Strålröta?

Datum: 2011-01-23 ~ Tid: 18:26:01
Jag kan inte speciellt mycket om just strålröta, men jag är ganska säker på att det är just strålröta som utvecklats i Claudias ena bakhov. Just den här hovens stråle är mjuk, luktar illa och är väldigt blöt, dock är går den inte sönder om jag petar runt kanterna och den är inte mjölig, men ändå, ganska typiska tecken på strålröta. Resterande tre hovar är fräscha, torra och luktfria. Jag har inte fått tag i hovis då jag vill att han ska komma och kika på det och avgöra hur läget är och isåfall skära bort det "ruttna". 

Orsaken då?  Strålröta kan uppstå om man har en blöt och slarvigt mockad box där hästen måste stå på fuktigt underlag. Det problemet har dock inte jag då jag är supernoga vid varje mockning med att få ut allt kiss och fuktigt spån, jag fyller dessutom på med nytt spån varje eller varannan dag för att undvika just en blöt box.
Det kan också uppstå vid svampangrepp eller om hästen står stilla i hagen där det är geggigt eller blött. Den här årstiden är ju inte gegga något problem, däremot står Claudia alltid stilla i hagen och just nu är det ganska blött. en grej som jag också funderat över är att det är samma ben som varit "skadat" innan av sparken vilket har gjort att det varit varmt, en värme som gått ner i hoven, och värme drar ju till sig fukt. I mina öron låter det som en ganska rimlig orsak. Jag är alltid noga med att kratsa ut hovarna 1-2 gånger om dagen och är noga med skötsel överhuvudtaget då jag lägger åtskilliga timmar på att borsta, visitera och hålla henne fräsch varje dag.

Nu till saken, vad tror ni att det är? Jag har inte varit med om strålröta tidigare och behöver därför lite hjälp fram till dess att hovis kommer (nu till veckan). Vad bör jag göra? Är tjära ett bra alternativ, kopparsulfat kanske? Vad hade/ har ni använt er av för att torka ut hoven? Hon är inte halt och ömmar inte så jag antar att om det nu är strålröta så är den i ett tidigt stadie?

Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få, och jag vet att det finns många kunniga där ute så dela gärna med er av det ni vet!

Här är den hoven där jag anar att strålrötan tagit fart:


Och här är den friska hoven, man ser tydlig skillnad på strålens kvalitét:
Underlaget i boxen, ska ju inte vara några problem då det är snustorrt ...

Kommentarer
Postat av: Amanda

Aouch, hoppas det blir bättre! Blir dom halta av det? Eller visar de ens tecken?

2011-01-23 @ 18:33:55
URL: http://mandalii.blogg.se/
Postat av: Amanda

Aouch, hoppas det blir bättre! Blir dom halta av det? Eller visar de ens tecken?

2011-01-23 @ 18:33:59
URL: http://mandalii.blogg.se/
Postat av: sandra

att man har sulor bidrar ju naturligtvis till att det blir fuktigare och att hoven blir mer "instängd" . har heller ingen egen erfarenhet av strålröta. men ser ut att kunna vara något i den stilen. Hoppas du får svar av hovis!

2011-01-23 @ 18:34:52
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: Anonym

finblogg!!

2011-01-23 @ 18:35:52
URL: http://dressyrtontar.blogg.se/
Postat av: camilla

Det är lätt hänt att det blir lite röta (tyvärr) när man har sulor, även om man är noga så blir det inte lika rent eftersom sulan är i vägen. Och så torkar ju inte hoven helt när det kommer fukt under.



Jag hade tjärat hoven och sett till att hålla rent i väntan på hovis :) Hoppas det fixar sig snabbt

2011-01-23 @ 18:36:55
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: Annie

Usch vad hemskt :S Jag håller verkligen tummarna för dig och Claudia, har alltid haft lite svårt att förstå just olika hovproblem så jag kan tyvärr inte hjälpa, men jag tänker och hoppas för er, ucsh att det ska hända er just nu :S

2011-01-23 @ 18:37:26
URL: http://hastskotaren.blogspot.com
Postat av: Amanda

Oj, helt efter i förra kommentaren, såg inte att det stod att hon inte var halt.

Jag har inte varit med om strålröta tror jag, tror att det jag varit med om där jag rider är när det blir röta i "ringen" långt ut på hoven, glömt vad det heter.

Men jag tror att man liksom ska rensa och ja, hålla det torrt i den mån det går.

Hoppas det blir bra!

2011-01-23 @ 18:37:43
URL: http://mandalii.blogg.se/
Postat av: Emily

När min förra ponny hade lite svampiga hovar så skar hovslagaren bort det som var ruttet och så fick jag pensla på tjära med jämna mellanrum under för att hålla vätan borta och då försvann det på några veckor :) har aldrig varit med om att det blivit mer problem än så.. och detta var ändå på hösten när det var väldigt regnigt ute.

2011-01-23 @ 18:38:53
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Pelin

På min ridskola använder vi tjära till hästar som har fått strålröta och det funkar jättebra :D, dock så luktar det inge vidare >:

2011-01-23 @ 18:40:01
URL: http://elinpelinsblogg.blogg.se/
Postat av: FRIDA VIKTORSSON - VINN EN RYKTVÄSKA - bloggeventet Eurohorse 2011 goodiebags & hästbloggare

SV: okej va kul :) kontakta mig på min email ([email protected])

2011-01-23 @ 18:41:03
URL: http://fridaviktorssons.blogg.se/
Postat av: Izza

Han jag är inneboende hos, är hovslagare.. Han tyckte med det liknade det, han sa att man ska dra av skorna, spec sulor.. Stänger in och så sätt trycker in fukten. ( blött )

2011-01-23 @ 18:41:33
URL: http://www.nattstad.se/izabelgonzalez
Postat av: Rebecca Mattsson

Red en häst för länge sedan som fick strålröta. Det låter väldigt likt så jag skulle tippa på det. och hans stråle blev liknande hennes.

Vi hade en blå vätska. minns inte vad den heter just nu.. Men den är blå, liten flaska och hällde på varje dag och lät han stå inne en stund, dock ej i boxen. Den blå vätska hjälpte tillslut, men den färgar lätt av sig i gången så tips är att lägga något under om ni inte vill ha blå färg på golvet! Om du skulle använda det.. ska se om jag kommer på vad det heter!

2011-01-23 @ 18:42:50
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/
Postat av: E´mmie

Japp det låte och ser ut som strålröta. Min ponny hade det förra året :S Inte så värst kul. Men det påverkar inte så mkt :D

2011-01-23 @ 18:43:10
Postat av: Anonym

Min ena ponny får det i perioder fast att vi inte har blöt bädd i boxen och att det ser någolunda ut i hagen.

Men det är inget farligt och ofta behövs det inte tjära eftersom att hoven ska normalt växa snabbare än det ruttnar (eller vad man ska säga). Men om det inte gör det så kan hästen bli halt. Detta är vad jag lärt mig och det brukar försvinna av sig sjäälvt efter ett tag bara för det mesta av vad jag lärt mig :)

2011-01-23 @ 18:43:26
Postat av: Fanny

Min häst fick strålröta för kanske 2 år sedan. Då tog vi en ren bomullstuss och har tjära i varje dag som du kan pilla ner i den lilla springan mellan strålen. Alltså att du byter den där bomullstussen varje dag! Strålrötan försvann då på noll tid ;)

2011-01-23 @ 18:43:39
Postat av: emma

kan tyvärr inte hjälpa dig, men hoppas det fixar sig! :)

2011-01-23 @ 18:44:04
URL: http://eeemmas.blogg.se/
Postat av: Anna

min förra ponny fick strålröta.. och de såg ungefär ut som de gör i claudias hov.



jag tycker att du ska smeta på tjära tills hovslagaren kommer, det hade jag gjort!:)

2011-01-23 @ 18:45:07
URL: http://annaeeeb.blogg.se/
Postat av: Anna

min förra ponny fick strålröta.. och de såg ungefär ut som de gör i claudias hov.



jag tycker att du ska smeta på tjära tills hovslagaren kommer, det hade jag gjort!:)

2011-01-23 @ 18:45:32
URL: http://annaeeeb.blogg.se/
Postat av: Elly

Hej

Att få rötta i hovarna är mycket lättare med en snösula en om man har en heltäkade sula med isolering. Ett tipps bara!

2011-01-23 @ 18:48:42
URL: http://ellyj.webblogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag har använt tjära och väteparoxid, tror att det heter så. Tycker båda fungerar bra, men om man vill hålla på med nått enkelt så är väl väteparoxid rätt val. Har även använt jodopax.

2011-01-23 @ 18:48:42
URL: http://thehappylife.blogg.se/
Postat av: Elvira

Säger som många andra: tjära är bra till all sorts röta i hovarna. Bara att borsta rent hoven och sen stryka på tjäran. Det behöver inte vara dyr hovtjära utan funkar bra med vanlig trätjära.



Snösulor är generellt inte bra för hovarna då de stänger in fukten och hovkvaliteten blir ofta sämre.



Hoppas ni har bättre tur i fortsättningen :)

2011-01-23 @ 18:51:03
URL: http://stallmupparna.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Ser tyvärr ut som strålröta, inte speciellt ovanligt ni i sultider. Vi hade det tyvärr på ett gäng av skolhästarna som stog inne mycket(strömsholm), det vi gjorde då var att vika ihop en gasbinda och "fila" i strålfårorna(göra rent ordentligt) för att sedan ha på lotagen. Tjära fungerar säkert också.

2011-01-23 @ 18:53:21
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: LANJA - www.lanjas.blogg.se

Kan du ''like'' det klippet? http://www.youtube.com/watch?v=XYt8rHZ-CHM



Det är en tävling, så du själv kan också spela in ett bidrag! =)



// http:lanjas.blogg.se

2011-01-23 @ 18:55:40
URL: http://lanjas.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Jag fick hem en häst i januari förra året som visade sig ha ENORMT mkt röta när vi skodde om och tog av sulorna, bild på en av fötterna:

http://equilina.se/images/2010/img_0623_74907553.jpg



Behandlingen var i början att hovslagaren fick komma ut varje vecka och skära bort mer (gick inte att ta allt på en gång, då hade vi fått skära av hela strålarna, typ), sedan varannan vecka, var tredje osv. Tvättade två ggr om dagen, först med väteperoxid och sedan på med tjära. Tips är att köpa tjära i sprayform! Hygieniskt, lätt att applicera och tränger in bra i alla skrymslen och vrår.

Har du frågor eller vill se mer bilder, hör av dig via min blogg =)

2011-01-23 @ 18:56:15
URL: http://equilina.se
Postat av: Joline

Som många redan skrivit: sulor har en förmåga att orsaka strålröta.

Min häst fick det förra sommaren då han gick i en ganska lerig hage. Men det försvann när jag använde tjära :)

2011-01-23 @ 18:58:04
URL: http://rangelben.blogg.se/
Postat av: josse

Kan inte fatta att du har sån otur :s

2011-01-23 @ 19:00:03
URL: http://jjjosefinemmaolofsson.blogg.se/
Postat av: Manda

Bästa är kopparsulefat eller tjära , se till att använda nått bakteriedödande först och sen hålla hoven ren från skit , en annan bra sak är också blåspray! Då de är bakteriedödande. ser precis ut som när min ponny fick strålröta, då tvättade vi med jodopax & sprayade med blåspray försvann på ett par veckor men hovis måste skära bort den ruttna delen först helst!

2011-01-23 @ 19:00:31
URL: http://mandapumanstillnert.bloggplatsen.se
Postat av: C

Eftersom hon har snösulor kan det ju lagras smuts under.

Jag skulle använda alsolsprit, som torkar ut och gör rent, en trätjära som skyddar mot fukt :P

2011-01-23 @ 19:01:42
Postat av: Ida

Usch vad tråkit, stackare att bara ha motgångar lider med dig! Kan inte så mkt om stålröta. Men många skriver att man ska ha på tjära. Men täpper inte tjära igen porer och så( så det blir svårt för hoven att andas) menar att om du skulle ha på tjära nu medans hoven är dålig. Eftersom du skriver att strålen är blöt fins det inte risk att det blöta blir kvar där om du har på tjära och det inte andas. Alltså innan du har fått ut hovslagare? Var bara en fundering är inte duktig på såntär alls, men det är bara vad jag tror.

2011-01-23 @ 19:04:10
URL: http://dondulu.blogspot.com
Postat av: Sofia

Hej Ingrid!

Ser helt klart ut som strålröta. Min ponny hade det i en hov i höstas. Lösningen för oss var hovtjära /trätjära. Det fungerade verkligen super! Använde även blå spray samt Emins Ytdes ( desifiktions medel). Hovis var även ute och skar bort det "sjuka".

Med detta så försvann strålrötan snabbt! Min ponny fick också det när det var blött (ej geggit) i hagen. Nu använder jag tjära emellanåt i hovarna när jag tycker strålarna är för "våta" ( av all snö i hagen). Det fungerar jättebra, hovarna blir torra och fina.



I dit fall så är det absolut inte boxen, det behöver du inte oroa dig för. Det är med största sannolikhet all snö ute nu, det blir fuktigt i hovarna. Spån därimot suger upp fukten och är därför väldigt bra för en häst med strålröta.



Hoppas att något kan vara till hjälp! Ni har en toppenblogg!

Mvh

Sofia

2011-01-23 @ 19:07:13
Postat av: elise

vi hade någe problem med våra hästars hovar, dock inte strålröta. men vi använde något som man penslade på, kommer dock inte på vad det hette men det var iaf jätte bra :D

2011-01-23 @ 19:08:26
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/
Postat av: Klara Hovstadius

kommer säkert bara behöva pensla på tjära så det inte blir infekterat :)

2011-01-23 @ 19:21:20
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Sabrina

Ser ut som strålröta ja, kanske för att hon på ngt sätt har sämre blodcirkulation på den foten? Men tror inte det är så onormalt på vinteren när det är rätt fuktigt också är det väl mkt bakterier i snön?

2011-01-23 @ 19:22:01
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag skulle ha använt thrustbuster (en blå liten flaska som finns på granngården) eller tjära...

2011-01-23 @ 19:27:49
Postat av: Anonym

Min medryttarponny fick det och då fick vi någon blå vätska typ att hälla på och så skulle man typ rengöra jättenoga varje dag och sen hälla på den. Och se till att det verkligen var torrt i boxen. Vi fick ta av hans sulor och byta underlaget helt. Och han kunde inte gå ut för det var så blött ute så han fick boxvila. Han fick väldigt extrem strålröta då och gick inte att rida eller så. Men den blåa grejen vet jag många som använder och den funkar bra!

2011-01-23 @ 19:29:57
Postat av: Catrine

Pensla på med tjära i väntan på hovslagare :)

2011-01-23 @ 19:35:17
URL: http://catrinek.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej.

Min häst fick stålröta i somras när det regnade mkt och hon gick ute. Jag tvättade då hela hoven ren, hon hade en liten "springa" in i hoven också som jag såklart också tvättade, sen hällde jag ner kopparsulfat i springan och tog sen fet-vad (drar inte åt sig vatten, finns på apoteket) och dränkte de i tjära och tryckte ner i den lilla springan, sen strök jag hela undersidan av hoven med tjära. Min hovis rekomenderade denna behandling och hoven torkade snabbt upp och blev fräch igen. I början gjorde jag detta varje dag, men kunde snart övergå till varannan osv. Skulle vara noga med att smörja med hovolja utanpå också då tjära är väldig uttorkande. Lycka till!

2011-01-23 @ 19:39:06
Postat av: emelie

min ponny har haft det och jag använde då ett spray, minns dock inte vad det heter! Men min hovslagare sa till mig att först och främst tvätta hoven med varm vatten, låta det torka in lite och sedan spraya/pensla på hovtjära eller detta sprayet. Det finns nog i dom flesta hästsport-butike. Hans strålröta försvann ca 1 vecka senare, smidigt och effektivt ;)

2011-01-23 @ 19:41:01
URL: http://emeeliee.devote.se
Postat av: Wictoria

Min häst hade hovböld i höstas - när den är tömd ska man torka ut hoven. Vi köpte jodopax fast MED sprit (kommer inte ihåg vad det heter) och blötte vadd med det (gjorde en silvertejpsko över.



Tjära är kanon, men detta var mindre kladdigt och luktade inte alls lika mycket.



Lycka till

2011-01-23 @ 19:48:29
Postat av: Betty

Min mamma är hovslagare och jag frågade vad hon tyckte och hon sa så här, Grunden för att ge ett bra svar är att få se hoven, men några tips man kan ge så att hoven blir i en bra balans så att hela hoven jobbar maximalt dvs vägg, sula och stråle, alla 3 delar måste ha full funkttion. En bra åtgärd är att rensa ur allt dött i strålen, tvätta rent med gasbinda och sprit tills det är riktigt rent, sedan fylla upp mitt strålfåran full med gips som man kan blöta med lotta gem, se tills så att det är ritigt igenpluggat, låta hästen stå med det varje natt på box,så länge det sitter och rida på som valigt, för att hästen kan inte bli halt ändå och det är viktigt att den rör på sig så att blodet pulserar runt i hoven. det som händer med det är att gipset torkar ur mittstrålsfårans svamp infektion, och sätter ett kiltrck som gör att mittstrålfåran breddar sig, och det kommer in luft mycket lättare, och luft är svampens värsta motståndare villket gör att det blir lättare för hoven att själv transportera bort strålrötan innifrån. Det var vad hon sa iallafall och hon har jobbat som hovslagare i 25 år och är lärare i det så hon kan sin sak jättebra! hoppas att det gav nån hjälp kram Betty.

2011-01-23 @ 19:48:47
URL: http://remoont.blogg.se/
Postat av: Tina

Min ena häst får alltid strålröta på höst/vår. Spelar ingen roll att det är snustorrt i box, eller att jag håller efter hovarna ordentligt.

Men det är enkelt att hålla i schack, säger bara KOPPARSULFAT. (Jag gillar inte tjäran, det klibbar och blir bara kladdigt överallt, med massa spån som fastnar dessutom. Men det är bara min personliga erfarenhet, annars funkar tjära alldeles utmärkt.)

Nej, jag köper kopparsulfat på järn-/färghandeln. En flaska med ~1kg kostar under hundringen. Det är ett slags pulver som man kan använda både som lösning eller som "pasta". Jag brukar dels lösa upp en del i vatten och ha i en sprayflaska, som jag kan duscha undersidan av hoven med. Har dessutom pulvret direkt på de värst angripna områdena, och det funkar SUPER!

Håller man på med det under nån veckas tid så är det skitfint sen.

Det är trist när det kommer, men det går att avhjälpa det ganska enkelt! Så tappa inte modet... :-)

Lycka till!



Btw, de dyra flaskorna med blå lösning som man kan köpa som "Hovvårdstvätt SuperDuperExtraLux" etc, det är i själva verket bara vanligt kopparsulfat upplöst i vatten... ;-)

2011-01-23 @ 19:51:48
Postat av: Jenny

Jobbar på min hovslagarpraktik

Strålröta tror jag inte att det är ännu. Sulorna tillsammans med snön gör ofta att strålen blir lite mjuk och sunkig, men det är ingen fara. Jag är helt övertygad om att du inte behöver ta ut hovis i förtid. Är du nojig, vilket du nog är ;) , så kan du isf pensla på lite hovtjära. Det jag dock reagerar på att sulornas tillpassning. De ska inte ligga åt så mot strålen! Inget skadligt så, men sulan bör klippas bättre formad vid strålen.

2011-01-23 @ 19:55:22
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Lydia @ Irland

Jag bor på Irland som alla säkert vet är ett väldigt blött och fuktigt land, så tyvärr är både strålröta och mugg väldigt vanligt här.

Av våra ca 15 hästar har en häst ganska allvarlig ihållande strålröta på alla fyra och typ tre har lite grann/bara i någon hov.



Claudias strålröta är knappt ens jämförbar med vår värsting och han är inte det minsta halt (men förstås rätt öm) så du kan nog vara ganska lugn :)

Men självklart hålla koll så det inte blir värre förstås.



Nu till saken, haha.

Vi behandlar våra hästar med jodlösning. Ta lite bomull, dränk i jodopax, peta in i alla skåror och låt det sitta kvar ungefär ett dygn. Fungerar väldigt bra då det håller smuts borta.



Om det bara är början till strålröta och inga skåror så använder vi bara blåspray (tjära har ingen hört talas om här, haha).

Sen skär ju vår hovslagare förstås bort när han är här och skor och så ser jag till att de hela tiden har rena, torra bäddar :)

2011-01-23 @ 19:57:19
URL: http://lifeatsulmurhouse.blogg.se/
Postat av: Bella

Vi har använt tjära och virkon s till våra frieser hästar som har haft lite strålröta. Virkon s är ett slags desinfektionsmedel som är effektivt mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer.

Det var hovis som rekommenderade det eller bluespray. Men jag har för mig att man inte får använda virkon för ofta, för det kan även ta död på bra bakterier..är inte helt säker. Man tvättar hästens hovar med det kanske en gång i veckan, varannan.

Vi kör på det och är ganska nöjda :)

lycka till!

2011-01-23 @ 20:08:15
Postat av: Sofia

När min häst hade strålröta så var det som ett hack vid strålen och han ömmade, hovslagaren skar bort det ruttna runt om och sedan så väteperoxid för att få bort alla bakterier så att de skulle torka lättare. Efter det så gipsade vi i hoven över strålen så att det inte skulle komma in nå smuts och hållas så torrt som möjligt, sedan utan på de lindade vi en powerflexlinda sedan plåsertjep. Sedan gjorde vi om prosiduren två gånger ungefär. Sedan när hovslagaren kom nästa gång så la en ett tjärdrev och sen fick han gummiplattor i förebyggande syfte så att det skulle läka ordentligt. Och det har funkat jättebra! Han är helt återställd nu! :) Lycka till!

2011-01-23 @ 20:17:55
Postat av: helena

Tjära är ett bra alternativ.

2011-01-23 @ 20:24:58
Postat av: Fia

Smörj Tjära en till två gånger(Morgon o kväll) om dan och håll de så rent o tort som möjligt så ska de nog fixa sig :)

2011-01-23 @ 20:26:04
URL: http://fialindstrom.blogg.se/
Postat av: rebecca

det finns spray mot det. kolla i närmsta hästaffär :)

2011-01-23 @ 20:37:34
Postat av: rebecca

det finns spray mot det. kolla i närmsta hästaffär :)

2011-01-23 @ 20:38:01
Postat av: Jess

Så länge det inte går att skrapa ut en liten "grop" längs med strålen ska du inte behöva vara orolig (:

2011-01-23 @ 20:39:52
Postat av: Fia

Många har svarat redan och sagt både kopparsulfat och väteperoxid som vi brukar använda då min häst får lndrig strålröta så fort det blir vått ute. Men ingen hade nämnt vinäger så jag gör det nu.



Vanlig vinäger funkar väldigt bra mot strålröta. I alla fall lindrig sådan. Häll i vinäger i en spray-flaska och spraya hoven efter grundlig rengöring. Bakterierna trivs inte i vinägern så de "flyttar" :)



Tjära tycker jag mest är kletigt och jobbigt att hantera. Vår hovis säger dessutom att tjära inte är bra för hoven.

2011-01-23 @ 20:45:11
URL: http://melfis.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ok, min fråga blir så här: om du petar med hovkratsen ner i strålens mittfåra, når den djupt då (aka. når hela spetsen ner i strålen)? Och blir spetsen geggig med nån sörja som luktar just ruttet? Om inte kan man nog utesluta att det är riktig strålröta som utvecklats.

Att själva hoven blir lite smulig och skör har antagligen att göra med överdos av fukt, plus att det verkar vara en "vit hov". Vita hovars horn är i regel av sämre kvalité än svarta, troligen pga avsaknaden på pigment.



Är det bara hoven som är lite smulig och illaluktande, prova att rengöra ordentligt, få bort all skit som sitter under snösulan. Ev. kan du tjära, det kan snabba på upptorkningsprocessen. Men man ska vara försiktig med tjära på sulan eftersom det täpper till hovens porer. Sen är motion superviktigt eftersom blod endast kan cirkulera i hoven när den utsätts för belastning: när hoven sätts ner och vidgas sugs blodet ner, när den lyfts dras den ihop och blodet far tillbaka till hjärtat, enkelt beskrivet.



Snösulan är precis som många andra skrivit inte särskilt bra för hoven, om man inte är mycket noga med att rengöra under den varje dag. Smutsen som samlas där under drar åt sig fukt och precis som med våra naglar så blir hovarna mjukare om de utsätts för mycket fukt.



På min häst får jag tyvärr ofta "smuliga" hovar på just de vita hovarna när han har snösulor, men det vägs upp av snösulornas funktion :)

2011-01-23 @ 20:46:30
Postat av: Anonym

Om det inte är mkt röta så behöevr du bara se till så att det inte förvärras. För då läker det av sig självt eftersom då växer hoven snabbare än det ruttnar elr vad det heter.

2011-01-23 @ 20:54:01
URL: http://sussiiis.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om det inte är mkt röta så behöevr du bara se till så att det inte förvärras. För då läker det av sig självt eftersom då växer hoven snabbare än det ruttnar elr vad det heter.

2011-01-23 @ 20:54:17
URL: http://sussiiis.blogg.se/
Postat av: Veronica

Hej.

Jag är barfotaverkare....

Och strålröta är jätte vanligt nu under vinterhalvåret har även problem med min egna häst. Det blir oftast för att hästarna rör sig mycket mindre under just vinterhalvåret samt att då sockret från hösilage går ner till hovarna ist. Så mitt tips är att försöka röra på henne lite mer så så hon nöter lite på strålen. Sen ska man alltid ta bort den röttna delen av strålen när dem får strålröta det växer svamp där under och kan gå så långt att det blir problem i kroppen. Så det är inte alls farligt att skära bort det av strålen. Men ha INTE på tjära, tjäran gör så att du dödar den levande vävnaden som finns strålen. Ha ist på kolloidalt silver som hovarna får bada i. Eller låt det vara och gör rent. + mer motion på hårt och knögligt underlag. Hör av dig för mer frågor :)



/Veronica

2011-01-23 @ 20:59:46
Postat av: Jenny

Jorå, det ser ut som strålröta, vilket alla ovanför mig redan verkar ha gjort klart.

Men, något som jag fått lära mig som kan orsaka strålröta är att använda snösulor. Det täpper till och gör att hoven inte kan andas som vanligt. Det blöta sitter kvar under sulan och riskerna för strålröta ökar. Jag vet att snösulor fungerar, speciellt sådana som du använder, men jag har valt att inte ha det på min häst pga risken för strålröta :)

2011-01-23 @ 21:05:43
Postat av: Michaela

Hej!

Min häst hade strålröta i somras men det berodde på att min hovslagare hade slarvat...

För att hoven skulle läka efter att en ny hovslagare hade behandlat hoven, använde jag jodopax och även ''dry feet'' som gjorde strålen torr.

Ps: Jag gillar er blogg väldigt mycket, roligt med mycket uppdatering :)

2011-01-23 @ 21:08:24
Postat av: martina

jag vet inte om det där är strålröta ser inte riktigt ut som det, men det har nog uppstått av fukt, jag använder blåspray som torkar ut hoven, det har flera hovslagare tippsat mig om för att min häst har lite "svampiga" och delade strålar, det funkar super bra när det är sånna här dagar även för en frisk häst för att stärka hoven:D

2011-01-23 @ 21:22:36
Postat av: Caroline

En tjej i mitt stall hade det men hon hade på tjära tror jag och fönade hoven med en fön varje dag :)

2011-01-23 @ 21:26:14
URL: http://carolinesoderberg.blogg.se/
Postat av: Hesttips

Använd äppelcidervinäger på en bomullstuss och dutta på strålen.



Läs bloggen.

2011-01-23 @ 21:31:24
URL: http://hesttips.blogg.se/
Postat av: Tilda

Min häst fick strålröta och då fick jag tipset att skölja med lite jodopax. Det funkade i alla fall på min =)

2011-01-23 @ 21:32:10
Postat av: Hanna

hej, min kompis använder tjära för att snön inte ska fastna för hennes häst kan inte ha snösulor, men det kanske funkar, jag är verkligen inte bra när det gäller hovar, men du kan ju ge ett försök :D

2011-01-23 @ 21:46:49
URL: http://hannieeyy.blogg.se/
Postat av: Carro

Kopparsulfat är jättebra om du blöter en kompress och trycker in i själva mitt strålfåran är det ett jättebra knep för att torka ut strålröta inne ifrån. När du sedan rider och motionerear henne kommer hon själv efter en till två dagar "trycka" ut den så länge strålen nuddar marken så det blir tryck :) Kompress med jodopax är också ett alternativ. Det bästa är om man torkar ut det inne ifrån och inte stänger in det med tjära. Hoppas att det blir bra :)

2011-01-23 @ 21:50:49
URL: http://ilovelisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hade rengjort hoven och sedan hällt i ''rengör strålen'' finns på hööks: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=900092

jag köpte dock min på svensk ridsport.

2011-01-23 @ 21:52:19
Postat av: Anonym

Jag hade rengjort hoven och sedan hällt i ''rengör strålen'' finns på hööks: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=900092

jag köpte dock min på svensk ridsport.

2011-01-23 @ 21:53:28
Postat av: Carro

Även ett spray som heter: Första hjälpen spray hjälper också att torka ut strålrötan inne ifrån. Sprayet är av märket horsewise och är inte super dyrt precis :)

2011-01-23 @ 21:54:38
URL: http://ilovelisa.blogg.se/
Postat av: M

Hej.

Jag har faktiskt precis lagt ut ett inlägg om strålröta i min blogg om det kan intressera :)

2011-01-23 @ 21:55:09
URL: http://omduintevisste.blogg.se/
Postat av: hannah

hovarna blir som sagt svampiga med tiden då de står ute i en blöt hage och nu under vintern står de ju på snön. Min häst har svampiga strålar just pga den "blöta" snön. ägaren till mitt stall kikade på hovarna härom veckan och sa att det inte var strålröta, hon klämde och drog i dem och de var inte lösa trots att de ser riktigt risiga ut. hon rekomenderade att pensla på tjära. om man väljer att göra det är upp till var och en. hoppas det inte är någon större fara! :)

2011-01-23 @ 22:24:29
Postat av: Jasmine såklart

En häst i stallet fick strålröta & då använde hans ägare ekols tjära! Den var jättebra & gjorde ett bra jobb.

2011-01-23 @ 22:29:36
URL: http://jasminesplace.blogg.se/
Postat av: Amanda

Du känner oftast på lukten ifall det är strålröta för det luktar blääh. Men iaf, om du rengör varje dag och smörjer in strålen i tjära innan hästen går ut i hagen så brukar det bli bättre. Hästarna brukar få det när det är fuktigt ute längre perioder har jag upplevt.

2011-01-23 @ 23:01:06
URL: http://gfrkdressageteam.blogg.se/
Postat av: Maili

Strålröta behandlas lättast med Kopparsulfat. Det går att få tag i ganska "hård" typ av "en lera" som är formbar och går att trycka ner i själva fåran. Där efter ska man trycka ner tjärdrev i själva skåran, gärna med hovkratsen så att det verkligen trycks ner i fåran. Anledningen till att man ska använda sig av tjärdrev är att det ger fortfarande luft och tjära hjälper mot detta problem.

2011-01-23 @ 23:06:30
Postat av: Anonym

När min häst hade strålröta så skärde min hovslagare bort så mkt han kunde och sen köpte jag trätjära (står på burken att det är bra för hovar) och kladdade på ca 3 dagar i veckan. Nästa gång hovis kom tillbaka var strålrötan helt borta :)

Om det är strålröta och du använder trätjära så var dock försiktig, det är kladdigt och jättejobbigt att få bort från hästens päls, kläder osv

2011-01-23 @ 23:19:19
Postat av: Moa

Tjära fungerar himla bra mot strålröta, det har jag alltid använt mig av. Luktar piss, men det är supereffektivt.

2011-01-23 @ 23:19:20
Postat av: pauline

Kratsa hovarna mer, det brukar vara till hjälp med hästar som har/haft strålröta, innan de släpps ut i hagen, när de tas in m.m...

2011-01-23 @ 23:24:20
Postat av: Alvina

Min farfar är veterinär och min ponny hade de förut, han säger att tjära kan täppa till så att de inte kan luftas, men eftersom strålröta är en "infektion" på strålen så ska man hälst köpa något som ä desinfektions det finns att köpa mot just strålrötra och som förebygger! Men kära funkar nu på vintern! En sak till är att man ska kratsa hoven innan man släpper in den i boxen då den kan ha snö i hoven som sedan smälter. Hoppas det blir bra, det verkar ju inte gått så långt men gör de det kan dom bli halta t.o.m. Men de löser sig nog!

2011-01-23 @ 23:33:30
Postat av: Emma

Hej, Ingrid! Min stora häst har samma sak, men det är ingen fara om hon precis fått det. Min häst har haft det i ett halvår och det blir bättre för varje dag, men tar lång tid. Det blir oftast så där antingen om hästen står blött, speciellt nu när det töar och fryser hela tiden. Det är normalt att strålen börjar "flagna" men om du vill hjälpa det lita på traven till att bli bättre så ska du använda jodopax! OBS! Använd inte för mkt och blanda ut enligt flaskans instruktioner. Sen kan du badda strålen med bomull några dagar i veckan så kmr det att torka och det lösa "skinnet" kmr att lossna, sen är det bara att hålla efter tills det blir normalt igen. Men ta annars kontakt med din hovslagare om han kan rekommendera något annat medel mot just strålröta, men jodopax har fungerat super för min del :)

2011-01-24 @ 00:02:39
Postat av: Filippa

Hej, jag har ingen egen häst eller så, men på ridskolan där jag rider fick en häst strålröta :( Och jag bor 50 meter från stallet så jag va där och hjälpte till. Jag kommer ihåg att det va hovslagaren som visade hur vi skulle göra..

1. Späd ut lagom mycket jodopax med vatten.

2. Ta en stor bommulstuss och dräck i jodopaxen och lägg in i hoven mot strålen.

3. Ta ett nytt lager bommull och lägg som en matta som går över den andra bommullen.

4. Ta sen en liten plastpåse och trä över och knyt.

5. Ta silvertejp eller annan stark tejp och lida runt ett hårt lager så det sitter fast hela dagen!

Byt varje morgon och varje kväll. Alltså om du gör det där nu säger vi så byter du på morgonen när du kommer till stallet. Sen byt igen samma kväll innan du går därifrån.



Hoppas det löser sig! Det blev bra på typ 1 månad.. ;-)

Eran blogg äger alla hästbloggar jag svär. Men hoppas det blir bättre snart!! :D

Kramar

2011-01-24 @ 00:42:07
URL: http://filippahahn.blogg.se/
Postat av: Matilda

Låter ju som strålröta eller svamp. Jag har hört av veterinär och hovslagare att i vissa områden får hästarna lättare detta då marken är på ett sådant sätt. Senil som jag är minns jag inte riktigt på vilket sätt, men det behöver inte vara att det är fuktigt och geggigt utan mer vad underlaget innehåller osv.

Vår 3-åring har en spricka i hoven som i höstas blev infekterad av bakterier. Vår hovslagare rådde oss då att pensla jodopax outspätt i sprickan en gång om dagen i tio dagar för att sedan byta till tjära som också det är bakteriedödande men inte i samma utsträckning. Jag skulle dock inte rekommendera att pensla jodopax INUTI hoven då det lär vara känsligare där. Hade jag varit du hade jag kört på tjära tills du fått tag i din hovslagare så att han kan avgöra vad som behövs göras! :) Tjära gör ju ingen skada iallafall och det känns kanske lite dumt att "göra för mycket" åt saken och att det då blir fel, än att istället låta det vara så länge.

2011-01-24 @ 01:20:34
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Emelie

hejsan, min häst har haft samma problem. Min hovslagare sa att jag skulle kleta in hela hoven under med kära varje dag. Dock ska du göra rent innan och så ska det hellst vara torrt när du smörjer på det också (: Hoppar det blir bättre! (:

2011-01-24 @ 09:50:51
Postat av: erica pettersson

Jag har just nu ungefär samma problem med Shettisen, dock så har han spruckit upp i bakre delen av strålen enbart och själva strålen är inte mossig eller så. Jag använder Hovdesinfektion dagligen eftersom det inte är långt gången strålröta på min lilla herre. Men jag har också fått höra att hästar kan byta ståle, och det sker på ungefär samma sätt samt stålen släpper och faller bort. Jag hoppas du får bukt på problemet så snart som möjligt :}

2011-01-24 @ 10:20:54
URL: http://www.keithan.blogspot.com
Postat av: idha

min häst hade strålröta tvättade noga med jodopax varie dag och tjärade ungefär varannan dag då tjäran torkar ur , lycka till med rötan och hoppas de blir bättre (;

2011-01-24 @ 10:25:45
Postat av: Caroline Gustafsson

Förstagången jag r inne på er blogg, mycket rolig läsning!! Ville bara ge ett bra råd oavsett om det är strålröta eller vad det kan vara, ingen diagnostiker ;-) köpe vanlig klorin i affären, häll över det till en liten, mer behändig flaska, å spruta på området som är påverkat. OM det är röta eller bakterier i hoven kommer klorinet att fräsa å bubbla å då döda allt dåligt i sin väg. Helt oskadligt för hovens övriga delar men akta dina byxor! Gör detta 1 g varannan dagtills det slutar fräsa. Funkar garanterat! Slipper hålla på med tjäran, personligen står den mig upp i halsen, klet å klabb. Detta är mer effektivt å mindre drygt att hålla på med :-) hoppas det funkar för dig med!!



/Caroline

2011-01-24 @ 18:41:06
Postat av: Anonym

Min häst har jätteproblem med detoch att "fåran" sprack ut mot ballarna och vi har testat ALLT möjligt men sjukt nog är det enda som funkat riktigt bra ÖBs hovpray eller vad den nu heter. Så det dyraste behöver inte alltid vara bäst! ;-)

2011-01-24 @ 19:02:23
Postat av: anna nordbeck

min häst jag har nu, och min foderponny jag hade innan hade det. men vi rengjorde med grön såpa så att det blev rent. sen "dränkte" vi strålen i väteoxid (tror jag att det hette, finns på apoteket) men vår hovslagare sa att vi inte skulle använda tjära så mycket för att det täppte igen utan skulle försöka hålla det rent. håller man på med det före/efter ridning i två veckor och sen trappar ner på det tills hovslagaren kommer igen så är det borta! det är helt borta på min häst nu, och han hade ganska mycket. lycka till! :)

2011-01-24 @ 19:44:26
URL: http://polif.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Jag råkat ut för röta ibland. Helt vanligt äppelcidervinäger funkar alldeles utmärkt. Borsta rent hovarna helt spraya på och låt torka. Det ger mer efekt om man låter det torka i stallgången än i boxen. En till två gånger om dagen. och vid minsta tecken på röta så börjar du spraya. Vill du vara extra säker på att det inte kommer igen kan man spraya en gång i veckan.

2011-01-25 @ 11:37:38
Postat av: Josefin

Jo det ser ut som strålröta. Ifall det luktar illa och är blött så jo visst det kan va strålröta. Eftersom det är blött i hagarna och hon kommer in i en torr box så bildas det bakterier på det.



Hoppas att allt löser sig! Väldigt snygg blogg :)

2011-01-26 @ 12:10:11
URL: http://sweetbabysweet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner