Svar på tal

Datum: 2011-01-22 ~ Tid: 17:11:58

Svar: Vårat ridhus är som du ser fyllt med bjälkar som håller upp taket, vilket gör att det är en väldigt liten yta att logera på, ca 10m. Eftersom han är unghäst så kan han inte bära sig i galopp på en så liten yta eftersom han inte är stark nog för det. Dessutom leder ofta longering på små ytor till belastningsskador i frambenen.

För att han inte ska belasta frambenen onödigt mycket och för att han ska få plats att kunna galoppera så löslongerar vi honom. Man får göra det bästa av situationen, alla har inte samma möjligheter.

Han har inspänning för att han ska söka sig lite neråt och på så vis jobba med ryggen i stället för att höja huvudet och sänka ryggen. Anledningen till att jag vill att han ska jobba med ryggen är för att han ska kunna bilda ryggmuskler. 

Varför vill ja att han ska bygga muskler på ryggen? Jo för att han är en unghäst, som inte har några muskler ännu att bära upp en ryttare med. Det betyder att jag just nu sitter på skelettet när jag rider honom, vilket är skadligt om man rider normal långa och normal hårda pass. Nu rider ju jag bara 10-15min väldigt lätta pass. Men jag vill ju stärka musklerna så att jag så småningom kan rida längre ridpass.

När han busar så behöver han inte vara inspänd men här skulle han bli löslongerad inte busa.

Han har ett rakt novabett som är det mildaste bettet man kan ha, om han skulle råka "rycka" sig själv i munnen skulle det inte göra speciellt ont. Men om han gör det en gång tror jag inte han är så dum att han gör det igen?



Alla har vi olika syn på hur man bör utbilda sin unghäst, detta är min syn. Säger inte att det är rätt och att alla borde göra såhär men tänkte förklara varför jag gör som jag gör. Det är ingen slump vad som sker utan det ligger en tanke bakom (:


Kommentarer
Postat av: Claudia

Vill du ha snygga och ovanliga smycken??

Besök då: www.designbyclaudiaa.blogg.se :)

2011-01-22 @ 17:13:57
URL: http://designbyclaudiaa.blogg.se/
Postat av: Erika

Tycker det låter rätt som du säger linn:)

2011-01-22 @ 17:17:23
URL: http://dressyraren.blogg.se/
Postat av: Alva

tycker det var helt rätt skrivet av dig :D

en fråga, tycker Cupido sin boll är lika rolig fortfarande? <3

2011-01-22 @ 17:21:40
URL: http://alvaaohlstrom.blogg.se/
Postat av: Ruby ♥

kolla gärna in min blogg OFTA^^ o berätta gärnaa för dina vänner om den <33

2011-01-22 @ 17:32:37
URL: http://bibitto.blogg.se/
Postat av: sandra

det sista va väll lite onödigt skrivet.. om han är så dum att han gör det gör han väll inte det igen? nej. han kanske ALDRIG vågar bralla, busa eller höja upp huvudet någon gång mer om han rycker sig sj i munnen. hade då inte en gummsinodd varit att föredra som inte sitter fast i bettet och dessutom är töjbar ?

2011-01-22 @ 17:38:16
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker att du gör rätt som låter honom gå med inspänningar: de ser inte ut att sitta så hårt, o uppmanar unghästen att hitta balansen i en för ridning/körning korrekt form. Visst stärker det ryggmusklerna, men glöm inte att även de så viktiga magmusklerna aktiveras. Det är minst lika viktigt för att hästen ska orka bära ryttare.



När jag jobbade med min unghäst vid 3-4 års ålder, så brukade jag ofta leda honom inspänd i klätterbacke ( super för unghästar, att klättra alltså), över stock o sten i skogen eller över cavalettibommar. Men för att stärka galoppen tycker jag att uppsutten galopp ute med nån stabil hästkompis är det bästa. Bara rulla på efter vad hästen orkar, för det är mest kondition o ryggverksamhet mån vill åt till en början. Sen är arbete för töm kanske bland det bästa för alla hästar, vare sig de ska utbildas, gymnastiseras eller bara aktiveras:)

2011-01-22 @ 17:41:53
Postat av: Filippa

Funderade också lite över inspänningen. Så som han är "inspänd" i videon gör ingen större nytta, det skadar ju inte men det ger liksom ingenting eftersom han är så löst inspänd (=inte inspänd alls) att det inte ger någon effekt. Han kan fortfarande röra sig som han vill. Varför då ha honom inspänd alls? Det känns som att antingen så har man inspänning och då spänner man den så att den ger effekt, eller så har man inga onödiga remmar alls :)



Kan ju hända att videon är tagen efter löslongeringspasset också, och att ni har spänt lös honom för att han ska få springa lite fritt... Eller att ni hade inspänningen där bara för att vänja honom vid den, inte för att faktiskt spänna in honom. I don't know...

2011-01-22 @ 17:42:16
URL: http://bzs.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inspänningar ger även hästen lite stöd.

Och att du påpekar att vi "stor häst människor" är duktiga på att spänna dom för korta, vet jag inte hur du tänker.. Beror väl på personen o kunskapen, inte storleken på hästen??

2011-01-22 @ 17:42:20
Postat av: Anonym

Tycker inte inspänningarna är speciellt korta??

2011-01-22 @ 17:43:01
Postat av: Anonym

Rätt skrivet!

Jag har också ett Nova bett som jag rider med. Min häst är egentligen väldigt känslig i munnen men under våren var det något som inte stämde så då blev han väldigt tung. På sommaren blev han halt och efter det ville jag ha honom mjuk så jag testade nova bettet, underbaart!

2011-01-22 @ 17:43:14
Postat av: sandra

jag är inget stort fan till inspänningstyglar men du har säkert din anledning. Men jag tror nog att det är smart som du gör att låta honom gå inspänd för att ge honom stöd och söka sig neråt. Jag kan ingenting om unghästar och vet inte hur jag skulle göra men att låta honom jobba med ryggen istället för att sänka ryggen låter mycket vettigt. Kör på som du gör för det ser ut som det ger bra resultat. Det finns som sagt många sett att utbilda sin häst både dåliga och bra men ditt sett verkar bra. Man kan ju bara se hur bra du utbildad Braven och Philiac så varför skulle inte detta sett passa på Cupido. Jag tycker du är otroligt duktig på unghästar och alla hästar du håller på med verkar gilla dig otroligt mycket speciellt dina egna. Lycka till med Cupido ! :D

2011-01-22 @ 17:52:06
URL: http://helgesandras.blogg.se/
Postat av: Emelie

Bara lite nyfiken, om du rider 10-15 min korta pass, hur hinner du skritta fram, jogga igång honom, galoppera, trava av och skritta av honom? 'För man ska ju skritta fram/av länge, och ifs det kanske du gör från marken men man ska ju jogga igång dom gärna ganska noga när dom är så unga innan man galopperar? det är iallafall vad jag lärt mig, men det kan ju vara fel också såklart.

2011-01-22 @ 17:52:15
Postat av: c a r r o & s a n n a

Du både travar och GALOPPERAR och du skrive att du red i 10-15 min?.. Betyder det att du inte skritttar fram!? :)

2011-01-22 @ 17:54:28
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sen måste jag bara ifrågasätta påståendet om att du "sitter på skelett": det gör du inte. Sadeln vilar på ryggmusklerna, som ju hästen har naturligt. Men, en svag häst orkar inte bära sin ryttare så länge. För att kunna kräva mer av hästen måste den bli starkare i sina bärande muskler. Om den är för svag blir belastningen lagd på skelettet istället för musklerna, o då pratar vi utmattning i såväl rygg som ben. Mån kan jämföra det med en människa som springer: så länge hon orkar har hon sviktar i stegen, dvs. att musklerna tar upp stötarna (som en stötdämpare). Men när löparen blir trött så blir stegen tyngre o stappligare, musklerna orkar inte längre springa OCH ta upp stötarna. Istället får skelettet ta smällarna o såsmåningom får hon ont, för skelettet är inte gjort för det arbetet. På en människa kanske det yttrar sig som benhinneinflammation, men på en häst snarare som ryggont eller i värsta fall som överben eller kotledsinflammation.



Hoppas att ni förstår vad jag menar:)

2011-01-22 @ 17:57:56
Postat av: Linn

Jag leder honom i skritt innan och efter jag ridit honom för att inte skada ryggen :)

2011-01-22 @ 17:59:15
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Linn

Tack Sandra, hade ett litet hum om vad du skrev men inte riktigt koll. Alltid bra att veta, tack! :)

2011-01-22 @ 18:00:45
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: L

Fast om han rycker i munnen så rycker han ju och då gör det ont.. Även vilket bett du än rider med.

2011-01-22 @ 18:06:28
URL: http://tavlingsryttarnaa.blogg.se/
Postat av: sanna

hahaha dagens skämt!!? rakt bett är då f*n inte de mildaste bettet ... det är as starkt! och det är sjukt att "löslongera" hästar med inspänningar på!

2011-01-22 @ 18:49:32
Postat av: lisa

har ni bjälkar överallt i ridhuset är det väl ännu mer ansvarslöst att ha honom lös med inspänningstyglar?! inget fel med löslongeirng om det finns stor och öppen yta - men skulle han få något frispel och hoppa runt som en galning borde han väl kunna fastna i bjälkarna?

2011-01-22 @ 18:51:42
URL: http://llisahedman.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sanna: ett rakt NOVABETT använder hon till Cupido. Om du inte vet vad det är: googla. Novabettet är ett av de mildaste betten man kan sätta i en hästmun, och nej, ett vanligt rakt bett är inte ett "as starkt" bett i sig. Faktum är att hästtandläkare ofta rekommenderar raka bett till hästar med oroliga munnar, då oledade bett ligger mer stilla i munnen. Vissa hästar kan bli stressade av att det inte finns så mkt spel i ett oledat bett, o upplever det kanske som skarpt.

MEN, ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i tygeln. ( Och Novabettet är nästintill en hybrid mellan rakt och enledat bett, men som sagt googla på det...)

2011-01-22 @ 19:15:16
Postat av: sandra

det r väl skit bra ifall han nt brallar!

2011-01-22 @ 20:17:22
URL: http://ponymaster.blogg.se/
Postat av: Linda

Tycker du resonerar bra Linn. Jag jobbar hos en dressyrryttare som också har många unghästar som hon har fött upp. I perioder löslongerar vi våra unghästar för att de ska slippa belastningen som en liten volt utgör. Dock verkar det ju just i videon inte som inspänningen fungerade så bra när han brallade på det viset, men det är ju en helt annan fråga :)

2011-01-22 @ 20:40:05
Postat av: Linn

Inte för att vara elak eller så men, varför inte ha inspänningstyglar i hagen då lika gärna, om han måste gå med sänkt nacke? bara för en häst kröker på nacken så jobbar den inte med ryggen och går på tygeln. Men alla ser olika på allt! :)

2011-01-23 @ 11:02:37
URL: http://linnfotar.blogg.se/
Postat av: Erica

Tycker att de är helt fel.

Ska man låta hästen springa runt med lösa inspännings tyglar de är ju en stor risk !

Tänk om han brallar till och sen får in ett ben över inspänningen. Och då får han ju panik och gör allt i sin makt för att komma loss. Kanske kostar honom nacken eller något.

Du kanske ska tänka på riskerna innan du släpper honom så där. Han bygger ju mer muskler om du går ut och klättrar med honom då får han ju samtidigt upp kondisen.

Bästa och snabbaste sättet !

2011-01-23 @ 13:39:31
URL: http://hastocherica.blogg.se/
Postat av: Liza

Hej! Jag sätter igång min ponny nu efter vintern då ja inte har tillgång att träna undre vintern.. Hon har ju tappat musklerna då, är de skadligt att rida långa pass då ifall hästen är vuxen?

2011-01-23 @ 17:06:18
Postat av: pernilla

åh jag blir alldeles orolig när jag ser era bilder och filmer på honom inspänd lös. Risken att han brallar och fastnar och skadar sig är ENORM!



Förstår din tanke med att han ska söka sig nedåt men formen ska komma bakifrån. Nu stoppar du bara honom framifrån vilket gör att han antingen släpper bettet eller ryggen.



Han är ung, han behöver sin hals fri för att lära sig balansera sin kropp. Att använda bettet som en stöttepelare blir i längden till ett problem.



Var rädd om honom, du har en otroligt fin unghäst!

2011-01-24 @ 10:11:10
Postat av: olivia

det var ett jäkla gnäll. låt henne va! ge fan i att ge kretik om sånt ni inte vet någonting om. alla har olika sätt att bygga upp sina hästar på. dethär sättet fungerar för cupido och linn tror på det. ni är inga proffs, så lägg av.

2011-01-24 @ 19:56:12
URL: http://soliviao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner