Tips

Datum: 2011-01-07 ~ Tid: 22:14:30
Jag hittade en riktigt smart sak som jag aldrig sett förr på Ankis blogg. Låter ju riktigt bra och blir nästa måste till Claudia!



Wither Pad 
"Vill du avlasta bogarna"
Den halva padden, wither pad, ligger under främre delen av sadeln. Man lägger den under sadeln framvid manken och låter den stycka ca 1-2 cm framför sadeln. Wither pad avlastar framdelen på hästen och kan med fördel användast om hästen är lägre fram eller har mindre musklad manke och hjälper då hästen att bygga muskler eftersom den kan röra sig normalt.

Wither pad rekommenderas:
-Om din sadel glider fram. 
-Om du har en häst som "lutar något framåt". 
-Om din häst är mindre musklad fram
-Om du vill hjälpa din häst att få bättre och friare rörelser

Pris: 480 :-

Finns att beställa HÄR.

Kommentarer
Postat av: Frida

Eller så kan man ju skaffa en måttanpassad sadel så kommer den inte att trycka eller skava =) Så behöver man inte ha massa konstgjorda saker och skit.. :)

2011-01-07 @ 22:16:59
URL: http://fridashastblogg.webblogg.se/
Postat av: Antonia

Gud vad Smart!

2011-01-07 @ 22:21:04
URL: http://antoniasliv.blogg.se/
Postat av: Antonia

Guud Vad Smart!! :D

2011-01-07 @ 22:22:50
URL: http://antoniasliv.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Läs texten så ser du att det inte bara har med felanpassade sadlar att göra.

2011-01-07 @ 22:22:51
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Antonia

MM håller Med Ingrid där.. så himla onödigt att hänga upp sig på just den biten!

2011-01-07 @ 22:23:58
URL: http://antoniasliv.blogg.se/
Postat av: Sara

Låter verkligen jätte smart! något jag borde fundera på att införskaffa till min ponny och sedan ta en titt i plånboken och se vad den erbjuder :).

Skulle du kunna länka till Ankis blogg ? :D :D :D

Bra blogg /eran trogna läsare sara!

2011-01-07 @ 22:26:14
Postat av: jojo

intresangt pad

2011-01-07 @ 22:41:08
Postat av: Anonym

Det finns en annan verson av ung. samma produkt.



http://jeeanette.blogg.se/2010/may/ryggbedomning.html#comment



Jag använder den till min häst som har svårt att muskla manken och den är super! :D

2011-01-07 @ 22:45:16
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: josefine

Glöm bara inte bort att gelpaddar ger ökat tryck på hästryggen. :-)

2011-01-07 @ 22:45:55
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Jenny

Snälla var lite kritiska innan ni börjar stoppa in saker under sadeln.

Tänk på att gelen alltså eventuellt kan hålla kvar en sadel på plats som vill röra sig pga av att den ligger fel. En sadel som glider fram är en sadel hästen inte ska ha på sig och bör inte spännas fast mer genom olika redskap...

En häst som har en passande sadel ska inte behöva extra paddar under.

2011-01-07 @ 22:46:51
Postat av: Jeanette

http://jeeanette.blogg.se/2010/may/ryggbedomning.html#comment



Jag använder nästan en likadan fast lite annorlunda till min häst och den är helt super. Han har svårt att muskla manken och med den padden så kan han ha en vidare sadel som tillåter honom att muskal upp sig. :)

2011-01-07 @ 22:48:06
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Helen

Använder en liknande, den heter front-riser.

Den rekommenderas av sadelmakare (riktiga, utbildade) och är super till det som texten säger.



2011-01-07 @ 22:50:23
URL: http://frokenrick.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Haha ! -"Vill du avlasta bogarna" Fult försäljningsknep.

Ta ut en sadelmakare ist, man ska inte fiffla rundor med alla dessa underlägg. Kan skapa stora bekymmer.

2011-01-07 @ 22:56:48
Postat av: Sofia

Precis vad jag skulle behöva!! Min unghäst på 3år, har ingen manke överhuvud taget, och en jätte röv. Börjat på lite smått med att sitta in honom, och det känns verkligen som han sluttar framåt(Hans mamma såg lika dan ut) Toppen att du hittade den Ingrid!!! Tack!

2011-01-07 @ 23:18:25
Postat av: Linnea / Ridboken

Min syster använder en sådan till sin ena häst, under allroundsadeln, då han är VÄLDIGT rund över ryggen. Utan den skulle sadeln börja snurra.



Men har du en dåligt anpassad sadel så kvittar det vad du lägger under den.



Bättre och friare rörelser, avlastning... Vad är de för stackare som går på de säljknepen? "köp en 500kr-sadel och lägg en padd under så blir det bra".



En väl anpassad sadel är ovärderlig och de är de minsta man kan göra för sin ridhäst.

2011-01-07 @ 23:38:17
URL: http://Ridboken.aenn.se
Postat av: sofiia

den verkar va jättebra har jag hört!

vill bara säga att jag tycker er blogg är hur grymm som helst!

röstade på den på fb till årets bästa blogg!

superduper fin och massa bra information! och båda ni rider skit bra! vill också kunna rida så bra!

älskar bloggen!!!!

kram

2011-01-07 @ 23:44:50
Postat av: Therese

Jag måste nog faktiskt gå emot majoriteten. Vad jag har hört är gelpaddar inte alls bra, då de inte fördelar trycket från sadeln och ryttaren helt jämt över ytan. Bäst efter vad jag har hört är vanliga fårskinnspaddar ;) Det är vad jag använder efter rekommendationer från den sadelutprovaren som vi var hos med min ponny som har haft lite problem med sin rygg.

2011-01-07 @ 23:53:12
URL: http://ponnysmurfarna.blogg.se/
Postat av: Hanna

Använder en liknande pad och även om min sadel ligger bra från början så märker man tydligt att det blir mer "luft" och utrymme för hästens bogar med paden på. :)

2011-01-08 @ 00:09:46
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: Maria, Mujitsu@BDB

Sån där funkar jättebra! : )

..och måste bara tillägga till Therese, att just denna ovan ligger inte över hela ryggen..och är inte till för samma sak som en fårskinnspadd är till för o så.. :3 så, man kan inte jämföra. Men så finns det också gelgrejer som går över hela ryggen...Deem kan man vääl jämföra med...men inte denna som det är skrivet om här ^^

2011-01-08 @ 02:05:42
Postat av: Klara

härligt att folk läser! :D

Padden är ju till för att lägga under och på så sätt hjälpa hästen få rymd att muskla sig, i en sadel som i musklat läge ligger bra. Ska man köpa en ny sadel, som kommer träng ganska snart, bara för att hästen är omusklad, just nu? Hmm...



Anyway, använder/använt padden själv, (både jag och min mamma) Och den är awesome! Finns ingen härligare känsla än att känna att man nu, kan plocka bort den! perfekt som sagt för att hjälpa manken att brädda ut sig och hålla sadeln på plats undertiden :)



Har även hört att det hålet där i mitten ska hjälpa till att avlasta mankens känsliga nerver :)

2011-01-08 @ 02:13:48
URL: http://adysfunctionalsideofme.blogspot.com/
Postat av: Frida

Men hallå.. Om hästen har svårt att muskla sig över manken så måste det ju bero på att sadeln ligger fel så att hästen inte har någon chans till att muskla sig under sadeln =)

2011-01-08 @ 07:09:15
URL: http://fridashastblogg.webblogg.se/
Postat av: Sabina Olsson

Jag har haft jätte mycket sadelproblem på min ponny, har testat allt i princip. Och det bästa enligt mig är att försöka hitta en sadel som passar hästen. sen kostar det ju därefter... och att en pad skulle ge bogfrihet har jag väldigt svårt att tro.

2011-01-08 @ 18:22:05
Postat av: Stina

Jag är helt emot det där. Håller med de som före mig har sagt att man ska köpa en riktig sadel istället. Jag gjorde misstaget att experimentera för mkt med min gamla sadel. Det fungerade inte och blev bara ärre och värre. En inpassad sadel är guld värd!

2011-01-09 @ 00:01:01
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Min syster har sådan pad på sin häst, Och det är jätte smidigt. hade hon inte köpt den. Så hade hon fått lov att köpa en ny dressyrsadel. Det var sadelmakaren som sa att hon skulle köpa en sån. För den sadeln passade perfekt när dom skaffade hästen, Men nu hade han fått lite annan rygg så det räddade hennes favorit sadel ;)

2011-01-09 @ 19:36:35
Postat av: Nathalie

En sån där padd räddade min systers köp till dressyrsadeln. Hon hade redan en dressyrsadel som passade hästen i början. Men sen hade hästen fått mera muskler så sadeln satt lite, lite fel. OCh då sa sadelmakaren att hon kunde köpa den ist. Och den passar perfekt. man ska blöta den lite kvällen innan man ska använda den så att den är kladdig när man ska ha den. Älskar den!! Men alla har sina egna åsikter, Tycker man ska köpa en sadel som passar perfekt för hästen. Men hur kul är det om man köper en sadel som passar både en själv och hästen. Sen så visar det sig att hästen har fått mer muskler, Och måste leta ny sadel. Då tycker jag det är mycket bättre med padd. ;D

2011-01-09 @ 19:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner