Totilas

Datum: 2011-01-20 ~ Tid: 13:31:00
"Lövsta Stuteri meddelar nu att de under 2011 kommer att kunna erbjuda Totilas, och resten av Paul Schockemöhles hingstprogram, till de svenska stoägarna. Lövsta Seminstation flaggar redan nu för att Totilas ranson kan komma att ta slut, då man inte vet hur långt in på säsongen det går att få tag i sperma."
Källa: Tidningen Ridsport

Jag skulle gissa på att priserna är hutlösa, alltså inget för en vanlig medelsvensson. Dock får man ju vad man betalar för, men vad tror ni, hur blir avkommorna? Bra eller "dåliga"?



Kommentarer
Postat av: soldansbarn

för att vara säker på att det blir en bra och högpresterande dressyrhäst så ska man ju självklart välja ett bra avelssto. Men det finns ju potensial att det blir bra.. (men vet man hur bra Totilar ärver ner sina styrkor?..)

2011-01-20 @ 13:33:00
URL: http://soldansbarn.blogspot.com
Postat av: j

Totilas är ju fantastisk så jag tror att det blir bra avkommor men däremot så blir nog in te alla det så a bara för att föräldrarna är bra behöver inte fölet bli det men stor chans är det nog att få ett fin, fint föl:)

2011-01-20 @ 13:34:55
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Lotta

Har ett sto efter Gribaldi, underbar häst med mycket personlighet och fina kvalitéer! Hoppas att Totilas kommer lämna fina avkommor!

2011-01-20 @ 13:52:16
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Det är heller inte vilka ston som helsst som får avlas med totilas! Dem måste typ "godkänna" stona!

2011-01-20 @ 14:04:31
Postat av: Egomamma.se/Anipic.se

Det är en hel vetenskap det där med arvsanlag.. bara för att Totillas är en av världens bästa betyder det inte att hans avkommor blir mer än medelmåttiga. Ett strålande exempel är travsportens Callit, som tog hur många segrar som helst och vann, vann, vann i hela sin karriär. Hans avkommor var dyra, betäckningarna var fullbokade etc, men bara knappt en handfull av hans avkommor hade ärvt något av hans fallenhet och resultatet var ganska nedslående.

Men självklart ökar ju chanserna om man har en häst som är väldigt duktig själv, och som har bra exteriör etc. Man får inse att det är ett lotteri. Ett stuteri där jag jobbade en period hade en tavla med orden "Korsa det bästa med det bästa och hoppas på det bästa!" och det tycker jag sammanfattar det hela rätt bra.

2011-01-20 @ 14:08:42
URL: http://egomamma.se
Postat av: Klara

Det är verkligen en fantastisk hingst!

Han har ju gjort otroliga prestationer, så jag tror att om hans avkommor ärver en tiondel av hans gångarter eller utstrålning, kommer de gå långt!

2011-01-20 @ 14:08:53
Postat av: Rebecca

Alltså det hela handlar ju inte bara om att de är bra föräldrar, utan man får ju kolla på hela familjen. Min pappa är uppfödare och travtränare, och jag är inte så intresserad av dressyr utan håller på med trav, hoppning o fälttävlan.

Men iallafall när man betäcker ett sto får man ju kolla på både mammans o pappans familj. T.ex om hingsten har nåra syskon, om de är bra, om han har bra familj på mammans o pappans sida och sen om man har ett sto så har den ju nåra bra och dåliga sidor, om man då väljer en hingst till ett sto som harbolika egenskaper eller som väger upp den enas dåliga sidor. Haha, jaja. ;)

2011-01-20 @ 14:14:56
Postat av: Rebecca

Och sen är det ju inte alls säkert man får vad man betalar för, bara för att en häst har stora framgångar på tävlingsbanan är det ju inte alls säkert den har det som. avelshingst, som det kolla mitt förra inlägg ;)

Men nu måste jag återgå till min lektion, (:

2011-01-20 @ 14:19:35
Postat av: Rebba

Ingrid! Jag kunde inte låta bli att tänka på hur söt fölet skulle bli av claudia och totilas! visst skulle fölet bli oemotståndlig? :D

2011-01-20 @ 14:34:10
URL: http://rebbasmart.blogg.se/
Postat av: beccii

jag tror dt finns en risk att Totilas är det slutliga resultatet av 1000 års dressyravel, om det skulle vara så, så finns det en ganska stor risk att han inte kommer funka som avelshingst.

Men jag hoppas iaf på att han kommer lämna massor med fina föl efter sig som kommer att ''lyfta'' upp dressyrsporten ännu mera, precis så som Totilas gjort! :)

2011-01-20 @ 14:37:44
Postat av: Helen

Tycker det är bra att inte medelsvensson kommer ha råd att ta avkommor efter Totilas.

Totilas är ju känd för att ha varit riktigt dum i huvudet när Gal skulle provrida honom. Gal ville ju inte ens göra det själv för att T var så himla vild. En sådan häst ska inte "vem som helst" avla på ffa inte med vilket sto som helst. Därför tycker jag det är bra att det är dyrt, för då är det antagligen sådana som är mer insatta i avel anso och kan ta ett bra sto med rätt psyke. Får man sedan en häst med Totilas galenheter så hoppas jag inte att den hästen hamnar varsom helst.



Min dröm är att få en Totilas - Dionysos, Dionysos är känd för sitt supertemperament så jag drömmer om att få tag på ett sto efter honom med hans temperament.. Dessutom ärver många av Dionysos avkommer hans fina gångarter och det + Totilas kan bli en riktig fullpott.



Men det ska bli rätt intressant att se om dessa hästar kommer hålla.. hästarna blir större och större, får mer problem att hålla och ska vi dessutom lägga på helt makalösa gångarter på dem.. ja.. risken är att det blir tokknas.. men who knows, det kan ju bli as bra.. Men det är ju bara vänta och se, det kommer nog bli mängder med Totilasavkommor där ute ändå, trotts priset!

2011-01-20 @ 14:58:09
URL: http://helenthelin.blogg.se/
Postat av: Ingrid

sv Rebba: Jo den kombinationen skulle jag skarpt gilla :D



Sv resterande: Nu menade ju inte jag att man får det föl man betalar för, utan att man betalar för hingsten.

2011-01-20 @ 14:59:33
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Sofie

Beror lite på stoet, men kan ju inte bli annat än bra! :D

2011-01-20 @ 15:07:13
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Sofie

Beror lite på stoet, men kan ju inte bli annat än bra! :D

2011-01-20 @ 15:07:38
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Martina

Totilas stamtavla har många ganska små hästar och han själv är en ädel typ, så det kan finnas risk att han lämnar lite för små avkommor om man kombinerar fel. Som någon tidigare skrivit så är inte Totilas den lättaste av hästar, men kan ju även vara mycket hingstigheter (slå upp det ordet om ni kan! haha). Tror att han skulle fungerar väl ihop med Donnerhall blod....Men det kanske är för mycket av det bästa?



I vilket fall ser jag mycket fram emot att se hur hans avkommor blir!

2011-01-20 @ 15:27:48
URL: http://rawrpixs.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag tror att om man själv har en bra och fin dressyr häst med bra gångarter kunde det kanske bli riktigt bra!

Men jag tycker också att det ska vara en svart häst,för att bli nånting.

Vet inte varför jag gillar dom,jag tycker dom är mest eleganta i dressyr!Iallafall i högreklasser.



Men jag tror att med rätt kombination borde allt bli bra!

2011-01-20 @ 15:48:54
URL: http://jumpingstar.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tja, kan ju börja med att se hur han presterar med en annan ryttare först. Vi har ett utmärkt exempel på en nästan lika omtalad hingst i islandshästvärlden. Men han har för det första dålig sperma också har han så mkt vilja att det tagit 5 år för en av islands bästa tränare att komma dit de var för 3 år sedan. Dvs denna hingst är ingenting att använda för den som inte vet vad den gör.

Jag vill se totilas under en annan ryttare innan jag säger ngt mer :P

2011-01-20 @ 16:33:05
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Jeanette

För att få en god dressyravkomma krävs det ett sto med samma bra prestationer för att få ett säkrare kort enligt mig. Det handlar om genetik så båda föräldrarna måste ju vara bra. Gärna fin stam på stoet med som kan kompletera det som ligger i totilas stam. Jag är inte så duktig på genetik själv men jag tror helt klart att man måste vara kunnig inom det för att få fram en högt presterande sporthäst i nuläget.



Mvh

2011-01-20 @ 16:45:35
Postat av: Saga

Ingrid ! Detta har inget med det här inlägget att göra, men du letade väll efter ett svett täcke med hals för länge sedan? eller blandar jag ihop det med någon nannan? hur sopm helst, vet du vart det finns något? :)

2011-01-20 @ 16:47:47
Postat av: Anonym

Blir säkert superbra om man har ett bra sto också=) Ja man brukar få vad man betalar för, sedan beror det ju på ens egen arbetsinsats om avkomman blir bra men det kan man ju också betala för =)

2011-01-20 @ 17:23:52
Postat av: Anonym

och två snygga föräldrar behöver inte betyda ett snyggt barn =D per automatik. = Två högpresterande hästar med goda egenskaper behöver inte bli det perfekta fölet..

2011-01-20 @ 17:25:32
Postat av: Anonym

Ingrid, jag tycker du ska ta och betäcka Claudia med Totilas. Mums :D

2011-01-20 @ 17:38:46
Postat av: Sofie

Jag tror och hoppas att det kommer bli riktigt fina avkommer. Dock tror jag det (precis som i alla andra fall) att det är viktigt även att stoet är ett fint dressyrsto :)

2011-01-20 @ 20:01:03
URL: http://sofey.devote.se
Postat av: caroline http://equiss.blogg.se/

generna spelar ingen roll om man inte kan rida hästen till samma nivå. :) men med ett riktigt fint sto och en duktig ryttare kan det bli super.



http://equiss.blogg.se/

2011-01-20 @ 20:04:29
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker inte att stoägare med allt för nätta ston ska engagera sig i Tortilas. Jag tror hans kompakta, muskulösa och kompakta kropp har stor betydelse i hans framgång. Den gör så han orkar röra sig på det sättet han gör, det krävs ju otroliga muskler! Så betäcker man ett för nätt sto med Tortilas så tror jag att man bränner mycket av förutsättningarna. Jag tycker man ska föröka få fram något grövre hästar för att få fram den äkta styrkan i hästen. En liten fjuttig smal stackare orkar ju fysiskt inte lika mycket vilket är mycket logiskt!



Det är som min häst. Han är korsad med den icke godkända halvblodshingsten Moondancer som är efter den heller icke godkända hingsten OjOj, och undan ett Ardennersto. Låter som en grymt dålig kombo, men med Halvblodets smidighet, kropp och elasticitet korsad med Ardennerns råstyrka så har jag en fantastisk dressyrhäst. Dock hobbytränar jag bara men han Piaffar utan problem , går passage fast att han är ganska otränad bara för att han är stark i grunden. Nu menar jag inte att man ska stoppa in massa arbetshästar i dressyren, men att få fram starkare hästar skulle nog vara ett väldigt stort plus faktiskt.

2011-01-20 @ 20:21:27
Postat av: ina

Helen - word!

2011-01-21 @ 09:19:56
Postat av: Jessi

Läste någonstans att det kostar närmare 50.000 kr att försöka få fram en svart liten bäbis (;

2011-01-21 @ 13:44:58
Postat av: natalie

jag tror inte att totilas avkommor kommer bli särskillt uppseendeväckande. dom aknske blir lite vildare än andra fölungar.



Men det jag fårgar mig är, varför har man inte fått se enenda sidobild utan ryttre och sadel på totilas? det är många hästar som ser anskrämliga ut men sedan får en ryttare på ryggen och vips blir döläckra. totilas är verkligen skitball, men jag hade häldre betäckt med totilas pappa.

2011-01-22 @ 14:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner