Tvådelat bett

Datum: 2011-01-18 ~ Tid: 14:14:44
Nu har vi provat det men kommer nog aldrig använda det igen. Ush han trivdes verkligen inte med tvådelat bett. Jag tänkte åtminstone ge det än chans och nu har jag ju gjort det. Han gick och kände på det hela tiden och vred huvudet och var allmänt orolig i munnen, han fick även en väldigt konstig form, inte alls som har brukar gå.


Jag har hört att när man bromsar eller höjer handen om man rider med tvådelat bett så slår det upp i gommen,
är det någon av er som vet om det stämmer eller ej?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Stämmer :/ Gillar 3delade bättre :)

2011-01-18 @ 14:16:41
Postat av: Jennysen

Det stämmer nog i de flesta fall. Det säger väl sig självt om man tittar på hur det ligger i munnen samt hur det rör sig om man tar i tygeln...

2011-01-18 @ 14:19:10
URL: http://jennysen.soclog.se
Postat av: Martina

Ja det stämmer. när man drar i tyglarna, (halvhalt, förhållning etc) så vinklas bettet uppåt i gommen.. tyvärr. ett tredelat ger en mjukare effekt då det inte blir spetsigt.

2011-01-18 @ 14:19:12
URL: http://shuni.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det stämmer enligt vad jag har hört av veterinär, rakt bett eller tredelar är bland det mildaste man kan ha :)

2011-01-18 @ 14:19:38
Postat av: :)

i en ponnys mun går det 3 delade "den lilla i mitten" rakt upp i gommen så på en ponny för att den inte ska få sår och blir nypt av det 3 delade så ska man ha 2 delat. stor häst vet jag inte.



jag vet inte om det stämmer det jag säger men :) folk har sakt det i iaf :)

2011-01-18 @ 14:20:55
Postat av: :) och fasta ringar så man inte nyper hästen/ponnyn i munnen

och fasta ringar så man inte nyper hästen/ponnyn i munnen :p

2011-01-18 @ 14:23:02
Postat av: ?

Kan ni inte lägga upp hiss lr diss :))

2011-01-18 @ 14:24:30
Postat av: anna

jag har ingen aning, har ett 2 delat fast på pessoa, och det är superbra, min ponny lyssnar jättebra och värkar inte störa sig på det (har det dock bara i hoppningen).

2011-01-18 @ 14:25:56
Postat av: Marie Hjalmarsson

Har bara 3delade eller rakt till min häst, hört att ett 2 delat nyper i mungipor och som du skrev slår i gommen... Men det är nog som med allt annat, finns både fram och baksidor på allt :P



kram

2011-01-18 @ 14:30:46
URL: http://mariehj.blogg.se/
Postat av: Maaatilda

stämmer utmärkt ! :) bäst är det ju med ett tredelat sprenger-bett! Svindyra, men dom har bra kvalite och skadar int hästens mun ! :)

Eran blogg är bäst <3

2011-01-18 @ 14:31:44
Postat av: Anonym

om hästen kröker på nacken så att bettet ligger så att säga rakt så trycker det inte på gommen bara om hästen höjer huvudet högt och du drar i tyglarna.

annars är det inget dåligt:)

2011-01-18 @ 14:31:45
Postat av: amanda

ja det stämmer :/ jag hade det på min ponny först men så fort jag fick veta så bytte jag. Hon går väldigt mycket bättre på tredelat eller rakt bett. Hon hatar när man sitter och drar henne i munen och är inte dålig på att visa det ^^

2011-01-18 @ 14:32:04
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: jossan

Ja det stämmer om du har för långt bett (det ska inte sticka ut nånting alls vid ledande tygeltag), eller om hästen har ovanligt låg gom.



Sedan så kan alla hästar ändra sig ang. vad de gillar för bett ju längre de kommer i utbildningen. Min häst hatade tvådelade och raka förut, red endast på 3 delat. Nu älskar hon det raka, och går inte alls bra på 3delat. 2delat går hon super på.

2011-01-18 @ 14:32:35
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: hannah

det stämmer.

tvådelat går upp i gummen och bildar en "spets".

tredelat kan ju inte bli någon spets imed att det är tre delar och blir mer "rundare"

men sen är det också till häst till häst hur dem går på bett och hur de lyssnar. :)

2011-01-18 @ 14:34:56
URL: http://heltenkeltgrese.bloggplatsen.se
Postat av: Ebba

Våran fd ponny gillade inte att gå på tvådelat, hon blev väldigt tjafsig i munnen och orolig i formen. När vi bytte till tredelat blev hon en helt annan häst att rida. Samma sak sen när vi skulle prova lite skarpare bett att ha i skogen. först provade vi en rak stång som bara är böjd och ingen tungfrihet och hon höll på att få panik, grejade hur mycket som helst och tog man det minsta lilla åkte huvudet upp med en gång... Sen fick vi låna ett pelham med tungfrihet och hon bara älskade det. De flesta hästar jag har ridit har trivts bättre på tvådelat, Tinkern la över tungan mindre i början (nu gör han det aldrig), Foderhästen blev mindre tung i handen. Så jag föredrar tredelat framför tvådelat eftersom min erfarenhet är att de flesta hästar gillar det bättre. :)

2011-01-18 @ 14:44:06
URL: http://allroundtinker.blogg.se/
Postat av: Anonym

det kan ju oxå va att bettet sitter på fel håll då slår det upp i gommen

2011-01-18 @ 14:45:00
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Jo, men bara om bettet är för långt. Annars finns det inget utrymme för det att röra sig så mycket nämligen, säger ju sig själv =)

2011-01-18 @ 14:49:07
URL: http://equilina.se
Postat av: Geronim

Kolla på denna filmen, handlar om bett, bl.a 2 delat ;)

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg



obs: ta filmen med en nypa salt, den är ganska tydligt gjord av någon som hatar bett och tycker alla ska rida bettlöst, och många bett är ju inte elakare än vad handen gör de ;)



Anna: SLÄNG ditt Pessoa!!! Finns ingen bra anledning att använda pessoa, finns andra starka bett som inte är elaka emot hästen. Pessoa är endast snällt när man rider på lång tygel, så fort du får kontackt med bettet börjar det inverka, och det är hur pessoa bettet verkar som är felet!

2011-01-18 @ 14:58:48
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: frida/ruby

Jag hade tvådelat på min ponny, men efter att jag har hört så mycket om just tvådelade bett bland annat det som Linn skriver här uppe så jag bytte och köpte ett tredelat bett istället, och skillanden är mycket stor, så jag tror verkligen inte att tvådelade inte är bra, min ponny verkar allefall trivas mycket bättre med det tredelade, så jag tänker INTE bytta till tvådelat igen, nej de betten kommer jag inte köpa och använda igen, men det är ju min åsikt :)

2011-01-18 @ 15:12:20
Postat av: Carro

Jag tror inte att det stämmer! Jag tror inte att de hadde sållts eller så om det gjorde det!

2011-01-18 @ 15:14:12
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jo det stämmer, därför är det skarpare än ett tredelat.

Ang. kommentaren ovan: jo det skulle det nog, finns skarpare bett som tex islandshästbett som har tre tryckpunkter; nacke, mun och käke/hakan.

2011-01-18 @ 15:18:19
Postat av: Klara<3

Stämmer, tyvärr :S<3

2011-01-18 @ 15:20:09
URL: http://ponnymuffarna.blogg.se/
Postat av: Anna

Bettet trycker bara på gommen om eller om bettet inte passar eller på en del hästar som har låg gom. Hästars mun ser ju olika ut och det är ju delvis därför dom går olika bra på olika bett (:

2011-01-18 @ 15:23:43
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: Johanna

jag har erfarenhet av det bettet, och jag tycker att det är obehagligt. det bara trycker upp i gomen, så tummen upp till det tredelade. jag rider alla mina hästar på det. :)

2011-01-18 @ 15:33:30
Postat av: Malin

Om bettet är korrekt anpassat till hästens mun, dvs inte för långt/kort, eller att hästen har ovanligt låg gom så ska det inte slå upp.

2011-01-18 @ 15:36:38
URL: http://ponnyridare.blogg.se/
Postat av: Sara

Håller med Malin, jag har bara hört att det ska slå upp i gommen om det inte passar. Har man rätt storlek ska det nog inte vara något problem med det i alla fall. Min ponny funkar likna bra på alla sorts tränsbett, både raka, 2- och 3-delade.

2011-01-18 @ 15:46:47
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: Emelie

hej! jag red förr på tredelat bett, men när jag började rida för Andreas Hesse sa han att hästens mun är mindre än man tror, och att den lilla plattan i mitten trycker på hästen tunga (oftast) ett vanligt tränsbett (två delat) gör inte det. om man däremot har ett för långt eller tjock bett går det upp i gomen. Om man har rätt strl, och man kan rida, dvs har en stilla hand och låter fingrarna göra mest arbete vinklar sig ett 2 delat bett och är väldigt milt mot hästens mun. testa att håll 3 av dina egna fingrar och lägg ett 3 delat bett på dom, och dra i bettringarna, inte så skönt eller hur? s¨känns det i hästens mun. (vill inte låta som störst, bäst och vackrast, men det är min åsikt. )

2011-01-18 @ 15:56:35
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

BULLSHIT! Ett väl anpassat bett slår inte upp i gommen & nyper inte hästen någonstans! Kan säga att min 5-åring är jätteorolig på tre-delat & lägger sig i handen medan han är jättefin på två-delat!

2011-01-18 @ 16:04:12
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Maja

Ingen av hästarna jag har ägt eller någon av dem jag har hjälpt till med har funkat på två delat. Jag har alltid fått lära mig att när man tar i tygeln så nyper bettet på tungan och går upp i gommen. Så förstår att många hästar inte trivs med det, men lika många kan lika gärna gå kanon på det. Det är som de flesta skrivit, att bettet ska ju ha rätt storlek och det gäller ju att ryttaren har stadig hand. Det mest optimala, som jag kan tycka, det är att rida med tredelat. Det har funkat på varenda häst jag haft :)

2011-01-18 @ 16:11:34
URL: http://maaija.blogg.se/
Postat av: Linnea - Vinn ett ROSA schabrak!

Om det slår upp i gommen är bettet för långt. Det viktigaste med ett bett är dess längd.



Jag har hört att ju färre brytpunkter, desto snällare är bettet. Men det finns ju lika många åsikter som det finns bett, och ingen häst är ju den andra lik.



Men att ett tvådelat skulle nypa, nää. Då är det helt enkelt felanpassat.

2011-01-18 @ 16:18:25
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Carro

Hej Linn! Så här är de (efter de jag hört av häst tandläkaren) så är gommen på hästen utformat på olika vis. Vissa har låg gom och vissa har hög. Beroende på hur passande bettet sitter och hur hög gommen är så stämmer de faktiskt. Så att kika in i munnen är alltid bra för att se utformat bett :)

2011-01-18 @ 16:22:42
Postat av: Johanna

det har jag också hört. men vet ju inte om det stämmer för den sakens skull :P

använde alltid tredelat av den anledningen iaf...

2011-01-18 @ 16:23:19
URL: http://johannawithlove.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja, det stämmer.

2011-01-18 @ 16:26:50
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Pröva Nova bett :) har hört från många att det är de bästa bett dom någon sin andvändt, även om dom haft pessoa, tredelat tvådelat eller vilket annat bett som helst innan så har hästen blivit mycket bättre på Nova bettet :) dock är ju storleken super viktig,

2011-01-18 @ 16:42:55
Postat av: jenny

om det är för långt ja. jag är inte heller speciellt för tvådalat. Alla hästar trivs ju inte på det och om det inte sitter helt bra så kan det ju hända en del inte så trevliga grejer i hästens mun

2011-01-18 @ 16:48:26
URL: http://www.uptodate.jennyqarlsson.se
Postat av: Louise

min pållehest trivs bättre med tvådelat än tredelat, har nu börjat rida med rakt bett igen och det går super (innan blev han för stark)... alla är olika :)

2011-01-18 @ 17:11:18
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Sabina Zander

Stämmer helt!



Speciellt om bettet är lite för långt går det rätt upp i gommen. :/ Rider aldrig på det, tredelat och rakt är det som gäller! :D

2011-01-18 @ 17:32:39
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: Anonym

SAMMANFATTNING:

Alla hästar gillar olika bett! Vissa trivs på 2-delat, andra inte. Så länge hästen verkar nöjd så får man helt enkelt vara nöjd själv. Och det gäller att prova olika bett så jag hittar det som just MIN häst gillar, oavsett om det är 2-delat, 3-delat eller rakt osv. Ska man tävla dressyr så kan man ju dock glömma alla utom de 2- och 3-delade (även om man kan träna på andra bett).

2011-01-18 @ 17:42:54
Postat av: lovisa

sant , om du vill veta mer så har inn kompis lagt upp en video på våran blogg , om tvådelat, jag själv tyckte det var intressant !

2011-01-18 @ 18:01:12
URL: http://adversity.blogg.se/
Postat av: lovisa

http://adversity.blogg.se/2011/january/bett.html#comment



här e länken till filmen om 2 delat ;)

2011-01-18 @ 18:05:30
URL: http://adversity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tror bettfrågan är väldigt individuell vad hästen trivs på, finns både för och nackdelar med båda betten. Vi hade en kortare föreläsning av en duktig hästtandläkare på skolan jag gick i och han pratade bla. om 2-delat bett och visade med hjälp av en skalle från häst och med ett bett i rätt storlek sticker aldrig upp i gommen när man drar utan "spetsen" åker framåt. :) På en häst jag hade så kollade vi tänderna och hon hade som slitit på tänderna lite längre in eller hur jag ska förklara och fick höra att han nog har gått på 3-delat i sitt liv för hästtandläkaren hade sett flera sådana och alla hade ridit på 3-delat så är lite emot och har aldrig haft en häst som gått bättre på 3-delat. Kan absolut inte säga att detta stämmer kan själv rida på 3-delat men lite annan teori bara :)

2011-01-18 @ 18:37:52
URL: http://sandrabystroom.blogg.se/
Postat av: Liz

Om du lägger bettet i handen precis så som det ligger i hästens mun och så tar någon i tyglarna kommer du märka 2 saker.

Bettet går upp i gommen

Det bildas en "rävsax" runt underkäken.



Inte så trevligt... Har faktiskt aldrig träffat en häst som har gillat 2-delat. Har träffat de som "står ut" men aldrig någon som har gått bäst på det. Enligt min erfarenhet gillar många hästar raka, smala bett! De ligger stilla och tar liten plats (dock måste man ju såklart vara lugn i handen som ryttare men egentligen, vilket bett ska man inte vara lugn i handen med?)

2011-01-18 @ 18:38:06
Postat av: Sofie

Jag använde ett för långt tvådelat bett på min ponny för några år sedan. Då slog han upp huvudet väldigt mycket när jag red, och det berodde på att bettet vek sig och lade sig på tungan. Hästarna har någon reflex att de kastar upp huvudet då. Ja det är det enda jag har hört i alla fall.

2011-01-18 @ 19:29:27
URL: http://trasselfia.webblogg.se/
Postat av: s

Det stämmer enligt vad jag också har hört/läst ;) :O

2011-01-18 @ 19:49:01
URL: http://simplyythebest.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Ja om det är för långt.

2011-01-18 @ 19:52:12
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Jennie

Ett bett i lagom längd ska inte vika upp sig i gommen. :)

2011-01-18 @ 20:16:09
URL: http://newforestponnyer.blogg.se/
Postat av: Emma

Vad jag vet så är det bara om det tvådelade är för stort som det slår upp i gommen. Däremot har jag hört från tandläkare att tredelade bett ligger emot lanerna hela tiden i onödan..

Har haft både tre- och tvådelat på min häst och han fullkomligen hatade det tredelade. Gick bara och gapade och bet fast i ena sidan om vartannat. Bytte till tvådelat och det tyckte han mycket bättre om, varken gapar eller biter sig fast längre. Jag tror nog att det är individuellt, alla hästar är ju olika.

2011-01-18 @ 20:50:28
URL: http://heavenlypsycho.blogg.se/
Postat av: Felicia

Det stämmer, fast är ju inte lika farligt om bettet passar perfekt. Fast det är ändå inte så bra för hästens mun... Inte populärt på ridskolor kan jag säga!

2011-01-18 @ 21:13:28
URL: http://dressyrgalna.blogg.se/
Postat av: sarakarlsson

Ja det går upp i gommen när man bromsar hästen på det! ta det tvådelade bettet och sätt in i hästens mun och "dra" lite som en förhållning så ser man tydligt att det går upp mot gommen, hästar har ju inget mellanrum mellan tungan och gommen. tungar fyller ju ut hela munnen:)

2011-01-18 @ 21:35:35
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: Anonym

om någon vet:

varför blir hästen stelare av att ha tex ett tredelat bett med fasta ringar, än med ett tredelat bett med rörliga ringar :s?

2011-01-18 @ 21:56:22
Postat av: gammelryttaren

Jag har hållt på med hästar i över 40 år och även jag trodde en gång i tiden att tvådelat var snällt. Men NEJ!!!! Inte ens ett väl anpassat bett är snällt så länge det är tvådelat.

Du kan själv testa det i din hand.

TEST! Lägg bettet i handen. Slut handen kring bettet. Be någon annan ta i bettringarna och dra i dessa precis som om man skulle ta i hästens tyglar. Du kommer då dels känna hur bettet viker sig i handen och trycka upp i "gommen". Dels viker sig bettet och trycker på sidorna om handen (hästens sidor på underkäken)

INGEN kan påstå att detta är snällt.

2011-01-18 @ 22:27:05
Postat av: hellen

nej det är som du hört, det viker sig så att det blir jättevasst.. Men det finns ju tvådelade som inte kan "vikas", de är bara lite rörliga fram och tillbaka. Dessa är jättebra då de har färre brytpunkter än tredelade som kan nypas ibland.. :)

2011-01-18 @ 23:33:38
URL: http://janehellen.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej :)

Jag har inte läst alla kommentarer och antar att du redan fått en massa svar, men i alla fall.

Ett tvådelat bett fungerar precis som gammelryttaren här ovan skriver - när man tar i tyglarna så viker sig bettet och 1.trycker i gommen på hästen 2.nyper åt/pressar runt hästens underkäke.

Usch för tvådelat! :(

2011-01-19 @ 08:51:45
Postat av: Frida/Lucas

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg&feature=related



Här är en film där de visar vad som händer med tvådelat bett i munnen, och även med tredelat...

2011-01-19 @ 09:06:06
Postat av: ELINOR

I min värld så stämmer de. Tycker inte om 2-delatbett. De funkar säkert på vissa hästar men om dom har en "låg" gom så bör man inte ha 2-delat tycker jag. :)

2011-01-19 @ 10:00:26
URL: http://elinorstankar.blogg.se/
Postat av: Evelina

Alla borde kolla denna video, visar både om tvådelat, tredelat, om lite allt möjligt blev verkligen berörd av filmen visste inte att det var så pass. Hört att Nova bett är bra men att det lätt blir hack i den om hästen tuggar på det som kan skada och riva upp, funderar skälv på att köpa ett svart gummi rakt bett.



http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

2011-01-19 @ 10:34:29
Postat av: Anna

Jag rider på ett väldigt tjockt och tungt tvådelat bett på min häst både när jag hoppar och rider dressyr. Det funkar jätte bra i dressyren eftersom det är så milt och då vågar han gå fram till bettet mycket bättre, han har alltid tendens att vilja gå bakom lodplan, speciellt på det 3 delade. I hoppningen kan jag känna att det blir lite väl stumt och orörligt, så där kanske det är bättre med ett tredelat. Men jag har fått hört att tredelat är ett starkare bett än 2 delat...



Super bra blogg! :)

2011-01-19 @ 10:48:50
Postat av: Emelie

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg



Kolla filmen, det är om bett.

2011-01-19 @ 18:21:45
URL: http://blueeagle.soclog.se
Postat av: Paulina

Säger som många andra, det stämmer att tvådelade bett trycker hästen i gommen när man gör förhållningar etc. Det kan också vara en anledning till att många hästar gapar när de rids med tvådelat.

2011-01-19 @ 19:53:02
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det går upp i gommen om hästen har en låg gom likaså om bettet är för stort. Jag har tagit reda på detta så det behöver inte alls gå upp i gommen alla gånger som alla här verkar säga.

Ett tredelat bett kan också vara skadligt om det är lite för stort. Det handlar om bettets storlek samt hur hästen är i munnen. Jag varierar bett eftersom jag anser att inget av dem är perfekt. Det är vad jag har lärt mig och jag är ganska intresserad av bett så jag brukar läsa mkt om dem samt rida på ett antal olika bett av de mildare sorterna :)

2011-01-20 @ 16:19:25
Postat av: CK

Jag provade att rida min häst på tvådelat pelhambett innan, men det bettet slog honom i gommen, och efter det ville han inte bli tränsad alls. Han fick nästan panik bara han såg tränset. Bytte till ett kimblewickbett med rak stång, och det älskar han.

På unghästar använder jag raka bett, med fast ring. Det brukar funka jättebra och är ju dessutom det mildaste man kan ha :)

2011-01-20 @ 20:43:36
Postat av: Auroraemily

det blir lite så. Dock kan man undvika det i möjligaste mån genom att inte köpa för långt bett och ha sidostyckena väl spända så bettet inte hänger i munnen. Dom flesta hästarna i vårt land idag går med för långa bett.

2011-01-21 @ 09:50:51
URL: http://auroraemily.blogg.se/
Postat av: sanna

det stämmer.. min häst har iallafall sår i gommen utav det. Så bytte till rakt. Men det får man ju självklart inte tävla dressyr -.-

2011-01-22 @ 21:45:17
URL: http://adversity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner