Återbesök

Datum: 2011-01-28 ~ Tid: 13:21:32
Gud, jag märker nu när jag ska försöka att återberätta allt hur mycket jag har glömt. 

Iallafall, under första veterinärbesöket fick jag rekommenderad skritt under sadel i två månader samt kyla efter rörelse. Dock satt jag endast på henne barbacka två gånger, annars skrittade jag henne för hand på asfalt cirka 20 minuter/dag. Under dessa 8 veckor som gick mellan första besöket och återbesöket laserbehandlades hon också i senan en gång i veckan. Allt verkade läka fint och min equiterapeut var nästan helt säker på att senan ska ha läkt och är klar för igångsättning vid nästa besök.


På promenad, här hade hon vilat i 2 månader.



Väl inne på kliniken igen var jag väldigt hoppfull och även jag var säker på att allt skulle se bra ut. Istället fick jag beskedet att det blivit värre och vi hade 1 års konvalescens framför oss. Jag såg själv på ultraljudet att senan såg hel ut i jämförelse mot första gången då skadan visade sig tydligt som ett svart hål, dock sa veterinären att skadan då var lindrig, men idag var den allvarlig. Jag fick absolut inte sitta på henne, vilket han under första besöket sa att jag kunde göra varje dag. Jag frågade hur han tänkte då, när han rekommenderar helt olika saker, dock påstod sig aldrig ha sagt att jag fick sitta på henne. Jag hade självklart glömt utskriften från första besöket hemma där han ordaggrant skrivit vad som gällde. Istället hade han tappat bort hennes journal, han hade ingen koll på någonting, kom inte ihåg hur skadan sett ut från början och sa gång på gång att såna här skador är ovanliga på unghästar ... HALLÅ Claudia är 16 år !? Jag blev helt ställd efter att ha fått en allvarlig diagnos och minst ett års vila till efter alla lovande ord och hoppet om att hon skulle vara klar för igångsättning. Tappade helt bort mig och visste inte vad jag skulle säga eller fråga, på väg hem ringde jag min equiterapeut och berättade vad som sagts. Hon sa att det kan omöjligt stämma och att hon skulle komma och kolla på senan på måndagen.
Det blev måndag, ingen svullnad, ingen värme och man kunde tydligt känna ärrvävnaden så hon tipsade mig om att besöka Michel när han skulle komma till Sverige för att få en seriös bedömning. Michel är en av världens bästa veterinärer.



Vi fick tid för honom cirka 2 veckor efter att Lotta varit där och tittat på benet och behandlat med laser. Jag har för mig att vi hade tid klockan 13 den 23 juli 2010, det hade blivit extrema förseningar så jag och Claudia fick stå ute och vänta i över 3 timmar innan vi äntligen fick komma in och ultraljuda. Michel började med att känna på senan och sa på en gång innan han ens ultraljudat att senan redan var läkt. Självklart ultraljudade vi ändå och senan såg tydligen finare ut än en helt läkt och oskadad sena. Han skrattade åt mig och frågade vad jag gjorde där då senan bör ha varit läkt i minst en månad att döma hur den såg ut.

Både jag och mamma blev helt chockade, hur kunde vi varit inne på ATG kliniken 2 veckor tidigare och fått diagnosen allvarlig senskada och 1 års konvalescens, 2 veckor senare är hon helt läkt och bör ha varit det i minst en månad, alltså var hon redan läkt när vi ultraljudade på ATG under återbesöket.

Hur i helvete går det ihop? Bör man ens vara veterinär och jobba på klinik om man inte kan skilja på en läkt sena och en sena som behöver 1 års läketid och tydligen ska vara "allvarlig"? Pinsamt.
Anledningen till att jag aldrig mer besöker Färjestads ATG klinik angående skador i benen, hur ska man veta vad som stämmer och inte? Det känns som om de bara är ute efter att tjäna pengar på en, begär återbesök efter återbesök till ingen nytta och på köpet får man en oseriös bedömning.

Jo, jag har inte läst igenom papperena ordentligt som veterinären på ATG skrev men kollade igenom dom nu, och vet ni vad han skrivit på första besöket? Har varit halt i 1,5 månad men är mindre halt efter ridning!?!??! VA!? Vad har han fått det ifrån? Och sen har han skrivit UA och nollor rakt igenom?? 1,5 månad innan första besöket hade jag inte ens upptäckt skadan. Skrattretande.



Då kan man ju fråga sig, var det ens en senskada från början? Haha, nej men jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Det är ju det veterinären ska  tala om för mig.




Claudia i sin sjukhage.

I nästa inlägg tänkte jag berätta mer detaljerat om igångsättningen.

Kommentarer
Postat av: ANNES

måste bara säga - HERREGUD vilken underbart fin häst! bild nummer 2 var ju helt fantastisk.

2011-01-28 @ 13:40:37
URL: http://anne.favs.se
Postat av: Helen

Usch vad jobbigt! "Vår" ATG klinik är också värdelös! Folk kallar den "kosseklinik" och att ALLA hästar som kommer in får diagnosen kotledsinflammation och sprutas, alternativt avlivas.

Vi har väldigt dåliga erfarenheter från den kliniken och åker bara dit till deras hovslagare och till en tandläkare som kommer utifrån.

En av veterinärsassistenterna slog dessutom min häst rätt över mulen när han var stökig för att han var stressad och rädd. När jag bad henne sluta så började hon tjaffsa mot :(

Nu mer åker jag till andra sidan stan, till Solvalla och får bra veterinärer istället!!!!

2011-01-28 @ 14:03:11
URL: http://helenthelin.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Altså va?! fyfan vad hemskt! :O Det är bra att du skriver det här i bloggen, eftersom de är sveriges största så att folk inte åker dit & någon veterinär säger helt fel!

2011-01-28 @ 14:11:26
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Anonym

dåligt av dig att skriva skit om en klinik sådär

2011-01-28 @ 14:18:24
Postat av: Dafie

Stackars Claudia :( Om man inte kan lita på veterinären så vet man ju inte vem man ska vända sig till, ibland får man dessutom helt olika besked av flera olika veterinärer...

Men att inte kunna se skillnad på en hel och en trasig sena, det är väl lite över gränsen? Bra att du tillslut fick en seriös bedömning i alla fall.



Vi väntar otåligt på nästa del...

2011-01-28 @ 14:20:41
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Emma

HÄSTBLOGG! ponnyploppar.blogg.se

2011-01-28 @ 14:24:41
URL: http://ponnyploppar.blogg.se/
Postat av: Angelina

Nej, nu blev jag orolig. Jag som ska kolla upp min häst senskada (borde vara HELT läkt) i februari hos en ATG klinik. :/ Och jag har inte så mycket erfarenhet sedan tidigare. Du får väldigt gärna tipsa massor om hur du har gjort nu när skadan är läkt! :)

2011-01-28 @ 14:55:35
URL: http://inchlaggan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Han menar nog vänster fram när veterinären skrev vf? :b

2011-01-28 @ 14:55:56
Postat av: Ingrid

Ja, varit halt på vänster fram i ~1,5 månad?

2011-01-28 @ 15:02:31
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: ullis

jag har praktiserat på ''våran'' ATG och här här dom också bara skit! skulle vart där i ett år men slutade efter två veckor då jag insåg vilka skitstövlar dom var! visst dom tog hand om hästarna på ett bra sätt men sen då kunderna dragit så satt dom sig ner och snackade skit och dom som varit där. jag är ingen som håller saker inom mig utan jag säger vad jag tycker så jag sa stopp där och frågade vad dom höll på med. då sa en av ''veterinären'' där att jag inte har rätt att säga vad som är rätt och fel då jag inte är utbildad och vet vad dom snackar om!? då gick droppen. Tog mina saker sen drog jag där i från.



Har även en kompis som har ett varmblod som blev halt för ett tag sen så hon åkte in på ATG och skulle ultraljuda. Då sa samma tant som sa åt mig att hon borde avliva hästjäveln!? Hur f*an kan man säga något sådant. vilken känslokall person altså! Kommer ALDRIG mer åka dit och kommer inte rekomendera andra att åka dit heller! USCH

2011-01-28 @ 15:09:02
Postat av: Emma

Vad sjukt! Ja det finns verkligen bra och dåliga veterinärer.Men det är synd att det ska behöva visas på detta sättet. Hoppas Claudias ben ska hålla sig bra nu. Kram

2011-01-28 @ 15:09:29
URL: http://firstladies.blogg.se/
Postat av: Anonym

ATG Kan dra åt ....

Vet inte ngn stanns í detta land sim ATG faktist är bra..

2011-01-28 @ 15:21:36
Postat av: Anonym

RIKTIGT bra blogg :D



Besök den! :D :D :D :D



http://pussten.blogg.se

http://pussten.blogg.se

http://pussten.blogg.se

http://pussten.blogg.se

http://pussten.blogg.se

http://pussten.blogg.se

http://pussten.blogg.se

2011-01-28 @ 15:38:27
URL: http://pussten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Shockvågs behandling är superduper bra! Min ponny fick en blödning på djupa böjsenans förstärkningsband och allt har bara tagit en månad ungefär, på måndag ska vi tbks och ultraljuda. Man känner i princip hela benet! :) Det gör också så att hållbarheten bli bättre, och ingen ärrvävnad. Rekomenderar det, fast nu är ju Claduia redan frisk. :)

2011-01-28 @ 15:53:23
Postat av: Anna

Asså sjukt dålig gjort av den vetrinären som du var på först!!



Har du börjat rida clåda än?:)

2011-01-28 @ 16:35:29
URL: http://Ponnygaloppen.bloggplatsen.se
Postat av: oliviawestern.blogg.se

Vilken fin häst!!! :D



oliviawestern.blogg.se

2011-01-28 @ 17:24:26
URL: http://oliviawestern.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Vem är Michels egentligen? Är han svensk? :)



2011-01-28 @ 17:44:17
Postat av: emma

fina claudia :)

2011-01-28 @ 17:46:31
URL: http://pegasusnowie.blogg.se/
Postat av: JOLINE - Foto, hästar & personligt! ♥

Testa IR terapi!

Min häst hade svår muskelinflammation i rygg, mage, knä och nacke, men efter att han blivit behandlad med IR-terapi är han helt återställd! Muskelinflammation är ju inte samma sak som en senskada, men man kan behandla det mesta med IR terapi.

Det är min arbetskollega som utför IR-terapi här i Värmland, kolla gärna hans hemsida: http://www.irterapi.norrarada.com/

2011-01-28 @ 18:57:13
URL: http://rangelben.blogg.se/
Postat av: emilia

men ATG brukar vara så där... tråkigt nog.. så är det på atg här i gävle oxå.. här är det väldigt poppis med kotledsinflamatin, alla hästar har tydligen det när dom kommer in till kliniken på atg i gävle... sorligt.. märlarkliniken i sigtuna utanför stockholm är jag hos, så mkt bättre <3 håller på att sätta igång min nu efter 4 månaders vila.. <3

2011-01-28 @ 19:06:30
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/
Postat av: Frida

Sjukt jobbigt med oseriösa vetrinärer. Jag vet fortfarande inte om min häst hade riktig fång eller överbelsatningsfång och det var två år sedan! Som tur var så försvann det när han inte gick på betet den sommaren och kan det nu men i små mängder.

2011-01-28 @ 19:17:23
URL: http://kindereggsurprise.blogg.se/
Postat av: Jossan

ATGn på färjesta är utmärkt beror nog på vem man är hos. Vem hade du som veterinär?



Kan gärna tipsa om Nina lundin i sånna fall VÄLDIGT DUKTIG och NOGA! Hade hennes häst och hon är noga med att se över osv. Rekomenderar henne verkligen!!



Vill gärna ha svar :)Men ja tror att det kan vara H om jag inte har helt fel?

2011-01-28 @ 22:10:53
Postat av: anonym

Jag råkade också ut för felbehandling på ATG i Karlstad. Jag är lite nyfiken vilken veterinär du hade där.

2011-01-28 @ 23:24:09
Postat av: Ingrid

Jag är väldigt anti att hänga ut folk med namn, men HJ är mycket riktigt. Nu är det ju ioförsig han som gjort fel.

2011-01-28 @ 23:26:42
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Martine!

INGRID!

Jag ska till ATG med Nilas på onsdag och ska ha en ny veterinär då, kan du inte snälla säga hela hans namn så jag vet? Om du inte vill skriva här så kanske du orkar skriva i ett privat med. på fb eller så? :) /Martine

2011-01-28 @ 23:34:14
URL: http://mmartine.blogg.se/
Postat av: Camilla

Har också hört att många atg kliniker är dålig. Däremot så är Borlänges ATG bra tycker jag. Det finns en super bra veterinär där! Har hjälpt oss massor och det är jättemånga i min klubb som väljer honom för att han är så otroligt bra.

2011-01-28 @ 23:35:28
URL: http://camfra.blogg.se/
Postat av: Anonym

men vilade inte hon jättelänge?

2011-01-29 @ 00:35:40
Postat av: anonym igen

HJ för min del också. Det var det jag misstänkte.

2011-01-29 @ 01:08:13
Postat av: Ingrid

Anonym igen > Vad för slags felbehandling råkade du ut för?

2011-01-29 @ 02:17:13
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Jossan

Kolla gärna upp ifall du ska dit igen och fråga anntingen efter Nina eller Ninni som också är duktig! Rekomderar folk till dom två :)

2011-01-29 @ 10:46:07
Postat av: anonym

problemet var att hästen fick ingen behandling alls. Hästen kom in halt och veterinären sa bara att hästen var halt och att den kunde åka hem och och ställas i hage som vanligt. Det var dessvärre så illa att hästen hade brötit benet. om veterinären had etagit sig tid och undersöka detta så hade man ju upptäckt det vid första besöket. Förutom det har jag inget negativt att säga om själva kliniken eller ngn annan klinik. Det gäller bara att få rätt veterinär.

2011-01-29 @ 11:17:07
Postat av: Maja

Exakt likadant på ATG kliniken här i Östersund! Min häst blev halt, hältan försvann inte efter "vanlig" vila så vi åkte in till kliniken, de kollade henne med böjprov och bedövade lederna en i taget men kom inte fram till nånting. Behandlade ändå (!?) med kortison i kota och carpus. Sen hem, två veckor senare in på återbesök och samma procedur. Fick den gången tuppkam i samma leder. Tredje gången röntgade dem men eftersom att de inte hittade nånting skyllde dem på ett minimalt överben i carpus (som han ändå SA att det troligen varit där länge och att det nog var en förslitningsskada) och dömde ut hästen totalt och ville slakta henne på plats. Kul att höra när man haft hästen i ett par månader bara...

Ett par månader senare var hon helt okej, jag har efter detta tränat för dressyrtränare med henne utan att hon reagerat negativt alls. Bär nu på sitt tredje föl och lever livet som glad pensionär utan minsta problem i ovan nämnda ben!

Troligtvis hade hon bara vrickat sig ordentligt illa i hagen (hon gillade att hoppa ut ur hagen och besöka andra roligare hagkamrater). Samma veterinär har dömt ut en kopmis vallack som senare gått LA:6 dressyr, ett sto som nu är helt hältfri... Så ja, hur ska man kunna lita på veterinärer som bevisligen gör fel efter fel!?

2011-01-29 @ 15:45:18
URL: http://nilssonmaja.blogg.se/
Postat av: Alida

2011-01-30 @ 18:14:48
URL: http://pep
Postat av: Alida

Liknande sak hände mig, fast på ATG i Örebro. Dom gav min häst diagnosen gaffelbandsskada. Vilket inte är att leka med och konvalcensen är som du säkert vet väldigt lång. Vi var på återbesök, men det fanns inte så mkt att göra sa dom. Bara att ha tålamod och skritta och låta det läka. Jag tyckte inte det kändes helt rätt, så jag kontaktade en annan veterinär jag haft när jag bodde i England. (Han har bla jobbat med Michel tidigare.) Han frågaed varför jag inte kommit till honom tidigare och att det visst gick att göra något åt saken. Han behandlade henne 2 ggr och nu finns där varken någon gaffelbandsskada eller vrickning (vilket var orsaken till hältan). I julas hade jag börjat galoppera lite smått, enl ATG skulle jag då fortfarande skritta.

Så aldrig mer ATG för mig heller!

2011-01-30 @ 18:20:59
URL: http://peplis.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vilken idiot! Men jag undrar, hur är det i dagsläget med henne? är hon frisk eller inte?

2011-01-30 @ 21:52:59
URL: http://canonist.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner