Skriv gärna din åsikt om ämnet

Datum: 2011-03-29 ~ Tid: 18:30:00
Det finns väldigt många olika metoder om vad som är rätt och fel i både hästhållning och ridning. Här kommer min version om hur man bör behandla sin häst under ett ridpass.

Ibland när jag läser kommentarer som ploppar upp på våran blogg så blir jag helt bestört rent ut sagt och ledsen för hästarnas skull. Hur kan man säga att man älskar sin häst och att det är ens bästa vän när man skiter fullständigt i att man gör illa sin häst? Hur kan man vilja skada någon man älskar?

Jag tycker att ridsporten är på väg utför, det är allt för många som bara tänker på ytan. Hästen ska kröka på nacken och sprätta med benen till vilket pris det än kostar. Om man så ska dra igen nosgrimman av alla krafter, slita hästen i munnen, spänna in den i en onaturlig och skadlig form med inspänningstyglar, hacka hål i sidorna med sporrar. Allt detta för att man inte tagit sig tid att skola hästen rätt och riktigt från början. Man ska alltid försöka få hästen så uppmärksam så möjligt för så små och mjuka hjälper som möjligt.

Jag förstår mig verkligen inte på människor som sover gott om nätterna när de vet med sig att de gör illa sina hästar för att de ska ”springa fint”. Jag tycker att man ska lära sig rida i stället för att ta till våld!

En gång när jag red Philiac och han var bråkig och drog iväg så tog jag tag i honom, jag ryckte inte men jag tog tag i honom. Direkt när jag gjort det mådde jag så fruktansvärt dåligt över det att ni inte anar! Jag började storböla! Att dra en häst i munnen är bland det värsta jag kan tänka mig. Jag kan verkligen inte greppa hur folk kan göra så utan att känna sig fruktansvärda och brutala? Kan någon förklara det för mig? :O



Anledningen till att jag ofta tar upp detta är för att jag tycker att det är så viktigt att folk blir mer medvetna om att det INTE är okej att göra sina hästar illa för att de ska gå bra. Det finns bättre vägar att ta sig dit på!

 


Kommentarer
Postat av: Miranda

håller med dig till 100%

2011-03-29 @ 18:34:21
URL: http://ponniiehastarnas.blogg.se/
Postat av: Carolina

Men om hästen drog iväg för dig måste du ju ta tag i den? Hur skulle du annars få stopp på den om du bara satt där?



Nu menar jag inte rycka och slita.

2011-03-29 @ 18:39:13
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Linn Ingvarsson

Om en häst drar så kan man först och främst bromsa mjukt funkar inte det så kan man ställa hästen extra mycket i halsen så att hästen låser sig då kan den inte dra, om inte det funkar man kan flytta den i sidled öppna/skänkelvikning osv. Men blir situation så pass farlig att man måste dra till för att hästen/ryttarn inte ska skadas så måste man väl det. Men det bästa är ju att försöka undvika det tycker jag.

2011-03-29 @ 18:41:34
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Tuva - Löwe Zeb <3

Håller med dig helt! Kul också att du svarar här Linn :)

Jättebra att du tar upp detta i ett inlägg, behövs verkligen och jag hoppas att en del tänker på detta och kanske får sig en liten tankeställare.



Älskar er blogg!

2011-03-29 @ 18:50:42
URL: http://tuvat.blogg.se/
Postat av: felicia

ja, usch & fy för dom som på nåt sätt behandlar sin häst illa !! Hände mig precis samma sak en gång, min häst drog iväg i skogen & jag fick inte stopp på honom så jag var tvungen att ta tag ganska hårt i honom.. sen när jag fick stopp på honom så hoppade jag av & började störtböla & tyckte jag var en hemsk människa!! Kommer ihåg att jag satt hela kvällen i hans box & bad om förlåtelse, hehe.

2011-03-29 @ 18:52:46
Postat av: Agnes

Jag tror att mycket beror på ridskolor och instruktörer. Man lär sig från sin ridlärare/tränare och de är också en förebild. Om ridläraren eller tränaren lär en att rycka hästen i munnen, om ridskolehästarna går med inspänningstyglar, om sporrar sätts på, då lär man sig att det är så det "ska vara." Och när man går vidare för att rida själv eller kanske ha en egen häst tar man med sig de kunskaperna och gör som man lärt sig.

Om vi ska ändra på det här så måste vi ändra på sakerna ridskolorna och tränarna lär ut till sina elever. För hur många barn (och vuxna för den delen också) tror du vågar säga emot sin ridlärare/tränare om de tycker de har fel?

2011-03-29 @ 18:53:53
Postat av: Klara <3

Jag håller fullständigt med dig!

Men alla som går på ridskolan får ofta höra "Vad är det du har i handen, ett spö! Andvänd det!" Osv! Jag tycker inte det är bra men samtidigt kan man inte säga till sin ridskola/ridlärare att man inte ska göra så. Det känns så konstigt! Men såklart vill jag inte dra hästarna i munnen men många lär sig sånt i ridskolan. Vad ska man göra emot det?

2011-03-29 @ 18:54:05
URL: http://kamie.blogg.se/
Postat av: Emelie

hur kan de här orden komma ut? Det är HELT rätt, och inte det minsta fel i texten! Helt otroligt bra skrivet, om du frågar mig. Ridsporten går nog snart utför, lilla vän tyvärr!

älskar bloggen!

2011-03-29 @ 18:54:53
Postat av: Martina

Håller med dig till 100%! Har själv råkat göra det misstaget och tagit hårt i tygeln och fy vad jag mådde illa över mig själv efter det! :(

Många är dock på mig att jag måste våga hålla i mer i tygeln och våga ta tag ordentligt men usch, så vill inte jag rida! Jag trivs med mitt sätt, mjuka och fina händer :)

Sen är det så tråkigt när man hoppar upp på en häst som brukar bli riden på ett hårdare sätt, och hästen går och tittar upp i himlen bara för att den är van vid att bli dragen ned i form också kommer jag där med mjuka händer och hästen lyssnar inte ett skvatt, just för att den är van vid mer hand än säte...skamligt enligt mig!



Att vissa inte fattar att hästar är mycket känsliga djur och känner minsta lilla och att man inte behöver ta hårt är riktigt tråkigt :/

2011-03-29 @ 18:54:59
URL: http://epril.blogg.se/
Postat av: Jennie

Om jag rider ut på en häst som sticker med mig tar jag hellre hårt i den än att vi går omkull, krockar med en bil, eller springer över en fotgängare/cyklist.



Dock rider jag inte ens ut på en häst som kan sticka från början...

2011-03-29 @ 18:55:18
Postat av: Anonym

Om ens häst går omkull mår den säkert MYCKET bättre än om man tar i den så att den inte ska sticka...

2011-03-29 @ 19:02:23
Postat av: celina carlsson

Säljer lite saker på bloggen, titta in och kolla om det är något intressant :-)



http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

http://hestspecial.blogg.se

2011-03-29 @ 19:08:50
URL: http://hestspecial.blogg.se/
Postat av: Stella

Håller med dig helt och hållet. Blir så himla ledsen när man ser folk slita och dra i deras stackars hästar! :/

2011-03-29 @ 19:09:31
URL: http://stellaorback.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag håller med dig - dock så måste man ju använda så tydliga hjälper som möjligt vid behov, speciellt om man rider en "stum" häst där man kan vara tvungen att verkligen överdriva för att hästen ska förstå - detta för att sedan kunna använda sig endast av små, mjuka hjälper. Jag menar alltså att man ska sitta och slita, dra och hacka den stackars hästen ridpass efter ridpass, men ibland då och då kan jag känna att min häst behöver en påminnelse om vad det där tygeltaget faktiskt betydde.



Men jag förstår till fullo "skulden" du kände när du tog tag i hästen, been there done that - även för de minsta saker som vanlig "disciplinering", t.ex. om jag ryter till för att han gnager på boxdörren eller liknande. Känner också så om t.ex. jag eller andra inte säger till om andra behandlar sina hästar illa - som om man skäms för att vara människa.

2011-03-29 @ 19:11:28
Postat av: Maria

Tycker också att det är för många ryttare (helst i dressyren tyvärr) som rider sina hästar skarpt och hårt för att det ska se snyggt ut! Det är ingen långvarig metod om man vill ha en hållbar och glad häst!

2011-03-29 @ 19:14:15
URL: http://www.lorettog.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Där har vi anledningen till att jag slutade rida, spände mig hela tiden såpass att jag i varje steg drog i hästen. Kunde verkligen inte slappna av, delvis pga att jag var medveten om hur jag skadade hästen.

Saknar visserligen ridningen som fan, men bättre då att sluta helt än känna att jag skadade varje häst jag rörde vid.

2011-03-29 @ 19:17:17
URL: http://littra.blogg.se/
Postat av: Anonym

ursäkta mig men bara för att man råkar dra hästen lite i munnen eller gör det med vilja så gör det inte ont på hästen där är om det pågår under en lång tid!!!!!

2011-03-29 @ 19:21:03
Postat av: maria

Det gör ont på hästen både om man inte drar hela tiden eller om man drar konstant. Tänkt dig själv att ha ett skarpt bett i munnen som någon dessuutom drar i!

2011-03-29 @ 19:26:33
Postat av: Lina

jag håller helt till hundra procent med dig! och blev helt förskräkt att några tykker de är okej att dra hästen i munnen under en längre tid o sånt , de är djurplågeri! jag skulle gärna villa läsa om hur du rider ett ridpass steg för steg med massor av detaljer tex. vad du skulle göra om din häst är på spring-humör eller om den känns seg eller helt emot alla hjälper , tack för er jätte fina blogg!

ps. den har hjälpt mig att rida mer mjuk i alla hjälper o det går mycket finare! (:

2011-03-29 @ 19:28:33
Postat av: Isabell

Det är helt rätt Linn! =]

2011-03-29 @ 19:29:42
URL: http://vinterpollar.blogg.se/
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Vilken fantastisk bild! Jag har inte suttit på en häst, så jag kan inte kommentera inlägget mer än så, men var tvungen att skriva ^^

2011-03-29 @ 19:30:03
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Ida

2011-03-29 @ 19:31:18
Postat av: Ida

jag håller me dig men sporrar måste man ju använda ibland fast försöka att bara använda dom när man värkligen behöver!! Vissa hästar e jätte lata o lyssnar inte på skänken då tycker jag de e ok att ha sporrar som en förtydling men man ska inte använda dom om man inte vet hur man gör!!!

2011-03-29 @ 19:37:01
Postat av: Johanna Kindvall

hej!påtal om dra hästen i munnen Jag har en väldigt bra övning som jag lärde mig på ett ridläger. För det så måste man vara två perssoner och ha ett träns tillgängligt. Den ena håller i bettet och den andra drar och är hårdhänt(så som vissa rider) i tränset. Då känner den första hur det känns att vara häst och ha en hårdhänt ryttare. Önskar att ni kunde publisera denna miniövning då den har hjälpt många jag känner och även jag fick upp ögonen att man inte ska vara hårdhänt. Mvh Johanna

2011-03-29 @ 19:40:36
Postat av: Johanna Kindvall

hej!påtal om dra hästen i munnen Jag har en väldigt bra övning som jag lärde mig på ett ridläger. För det så måste man vara två perssoner och ha ett träns tillgängligt. Den ena håller i bettet och den andra drar och är hårdhänt(så som vissa rider) i tränset. Då känner den första hur det känns att vara häst och ha en hårdhänt ryttare. Önskar att ni kunde publisera denna miniövning då den har hjälpt många jag känner och även jag fick upp ögonen att man inte ska vara hårdhänt. Mvh Johanna

2011-03-29 @ 19:40:59
Postat av: SANDRA - FOTO

allt bra idag? :)

2011-03-29 @ 19:41:24
URL: http://photosbysandrae.blogg.se/
Postat av: Anna

Håller med till 100% !!

2011-03-29 @ 19:43:39
URL: http://classicmix.blogg.se/
Postat av: helga

håller med till viss del...men man kan inte sitta i evighet och bara försöka och ställa frågan "snälla kan du sakta ner tempot lite?" man kan inte sitta och älta det hela tiden för tillslut bryr den sig ju inte.eftersom hästar är ett så pass stort djur så måste man "ta i med hårdhandskarna" ibland, jag menar inte att man ska vara elak eller göra det varje dag,hela tiden.men jag vill ändå att de ska lyssna på en.det är samma sak som att ex driva framåt.de finns olika nivåer,först kramar man med benen..etc..och tillslut använder man spöt för att få en direkt reaktion!men man ska självklart inte vara elak mot hästarna...

2011-03-29 @ 19:48:36
Postat av: Sofia

Jag skulle aldrig göra nånting mot en häst, som inte är bra. Det är ju väldigt viktigt! Man ska vara känslig, och mjuk, men bestämd. Bestämd är lika viktigt, med det menar jag inte att piska och som du sa "hacka hål i sidorna med sporrar". ;) Och t.ex om en häst skenar eller liknande, kan den ju vara rädd. Man ska ju, haha, försöka att hålla sig kvar iaf. ^^ och man kan ju inte bara hänga med? Självklart måste man ta tag i hästen för att få den att sakta ner! Det ska man inte må dåligt över.

Man ska må dåligt över att göra det övriga du sa, man vill ju ha en känslig häst, vilket man inte får av att hacka och dra.

Det där med nosgrimman håller jag också med om, brukar ijämt ha den ganska löst spänd. Eftersom det inte är så bra med hårt spänd, men det är inte så fint utan nosgrimma!

2011-03-29 @ 19:53:38
Postat av: Hannah - En blogg om min vardag, hästar och foto

Håller med! Älskar eran blogg :)



P.S Gå in på min blogg och rösta på bilder, alla som röstar får länk! D.S

2011-03-29 @ 19:55:21
URL: http://sooderbergs.blogg.se/
Postat av: Sofia

Tycker du har helt rätt!!

2011-03-29 @ 19:55:37
Postat av: Josefin

Tyvär går det inte att skylla på ryttaren, det skulle vara för enkelt. Det är bristande kunskap från tränare, instruktör eller förälder som är aktiv inom ridningen! Grunden för varje ryttares ridning kommer från början från vuxna som lär ut. Där har du felet.



Visst kan jag ryta till åt min häst om hon sliter tygeln ur min hand gång på gång fast hon går i fri skritt, men självklart skulle jag aldrig skada henne genom att använda hårt bett eller några andra lurigheter...



Bra inlägg! Kul att någon vågar stå upp för sina åsikter öppet!



Kram J

2011-03-29 @ 20:01:08
URL: http://josefins.se/Blogg
Postat av: J

2011-03-29 @ 20:01:11
Postat av: Emma

Jag håller helt och hållet med dig!!! Kloka ord!

2011-03-29 @ 20:03:16
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: Julia

Håller med dig fullt ut!



Det är alldeles för många som inte tänker på vad de faktiskt gör mot sina hästar. Hästar och djur över huvud taget vill ju alltid göra rätt. Och dessutom är det aldrig hästens fel, det är alltid ryttaren som gör något, det är ju inte alltid medvetet. Och om ryttaren gör rätt kanske hästen inte förstår endå. Då får ryttaren tänka på ett annat sätt så att hästen förstår istället för att bli arg!



Så håller med dig fullt ut, bra att du vågar skriva exakt vad du tycker!!

2011-03-29 @ 20:03:56
URL: http://bellse.devote.se
Postat av: Denice

Åk till en lokal ponny hoppning, och kolla på b-ponnysarnas klasser, säger absolut inte att alla, men de är MINST en i varje klass som har en ponny som springer för livet och ungen sitter och drar den i munnen med ett pessoa bett, nått borde göras tycker jag!

2011-03-29 @ 20:13:10
Postat av: Anna

Håller helt klart med dig!

Har gjort samma misstag som dig, tagit tag i hästen lite för hårt och jag mådde fruktansvärt dåligt efter det, jag kunde knappt fortsätta rida då jag hela tiden fortsatte att tänka på vad jag gjort.



Tycker vissa folk skulle behöva ta en riktigt tänke stund o inse att dem faktiskt gör hästen illa! Jag går hela tiden o tänker märker dem inte själva när dem gör hästen illa eller är det bara jag som är över känslig?



Super bra blogg föresten! :D

2011-03-29 @ 20:17:04
URL: http://annaslilla.bloggplatsen.se
Postat av: Emma - En allroundryttare!

Sen är det skillnad på att väcka till hästen. Istället för att sitta och ex. dra i tyglarna lite i taget och försöka få stop på hästen så är de bättre att ta ett ordentligt tag,eller ja först ta lite funkar det ej så får man påminna hästen att den ska stanna. Det är iallafall skillnad enligt mig att dra tag i hästen någon gång ibland än att göra det med rutin och medvetet. ;) flummig kommentar. vet inte ens vad jag babblar om längre

2011-03-29 @ 20:17:19
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Maja

Håller med dig!

2011-03-29 @ 20:19:39
URL: http://lerbackenbrudarna.blogg.se/
Postat av: Madde

Håller med men måste ändå ifrågasätta "Agnes" som menade det är en "ridskolegrej" Känns inte så kul och/eller rätt skrivet, finns säkert vissa ridskolor som kanske fungerar på det sättet hon menar men känns som att hon är lite fel ute..

Vi bedriver själva ridskola och där sker inte sånt som hon menar. Vi har de flesta av hästarna "inspända" med en sk. "Gummisnudd" /halsförlängare på de flesta lektionerna. Detta för att det ska bli lättare för våra elever och de lättare ska hitta känslan samt att vi värnar om våra hästar och vill att de ska hålla och fungera i en ridskoleverksamhet i flera år.

Vilket de inte gör om de får springa i obalans med huvudet rakt med en ostadig ryttare på ryggen..



:)



www.ekelunds-ridskola.se

2011-03-29 @ 20:19:41
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/
Postat av: Amanda

Känns som att du verkar tycka att alla utom typ du är känslokalla & bara drar & sliter i sin hästs mun..

2011-03-29 @ 20:28:33
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Linda

håller helt klart med dig, ingen häst har bett om att gå på banan eller hoppa hinder! Så jag tycker att man ska göra det så lindrigt och schysst mot hästen som man bara kan :) Sen finns det ju många som inte har känsla vad "på tygeln" innebär och hur man ska få hästen dit.

2011-03-29 @ 20:37:40
URL: http://lindastrandberg.blogg.se/
Postat av: Ryttarduon - Mikaela

Beundrar din syn på hästhållning, dock håller jag med om ovanstående att det känns som om du lite osynligt tycker att du är en utav de få som kan rida och hanterar dina hästar på detta sätt och att alla andra gör fel och bara sliter och behandlar sina hästar illa. Säkert inte det du menar, men det kan vara dax att försöka skriva på ett lite annorlunda sätt kanske? Så att inte attityden blir åt lite lite "sofsiga hållet, med jag kan och vet bäst", eftersom jag med stor sannolikhet antar att det absolut inte är det du menar. Som sagt dock, så beundrar jag din syn på hästar och hästhållning :)



/ Mikaela - ena halvan av ryttarduon!

2011-03-29 @ 20:41:58
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Som sagt så finns det ju tyvärr lika många åsikter om träning av hästar, och djur i allmänhet, som det finns utövare. Jag håller helt med dig om att man inte ska bruka våld mot hästen men där du drar gränsen kan jag gå ett steg till utan att för den sakens skull göra hästen illa. Jag har aldrig själv haft förmånen att kunna forma hästen från början. Den häst jag haft mest kontroll över träningen med är en häst som är sävlig av naturen och sen aldrig lärt sig att bli lite mer rapp. Ja, det går till viss del att ändra på även en gammal häst, men då är det frågan om hur mycket man ska kräva av en häst som lärt sig en sak och sen ska lära om. Jag vet inte om jag gör mig helt klar, men vet tyvärr inte hur jag ska förklara mig utan att det låter som att jag slår ifrån mig kritik :P

Jag vill ha en mjuk och följsam häst som är lätt i handen, självklart. Men jag tänker också att jag hellre säger till hästen en gång ordentligt (om det ny handlar om olydnad och inte brist på förståelse) för att sedan återgå till att kräva lätthet igen. Det där med vad som är ordentligt och vad som är skadligt kan väl också diskuteras, men du fattar :P

2011-03-29 @ 20:45:30
URL: http://www.blogg.jennyqarlsson.se
Postat av: Olivia

Håller med dig om det allra mesta! Dock anser jag att om hästen sticker och inte respekterar dig som ryttare kan det vara ok att ta tag i den, beroende på situationen. Det är på samma sätt som när man hanterar dem på marken, ska man låta hästen springa över en för att man inte vill vara elak och säga till den? Tycker det är precis samma sak när man sitter på den egentligen, hästen måste respektera ryttaren lika mycket på ryggen som på marken, och lyssnar den inte måste man få säga till den. Med det menar jag inte att sitta och slita och dra eller hacka med sporrarna genom ett helt ridpass, men lyssnar inte hästen framåt tycker jag man kan "kicka till" den en gång för att få den uppmärksam, och på samma sätt vid en förhållning att man kanske helt enkelt får ta tag i den om det krävs. Sedan beror det ju mycket på häst också och hur den reagerar, om den lätt stressar upp sig osv. Absolut ska man sträva efter att vara mjuk, men behövs det måste man också kunna säga till hästen. Annars blir det farligt!

2011-03-29 @ 20:45:42
URL: http://oliviagovik.blogg.se/
Postat av: Linn Ingvarsson

Oj, nej nej! det är inte så jag menar :/ Ledsen att jag formulerat mig så att man kan tro det. Jag är som sagt inte ofelbar, detta var ett av alla fel jag gör x) Tur att du förstod att det inte var så jag menade trotts allt! :) Även om jag formulerat mig klantigt :/

2011-03-29 @ 20:46:04
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Julia

Jamen det är klart lilla Linn är helt perfekt, drar aldrig sina hästar i munnen och rider helt perfekt på alla sätt och vis. Härligt att någon gör det? :)

2011-03-29 @ 20:58:28
Postat av: Tina

Håller med dig. Dock som många andra påpekat anser jag att säkerheten för människan kommer först och då är jag hellre "elak" och tar tag i hästen ordentligt en gång en riskerar att det sker en olycka där både människa och häst kan skada sig. Det är samma sak med barn självklart ska man inte slå eller slita i barn men ser jag en unge som är på väg ut i en väg där en bil kommer sliter jag hellre tag i ungen och "slänger" barnet åt sidan än riskerar att den blir påkörd. blåmärken kan man leva med.

2011-03-29 @ 21:00:10
URL: http://nattstad.se/tiinis
Postat av: Auroraemily

skrev ett liknande inlägg på min blogg för några månader sedan... insåg då att min blogg läses av sådana som uppenbrligen sliter sina hästar i munnen. Dom blev arga men har man tur så fick jag någon att tänka till iaf. Som du med detta inlägg :)

2011-03-29 @ 21:01:30
URL: http://auroraemily.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag håller med helt och hållet! Jag har en svår situation med min häst, hon är lite okänslig, speciellt för skänkeln. Vet liksom inte riktigt hur jag ska göra med det. I munnen lyssnar hon ganska bra även om jag skulle vilja ha en lite mer känslig häst.



Har du något tips på hur jag ska göra? Några har sagt åt mig att jag ska lägga till spöet vid skänkeln men jag vet inte om det känns rätt heller. Hjälp mig Linn så att jag kan få en känslig häst!

2011-03-29 @ 21:04:54
URL: http://dressyrnorden.bloggplatsen.se
Postat av: Julia

Jag tycker det är bättre att säga till hästen rättså skarpt och konsekvent en gång så den verkligen fattar att den gjort fel, och sedan rida på framåt med lätt hand när hästen gjort rätt. Hästen måste förstå vad som är rätt och vad som är fel, och om hästen gör något dumt måste den få veta det, det är vår skyldighet att se till att den vet vad som är rätt och fel. Sådant där mesridande tror jag inte att man kommer någon vart med, man måste våga ta tag i hästen någon gång ibland, men givetvis inte hela tiden!! Målet är ju att hästen är så mjuk i munnen som möjligt.

Man får inte glömma att det är djur på flera hundra kilo som vi handskas med, inte några gosedjur.

2011-03-29 @ 21:06:57
Postat av: Alma

Jag är helt med på din poäng. Vissa glömmer vad ridningen ska vara, borde vara.

Varför vissa människor rider om dem inte vill samarbeta och "bli ett" med sin häst är väldigt underligt.



Köper man en häst med "problem" (felaktigt, eller slarvigt inriden) så får man inse att den enklaste, bästa vägen är att börja om där felet ligger. Inte rycka, inte slita, inte slå sönder osv.

2011-03-29 @ 21:07:43
URL: http://www.nattstad.se/svartlistad
Postat av: Anonym

Go for it girl!

2011-03-29 @ 21:26:56
Postat av: Mimmi H

Håller med dig Linn men om hästen inte lyssnar på att man gör halt, när man tar tag FÖRSIKTIGT, Så måste man ta tag ORDENTLIGT EN gng så hästen lyssnar och förstår att den ska stå still! Jag förstår inte folk som alltid drar tag i hösten, men att göra det 1 gng kan VARA bra.

2011-03-29 @ 21:27:58
URL: http://[email protected]
Postat av: Tova

Jag håller med dig! Det är HEMSKT att se när någon sliter, sågar, eller rycker den i munnen... :( Jag mår alltid shiiiiitdåligt av det, en av dem "duktigaste" tjejerna (alla tycker det... Men inte jag) sågar ner hästarna så dem går i form och alla bara: "oooooh, hon får ner den i form ;o"

Jag är så trött på folk som gör sådant, och känner sådant extremt medlidande med hästen :(

Ibland kan jag må dåligt flera, flera dagar av att jag råkat ta lite hårt i ens häst mun, kanske lite över men så är det...

2011-03-29 @ 21:29:27
URL: http://hopptjejer.blogg.se/
Postat av: Lina

men om man har en äldre, "felriden" häst som är ganska hård i munnen och gärna drar iväg och inte bryr sig om små mjuka händer, vad ska man göra för att lära om den? tips mottages gärna!!!

2011-03-29 @ 21:50:01
Postat av: Therese

Håller med dig fullständigt. Tyvärr blir jag väldigt lätt irriterad på min häst då han är bortom all kontroll, det brukar sluta med att jag sitter vid hans framben som en idiot och stor bölar.



Men dock tycker jag ju att om hästen skulle skena iväg, så får man slita hur mycket man vill. Annars kan det gå riktigt illa!

2011-03-29 @ 21:50:57
URL: http://håppet.blogg.se/
Postat av: Mikaela

OJ, vad stor Cupido ser ut, hur hög är han nu och hur hög tror du att han kommer bli när han växt färdigt? :)

2011-03-29 @ 22:15:30
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: Hanna

gud vad du har förändrats linn..förut var du mer en person som inte klagade,som visste bättre än att skriva ut en massa saker.Jag vet inte vart ridsporten är påväg men jag vet att den inte är påväg mor något dåligt utan snarare något bättre.

Och du måste ju förstå själv varför man använder sporrar eller tar tag i hästen men just nu verkar du vara blind mot allt som har med hästar att göra.Och jag vet att du vet bättre än såhär,du är duktig men dålig på att formulera dig.Just nu påstår du att alla som rider med sporrar eller spö är elaka om dom använder det i det syfte det behövs.och att dom som drar i hästens mun för att få det att stanna är så hemskt elaka..men frågan är, hur i helvete stannar du cupido? han tyckte säkert det var mycket bättre att gå omkull i det där hörnet för att du inte ville dra honom i munnen än om du skulle dragit honom i munnen.tänk om han hade brutit benet och hade behövts akutavlivats..min kompis häst blev tvugnen till det för att dom halkade.jag tycker du är duktig men du måste formulera dig på ett annat sätt,så att folk förstår vad du menar och inte missuppfattar dig som jag gjorde nu.

2011-03-29 @ 22:27:03
Postat av: H

Har du sett filmen "stimmen der pferde" ? Den behandlar detta väldigt bra och lärorikt tycker jag. Mest fokus på rollkur iofs, men de berättar om hur hästen fungerar rent anatomiskt och att det är fysiskt omöjligt för hästen att arbeta korrekt och hållbart samtidigt som den ska sprätta med benen och gå med en forcerad och spänd halshållning. Det är hemskt hur mycket okunskap det finns i världen, och hur snabba folk är på att tala om för andra hur de ska göra! Tänker bl a på ridskolor där jag varit med om skräckexempel på att ridläraren stått och vrålat om att man ska piska på hästen eller slita och dra hur som helst... Visst har vi alla varit nybörjare och gjort alla möjliga fel, men att medvetet lära in ett så hemskt synsätt som att allt går bara man drar och sparkar och slår tillräckligt mycket, det förstör ju både ryttarens möjligheter och givetvis hästen. Visst, hästar ÄR stora och starka och kan vara riktigt hårdhänta mot varandra och är man som människa i en farlig situation kan man behöva göra ett undantag men ja... det finns som sagt mycket okunskap tyvärr. Bra inlägg :)

2011-03-29 @ 22:39:00
Postat av: Moa

Håller helt med dig, men sedan är det klart att man inte kan dra alla över en kam och säga att man alltid kan lösa det på andra sätt än att dra - vissa hästar är så felridna från start att det helt enkelt inte går. Men då menar jag ju självklart inte att lösningen är att sitta och dra och slita för all framtid, det kan ju vara den enda vägen ut vid ett visst tillfälle. Men sedan måste man ju skälvklart ta hjälp av en tränare eller någon annan kunnig person, det går ju alltid att skola om en häst, svårare är det nog med ryttare... Det handlar ju till största del om okunskap, kanske borde man uppmärksamma hästhantering och hästens välmående mer på ex. ridskolor så att man lär sig från början att det inte är kröka på nacken, slå eller slita som är rätt. Det är ju en väldigt skillnad på att vara bestämd och att slita och slå.. Även om vissa inte verkar att förstå det. Bra att ni som ändå har en såpass stor blogg tar upp det! :)

2011-03-29 @ 22:51:26
URL: http://moashdb.blogg.se/
Postat av: ★★★YezzCorner-hästnörd i mammaförpackning★★★

Att hästsporten är på väg utför kan jag skriva under på. Jag har sett en del under mina hästår, och det blir sämre för varje år på många ställen. Mycket för att det är mer och mer prestation, status och pengar inblandat.

Jag har sett hur hästar betraktas som pengamaskiner, både i trav och galopp och i ridsport. Jag har sett hur uppfödare begärt överpriser för fölen på grund av stam, men stamtavlan säger egentligen inget om vad man får för häst. Som en vän till mig som är uppfödare säger, "korsa det bästa med det bästa och HOPPAS på det bästa!"

Att ridsporten är befolkad av en massa unga tjejer som har press från både vänner och föräldrar att de ska prestera, tävla, synas, vara bäst, gör ofta att de mår dåligt men de visar det bara genom att göra hästen stressad eller genom att pressa den på olika vis. Jag såg en gång en tjej som satt och skulle hoppa sitt sto på fem år. Tjejen var själv omkring 14 år, och såvitt jag vet så åkte hon av sin häst minst en gång per ridpass. Och jag förstår varför. Pappa stod på läktaren och såg sur ut. Hästen var spänd och pappa väste varje gång hon red förbi att hon skulle sätta fart, han hade minsann bråttom!



Hästen hann inte värmas upp, för den skrittade inte ens i tre minuter och trav blev ungefär två varv, sen var det dags att hoppa. Tjejen kom i korsgalopp på hindret, för hon fick inte stopp på hästen. Pappan glodde surt, och hästen höll på att gå omkull efter hindret. Det var inget högt hinder, omkring 60 cm. Men i det skick som både ryttare och häst var så hade en tandpetare varit illa nog.

Hon försökte igen, i trav. Hästen vägrade och stegrade sig. Tjejens pappa skrek att hon var oduglig och att han skulle sälja hästen om hon inte skärpte sig. Tjejen bet sig i läppen och hästen stegrade sig högre och högre.

Hade pappan brytt sig så hade han gått fram och tagit tag i hästen och lugnat den. Han stod kvar och surade på läktaren.

Jag gick fram med min häst och frågade varför han var så arg, och om han inte kunde skaffa en tränare åt dottern. Svaret blev att det var för dyrt, hästen hade kostat massor och skulle kunna detta utan och innan. Tjejen skulle tävla kommande helg i 110-cm klass.



Pappan gick, tjejen var helt frustrerad och slet och ryckte i hästens mun där hon stod, hon hoppade av direkt han gick. Hon var rädd för sin egen häst, och hästen hade inget förtroende för henne. Jag frågade om jag fick försöka lugna hennes häst och hjälpa henne. Det fick jag. Hon satt upp på min häst, som för dagen var en nordsvensk som jag höll på att träna galoppfattningar på.

Hon verkade gilla honom, som var lugn och stabil, med sina 14 år. Jag satt upp på hennes skärrade häst och skrittade i en halvtimma. Den lugnade sig sakta, och började lyssna, och så övergick jag till trav, och jobbade den. Tjejen var helt förvånad. Hästen hade aldrig ens krökt på nacken med henne. Jag fick fortsätta att hjälpa henne ett tag, och det visade sig att hästen var allt annat än en hopphäst. Och eftersom tjejen var rädd för både hästen och hoppning, så blev det ju kalabalik. Så mycket kan gå så fel, och med en häst på ett halvt ton blir det till slut farligt om man inte vet vad man gör.

2011-03-29 @ 23:30:04
URL: http://yezzcorner.com
Postat av: Anonym

självklart är det alltid fel att skada en häst på något sätt. men faktiskt, om en häst skicker iväg ifull kareta kan det sluta illa...är underlaget halt eller kanske gropar så kan det sluta hur illa som hällst(!)



så jag tycker det är bättre att säga till hästen en gång ordenkligt så att den aldrig mer gör så. MEN MAN SKA ALDRIG GÖRA SÅ FÖR ATT BESTRAFFA ELLER FÖR ATT VARA DUM, ÄNDAST I NÖDSITVATIONER!!!!

2011-03-29 @ 23:56:57
Postat av: Anonym

Om du skulle sätta dig på en häst som DROG iväg skulle du säääkert bara sitta och ta tag i den försiktigt medans ni håller på att störta in i hinder eller nånting annat.

Och Cupido mår säkert jääättebra av att få gå omkull,det är inte många unghästar som får göra det,och INGEN av dom respekterar det.

En unghäst borde ridas lungt,inte så att den går omkull.

Som en annan sa var det säkert myyycket bättre att Cupido gick omkull och skulle kunnat få allvarliga skador istället för att du tog tag i honom.

Han skulle säääkert mått myycket bättre när han låg på dödsbädden än gången ni var ute och du tog tag i honom.

Jag säger bara Linn,om du vill vara rädd om dina hästar så att dom inte bryter nånting eller får allvarliga skador för att ni går omkull,MÅSTE DU TA TAG I DEM.

Eller tja,vad vet jag..du kanske vill att dina hästar ska få några skador?

Men jag tycker att Cupido är fin nog att behållas som han är.

Och att du tar tag i honom EN gång betyder inte att hästen dör.

Och sen kanske man inte borde galoppera med sin häst ute om man vet att den sticket,du kanske inte visste nu men du vet till en ny gång.

2011-03-30 @ 06:45:02
Postat av: Josäfin :>

Helt rätt inlägg! Ur bra sagt!

Mår illa när jag ser folk rida så, kan de inte rida ordentligt borde de faneme inte rida alls!

Tummen upp för dig!

2011-03-30 @ 08:03:38
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: erika<333

håller helt o hållet med! Jag mår hemskt bara av att se folk ta för hårt i munnen eller bokstavligen sparkar på hästen eller slår dom med spöt! ser jag nån göra de vill jag bara att dom ska få känna vad de e dom gör mot hästen! Eller ett exempel på nåt som jag tycker är hemskt är när folk har hästarna stående i en pytteliten hage! vi har en häst som vi hämtade för ett tag sen o den stog i en pytteliten hage o stängslet va gjort av alla möjliga grindar o sånt! De va rent ut sagt farligt för hästen!

2011-03-30 @ 08:43:52
URL: http://erikaaasss.blogg.se/
Postat av: I S A B E L L E

Jag är alltid mjuk i handen, men när ponnyn sticker så tar jag tag i honom ordentligt, Då ska han stanna direkt. Farligare att låta hästen sticka iväg, tkr jag. :)

2011-03-30 @ 08:46:03
URL: http://sundsryttare.blogg.se/
Postat av: hanna

Hihihi, vilken härlig bild!! Och vilka korkade människor det verkar finnas, såklart är det inte bra att gå omkull med en unghäst eller en vuxen häst heller, men det är sånt som kan hända. som att cykla omkull ungefär, inget man gör med flit!

Tycker det är väldigt bra att du gör sådana här inlägg, det är så viktigt att folk förstår nångång!

Att dra i munnen för att man inte vet bättre är precis som att rida med sporrar när man inte kan! Istället för att de hästen nästintill obefintliga hjälper med sporren istället för att banka och dunka med bara fötterna verkar folk tro att det är rätt att hacka sporren i sidan... =(

2011-03-30 @ 09:26:33
URL: http://jsundberg.blogg.se/
Postat av: Sandra

Självklart ska man inte skada sin häst och ABSOLUT itne dra den i munnen. Men det får finnas gränser. Som du beskriver när ponnyn drog iväg med dig så blir det bra mycket farligare än ett ryck i munnen.

2011-03-30 @ 09:53:34
URL: http://sandralucky.blogg.se/
Postat av: Victoria ^^

Det märks verkligen att det är äkta kärlek mellan dig och din häst :) hur får du han ens till att slicka dig i ansiktet? Eller är det bara hans sätt att visa att han tycker om dig? :)

Är avundsjuk på er som har egna hästar, vill också ha en ;)

2011-03-30 @ 09:58:43
URL: http://victoriiiasvensson.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag har växt upp med att all komunikation går via munnen. det fick jag lära mig när jag gick på ridskolan och så har det liksom alltid varit. På senare år har även jag förstått att det är fel, fel fel. Men jag tror att många faktiskt inte vet något annat, det är ju faktiskt en konst att kunna rida en häst på riktigt! Jag kommer fortfarande på mig själv med att tjoffsa för mkt med hästens mun ibland, det sitter i benmärgen och är svårt att öva bort. Det är jättebra att detta uppmärksammas, men jag tycker också att ni kan skriva inlägg om hur man faktiskt kan öva på att rida utan att dra hästen i munnen hela tiden. Tips på övningar och sådär. Det tror jag gör mer skillnad än att bara klaga, för att jag är övertygad om att massor med folk inte har en aning om hur sjutton dom ska rida utan att faktiskt dra hästen i munnen när den springer och att dra hästen i munnen för att få den "i form". Men det skulle man aldrig erkänna.

2011-03-30 @ 13:24:14
Postat av: Emelie

jag håller med till 110 %! Jag menar man får tänka ex, skulle jag vilja att någon drog mig i munnen eller slog mig! Håller med dej helt! och förstår mig inte på folk som är så elaka!

2011-03-30 @ 16:18:12
Postat av: Fandaffel

OMG! BITER HÄSTEN DIG?! Så skulle min häst ALDRIG göra!

2011-03-30 @ 16:33:21
URL: http://fandaffel.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jättebra skivet :D sen kan man ju vrida och vända på allt det du skriver tills det låter som att du är en total idiot, men folk verkar ju tycka det är kul :/

Jag har ju dock lite problem med min häst, on är känslig och så när hon vill, och då kan jag också rida försiktigt. Men ibland vill hon bestämma, eller så är hon lite stoig, och då måste jag vara extra tydlig :)

2011-03-30 @ 17:19:23
URL: http://misselfa.blogg.se/
Postat av: emelie

Håller med dig till fullo! :) Det är HELT FEL att dra en häst i munnen. Och sen är det ju faktiskt så att man har lärt hästen att stanna på eftergiften, om man har gjort rätt från början dvs, och inte på när du tar i tygeln så man borde inte behöva dra i den även om den springer på lite.

Förstår inte heller hur folk sover om nätterna.. o så skyller de på hästen och blir arga och frustrerade att hästen inte går i form osv. Har bara en sak att säga till de personerna, LÄR ER RIDA ORDENTIGT! Och det hjälper garanterat inte för att ni sparkar ännu mer och drar ännu hårdare i munnen, eller hur?! Det är väll mycket trevligare med en häst/ponny som är eftergiven och har ett förtroende för din hand :)

Stor eloge till Linn som tar upp detta tycker jag! ;)

Kram

2011-03-30 @ 17:55:46
URL: http://mliesfoton.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Jag håller borde med och inte.

inte okej att dra hästen helt i onödan!

men vad gör man på piggare hästar då? som kanske tycker om att springa fort.

Om hästen skulle tycka det var obehagligt skulle den inte sakta in lite då?

Får ju tänka lite på om det är hästen som drar eller ryttaren.

2011-03-30 @ 21:37:39
Postat av: Johanna

Jag håller fullständigt med dig fram till sista stycket. Det innan hade jag inte kunnat säga bättre själv (:



Däremot måste jag säga att hästar är så pass stora djur att när situationen kan börja anses vara farlig är det bättre att tänka på sig själv än hästen. I ditt fall hade jag också tagit tag i hästen ganska ordentligt - men detta bara en gång för att få hästen att lyssna. Hästen skadas inte lika mycket av det som om du skulle ramla av och bryta nacken eller liknande. Så tänker jag i sådana situationer.



Egoist? Möjligt men jag måste säga att när en en situation blir ohanterlig på 500 kg häst är inte min första tanke att tänka på hästen utan att sitta kvar och få allting under kontroll igen. Det är också den enda gång jag kan godkänna att man som ryttare drar tag i hästen.



Ett pet med spöet är även det okej likaså en förstärkt skänkel med en sporre. Men ett frekvent användande av dessa hjälpmedel gör bara hästen ännu dövare för hjälperna och då är man som ryttare tillbaka på ruta ett igen.



Den ridning du pekar på visar bara på att ryttarna är oerfarna och oförståndiga. Vill inte, kan inte eller förstår inte att de bör ta hjälp av någon mer erfaren peson. Inte heller förstår de att det är DERAS ridning som sätter ALLA begränsningar och INTE alls hästen.

2011-03-30 @ 22:33:25
URL: http://skraattkramp.blogg.se/
Postat av: Sophie

Jag håller med dig Linn! Tänk hur det skulle kännas om det va en själv som va hästen och blev dragen i munnen av ryttaren! Jag tycker synd om alla ridskolehästar som blir dragna i munnen och allt det här hemska. Det finns en häst på min ridskola som springer iväg så fort nån tar henne i munnen för hon tycker så illa om det!

2011-03-31 @ 17:57:19
URL: http://gnistaiogat.blogg.se/
Postat av: nathalie

håller med och jag får också dåligt samvete så fort jag gör nått sånt. Det var som för nån dag sedan då så bet min häst min kompis inte med flit utan för att hon är glupsk för jag har gett henne för mycket godis och då sa jag till lite väl har börja storbäla efteråt och kunde inte sova så jag håller med dig till hundra:)

2011-03-31 @ 20:35:14
Postat av: AllSstar blogg :)

i väldigt många kommentarer så påpekar folk att man MÅSTE dra och slita i hästen för annars "kan man ju gå omkull"!

tycker det är fel inställning!går man omkull får man kanske en lätt hjärnskakning och ett lite svullet ben,en veckas vila och både häst och ryttare är fit for fight igen,men har man en pigg häst och drar varje gång den ökar på stegen kan man orsaka stora sår i munnen på hästen samt göra att den blir skygg och rädd för människor eftersom den blivit illa behandlad och skadad!

detta kan kräva flera månaders vila eller att man behöver sälja hästen till någon som har ett hjärta som inte är kallt som is!



tycker att det du skrivit är helt rätt Linn!

Älskar eran blogg och läser den varje dag! :)

2011-04-01 @ 15:43:14
URL: http://allstar.blogg.se/
Postat av: amanda

Håller med dej! Har gjort samma sak en gång me min häst, att jag ryckt honom i munnen när jag blivit irriterad. Men började precis som dej o stortjuta. Jag mådde dåligt flera dagar i stallet efter det, och gör det nu oxå när jag tänker på det.

Men sedan dess har jag aldrig ryckt min häst i munnen, det är verkligen inte okej!

2011-04-01 @ 21:08:10
Postat av: ELISE

Håller med till 10000000000%! Måste bara nu, för det här ämnet, skriva mitt motto. OM hästen är pigg, dra inte bara, gör något av energin istället för att bara dra, det funkar ändå aldrig med våld!!

2011-04-01 @ 22:14:38
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/
Postat av: Ida Klausner

jag håller med till hundra procent! Och jag tycker att ridskolor ska lära barnen från början hur viktigt detta är, även på "shetlandsnivå"! Tänk vilka duktiga ryttare vi skulle ha i Sverige om man började med sitsträning redan vid 6 års ålder på ridskolorna... :)

2011-04-02 @ 15:07:30
URL: http://idaklausner.blogg.se/
Postat av: Ragna

Jag håller helt och hållet med.

När en tjej en gång rappade till hästen flera gånger framme på bogen när den inte ville stå still blev jag chockad. Hur kan man göra så utan att det gör ont i sig själv!

2011-04-02 @ 15:47:23
URL: http://elskarejj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner