Mina åsikter

Datum: 2011-03-23 ~ Tid: 20:38:00
Det känns som om det är dags för ett "tycka-till-inlägg". Denna gång ska jag tycka och tänka om gramantygeln.

De flesta som använder gramantygel gör det just för att de inte kan rida sin häst i form och tar då till denna hjälptygel. Gramantygeln fästs antingen i sadelgjorden mellan hästens framben eller vid sidorna och löper sedan genom bettringen till ryttarens hans. Genom att ta i gramanen blir hästen tvingad att böja på nacken, självklart beror detta på styrkan i ryttarens hand.

Hästen går inte ärligt på tygeln genom att bli nedtvingad i form med en gramantygel utan böjer bara på nacken och släpper ryggen. Formen och bärigheten ska komma genom bakbensaktivitet samt arbete genom ryggen. Att börja med att tvinga ned hästen i form genom tvång och fixera sig vid huvudets position istället för rygg och bakben är i helt fel ände. Formen kommer bakifrån och fram, inte tvärtom.

Dock kan gramanen vara till hjälp vid väldigt felridna hästar. Många använder den när de korrigeringsrider felarbetade hästar som satt muskler på helt fel ställen. Gramanen kan då hjälpa hästen att använda sin kropp på ett funktionellt sätt och underlätta arbetet för ryttaren.

Själv är jag emot graman och skulle inte ta till ett sådant fusk som jag endast tycker gör mer skada än nytta. Jag vill hellre att hästen ska komma ärligt fram till handen genom god ridning, inte genom att jag tvingar ner den och drar ihop den. Jag ser hellre att hästen springer runt som en stjärnkikare än att ta på den en graman.

Jag gissar på att det finns lika många åsikter angåendet detta som med allt annat. Vad tycker ni om gramantygeln? Ni som använder den, varför?



Kommentarer
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

använd den med måtta!!!!!!!

2011-03-23 @ 20:40:36
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: frida

jag håller VERKLIGEN med dig! gramantygeln är fusk och gör bara att hästen blir spänd

2011-03-23 @ 20:43:33
URL: http://ponnierna.blogg.se/
Postat av: mimmi

jag har använt en sådan. min ponny är svår riden och hade dåligt med muskler. gramantyglen blev till hjälp och ''visade'' henne lite bättre. jag skulle aldrig kunna använda den varje gång jag rider, utan variera med den. den hjälpte mig faktiskt och just nu använder jag den aldrig. den är både bra och dålig :)

2011-03-23 @ 20:48:05
URL: http://hoppnisssarna.shapemeup.se
Postat av: Frida

Håller med! Plus att det finns snällare hjälptyglar... Men tycker att det är dumt av oss att tvinga ner hästen i form när den inte har muskler för det. Alltså så tycker jag att man ska rida sin häst på hästens villkor. För till slut med mycket tålamod och arbete så kommer den sanna formen att komma.

2011-03-23 @ 20:48:05
Postat av: julia

jag använder min lite då och då, men som du säger. för att hon är felriden osv. jag använder den inte alltid som sagt, men ibland för att underlätta. isf väldigt korta pass på kanske 15 min rider jag med den (inte så spänd), sen tar jag av den och rider en kvart till utan osv..

2011-03-23 @ 20:49:38
URL: http://teamtorsberg.blogg.se/
Postat av: Stephi

Nu rider jag inte med graman men om man har en häst som bara kör upp huvudet så kan man ju använda nån hjälptygel så den kommer ner med huvudet och kan få upp ryggen. De får den ju inte om den bara tar upp huvudet och då är de ju svårt att jobba hästen rätt. Fast jag skulle nog rida med en inte så inspänd gummisnodd istället för graman :) graman verkar ju helt sjukt...

2011-03-23 @ 20:50:30
URL: http://evig.blogg.se/
Postat av: Anonym

I rätt syfte och i rätt händer är det okej att använda då och då, den ska dock alltid oavsett häst och ryttare användas med stor försiktighet.

Många missbrukar gramanen, använder den på tok för ofta och använder den för att dra ner huvudet på hästen vilket för mig är helt oacceptabelt!

Jag använder den då och då på en av mina hästar som är väldigt svår och sen innan väldigt dåligt riden i dressyr. Gramanen ger stabilitet i formen och inget annat i mitt fall, jag skulle aldrig använda den för att få ner huvudet på en häst och sen tro att det gjorde så hästen arbetade bra.



Mer kunskap borde krävas innan man går till hjälpmedel för att arbeta sin häst, folk som rider med graman varje dag förstår jag mig inte på alls :/

2011-03-23 @ 20:50:33
Postat av: Sara Nilsson

Vi har ofta graman på jobbet när vi ska rida ut hästarna.

Varför? jo för hästarna är i full tävlingskondition & därför väldigt laddade.

Jag sätter hellre på en graman än att riskera att hästarna flyger på något & skadar sig själva eller andra.

Självklart använder vi inte graman på alla utan dem vi känner att vi behöver det på.

2011-03-23 @ 20:50:43
Postat av: mia

den är ju iaf betydligt snällare än snodden, eftersom man kan ge eftergift såfort hästen tänker rätt

2011-03-23 @ 20:51:36
URL: http://pappasflickkor.blogg.se/
Postat av: Carro

jag är helt emot gramantygel, anser verkligen att det är att tvinga hästen på "tygel" om man ens kan kalla det så, hästen böjer ju bara på nacken och arbetar inte med ryggen och bli bara spänd, visst kanske det finns tillfällen det kan vara bra men oerfarna ryttare bör inte använda gramantygel anser jag då det kan gå överstyr :/

2011-03-23 @ 20:53:41
Postat av: Felicia

Om den används på fel sätt, då är det inte okej. MEN jag har använt, ibland. För att slippa bråka med min häst. Det kan du väl inte kalla fusk? Det är bättre att ta hjälp av gramanen än att skapa en konflikt med sin häst och göra situationen sämre än vad den redan är.

2011-03-23 @ 20:54:03
Postat av: Julia

Jag använde/använder den på min ponny eftersom hon var VÄLDIGT felriden när jag fick henne och hade aldrig lärt sig att jobba i rätt form (hon var 6år när jag fick henne, har nu haft henne lite mer än ett halvår). Jag hade graman varje dag i ca 1månad och det har hjälpt otroligt mycket. Nu tar hon stöd på bettet och jobbar bakifrån och fram på ett helt annat sätt, dessutom är hon mycket lugnare. Jag hade gramanen väldigt löst bara för att visa henne vägen och jag skulle aldrig komma på tanken att dra in min häst i en graman. Anledningen till att jag började använda den var att hon var så otroligt felriden och sprang med huvudet uppe i luften och sänkte då ryggen vilket sliter väldigt mycket på ryggen. Nu kan jag rida henne utan och hon är super!



Jag har även sett andra folk använda graman på ett väldigt felaktigt sätt, de sliter in sina hästar i vad de tror är form med gramanen och det är FEL!



Så jag tycker både och om gramanen, i rätt händer kan den vara en hjälp men i fel händer är den hemsk! :D

2011-03-23 @ 20:54:52
URL: http://bellse.devote.se
Postat av: felicia

Jag använder graman för att min ponny är väldigt hård i handen. Han drar så mycket att när jag försöker korta upp honom och lägga honom på bakbenen drar han ut sig typ. Om han drar sig ut med gramanen drar han i sadlegjorden istället för mina armar. På grund av att han drog fick jag jätteont i armarna, för jag hade inte kunskapen att hålla upp honom. Han är väldigt lång över ryggen och har väldigt stort bogparti, så det är svårt att få honom lätt fram.

Det där med att dom dras ner i "form" beror väl också mycket på ryttaren, när jag rider med den hänger den ganska löst.

2011-03-23 @ 20:55:02
URL: http://westsidefreddy.blogg.se/
Postat av: sandra Plate

Jag använder gramantygel till min nordsvensk som inte har "styrkan" att bära upp sig riktigt hela tiden som då blir fruktansvärt stark ist och jag måste sitta och dra i hästens mun iprincip. Istället för att behöva göra det har jag en gramantygel ganska löst som hjälper honom att slappna av och jag vet att det är fusk, det är jag väl medveten om, men jag använder den inte till att han ska kröka på nacken, utan för att han ska orka slappna av lite. (Trodde nordsvenskar va tröga varelser, men icke då... han på 154 hänger lätt med en travare i samma stall på 165 när hon länger lite på stegen) så han är alltså snabb och fruktansvärt stark. då väljer jag att "fuska" lite istället för att behöva dra i munnen på honom. använder dock inte den mer än max 1-2 dagar i veckan bör jag väll tillägga :)

jag tycker man ska ha kunskap för hjälptyglar och använda dom med måtta !

ni blir väll inte kloka på mina invecklade långa förklaringar ;)

Ha enbra dag!

2011-03-23 @ 20:55:37
URL: http://sandraaplate.blogg.se/
Postat av: Emma

jag tycker som du :)

2011-03-23 @ 20:57:26
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: (:

Du har helt rätt ingrid!!

2011-03-23 @ 20:58:12
Postat av: Sofia

Helt rätt!

2011-03-23 @ 20:59:31
Postat av: Linnea

2011-03-23 @ 21:02:25
Postat av: Ida S

Tycker många har bra åsikter, i rätt händer med rätt kunskap kan gramanen vara ett jättebra hjälpmedel ! :)

Postat av: Amanda

Jag använder graman på min häst när jag rider ut därför att han på en halv sekund kan sticka iväg med huvudet upp i luften och jag vill kunna få tillbaka kontrollen så fort som möjlig så varken han eller jag skadas. Han är i tävlingskondition och har mycket energi utomhus. Använder man gramanen rätt tycker jag det är ett jättebra redskap om man jämför till exempel men en gummisnodd som du inte själv kan reglera på något sätt när du rider om du vill ställa igenom lite extra t.ex. så tar den emot. Sen så håller jag med att man ser jättemånga som rider med gramanen hårt åtdragen så hästen inte har någon möjlighet alls att hitta sin egna balans osv. Jag är däremot alltid noga men att hästen aldrig hänger på bettet när jag använder graman samt att den alltid hänger slappt och på så sätt bara tar emot när han (om han t.ex. blir rädd) skulle slänga upp huvudet. Sen så har jag aldrig på gramanen när jag skall träningsrida honom (dressyr) utan rider då bara på vanligt träns eller kandar vilket funkar suoer (;

2011-03-23 @ 21:06:28
Postat av: Linnea

Bara för att man rider med graman behöver inte det betyda att alla tvingar ner hästen huvud och inte tänker på rygg och bakben (som du sa). Självklart tycker jag att det är hemskt om någon som inte kan rida med graman gör det för då är det lätt att det blir fel och i längden kan man förstöra hästen. Men om man vet hur man ska använda en graman och rider med den på ett korrekt sätt kan hästen gå lika ärligt som utan. Jag skulle aldrig kunna sätta graman på min häst just för att jag inte är van vid att rida med det men jag är inte emot dom som har det och rider rätt med den. Bara min åsikt :)

2011-03-23 @ 21:07:51
Postat av: amanda

Du har ju rätt, men i vissa fall kan gramantygeln vara till stor hjälp... Jag använder den inte själv eftersom jag inte har någon egen häst men en som jag känner använder gramanen för att hennes häst kan bli väldigt stark och "hetsig" när man ska rida fram. Hon använder den när hon riderfram och tar sedan av den när hon börjar ridpasset på "riktigt". Detta tycker jag är ett ganska bra sätt för de med en känslig och stark häst! Men alla har ju sina åsikter om allt, ingenting är egentligen fel, :D +jag älskar eran blogg, ni har så bra uppdatering och inläggen handlar inte bara om "strunt" ;) jätte bra<3<3

2011-03-23 @ 21:10:47
URL: http://amandanikolina.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det beror ju helt på hur & såklart varför man använder den! Det krävs väldigt mycket kunskap av ryttaren om man ska använda den, men är man rutinerad så behöver man oftast den inte. Men ofta ser man ganska orutinerade rida med den. Just oftast därför att hästen inte går på "tygeln" annars.

Jag har själv använt den i början med min unghäst någon enstaka gång för att stärka i vissa tillfällen tex galoppfattningar, då hon gärna kastade upp huvudet. & det fungerade. Men är man orutinerad ska man ha hjälp när man rider med den. Det är väldigt lätt att rida på bara gramantygeln.

Jag kan tycka att de är fel ord med "hjälptygel" för i de flesta fall blir det stjälptygel?

2011-03-23 @ 21:11:14
Postat av: Camilla

Jag kan använda den sällan,(max en gång i månaden typ) men då väldigt löst spänd då jag har en häst som fuskar en hel del och använder jag gramanen en gång så kommer hon inte undan och det sitter i väldigt länge. Förra året kanske jag använde den 1-2 gånger sammanlagt. Nu är hon under igångsättning och rätt galen så jag har den ute men använder den bara i galoppen då jag vill undvika att hon slänger upp huvudet och har dragkamp för att få springa iväg. Men på ett par veckor bör hon ha lugnat ner sig så jag slipper den. :)



Bra hjälpmedel i vissa situationer helt enkelt, men jag tycker absolut att det är att "fuska" och strävar efter vanlig ridning på enkelbett!

2011-03-23 @ 21:11:57
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag tycker i regel att man ska rida utan gramantygel, men i rätta händer kan det vara ett jättesmidigt hjälpmedel t.ex. vid uteritt på en laddad och "flygig" häst. Jag tror att en riktigt bra ryttare kan rida en häst "rätt" på de flesta hjälptyglar och liknande. Men som sagt, i allmänhet så tycker jag att gramantygeln är onödning och ger fel signaler till hästen som på så sätt kan bli på tok felriden/skolad.

2011-03-23 @ 21:13:30
Postat av: Jossan

Håller med helt och hållet!



Jag har graman på min vid uteritter ibland, där mycket galopp står på schemat - ej för att tvinga ned huvudet utan för att jag inte vill bli skallad och även som "nödbroms" (då hon blir jättelång och jättestark och sedan sticker)

2011-03-23 @ 21:13:41
URL: http://dressyrnissen.blogg.se/
Postat av: Johanna

I vissa fall kan det vara som du skriver men tycker inte att du bör skriva att det är fusk. Jag har nämligen en stallkompis som har en sjukdom som gör att hon får ont vid ansträngning, därför anväänder hon gramantygeln då hennes häst är fruktansvärt stark. Fusk? Ja kanske enligt vissa men hon gör det inte för att tvinga ner hästen eller för att på något sätt vara dum.



Hon har nu skaffat en fodervärd till hästen men hon har haft problem med att hitta någon. Vissa använder det faktiskt för att det behövs. Hästen kanske är felriden men då är det bättra att rida till den med en graman än att göra illa sig för att man vägrar använda en hjälptygel:) Så tycker jag i alla fall:)

2011-03-23 @ 21:14:15
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Sofia

Det beror på i vilket syfte man använder gramantygeln. Jag ser inget syfte i att rida med den för att tvinga ner hästen på tygeln, om ryttaren tex inte har nog med kunskap för att rida hästen i fördelaktig form. Dock kan gramanen vara ett stöd om man rider ut i skogen på en väldigt, väldigt het häst. Observera att jag skriver stöd. Har man svårt att få hästen i form tycker jag också att det är bättre att hästen går med huvudet rakt upp i luften, till en viss gräns. Det är inte bra för hästen att springa med huvudet rakt upp dag ut och dag in då det skapar spänningar i nacke och rygg. Om man har en häst med känslig rygg eller ryggproblem vore en snodd ett bättre alternativ, tills ryttaren lärt sig rida hästen korrekt, eller tills hästen är så pass stark och musklad att den orkar bära sig själv i rätt form.

2011-03-23 @ 21:14:44
URL: http://lindkvistsofia.webblogg.se/
Postat av: stormizza

Jag tycker att gramanen är en bra hjälptygel. Den ger verkan när du vill att den ska det och du kan reglera hur mycket verkan den ska ge.



//

2011-03-23 @ 21:15:48
URL: http://stormizza.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Jag håller faktiskt inte alls med dig. Gramanen är en hjälptygel, om man använder gamanen för att tvinga ner hästen genom att hålla den så hårt som du beskriver är det självklar tinte bra alls, men då missbrukar man den. Gramanen ska hänga lös när hästen går i den önsvärda formen! Bara för att man har gramanen på och hästens huvud hamnar i rätt position betyder det inte att härsten går mellan hjälperna/är eftergiven! Att ha graman betyder verkligen inte att man ska hålla i en extra tygel och åka med, man ska ju självklart fortsätta rida!

2011-03-23 @ 21:17:58
URL: http://gfrkdressageteam.blogg.se/
Postat av: Ebba

Vi använde graman lite då och då på våran ponny, inte för att hon var svårriden på något vis men det gav en annan stadighet. Både jag och min syster blev stadigare i handen när vi hade två tyglar att hålla i och man behövde absolut aldrig dra in henne. Och den hängde väldigt löst, den hjälpte nog mer psykologiskt hos ryttaren än vad den inverkade på hästen. På de nuvarande hästarna har jag provat att använda den som lite livlina då M ibland kastar sig om och sticker för att han blir "rädd" och då blir han extremt stark. Red honom mycket på kandar innan men tyckte inte riktigt att det blev bra, dock hjälpte inte gramanen ett skit men nu har vi hittat en annan lösning (rakt pelham med tungfrihet och dubbla tyglar). A blir även hon "rädd" ibland och kör då upp huvudet rejält och tränar studs med liten ryttare (rekordet tror jag är ca. en halvmeter ovanför sadeln), på henne funkade det hyfsat då hon inte kunde köra upp huvudet lika mycket men ganska snart upptäckte hon att här var ju en skön grej att hänga sig i, det gör jag och så blir hon skettung istället, något vi arbetat jättemycket på att få bort så den störde mig mer än vad den hjälpte...

2011-03-23 @ 21:23:28
Postat av: amanda

"Jag ser hellre att hästen springer runt som en stjärnkikare än att ta på den en graman". Jag tar hellre till hjälp än att sitta på en häst som inte går i form, det tar skada på ryggen. Man kan dessutom använda hjälptyglar utan att hästen "fuskar" bara man rider bra. Man behöver inte tvinga en häst, utan hjälpa den på vägen dit. Forstår inte alls ditt tänk, du som verkar var duktig och snäll mot hästar. Men att sitta på en häst som inte går i form, det är djurplågeri!

2011-03-23 @ 21:24:19
Postat av: Myran

anser att om man trycker ihop hästen och tvingar ner nacken på den så har man använt gramanen fel. Ruskigt bra hjälptygel om den används rätt i en övergångsperiod för att visa hästen till rätt form men man behöver vara tillräckligt duktig för att känna att bakbenen är igång och att man rider bakifrån och fram ändå.

2011-03-23 @ 21:24:25
URL: http://trinnie.blogg.se/
Postat av: Maja - fälttävlansryttare

jag är helt emot gramantygel!



film från dagen ridpass, hoppning 1.30m finns på bloggen. KOMMENTERA! :)

2011-03-23 @ 21:25:56
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag använder graman tygel på min ponny, men typ varannan vecka.

Jag har inte hittat alla knappar än och därför så använder jag den som en liten hjläp bara, och jag har inte spänt alls.

2011-03-23 @ 21:26:17
Postat av: Ida Martinsson

Jag har använt det ett fåtal gånger på hästar som inte "fattar" hur de ska göra (alltså felridna hästar som du säger) och har använt det en eller två gånger och belönat hästen efter hur den rör sig och gör rätt, tar bort den efter 10-20 minuters ridning och fortsätter utan och belönar hästen när den gjort rätt. har funkat jättebra för mig. :)

2011-03-23 @ 21:26:19
URL: http://shellygirl.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag håller med dig, Ingrid. Gramantygeln i sig ger ingen ärlig form (dock inte sagt att en häst inte kan gå i riktig form med gramantygeln på...). Man får dock minnas att man kan bruka och missbruka i princip ALLT. Missbruk av gramantygel blir exakt så som du skriver, men jag känner inte att man kan vara emot allt som kan användas fel. Man kan göra en häst illa med en hovkrats, det betyder inte att hovkratsar är till ondo. Det är människor som är till ondo ;)

2011-03-23 @ 21:29:21
Postat av: Anna

Hej, jio, jag har alltid tyckt att med graman går hästen med rygger lägre en när den går i "ärlig" form. det blir inte lika mycket kraft med den det blir mäst springa ifrån.

2011-03-23 @ 21:30:40
URL: http://PonnyHiss.bloggplatsen.se
Postat av: Josefin

Används den av rätt ryttare och i rätt syfte är den inte skadlig eller sk. "fusk". Men i fel händer och fel syfte (t.ex tvinga hästen att börja på nacken för att ryttaren tycker det ser fint ut) är det ju givetvis fel. Både possitiv och negativ helt enkelt :)

2011-03-23 @ 21:30:41
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: josefine - var med och tävla om en mountain-horse fleecejacka!

Håller med!! Folk fattar inte att det är deras ridning det är fel på... Det typiska är ju att skylla på hästen, "hästen kan inte gå på tygeln"... omg :P

2011-03-23 @ 21:31:02
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: fanny

Jag använder gramanen de dagar min häst är otroligt stark och stel, eftersom jag vet hur hon kan hänga sig i ena tygeln och inte släpper. Då är den bra att ha för att kunna reglera felet utan att slösa så mycket energi på det. Så gramanen använder jag ibland efter tex. istället för att behöva betsla upp. Men en ryttare som inte kan rida hästar i form bör inte använda sig utav en graman eftersom det krävs mycket för att använda den utan att göra så det inte blir bra för hästen.

2011-03-23 @ 21:31:24
URL: http://teamgrevie.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag anser att folk som säger att gramanen är "farlig" att använda och till för att "tvinga" ner på tygeln inte vet vad de snackar om. Kunniga ryttare rider som rider med graman vet precis vad den är till för. Självklart finns det folk som utnyttjar gramanen på fel sätt och då kan den göra skada, men absolut inte om man använder den rätt !

2011-03-23 @ 21:34:15
Postat av: Anonym

Kan man inte rida hästen utan hjälptyglar ska man inte rida alls. Dessutom bör endast den som kan rida sin häst på 'rätt' sätt rida med hjälptyglar, och då behöver man ju oftast dom oftast inte. Folk som inte kan rida sina hästar på tygeln utan hjälptyglar borde inte ta till sådana medel om de uppenbarligen inte kan nog mycket för att rida sin häst på tygeln.

2011-03-23 @ 21:34:40
Postat av: Sara

asså det beror ju på hur mkt man rider och hur hård man är i handen barn ska ju inte rida med det men om är vuxen och kan rida och har en häst som man inte vill dra i munnen eller en häst som man inte får stopp på så fungerar ju gramanen som en nödbroms

men man ska inte sitta och rida ihop hästen på gramman varje dag det håller jag med om ;)

2011-03-23 @ 21:35:56
URL: http://saraaholgersson.blogg.se/
Postat av: Ida

Håller med dig.

2011-03-23 @ 21:36:17
URL: http://busigabeerta.blogg.se/
Postat av: Miranda

jag tycker att den är helt öndödig!

2011-03-23 @ 21:37:23
URL: http://ponniiehastarnas.blogg.se/
Postat av: Miranda

jag tycker att den är helt önödig!

2011-03-23 @ 21:38:07
URL: http://ponniiehastarnas.blogg.se/
Postat av: Sandra

Graman är en HJÄLPtygel så om den används RÄTT (inte som du beskriver det) så är den en bra hjälp, precis som andra hjälptyglar:). Dock använder jag den inte.

2011-03-23 @ 21:39:05
Postat av: Annie

Jag andvänder graman, för min häst blir mycket lugnare när hon kommer mer ner i formen. Jag tycker den är jätte bra!

Rider inte med den ofta, men när hon är riktigt pigg

2011-03-23 @ 21:39:54
Postat av: Olivia

Jag har aldrig ridit med graman, och planerar väl inte att göra det heller. Har dock funderat på att ha det på min häst när vi rider ut för han kan böra illblänga på ingenting typ. Då är det ganska bra att ha en graman som hindrar honom från att ta upp huvudet och illblänga. Vet dock inte om han blir frustrerad av att han inte kan titta som han vill, han kanske börjar protestera osv. Han har så lång hals så han tar upp huvudet jättehögt, men näe, tror inte jag kommer använda graman, det är nog bara en liten tanke.. Visst finns de folk som tvingar ner hästen med graman, men de finns ju sådana som vet hur man ska använda den. Så är det ju olika på olika hästar. Tycker inte om att säga tvärnej och det bara förstör osv osv, för allting är inte svart och vitt.

2011-03-23 @ 21:41:32
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Amanda med travaren Passion Pellini

Jag använder gramanen när jag har utbildat föredetta travare. Den som inte har gett sig på att försöka skola om en travare som precis har klivit av travbanan förstår inte hur jobbigt det är. Hästen brukar inte riktigt förstå vad ryttaren menar när den helt plötsligt ska gå med huvudet nedåt istället för som en stjärnkikare. Och då har jag tagit gramanen till hjälp för att hästen ska förstå åt vilket håll den ska och vad jag menar. Och då kan man börja jobba med formen därifrån. Jag har bara behövt använda gramanen 2-4ggr tills hästarna förstår vad jag vill att dom ska göra. Och då har jag plockat bort den helt!

Och jag rider hellre med graman, för den jag jag kontrollera hur mycket den ska ta, än med t.ex. halsförlängare (gummisnodd). För då har man inte nån som helst möjlighet att länga den om man måste, eller ganske korta ihop den nån cm.

Jag kan förstå dom som tycker att grammanen bara är att slänga bort. Och "man måste vara en dukig ryttare för att rida med graman, och är man så duktig behövs den inte" det tycker jag är fel. Visst man ska inte vara nybörjare kanske. Men ingen hästmänniska blir någonsin fullärd. Hur mycket man än tror det.

Så det finns många blandade åsikter om graman, men jag kommer fortsätta använda den om jag känner att jag behöver...

2011-03-23 @ 21:44:40
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: Katrine

Jag har användt gramantygel vid några tillfällen. Min ponny satt fast otroligt mycket i högersidan och jag fick inte igenom honom för fem öre. Men när jag ridit med gramanen i två dagar var det en sån stor skillnad! Jag tycker inte det är fel att använda graman på rätt sätt och för rätt syfte. Bara för att man har en gramantygel på betyder det inte att man sitter och drar i den och tvingar hästen att trycka ner och in nosen. Man kan t.ex. använda den för att lätt lirka lite i ökningar när det är svårt att hålla ihop. Det finns massa bra med graman, det är en HJÄLPTYGEL inte en TVÅNGSTYGEL. Tjooflöjt!

2011-03-23 @ 21:49:43
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/
Postat av: alice

Kan man inte rida utan så kanske man inte är så duktig ändå.

2011-03-23 @ 21:49:55
URL: http://alicepaulin.blogg.se/
Postat av: alice

Kan man inte rida utan så kanske man inte är så duktig ändå.

2011-03-23 @ 21:50:15
URL: http://alicepaulin.blogg.se/
Postat av: Jasmine såklart

Min syster använder graman på sin unghäst ibland men hon kallar det en livlina. När Lizzan brallar som hon gärna gör håller hon sig lättare på marken med graman. Dock hänger gramanen ganska mycket och är aldrig sträckt så hon tvingar inte mer sin häst med hjälp av den!

2011-03-23 @ 21:50:22
URL: http://jasminesplace.blogg.se/
Postat av: Jenny

använt gramander en del som vägvisare på hästar som varit lite tunga och envisa. Dock aldrig som tvång! Vägvisare. På senaste hästen använde jag det en gång, sen visste han vad jag ville och då använde jag gramanerna knappt. För mig själv är det en himla bra psykisk boost eftersom jag alltid fått höra att man inte ska rida med gramaner om man inte är tillräckligt duktig för att rida ihop hästen utan. Därför rider jag mkt bättre när jag inte har dom på och hästen går mkt bättre, trots att det bara hänger där. Men fel användande av gramaner är jag hetl emot och de ska användas i absolut så liten utsträckning som möjligt

2011-03-23 @ 22:01:49
URL: http://www.blogg.jennyqarlsson.se
Postat av: Johanna

Har för mig att det stod ngt om graman i senaste ridsport och kommentaren (liknande) "en bra graman är en lös graman" tkr jag stämmer väldigt bra. Att använda gramanen som ngn sorts handbroms eller ett sätt att få hästen att kröka på nacken är helt fel! Tyvärr blir det ofta så pga av ren okunnighet. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda graman då jag känner mina egna begränsningar. Vilket betyder att jag inte känner att jag har tillräckligt med kunskaper för att testa och har ändå ridit i sådär 15 år...

2011-03-23 @ 22:03:35
URL: http://skraattkramp.blogg.se/
Postat av: Amanda W

Jag har använt den på min häst bara 2 ggr för att han går med huvudet rakt upp och jag vill bara få ner det. Han har redan underhals vilket jag tar över på mig att allt är mitt fel, även om det är det. Det började kännas jobbigt att rida han och allt blev genast så svårt. Men när jag red på det en gång och verkligen hade den lös, jättelös då så bara stämde allt och han gick som en klocka i flera dagar och nu går han ner ärligt mycket lättare. Det var lixom som att man bara får ner han så en gång så funkar det sen ett långt tag! :D

2011-03-23 @ 22:04:44
URL: http://gallantt.shapemeup.se
Postat av: emelie behrmann

jag tycker, Om man kan använde den på rätt sätt att det är TVEKLÖST den bästa hjälptyglen, Du kan lätt reglera hur mkt eller hur lite den ska verka.

Dock tycker jag din förklaring på hur man spänner den är felaktig. Man bör spänna den i kors och i sidorna så att man inte "låser" hästen, alternativt i sidorna och sedan genom käkremmen så att den trycker på nacken och inte bara drar i bettet.

2011-03-23 @ 22:08:43
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag använder graman på min häst någon gång då och då för att han har varit felriden i ca 5 år och har gått med huvudet käpprätt upp i luften och var stel som en pinne när jag fick honom, har även fått rekomendation från tränare att jag bör använda det ca 1 gång i veckan. Graman ska dock inte användas i fel händer!

2011-03-23 @ 22:09:55
URL: http://sarahhedengren.blogg.se/
Postat av: Julia

Det är ju inte för inte som det finns ett ordspråk som säger att 'när man är tillräckligt duktig för att använda graman behöver man den inte'. Dock håller jag med dig där, att på oridna hästar kan det vara en hjälp att visa hästen framåt nedåt med halsen. Det jag gillar med den är att det bara är att ha den lös när man inte behöver den :)till skillnad från många andra hjälptyglar! Tycker också att det är en bra livlina när man rider ut på en stor häst.

2011-03-23 @ 22:15:48
Postat av: fanny

När min ponny kom så var hon väldigt omusklad men ändå stark och ganska dö i käften som min tränare uttrycker det. Då föreslog hon efter nån månad att jag skulle använda graman för att hjälpa både henne och mig att komma till riktigt ridning så att vi kunde börja bygga muskler på riktigt.

Precis som när Nina Bengtson sa till mig att jag skulle rida på ett lite skarpare bett ibland för att få ihop henne till riktigt samling och på det sättet stärka hennes muskler ännu mer.

Det är inte fusk utan ett hjälpmedel för att bli bättre, och bara för att du använder det betyder det inte all du är dålig.

2011-03-23 @ 22:16:17
URL: http://mipeluche.blogg.se/
Postat av: fanny

När min ponny kom så var hon väldigt omusklad men ändå stark och ganska dö i käften som min tränare uttrycker det. Då föreslog hon efter nån månad att jag skulle använda graman för att hjälpa både henne och mig att komma till riktigt ridning så att vi kunde börja bygga muskler på riktigt.

Precis som när Nina Bengtson sa till mig att jag skulle rida på ett lite skarpare bett ibland för att få ihop henne till riktigt samling och på det sättet stärka hennes muskler ännu mer.

Det är inte fusk utan ett hjälpmedel för att bli bättre, och bara för att du använder det betyder det inte all du är dålig.

2011-03-23 @ 22:16:19
URL: http://mipeluche.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag har nästan aldrig graman, men nån gång ibland händer det, när jag vill få hästen inramad tex vid en skänkelvikning - så den inte bara springer undan...Tycker egentligen inte så mkt om den just för att hästarna ofta blir så hängiga i den å lägger sig på bettet liksom..sen ÄR det ju faktiskt en väldigt svår hjälptygel att rida med! Knappt den erfarne ryttaren kan ju rida helt korrekt med den, att länga ut den när hästen gör rätt ät ju skit svårt!



Jag har även hört att när man rider med gramantygel så blir det nästan samma som när man rider med kandar, så be safe, om ni inte kan rida på rätt sätt!



Bra inlägg för övrigt! xP

2011-03-23 @ 22:18:49
Postat av: Stina

Jag tycker att du är otroligt trångsynt och orättvis nu! Kan du inte rida din häst så att den jobbar rätt utan att lite hjälp ett tag VARFÖR ska man INTE använda en hjälptygel? Istället för att slita på både ryttare och häst i flera månader utan att uppnå resultat! Någon här ovan menar på att kan man inte rida sin häst i en korrekt form borde man inte rida alls. Jaha, då kan ju 99% av alla som läser denna blogg tex sälja sina hästar för sorry: din häst går inte i en korrekt form. Alla är vi nybörjare en gång, kom ihåg det innan ni är så kaxiga...



Vi ämpar ju alla för att våra hästar ska bl så lydiga som möjligt men vi kan inte påverka hur hästen är född. Vissa är tyngre pga exteriör, andra är byggda naturligt i uppförsbacke osv. Ibland stöter man på problem som kanske enkelt kan lösa om man tar hjälp av en hjälptygel. Denna hjälptygel kan faktiskt i många fall vara en graman eftersom man med gramanen kan uppnå så många effekter. Beroende på hur man knäpper fast den kan du få hästen rundare och djupare i formen eller få den att ta ett stöd på bettet rakt fram.



Jag uppmanar ingen som inte känner att man behärskar det att rida med gramanoch naturligtvis ÄR MÅLET att inte behöva använda den. Men jag tycker det är lika idiotiskt att smutskasta de som rider med graman som att vägra änvända hjälpmedel och istället låter hästen vara "stjärnkikare". Så därför för en av de allra frörsta gångerna tcker jag att ni uttrycker er extremt barnsligt, orättvist och trångsynt här på bloggen!

2011-03-23 @ 22:25:02
URL: http://santinaafsire.blogg.se/
Postat av: En beridare i Holland

Gramanen är ingen hjälptygel för nybörjare och den hjälper vid korrekt användning. Det har visat sig att en rätt använd graman ökar hästens bakbensaktivitet. En graman ska inte "tvinga" ner en häst i form. Den ska inte heller "hålla" en häst i form. Om hästen går med ett hög huvud få bettet påverkan rakt bakåt i hästens mun, där vill vi inte ha trycket. Gramantygeln hjälper till att visa hästen ner genom ett tryck som kommer nerifrån, där det är enklare för hästen att förstå vad vi ber den om. Så fort hästen sänker huvudet ska gramanen slacka, då ryttaren får tillbaka tygelns tryck mot hästens tunga igen. Tänk på att utväxlingen dubblar kraften i handen och överanvänd den inte. Gramanen bra som en säkerhetstygel när man rider ut, för de som inte vill betsla upp en laddad häst. Man ska rida varsamt med en graman och det tar lång tid att lära sig. Jag är för gramanen träningsmässigt, men anser att man får det ärligaste svaret utan. Samarbeta med era hästar.

2011-03-23 @ 22:25:02
Postat av: Anonym

beror på heeeeeeeeeelt vem som använder den!

kan man rida så använder man ju inte gramanen till att tvinga ner hästen på "tygeln"

2011-03-23 @ 22:31:34
Postat av: Camilla

Håller med vartenda ord!

2011-03-23 @ 22:35:32
Postat av: clara

Håller med hon Stina ovanför, måste man då sälja hästen för att man inte kan rida den i rätt form ? Då tar man till en hjälptygel t.ex graman.

En graman är nog bra om man kan rida på den på rätt sätt

2011-03-23 @ 22:41:37
URL: http://claraekholm.blogg.se/
Postat av: Amanda Lindahl

Jag använder graman och vet flertalet stora, kända och framförallt erkända dressyrtränare/ryttare som gör detta. Så länge man handskas med den korrekt så skadar den inte. För en häst som är väldigt stel, lång och stark är det en bra lösning då de flesta sådana hästarna har svårt att komma ihop med nacken (eller vi ryttare har svårt att rida ihop dem). Rider du med mycket tryck bakifrån så ser jag inget fel att använda den. Vet även många hoppryttare som använder den för att undvika "flax" med huvudet. Så länge du inte pressar ner hästen med våld (mha gramanen) och utan tryck tycker jag den är bra! Ett enkelt hjälpmedel för att göra det "enklare" för hästen och ryttaren helt enkelt. De flesta hästar jag har ridit räcker det dessutom att bara sätta på den och bara ha den löst.



Helt enkelt - "varför göra det svårt när det kan vara enkelt"

2011-03-23 @ 22:54:52
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Ryttarduon - Mikaela och Emily

Jag tycker man är lika korkad och har lika mycket okunskap om man bara dissar den utan att tänka till. Jag tycker varken att den är bra eller dålig, jag är varken för eller emot just för att jag vet att alla hästar är olika och alla ryttare är olika, och saker fungerar olika för olika ekipage. Jag har sett flera ekipage som har fått mycket hjälp av en graman, och där hästen faktiskt jobbat i rätt form och gramanen har fungerat som en sorts hjälp på vägen. Ser inget fel med den, så länge den används på rätt sätt och med måtta! Använder den dock inte själv, eller jo ett par ggr har jag använt den på min nuvarande häst. Har fått ut vad jag ville vid dessa tillfällen, inget fel med det. Lika mycket okunskap att smutskasta ett redskap som man faktisk inte vet fungerar för vissa eller inte.



/ Mikaela - ena halvan av ryttarduon.blogg.se

2011-03-23 @ 22:57:37
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Mikaela: Vart har jag smutskastat? Jag har även tagit upp positiva saker med den. Sen var det MINA ÅSIKTER, ni kan tycka vad ni vill, jag säger inte att ni har fel för det.

2011-03-23 @ 22:59:56
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Erika

Jag använde mig aldrig av graman under träning, dock har jag en autistisk ponny (ja, på riktigt) som kom på att jag hade ramlat av en gång efter att han hade skenat, och klurade ut att han "slapp träna då". Att försöka bromsa honom när han skenade var som att linda ett hopprep runt ett tjockt träd och dra. Ingen effekt med andra ord. Och han stannade inte fören man åkte in i staketet. Jag använde mig av graman under en kort perod för att säkerligen kunna få stopp på honom. Det hjälpte!

2011-03-23 @ 23:00:07
URL: http://finest.se/adamsson
Postat av: Evelina

Jag säger som min tränare säger till mig, Är man så duktig att man kan hantera gramman tygeln och rida med den rätt så behöver man den inte.

2011-03-23 @ 23:08:08
Postat av: Louise

Min mamma berättade att när hon red hästar på det stallet hon jobbade på så hade hon ibland graman på hästarna när de red ut för att kunna få ner huvudet på hästen ifall den blev pigg och försökte ta bettet, liksom som en handbroms. Jag har själv använt graman vid ett tillfälle, och det var när jag hade en häst som hade svårt att hålla huvudet i rätt höjd i galoppen, hon blev väldigt låg, nästan huvudet i markhöjd, så hade den som hjälp för att få upp huvudet lite, och hon fick en helt annan galopp, nog den finaste jag varit med om på henne. Dock håller jag med dig helt i ditt resonemang. Fusk är det, och formen kommer bakifrån, inte från bogarna och nacken. :)

2011-03-23 @ 23:33:03
URL: http://cerat.blogg.se/
Postat av: soffi

Jag använder den ibland. Oftast vid pass när jag känner att jag behöver fokusera mer på min sist. och min häst kräver otroligt mycket sits för att kunna ridas då han annars blir stark och framtung och inte går att samarbeta med. Men efter en stund tar jag av den och jobbar själv med det, men det ger mig någonstans att börja. men som sagt använder jag den rätt sällan, ibland (:



2011-03-23 @ 23:34:13
Postat av: jenny.

rider en skogstokig häst för tillfället som inte alls lyssnar på bromsen så vi rider ut på graman mest bara för att kunna stanna.

2011-03-23 @ 23:36:03
Postat av: Anonym

Din okunnighet i ämnet, gör att jag blir förvånad över att du väljer att skriva om det. Du attackerar de som rider med graman i detta inlägg. Dags att ta och läsa på och se till att du har kunskap innan du skriver dessa inlägg. De förstör helhetsintrycket av bloggen - trist men ack så sant.

2011-03-23 @ 23:40:21
Postat av: Jenny

Jag har ridit med graman några få gånger då jag tränat för min tränare, eftersom hon tyckte att min häst var alldeles för olydig för de korrekta hjälper jag gav. Jag hade den så lång att den glappade ganska rejält när han gick i rätt form, men tog emot då han försökte "dra tyglarna ur handen" eller vad man ska säga. Då gramanen tog emot insåg han att det inte var någon idé att dra ner/ut huvudet för att komma undan arbete och efter bara en liten stund kunde vi utan problem ta av gramanen.

Jag använde den alltså INTE för att få hästen att gå "på tygeln" (böja på nacken) utan för att korrigera ett litet lydnadsfel hos hästen, genom tillfällig användning, och jag tror att det är så den är främst använd.

2011-03-23 @ 23:44:04
Postat av: Auroraemily

På min häst använder jag graman ibland, men har den väldigt lång, så den bara tar emot när han höjer huvudet alldeles för mkt. Han kan alltså ha huvudet höjt i vanlig position utana tt den tar i, den inverkar bara då han tänker sticka. Har den som nödbroms, vill inte få en oärlig böj på nacken, bara en häst som har huvudet någonstans där den kan uppfatta mina tygelhjälper.

2011-03-24 @ 00:37:44
URL: http://auroraemily.blogg.se/
Postat av: Maria

Gramanttygel har varit till stor hjälp för mig och jag är en ivrig förespråkare av denna sorts hjälptygel då jag tycker den är mycket humanare än låt oss säga ett gummiband. Jag hade aldrig varit där jag är i min ridning om det inte varit för gramanten, den fick mig att hitta hela känslan när hästen går på tygel och den får hästen att slappna av snabbare istället för att gå upp med huvudet och gå emot handen. Givetvis ska man inte använda gramant eller någon form av hjälptygel om man inte vet vad man håller på med. Men just i mitt fall har det hjälpt så otroligt mycket och det har hjälpt många andra också. Så tänk efter innan du uttalar dig om sådant som du uppenbarligen inte har någon koll på.

2011-03-24 @ 00:50:51
URL: http://maicki.blogg.se/
Postat av: Amanda

uppenbarligen har du ingen kunskap om det du skriver om, bara vilda åsikter. Men iaf, vet att många säger att gramanen påverkar negativ osv, osv - "hästen hänger på bogarna och bakbenen faller efter" Jag har faktiskt lagt ner lite arbete och researchat på internet och hittade då denna undersökning där de framgår hur hästen faktiskt påverkas vid användning av graman. http://horseconnexion.org/Traening-2529.asp?subpage=http://www.horseconnexion.org/webmotor/nyhetsfunktioner/Gramantyglar-paaverkar-haestens-viktfoerdelning-2212.htm

Observera att ryttaren på bilden rider men gramanen löst hängandes, dvs inte "drar ihop" hästens hals. Därmed går hästen på ryttarens signaler och inte "på gramanens"

2011-03-24 @ 06:56:50
Postat av: Au

jag vet flera som rider på graman i terräng så att hästen inte kan sticka iväg och dra ner huvudet om den är extremt pigg..

2011-03-24 @ 07:11:21
Postat av: natalie

heej jag har en graman på min travare fast det är inte för att hon ska gå i form det är för att hon är väldigt stark men jag försöker att inte rida med gramanen på henne så ofta som går. om jag rider ut tex om jag ska galoppera och trava upp för bakar så måste jag ha den annars galopperar hon och sticker i väg men jag försöker som sagt inte rida med den för mycket efter som det drar i munen på dom . Men jag är lite emot gramanen bara .

om man ska ha graman så ska den användas på ett bra sätt !!! (inte för att hästen ska gå i form) ! utan att man använder den för att hästen är stark !! isf :)

2011-03-24 @ 07:35:32
URL: http://natalieforsbom.blogg.se/
Postat av: A M A N D A

Håller med, det finns inga genvägar till en bra form. Man ska kunna rida fram den.

Jag har en fråga som jag har grubblat på litegrann. Jag är medryttare på en häst som är väldigt stel, en varmblodig travare. Har inte alls ridit honom mycket så vi har inte kommit så långt. När jag red för hans ägare så blev det itne så bra, så hon visade lite hur hon red. Hon i princip flyttade ner hans huvud med hjälp av bettet. Jag tycker verkligen inte att man kan göra så, flytta ner huvudet och så går hästen "i form". Som du säger börjar ju formen i bakbenen. Om man flyttar ner huvudet eller rent ut av sågar ner, visst är det inte en ärlig form?

Blir så irriterad, folk jag rider med bra: Men flytta bettet kraftigt så går han fint!

Snarare att han går oärligt ...

2011-03-24 @ 07:35:47
URL: http://mandalii.blogg.se/
Postat av: lenita

klart man kan använda gramanen, bara man inte konstant sitter och drar i den, utan ger eftergift när hästen söker sig neråt. och man ska självklart inte använda den varje dag om man verkligen arbetar med den, uatn kanske varannan vecka? tycker det är ett bra hjälpmedel om hästen behöver bygga upp de muskler som krävs för att gå i form, dock så ska man ju inte använda den för att endast få hästen att böja på nacken? utan det är ju bara ett hjälpmedel för att få hästen att komma i rätt form.

2011-03-24 @ 08:04:24
Postat av: Ella

Jag red mycket med graman innan eftersom jag håller på att rida in en travare... Men använder den inte längre då jag håller med dig och gillar inte att dra ner hästen i form... Men jag erkänner att gramantygeln var bra i början för att sätta om lite muskler osv. :)

2011-03-24 @ 08:22:13
URL: http://ellameyner.devote.se
Postat av: Anonym

Om man rider med en graman rätt så är den inte dåligt. Den hjälper än häst som inte kan gå i rätt form själv.

2011-03-24 @ 08:26:36
Postat av: sabina

har aldrig använt och kommer aldrig göra det. ser ingen mening i att använda en graman. som du säger, det är fusk. om hästen inte går i form så får man väll börja från grunderna.

2011-03-24 @ 08:39:21
URL: http://asdbetyderintelol.blogg.se/
Postat av: Anonym

synd att du inte har tillräckligt med vetskap när du uttalar dig tycker jag. graman kan hjälpa så otroligt mycket, av en ryttare som kan använda den. den är mycket bättre än många andra hjälptyglar, då ryttaren själv kan anpassa hur mycket man ska hålla i den. bara för att du inte behövt/provat den på din häst tycker jag du kan se att det finns fördelar och att andra KAN rida med den

2011-03-24 @ 08:48:18
Postat av: Anonym

Jag hade gramantygel på en häst jag utbildade (och fortfarande utbildar) för att ha en nödbroms. Han kunde börja skena varv på varv med ryttare och stannad inte för än dom åkte av. Jag andvände den alltså inte i "böjande syfte" utan som nödbroms. något jag dock inte skulle gjort idag när jag har mer kunskaper! Hästen var också väldigt känslig i munnen och kom lätt bakom hand så ett tag hade han en "go" underhals, något som är bortjobbat nu, utan extratyglar! Man lär av sina misstag :)

2011-03-24 @ 08:55:37
Postat av: Anonym

att du skriver så antyder ju bara att du inte kan/vet hur man rider med gramantygel?

2011-03-24 @ 09:04:40
Postat av: Charlotte B

Jag håller med dig om att graman är fusk men att det kan vara bra med felridna hästar. Men det är som med allt när det gäller hästar, om kunniga personer använder hjälptygeln på rätt sätt så blir resultatet bra. Om okunniga personer försöker sig på det, kan det bli katastrof! Tyvärr är det senare så pass vanligt att alla hjälptyglar fått dåligt rykte generellt.

2011-03-24 @ 09:06:16
URL: http://ridersdiary.blogg.se/
Postat av: hanna

helt rätt du säger, en jäkla bra HJÄLP till felridna hästar, helt sjukt dumt till rätt ridna hästar. Och det är viktigt att kunna rida rätt med graman, annars blir det just som du säger, ett hjälpmedel för att alls kunna rida sin häst...

2011-03-24 @ 09:21:24
URL: http://jsundberg.blogg.se/
Postat av: emelie

Jag tycker att om man är duktig på att rida, och vet varför man använder graman, då är det okej att rida på den IBLAND. Min ponny som jag har nu var väldigt pigg och tjurig när jag red ut honom när vi precis hade köpt han, och då kunde jag ha graman på han bara för att jag anser det vara bättre att dom går i en lägre form än att dom går och spänner sig. men det var endast vid uteritter för att slippa bråka med han. Sen alla dessa hoppryttare som rider på graman jämt för att få hästen lösgjord är ju bara tragiskt... men om man kan rida och vet hur en graman fungerar tycker jag att det är helt ok att rida på den ibland, för att ha den som hjälp, inte för att fuska sig till en "eftergift".

Kul blogg btw :D

2011-03-24 @ 09:39:59
Postat av: Stina

En graman används INTE till att tvinga ner hästen i form!

2011-03-24 @ 10:17:24
Postat av: Anonym

Precis som du skrev i inlägget, man jobbar bakifrån och fram.



Blir så irriterad när folk säger att hästen är "hård i munnen"..

Skit fullständigt i vart huvudet är och fokusera på att den ska få igång bakkärran, så kommer formen tillslut! Att tvinga halsen på en häst bygger bara fel muskler.



har man en stark häst så får man väl förmodligen rida ihop den mer, inte dra i munnen!



creed till dig!

2011-03-24 @ 10:45:17
Postat av: Filippa

Mitt sto har en gammal muskelskada, och har varken blivit behandlad för den eller rätt riden. Nu när jag fått henne är hon behandlad, och vi har börjat rida om henne/sätta nya muskler. Gramantygeln (och snodd i longeringen) är då ett superbra hjälpmedel för att få henne att fördela om vikten och använda rätt muskler.

2011-03-24 @ 10:49:21
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: Sara

Hejsan! Jag tycker att gramanen är ett bra hjälpmedel, då dt är ett bra sätt att öva på att få hästen i form. Men... Det som är sämre är att tyvärr är det många som drar i gramantygeln så mycket som det bara går. Då används den absolut på helt fel sätt! Och om man kan rida med graman och får hästen att kröka på nacken, kan man börja arbeta med bakdelen då också, eller tvärtom! Alltså: Om man kan rida med den, visst! Om inte, gör det inte! ;)

2011-03-24 @ 10:56:43
URL: http://nixlover.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag håller helt med dig, mina åsikter står på min blogg. Om du vill se inlägget klicka http://linnealindquist.blogg.se/2011/march/asikter-by-ingrid-skoog-om-gramantygel.html



Jag lånade din text också, om det var okej :) Jag har länkat till er blogg två ggr dessutom i inlägget :)

Kram!

2011-03-24 @ 11:34:07
URL: http://linnealindquist.blogg.se/
Postat av: Jj

jag har använt gramantygel en gång, i samband med träning och med tränare till hjälp.



min ponny sprang med nosen rakt fram och var inte ett dugg känslig för min hand. hon visste inte hur man gjorde, trots att jag lirkade, pockade, berömde och försökte dag ut och dag in. det var svårt att rida henne, hon jobbade inte i paddock och var het och springig i skogen.



jag använde gramantygeln en lektion. hon hittade formen efter några minuter. jag behöll aldrig trycket när hon gick ner nosen, utan körde med tryck-eftergift hela tiden. lektionen varade i 40 minuter. efter det har jag inte behövt den någonting mer, min ponny "vet" vad det betyder nu när jag ber form av henne. vi har utvecklats enormt sen dess. detta var ett år sedan.



jag har alltid varit anti mot ALLA hjälptyglar. graman kändes ändå som ett "milt" hjälpmedel, eftersom jag kunde släppa henne när jag ville. den lektionen har hjälpt oss enormt. jag kommer aldrig att använda en hjälptygel igen dock. nu har jag kommit så långt i min ridning att jag kan korrigera utan hjälptygel.



graman är ingen genväg till en bra ryttare, det säger jag inte. den ledde oss dock in på rätt spår och underlättade arbetet mot det samspelta par vi är idag. jag skulle aldrig använt hjälptygel utan min tränare närvarande.

2011-03-24 @ 12:11:58
Postat av: Anonym

idiot

2011-03-24 @ 12:17:46
Postat av: Linneá

För flera år sen hade jag en 14 årig new forest som hade aldrig varit "rätt" riden och hade endast gått med huvudet uppe. när jag då tog mig an henne så såg jag att hon hade satt så pass mycket muskler i över halsen att det var dags att göra någonting åt det. hon såg ut som en tjur. så när jag då tränade prövade jag gramantygel på henne och hon började sätta muskler rätt och började få bort "tjurhalsen". så efter bara någon månad var hon helt återställd och var super fin :) man kan använda graman när det verkligen behövs och man har en anledning. men självklart tycker jag då inte att man ska sitta och rida på graman varje dag och man bör vara en rutinerad ryttare så att man förstår sig på. men det var den enda hästen jag har behövt använda mig av graman :)

2011-03-24 @ 12:18:17
URL: http://flyingechange.blogg.se/
Postat av: Alma

Håller med om att det i vissa fall blir fel och bara dumt att använda graman. Det hjälper inte som man tror.

Men som vissa skriver i kommentarsfältet, och oj det märks vilket laddat ämne det är med hjälptyglar, att det finns olika skäl att använda sig av graman. Man får nog se det hela från fall till fall, vem och varför dem använder det.



Men i mina ögon kan jag känna att det är ett "billigt" knep att gå runt problemet, i många fall. Att fuska sig framåt, om man får skriva så?



Bra inlägg, det blir lite diskussion och erfarenheter skrivna av detta. Härligt!

2011-03-24 @ 12:45:30
URL: http://www.nattstad.se/svartlistad
Postat av: Nicole

Jag använder gramantygeln i galoppen på min häst. Jag använder den ju inte varje dag såklart. När vi köpte henne så kunde hon inte bära sig i galoppen i varken form eller tempo. Nu har jag fått henne att hålla galoppen och jobbar på formen och tar då hjälp utav gramanen vissa dagar.



ASBRA BLOGG! ÄLSKAR ER! btw lixom :)

2011-03-24 @ 12:54:11
Postat av: Anonym

testade att ha graman en gång när jag red ut på min häst som stegrar när han inte får som han vill. Funkade inte på honom, han backade och när han inte kunde stegra så gjorde han luftsprång :S läskigt!

2011-03-24 @ 13:12:20
Postat av: Lympan

Jag använder graman för att min ponny har lättar att koncentrera sig, hon vill gärna flänga iväg och när jag hänger på gramanen så är det lättare att hålla kvar henne hos mig. ;)

2011-03-24 @ 13:15:00
URL: http://lympan.myshowroom.se
Postat av: Nina

För mig är graman en väldigt bra hjälptygel, eftersom jag inte är så bra på att rida hästen i form. Bara man använder den varsamt och ändå får hästen att jobba med bakdelen så är den en stor hjälp! Det är ju inte bara meningen att hästen ska knycka på nacken...

2011-03-24 @ 13:16:51
URL: http://byninis.blogg.se/
Postat av: Jennie

RIKTIGT BRA INLÄGG! Jag länka i min blogg å hissa inlägget, hoppas det var ok.

2011-03-24 @ 13:45:17
URL: http://jdressyrfjant.blogg.se/
Postat av: evelina

Jag tycker som dej, och de som säger att man kan rida hästen i en ärlig form med hjälptygel kan ju ställa sej frågan varför man ens använder hjälptyglen om hästen nu går i en ärlig form och man inte "fuskar". Då kan man ju lika gärna rida utan hjälptygel. ;)



Jag har ridit med graman på min gamla ridskola, för att jag blev tvingad eftersom hästen "kunde börja bråka". :)

2011-03-24 @ 14:30:32
Postat av: Estelle

Min förra sköthäst var så pass stark att ägaren tyckte att jag skulle rida med graman även fast hästen var supersnäll. Jag testade rida utan graman några gånger och de första gångerna drog hon bara iväg och jag kunde inte stoppa henne utan jag fick nästan kasta mig av från ryggen för att stanna henne. Jag tycker inte om gramanen det var därför jag testade utan men jag vill inte påstå att jag hatar den eftersom den har hjälpt mig till en viss del också.

2011-03-24 @ 15:01:16
URL: http://baarameejj.blogg.se/
Postat av: evelina

bara så ni vet vardet hennes åsikt inte era ! och ingrid är duktig med hästar även om hon inte tyckte om graman !

Det kanske är fusk för vissa, men för många andra är det en ruskigt bra hjälptygel !

2011-03-24 @ 15:03:43
URL: http://ponnytjejernaa.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag tycker graman är en bra hjälptygel. PÅ HÄSTAR MED EGNA MUSKLER O SOM ÄR I EGEN BALANS.

Alltså den är ju inte till för o tvinga ner hästen om den gåri fel form. Jag har en nioårig ponny som är I egen form o balans. Men jag får henne inte att sänka huvudet i galoppfattningarna. Då drar hon upp det. O jag VET att hon orkar det egentligen. Då kan man ta till graman för att Stötta upp hästen. Ser inget fel i gramanen om man bara använder den på rätt sätt:)

2011-03-24 @ 15:24:09
Postat av: annis

jag håller helt med dig!

2011-03-24 @ 15:34:52
URL: http://aanniiiss.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hej, jag själv har använt graman på min häst, han är en 22årig c-ponny som ser ut och betér sig som en unghäst. Men han var väldigt stel och felbyggd så han kunde inte gå form. Jag höll på i 1år att försöka få honom att gå i form innan jag provade med graman. Min dressyr tränare tycket också det var konstigt att han inte krökte på nacken och gick fint i halsen för han trampade under sig och arbetade perfekt med bakbenen. Så hon sa att jag skulle prova ha på honom en graman som hjälp med att försöka mjuka upp honom i halsen och för att han gärna smiter undan och undviker att arbeta. Så jag red med den och tyckte det funkade bra, men jag drog ALDRIG in den så den vart så spänd så han blev tvingan till något utan bara som ett hjälpmedel att visa honom och mjuka upp honom.



Men jag tycker att en graman kan vara väldigt effektiv i rätt hand och på rätt häst! Och den ska användas på rätt sätt. men i fel hand så kan den skada och bara göra illa!! Båda upp och ner!

2011-03-24 @ 16:00:34
Postat av: bella l

helt rätt :)

2011-03-24 @ 16:59:22
Postat av: B-ponny ryttare!

Ingen graman för min del...

Jag har en liten hopp ponny. Och för hennes del så behövs de absolut inte garman eller liknande. Hon går i ärlig och stadig form utan att behöva massa hjälptyglar, dock rider jag på ganska starkt bett då hon är rätt het.

2011-03-24 @ 17:28:03
Postat av: Anonym

Jag försvarar inte gramanen eller liknande.

Men jag undrar hur ni bloggare kan sitta och uttrycka er om att graman är helt fel att använda och att hästarna inte arbetar rätt osv osv osv hit och dit? Har ni totalt missat att 99.9% av alla ryttare i Världsrankningen sitter och rider sina topphästar med graman dagligen? Tycker ni att dom inte rider sina hästar rätt och allt vad ni nu påstår man gör med gramanen?

Meredith Michaels-Beerbaum berättade i en intervju för inte jättelängesen att hon aldrig sitter och trimmar eller rider en häst utan graman eller de väldiga stänger hon tävlar på, antar att alla har missat det?

Så, vad tycker ni om hennes hästar då? Är dom oridna eller Felridna? :)

2011-03-24 @ 17:29:27
Postat av: Linda

Jag håller med dig till viss del.



MEN.. Jag använder mig av graman för att kunna koncentrera mig på annat i ridningen än formen eftersom jag vet att formen inte är några problem alls. Min häst kan gå i form utan problem men det är svårare att komma åt honom eftersom han är en jäkel på att slinka undan på något annat sätt. Lägg till att han är grymt känslig för alla hjälper som finns. Han är dessutom en pigg kille som blir livrädd för allt (alla ljud osv). När jag använder mig av gramanen så koncentrerar han sig mycket bättre och blir inte lika spänd som utan. Min häst har aldrig gått så bra som efter jag började använda mig av graman för att komma åt honom.

2011-03-24 @ 19:13:57
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Jonna

Min ridlärares dotter hade förr ha en graman tygel på en av dom hästar hon hopptävlar med, anledningen till detta är att när hon hoppar så kör hästen upp huvudet jätte högt innan hindren och kastar sig över, och har ingen balans över huvud taget. Hon tränade då förr med att försöka hitta en lugn och balanserad galopp(Obs! Hon går på tygel hela tiden) men just i galoppen så blir hästen lätt vinglig och snubblar ofta och då hade hon graman tygeln som extra stöd för att lättare kunna balansera upp hästen. Och nu har dom faktiskt fått iordning på galoppen och hon är mkt mera balanserad(men om det beror på gramanen lr inte kan jag inte svara på), men problemet med att hästen kör upp huvudet och kastar sig över hindrena är kvar, men galoppen har blivit mycket mera balanserad. (Obs detta är iallafall som jag har förstått av min ridlärares dotter ^^,

2011-03-24 @ 20:23:54
URL: http://bewaremyself.myshowroom.se/
Postat av: Jessika

Jag rider min häst med graman för att hon är ganska duktig på att stå på två ben och gramanen gör att hon inte kommer upp särskilt högt. Skulle inte använda det annat än i nödfall och hon är kollad med röntgen, ultrljud och kiropraktor i hela kroppen så jag vet att det inte är något fel på henne. Tycker även precis som du skrev att den kan vara bra osm vägledning på väldigt felridna eller felmusklade hästar, men skulle aldrig rida med den "spänd" den får isåfall hänga och fungera, som sagt, som vägledning.

2011-03-24 @ 20:24:32
URL: http://festina-lente.devote.se
Postat av: Lovisa

2011-03-24 @ 22:12:16
URL: http://lovisars.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Håller verkligen med dig om att det är fel att ta till graman bara för att man själv inte kan rida hästen i form.

Jag använder dock graman ibland på min häst. Jag har den dock väldigt löst så den "tvingar" inte ner hästen huvud, men den finns där om hon slår upp huvudet som hon ofta gör när det börjar bli lite jobbigt. Hon var även helt felriden innan hon kom till mig också, inte alls genomriden på marken. Men anledningen till att jag använder den ibland är speciellt om vi ska rida svåra tekniska övningar, då min häst inte vill anstränga sig alls och bara ruskar om hela huvudet rätt upp. Eller om hon varit stel och behöver lite hjälp har jag den löst i uppvärmningen och så har jag varit sjuk nu under en tid och tappat mycket av min egen styrka och då har jag den till hjälp ibland. Men nu var det ett tag sedan :)

2011-03-24 @ 22:16:56
URL: http://lovisars.blogg.se/
Postat av: izza

Helt ärligt tycker jag att ni hoppar på ingrid lika mycket som hon hoppar på de som rider med grahman..Hon säger bara vad hon tycker. Och det ska jag också göra. Jag rider aldrig med grahman, men när vi fick hem en 17 årig hopphäst som vi skolar om till dressyr så gjorde han inget annat än att försöka skena i ridhuset, och ute i skogen och paddock.. Jag red och red, han blev finare och finare men så fort ett hinder fanns på banan så kutade han antingen över, eller precis förbi när jag kunde styra honom. Han hade inte direkt den mjuka munnen, ägaren sa mer " du kan sätta in en taggtråd i munnen på honom, det hjälper ändå inte och han har varit hård hela sitt liv".. Så han är inte direkt lätt. Jag tar efter ca 1 månad på en grahman. Han går att stanna, han får en superfin uppförsbacke, han blir lugnare när han ´får jobba inom mitt område. Ett galoppsprång på 3m istället för 10... Efter ca 1veckas tid dressyr med grahman går han jätte snyggt. Gick att öka, trava lugn och förlänga, kort och lång galopp. till och med hoppa!!!!

Så den hjälpte faktiskt oss den gången, idag tävlar vi lokal hoppning 1m-110 och han är 21 i år...<3

2011-03-24 @ 23:25:38
URL: http://nattstad.se/izabelgonzalez
Postat av: Elin Ewers

Hejsan

Jag använde graman till en av mina hästar för ett tag sedan, han är en väldigt pigg häst som har varit med om mycket.. Han tog gramanen som en trygghet. För då visste han vad och var jag ville. Men nu säger jag inte att jag satt och spände in honom totalt utan red med en slapp graman, som bara gjorde någon inverkan han hade huvudet jätte högt upp.

Så jag anser att man ska se från häst till häst om en graman är bra eller dålig. För alla hästar är olika och sedan beror det mycket på hur du som ryttare utnyttja den. Alltså handlar det inte om att man är en dålig ryttare utan hur bra du är att kombinera något mer utan en negativt resultat :)

2011-03-25 @ 07:21:02
URL: http://capaill.blogg.se/
Postat av: Bonden

Graman ska endast användas av erfarna ryttare. Fuck att använda graman?? nja, det beror på hur du använder den. att använda graman är nästan samma som att betsla upp hästen för att man inte kan få ner den i form. hjälptyglar och starkare bett blir aldrig starkare och värre än hur man använder det.

2011-03-25 @ 10:08:37
Postat av: Martina

Detta med graman är ett ständingt samtalsämne som jag tror alla alltid kommer ha olika åsikter om. Jag håller med dig till fullo om de som använder den för att de inte kan rida sin häst i form, det är en "felaktig" användning av gramanen då det ska vara en hjälptygel inte ett sätt att "slippa" rida. De som verkligen vet hur man använder en graman tycker jag kan göra det om de vill för det skadar inte hästen om den används på rätt sätt som du påpekar i inlägget. Min förra häst hade jag det på när jag red ut eller galopptränade då han efter galoppen alltid stressade upp sig och blev spänd om jag inte hade gramanen. Men när den satt där hade han den som en trygghet och jag behövde inte ens använda den utan den hängde helt löst. Men att använda den var ett sätt att få honom att bli trygg efter galoppen, hade jag inte den kunde det ta en hel runda(pass) att få honom lugn igen. Men man ska verkligen passa sig för att använda graman om man inte har en van hand då den faktiskt kan göra mer skada än nytta i fel händer.

Men ett bra inlägg, för sådant här behövs diskuteras ibland! :)

2011-03-25 @ 10:13:08
URL: http://svedenq.blogg.se/
Postat av: Alexandra

hej, jag försåt absolut vad du menar men gramanen kan hjälpa hästen att hitta sin egna form om den har blivit fel riden. jag har själ använt den under en kort tid med måtta! man kan ha lite hjälp om man rider på rätt sätt. En nybörjare bör EJ använd sig av detta hjälpmedel för det är lätt att man styr hästen med hjälp av gramanen och det är inte meningen. Om man tar hjälp av gramanen ett fåtal gånger under en kort tid kan det göra stor nytta! hästen får känna hur det känns att gå rätt om ryttaren använder den på rätt sett! Men detta är mina åsikter och inte fakta;) kram kram

2011-03-25 @ 10:15:48
Postat av: Isa

Har provat att använda graman på min ena ponny, då min dressyrtränare tyckte jag skulle prova att rida med graman. Men resultatet blev att han hela tiden lade sig på tvären och inte ville arbete det minsta, så nu ligger gramanen och samlar damm. Rider helt utan hjälptyglar och han går riktigt bra. :)

2011-03-25 @ 10:16:33
URL: http://littleisa.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag använder graman på min häst emellanåt, utan att den är särskilt spänd. Det får honom att bli mer stabil och lättare koncentrera sig på de uppgifter jag ger honom, istället för allt runt omkring. Han är en häst som tittar mycket på allt och jag tycker gramanen hjälper honom att tänka i rätt riktning. Sedan kan man ju tycka att detta beror på att jag inte kan rida tillräckligt bra...

Att "dra" ner hästen med hjälp av graman däremot känns ju som väldigt fel, även om det säkert finns folk som använder den så...

2011-03-25 @ 10:56:45
URL: http://lisatroein.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag använder grammanen för jag håller på att skola om en felriden häst. Hon har mycket svårt att söka stöd på bettet, trots att man rider henne framåt (bakifrån och fram). Grammanen hjälper henne att tänka i rätt banor och sänka huvudet.

Sedan brukar jag ta av den i slutet av passet. Har jag då använt grammanen har hon mycket lättare att ta stöd på bettet och höja ryggen än om jag har försökt jobba henne hela passet utan (då är hon oftast bara stum i munnen).



Och jag rider inte med grammanen varje dag, utan varierar.



Jag tror att grammanen har hjälp mycket, för hon har börjat sätta rätt muskler och har blivit mycket mjukare och trevligare i munnen! Jag använder grammanen alltmer sällan.



Men alla har ju olika åsikter. Huvudsaken är ju att den används på rätt sätt. Att använda den fel kan lika gärna förstöra en häst istället för att hjälpa den.

2011-03-25 @ 13:26:38
Postat av: emmie!

RÄÄTT RÄTT RÄTT RÄTT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :DDDDDDDDDDDDDDDDDDD

har längat såååååååå efter den åsikten !

Lika så inspännings/halsförlängare !

2011-03-25 @ 17:11:13
Postat av: Linn

Jag håller verkligen med dig. Man ska rida hästen fram till en ärlig form. Formen kommer bakifrån och fram. Tyvärr vet jag flera ryttare som rider med graman bara för att hästen ska böja fint på nacken. Och det som jag tycker är absolut värst är att några av dessa personer även använder graman på sina unghästar som är 4 och 5 år gamla. Det tycker jag inte är okej.

2011-03-25 @ 20:54:33
URL: http://livetsomhastagare.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag håller helt med med den anledningen du nämner - hade en kompis vars tränare sa åt tjejerna att rida deras ponny (nyköpt från beteshagen) med gramantygel för att han skulle gå i "rätt" form - utan att ha byggt den övriga styrkan i hans kropp. Lägg till 2 backträningar per vecka... Tycker det inte är så konstigt att han fick problem med ryggen, men vad vet jag...



Däremot måste jag erkänna att jag använder graman. Jag hjälper ibland en tjej med hennes väldigt energiska häst som kan bli väldigt stark ute. Det låter sjukt, men han lyssnar bättre med gramanen, bara den sitter på. Däremot har jag aldrig behövt dra i gramanen för att få kontakt med honom eller kröka på nacken, den är alltid lös när jag rider honom. Finaste hästen jag ridit, men ibland är han lite för galen för sitt eget bästa, och är hästen 23 och har historia med benskador så är jag hellre safe than sorry! :)

2011-03-25 @ 20:58:40
Postat av: Angelica

Jag håller nog inte med alls. Utan gramanen hade jag aldrig kommit till de punkter som jag gjort med mina två hästar som av olika skäl behövt just den hjälpen som gramanen erbjuder.

Den ena för att han var så otroligt rädd för att ta stöd i handen och genom gramanen kunde jag få honom att våga börja känna efter och gilla stödet istället. Dessutom så fick jag honom djupare i formen vilket kunde vara svårt då han var väldigt högrest. Mina andra för att hon var sjukt fuskig, hon kunde ofta bara slänga upp huvudet, sänka ryggen och dra när hon tyckte det blev lite jobbigt och genom gramanen så kom hon inte ifrån arbetet. Till slut behövdes såklart inte gramanen längre då hon orkade med att jobba på rätt sätt.

Däremot inte sagt att man kan sluta rida bara för att den är på och nacken är krökt, snarare tvärtom - det gäller att rida än mer.

2011-03-25 @ 21:35:17
Postat av: sophia

jag använde graman lite på min sommarhäst för hon ville gärna stegra och dra upp huvudet. men jag använde det bara några gånger och inte så ofta men sen blev det mycket bättre och hon stegrade inte mera.

2011-03-25 @ 22:50:36
URL: http://sophiaelisabeth.blogg.se/
Postat av: Elin

ingen hjälptygel mer en själptygel. för få som verklige kan rida på den!

2011-03-26 @ 09:13:41
URL: http://dreamsoflife.blogg.se/
Postat av: Tilda

Jag tycker också att gramanen bara ska användas på fel ridna hästar, med muskler på fel ställen. Jag red ett litet russ med en otrolig underhals och gramanen hjälpte verkligen jag behövde bara ha ett lätt stöd på handen och rida honom fram till handen så gick han som en klocka (de flesta gångerna) Sen så började jag rida på en lite "snällare" graman, jag tog en lång gummisnodd som hag fäste i sadeljorden och den löp genom bettringarna och jag höll den tillsammans med tygeln precis som en graman. Det funkade också väldigt väldigt bra. Nu är ponnyn tyvärr såld men de nya ägarna är väldigt nöjda med honom.

2011-03-26 @ 09:59:14
Postat av: oooooooooooo

Gag tycker att graman är ett jättebra hjälpmedel om man använder den rätt! Det är väldigt synd att gramantygeln har fått en sån negativ klang bara för att en del använder den på fel sätt. Jag använder graman på min ponny för tillfället och det funkar jättebra. Bara för att man rider med graman betyder det inte att man är en värdelös ryttare som till varje pris vill trycka ner huvudet på hästen. Jag kan säga att jag rider bra mycket mer gärna med graman på en häst som annars går med huvudet som en stjärnkikare!

2011-03-26 @ 10:24:36
Postat av: Sara Olsson

Hejhej, är det nån som kan hjälpa mig med något tips?? .. Jag rider en kallblods nordsvensk som har sprungit trav i 17 år och nu blir riden istället sedan 2 år tillbaka. Men han är så jäkla het när vi ska trava på vägarna och springer högt med huvudet och stressar upp sig som bara den!! Har en gramantygel men den hjälper inte något vidare ändå .... Rider i padock och ridhus så går det bättre men fortfarande så himla stressad .. Provar med skänkelvikningar och volter och viker honom åt olika håll osv, han gör det jag ber om men är så stressad hela tiden ändå .. vet verkligen inte vad jag ska göra för och få honom "trevligare" .. Galloperar gör vi inte, han blir för stressad av bara skänkeln och rusar iväg i bara ännu snabbare trav .. Skulle vara jätte tacksam om någon hade något tips!

2011-03-26 @ 12:57:52
Postat av: Sabine Caroline Lundqvist

Jag använde graman tygel när jag utbildade min unghäst. INTE för att få ihop nacken utan för att den skulle våga gå ner mot handen då den var mycket känslig och orolig, Gramanen fick ständigt vara lös och hänga. Bara vara där för stöd.

2011-03-26 @ 18:02:58
URL: http://sabinecaroline.blogg.se/
Postat av: cassie

Jag använde den på min förra travare för att kunna rida henne. Hon var skitstark och hetsig. Gick inte att rida för hon bara sprang och som ni säkert vet, är det lättare att stanna en häst med böjd hals. Gramanen gjorde mig lugnare och därmed hästen. Dock använde jag bara den medans vi lärde känna varandra. Efter ett tag släppte hennes stress och jag kunde lägga undan gramanen.

2011-03-26 @ 20:25:05
URL: http://cassiess.blogg.se/
Postat av: Kittie

Jag använder min gramantygel när jag rider ut med min häst eftersom hon ej kan gå i form då hon blir för titig och ej kan gå i form. Hon får inte gå för mycket över tygeln för att det har förstört henne tidigare och jag vill inte att samma sak ska hända igen...

Men jag skulle inte använda graman när jag tränar för hon är så seg att jag vill få igång hennes bakbensaktivitet mer och därifrån få till formen. Men hon är ganska duktig på att gå i form i ridhus men ute är det roligare att kolla på skidåkare och andra saker xD

2011-03-26 @ 21:33:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner