Mitt tidigare inlägg

Datum: 2011-03-23 ~ Tid: 17:00:22
Jag förstår inte varför vissa av mina inlägg försvinner spårlöst då och då. Det jag skrev imorse finns ju inte kvar ..
Nu har jag iallafall precis kommit hem från travet. Jag körde Axel idag och det gick bättre än sist. Dock har jag fortfarande problem med att lära mig sela. Jag glömmer bort allt mellan varje gång, men det kanske beror på att jag är så ointresserad, haha.

Jo det jag skrev tidigare var att vi jobbade med exteriör på hästkunskapen i förmiddags. Vår lärare berättade då att Mikael Holmström haft en clinic år 1991 på Flyinge. Han filmade Kyra Kyrklund när hon red Amiral, och genom att snabbspola filmen och göra beräkningar kom han fram till att det inte går att säga att man "lägger vikten på bakdelen". Den förändring som skedde var att 1% av vikten förflyttade sig till bakdelen, och den procenten kom från hästens huvud då den kom upp i formen. Att hästen lägger vikten på bakdelen skulle tydligen bara vara en synvilla.

Jag har aldrig sagt att detta skulle stämma, men detta var vad våran lärare idag sa. Det är inte jag som påstår detta och jag har aldrig sagt varken bu eller bä om det skulle stämma eller inte. Jag delade bara med mig av vad jag fick höra idag. Det är ju inget att bli så himla upprörda över?? Jag har aldrig påstått mig kunna en massa saker, utan jag ville bara höra era åsikter om det hela då jag också tycker att det låter knepigt och orimligt, för i till exempel en galoppiruett hamnar all vikt på bak. Så enkelt var det.


Kommentarer
Postat av: ANNA

gud vad konstigt det lät. jag menar, en häst som kommer upp i formen gör ju det just på grund av att den kommer under sig med baken och arbetar med aktivt med den, och när det tar i med bak, måste ju vikten placeras där? hmmmmmmm, inget påhopp på dig utan bara en fundering!

2011-03-23 @ 17:15:18
Postat av: Klara

Kan inte ni ha en tävling där alla skickar in failbilder/filmer, sen så röstar läsarna fram bland de ni har valt ut eller nåt sånt? och den som vinner får något litet pris ller bara en länkning :))

2011-03-23 @ 17:15:39
Postat av: Michelle

Jobbigt när inläggen försvinner..



Jätte mysig bild(:<3

2011-03-23 @ 17:17:42
URL: http://ponnybrudarnaa.blogg.se/
Postat av: Emma

kan ni inte ha en tävling där man skickar in sin bästa fail/knas bild:D

skulle va så himla kul:D

2011-03-23 @ 17:18:38
Postat av: Matilda

Sen när började du med trav/körning? :P

2011-03-23 @ 17:29:28
URL: http://www.matildafoto.fotoexpress.se
Postat av: Erica

Det är faktiskt sant, jag har hört både bo tibblin och jan brink hävda samma sak!

2011-03-23 @ 17:34:00
Postat av: elin

Asså.. Du och Klådan är SÅ FINA :D

2011-03-23 @ 17:42:41
URL: http://ryyttare.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Hm konstigt :/ Fast logiskt tänkande så borde ju mer vikt komma på bakbenen när hästen jobbar med bakbenen under sig, eller hur man nu ska uttrycka sig :P

2011-03-23 @ 17:45:19
URL: http://skackarna.blogg.se/
Postat av: mathildaanderssonn.blogg.se

väldigt fin häst :)



besök och kometera min blogg :) va gärna md i veckans blogg :)

2011-03-23 @ 17:48:39
URL: http://mathildaanderssonn.blogg.se/
Postat av: Helen

Det där har jag också hört av min tränare :)

2011-03-23 @ 18:20:10
Postat av: Anonym

Det är lite konstigt eftersom typ ingen annan har kommit på det innan och det är nästan helt nytt:D



Kika gärna in på min blogg!!!!!!!!:)

2011-03-23 @ 18:21:08
URL: http://sturelover.bloggplatsen.se
Postat av: Cattis

Det viktigaste är väl att hästen ändå arbetar rätt för att kunna bära upp en ryttare med sin rygg, bland annat genom att trampa under sig på rätt sätt! Det finns så mycket diskussioner inom ridsporten. Men om det inte skulle finnas det så går ju inte vetskapen framåt =) Sen får alla avgöra vad de vill kalla det. Om det är en "synvilla" kan man ju ändå kalla det för det för "lägga vikten på bakdelen". För uppenbarligen så namnsätter vi ju saker efter det vi alla ser. Så kan alla försöka förstå ridteknik. Läser bloggen flera gånger om dagen, den är superbäst. Keep up the good work! =)

2011-03-23 @ 18:39:28
Postat av: J

tyvärr är det ju så i hästvärlden att när man säger någonting som kan på något vis kritisera någon annans sätt/ridning (även fast det kanske inte ens är menat som kritik), så blir det bråk. det är delvis därför som förändring mot det positiva tar så lång tid i hästvärlden. exempelvis när det gäller skadliga bett, skadlig ridning osv. vetenskapligt bevis räcker inte till när det gäller att som hästmänniska erkänna att man har gjort fel.

2011-03-23 @ 19:45:59
Postat av: Fanny

Din lärare har helt rätt i det h*n sa. Det gjordes en studie för inte så länge sedan där det kom fram just det här som du tog upp.

2011-03-23 @ 20:13:31
URL: http://fnozie.blogg.se/
Postat av: Anonym

hade också en blogg i blogg.se där inlägg, bilder och kommentarer började försvinna. Väldigt irriterande!

2011-03-23 @ 20:13:43
Postat av: Martina

Aldrig hört om det förut, så kul att du delade med dig! För övrigt en mycket fin bild :D

2011-03-23 @ 20:22:05
URL: http://epril.blogg.se/
Postat av: Mandie - veterinärstudent

Det finns fler mätningar som visar att hästarna inte lägger mer vikt på bakdelen. För att all vikt ska ligga på bakbenen måste hästen lätta helt i framdelen. Att säga att den lägger all vikt på bakdelen i en galoppiruett är ju inte helt riktigt, mer än i det moment frambenen är i luften och då är rörelsen fallande. Tänk var tyngdpunkten finns hela tiden, bakbenen måste in under den för att bli bärande. Fysik i all ära.

2011-03-23 @ 21:50:30
URL: http://turnaround.blogg.se/
Postat av: Dafie

:O Det har jag inte hört. Jag har tvärtom hört den versionen av att hästen bär cirka 20% mer vikt på bakbenen om man rider den i form (60% på frambenen och 40% på bakbenen), men det kan ju vara fel.



Samtidigt som det såklart kan vara rätt så kan det också vara fel. Jag tycker i alla fall att man kan hålla möjligheten öppen och framförallt forska mera på detta. Jag skulle också vilja se skillnaden mellan en häst som aldrig ridits i form under cirka tio år, och en som man har ridit i form under samma tid. Vad är skillnaden då?



Som sagt behövs det mycket mer forskning om detta!

2011-03-23 @ 21:53:06
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Emilia

Kan vara möjligt men kollar man mer på erfarna akademiska ryttare så brukar deras hästar ha mycket mera vikt på bakdelen än vad många tävlingsryttare har. :)

2011-03-24 @ 06:46:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner