsliga...), men alla ni experter kan väl då förklara hur NI gör för att komma dit eftersom att ni tycker att det är "trevligt" och "lärosamt"? För om hästen inte lyssnar på en viskning och knappt ens på skrik, ja vad gör ni då för magiska grejer för att få den lyhörd? Att betsla upp gills inte, och att dra och slå gills inte heller. Hur gör man då?



Jag tycker också att det är direkt hemskt att rida på okänsliga och "skänkel-, tygel-, bett-, sits- och vikthjälpsdöda" hästar. Spelar ingen roll om det GÅR att rida till dem, det är ju inte KUL eftersom man måste vara mer eller mindre hård för att komma dit iaf. Och ja, då är det misshandel, inte ridning längre...

2011-01-21 @ 20:15:20
URL: http://fella.webblogg.se/
Postat av: veronkan@bdb

inte för att värka skum eller nått, men jag förstår precis hur du menar. har själv hammnat i sånna lägen förut. ett tydligt exempel, jag vill inte rida med pessoa. och jag fattar inte hur någon kan göra det. och så frågade en tjej mig och man ville rida hennes häst, och då skulle jag ha fått rida han på pessoa.

2011-01-21 @ 20:18:59
Postat av: veronkan@bdb

oj, blev lite konstigt på min förra kommentar. alltså, hon frågade mig om jag ville rida hennes häst ;)

2011-01-21 @ 20:20:16
Postat av: cAArro

håller med dig!

skit i de andra,

dom som inte förstår det du skriver

är inte värd din tid.



du är bäst!

2011-01-21 @ 20:27:10
Postat av: cAArro

håller med dig!

skit i de andra,

dom som inte förstår det du skriver

är inte värd din tid.



du är bäst!

2011-01-21 @ 20:27:28
Postat av: Alma

Där har du en poäng ;)

2011-01-21 @ 20:43:53
URL: http://horzees.blogg.se/
Postat av: Lisa

I frihet kan hästen allt.

2011-01-21 @ 20:49:58
URL: http://lisaivemo.blogg.se/
Postat av: Bella

Har frågestund på bloggen! Komigen & ställ frågor! :D

2011-01-21 @ 21:06:03
URL: http://bbeellaaas.blogg.se/
Postat av: Irma Björnwall

Tror hon menar att man ska rida så mkt som möjligt för att utvecklas som ryttare. Min tränare säger alltid att om ngn frpgar om jag vill skritta och trava ut i skogen på deras skogsmulle så ska jag ta den chansen för att utvecklas som ryttare sj.

Finns ju forskning på att man måste upp i 10 000 träningstimmar för att bli riktigt bra på den sporten man håller på med :)

Men jag förstår dej, var bara en lite tankeställare :)

2011-01-21 @ 21:10:09
URL: http://irama.blogg.se/
Postat av: Lisa

Det är såklart att det är roligare att rida dom hästar som man slipper "vara dum mot" du ska inte behöva försvara dig! :D

2011-01-21 @ 21:18:29
URL: http://ungaryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tränslös ridning=NH? Tänk om folk som håller på med hästar visste lite mer om hästar...

2011-01-21 @ 21:19:57
Postat av: Anonym

stödjer du kampen mot mobbning?

gå in här och visa ditt stöd:

http://kampenmotmobbning.blogg.se

2011-01-21 @ 21:23:13
Postat av: fannie !

Har en fråga, vill gärna ha ett svara.

Det är nog en självklar fråga men endå bra att fråga ;)

Kan man länka er på miin blogg ?

eller om jag får liksom (:

Men vill säga me att eran blogg är sjukt bra, man lär sig mycket när man bara läser :)

kraaam (:

2011-01-21 @ 21:28:24
URL: http://lundinfannie.blogg.se/
Postat av: c a r r o & s a n n a

Hur vet ni att hon syftar på er..? :)

2011-01-21 @ 21:32:44
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Anonym

du verkar alltid dra upp nh som att det är något negativt förutom i det här inlägget?

2011-01-21 @ 21:45:53
Postat av: mimmi

nae, samma som mig tex. visst, jag tycker att det är värt att rida min ponny för att jag tycker att hon är speciell. men alla är så sjukt speciella på sitt sätt. men jag har verkligen inte läst eller uppfattat det så att det bara är värt att rida dina hästar, fattar inte vad hon menar med det riktigt..? ♥

2011-01-21 @ 22:02:38
URL: http://mrunno.blogg.se/
Postat av: Lisa Löwström

Ja förstår vad du menar med att man kan känna sig väldigt stygg mot hästen när man nåste ta i för att få igenom saker.Men däremot håller ja inte med om att alla hästar e sk "förstörda" för att dom e okänsliga för hjälper.m.m. Visst,en duktig ryttare kan utbilda hästar så dpm blir så bra som möjligt, men ja tycker även att en stor del av hästens personlighet spelar in. En del e hel enkelt mer hårda o okänsliga,eller lata,nerviga eler vad det skulle kunna va. Ja tror helt enkelt att man får försöka hitta den typen v häst som passar ihop med ens egen personlighet bäst:)

2011-01-21 @ 22:25:24
Postat av: sarakarlsson

Horsemanship står ju för bra hästhållning, att man alltid sätter hästens bästa i första hand. Föresten om det är någon som är bra på att fixa bloggpresentationer så är ni välkomna till min blogg:)

2011-01-21 @ 22:27:34
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: Denice

Någon som rider på ÖStermalmsridskola? :)

2011-01-21 @ 23:03:02
URL: http://deniice.se
Postat av: Ida

Men det är väl klart att man föredrar att rida sin egna häst. Att rida någon annans häst en gång eller två blir ju mest bara en "kul" grej, eftersom alla rida på olika sätt. Är hästen felriden, eller inte riden på samma sätt som man själv föredrar, är det ju inte direkt bara att ändra om den på en kvart. Roligare att rida sin egna då som är riden på det sättet man själv föredrar!

2011-01-21 @ 23:47:41
URL: http://ocharmig.blogg.se/
Postat av: fanny

tycker du skriver otroligt o-ödmjukt tyvärr

2011-01-22 @ 08:50:43
Postat av: Isabel Tränk

Jag har ridit många hästar som är starka i munnen och som är skänkeldöda. Jag har lyckats få de hästarna jag tagit hand om till att bli bättre. Det tar sin lilla tid men det går. Och det gör jag utan ryck och slit. Om man bara rider hästar som är lagom pigga och starka så lär man sig ingenting. Då kan man bara rida just den typen av häst. Rider man däremot många olika hästar, lär man sig massor!!

2011-01-22 @ 09:41:28
URL: http://isabeltrank.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hur vet du att hon menar dig? :o

2011-01-22 @ 11:00:12
Postat av: Alma

Jag förstår varför du så att säga håller dig till dina hästar. Den meningen är också tagen ur sitt sammanhang, där du förklarade vad du menade och varför du tyckte så.



Märkligt att du föredrar dina egna hästar (häst?)? Du har ju valt dina hästar av en anledning, suck. Inte köper man en häst man inte känner att man vill lägga tid och energi på.

Och jag förstår varför du inte vill rida såna hästar. Det förstör oftast glädjen i ridningen, och du verkar ha tillräckligt med svårigheter i ditt liv än att du ska köpa en häst som någon annan misshandlat munnen på.



Stå på dig! Och till er båda; Fortsätt, för älskar att läsa båda era åsikter!



2011-01-22 @ 11:54:18
URL: http://missgrinch.blogg.se/
Postat av: Fanny

Håller med :) Fast alla har ju inte råd att skaffa egen häst, eller ens medryttarhäst eftersom det kostar. Ridskolehästar är iallafall ända alternativet för mig och det är inte så lätt att få de lata/starka/"skänkeldöva" hästarna bra på 40 minuter (som min lektion är)... Men iallafall jag tycker att de är kul att rida ändå eftersom jag bara får göra det de där 40 minutrarna i veckan. Men jag gillar absolut inte att behöva dra i munnen på hästen eller sitta och banka med skänklarna, hade jag haft möjlighet att rida oftare hade jag gärna ridit en "bättre" häst :/

2011-01-22 @ 12:55:53
URL: http://fannyysphoto.blogg.se/
Postat av: Alex

Måste hålla med, det är inte roligt. Jag mins själv hur jag inte fick stopp på en häst jag red bara för att den var så hård i mun. Jag rykte och slet kändes det som, men uppenbarligen långt ifrån vad ägaren gjorde för jag fick inte stopp. Det kändes hemskt!



Uppskattar er blogg mycket, trots att jag valt bort klassisk dressyr.



Besök gärna bloggen!

http://equiss.blogg.se/

2011-01-22 @ 17:09:30
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Jessica

Nu är det ju så att alla hästar inte är pigga, allerta och känsliga, men betyder det att de är sämre då? Eller att ryttaren är elak och värdelös?

Det är inte alltid svårare att rida en pigg häst än en som är slö och "skänkeldöd". En pigg häst kan du ju lättare komma undan med att "åka" på, medans de syns direkt när du inte rider på den slöa hästen.



Min ponny var helt skänkeldöd när jag fick honom och blev i princip apatisk när man hade spö med sig. För att den förra ägaren sparkat så hårt med sina sporrar att det blivit öppna sår i sidorna. Jag kände ändå att hästen var värd en chans, och visst han är inte så framåtgående, men han är heller inte skänkeldöd längre. Så länge man rider, och inte åker med. För då slutar han jobba med en gång, och visst varför inte, det är något man lär sig på.



Sen att det är synd att rida en häst som är hård i munnen ? Ska den "kasseras" då eller vadå? Löjligt.

Självklart vill man deras bästa, hoppas jag, men man kan inte alltid göra det som just dem tycker är roligt. Speciellt inte med denna vintern när det knappt gått rida ut där jag bor, då blir det ridhus man får "harva" i.. Om man inte tycker det är bättre att de tappar alla muskler.

2011-01-22 @ 20:11:54
Postat av: j

man kan ju även se till att den skänkeldöda, segsvängda hästen blir uppmärksam genom att rida den som om den vore känslig. men det finns ju de med ryttarkänsla och passion och de som bara vill ha framgång.... :)

2011-01-23 @ 12:23:41
Postat av: Agnes

Man mår dåligt när man måste använda spöet och sparka till i sidan på hästen, i alla fall gör jag det. Men om hästen vägrar gå, ställer sig m.m så måste man tyvärr använda spöet och en lite starkare skänkel ibland. Men inte hela tiden, det är bättre att bli förbannad en gång på riktigt än att sitta och vara små förbannad hela rundan. Och när man blivit arg på hästen och den gör som man vill så tycker jag att man ska ge massa ge massa beröm!

2011-01-23 @ 15:09:08
URL: http://ponyjumper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner