Svar från frågestunden (del 1)

Datum: 2011-03-19 ~ Tid: 20:35:00
vad är det bästa sämsta med braven, philliac och cuupido?

Vi börjar med Braven då. Det bästa är att han har ett sånt ”go”, han vill så mycket och har dessutom lätt för sig. Det sämsta är nog att han har ett väldigt temperament haha.

Philiacs bästa egenskaper är att han är genomsnäll och väldigt okomplicerad, han anpassar sig till ryttarens nivå så vem som helst kan rida honom allt från nybörjare till ryttare på nationell nivå. Det sämsta är att han är ganska bekväm av sig och gör absolut inget i onödan plus att han är lite feg i hoppningen.

Det bästa med Cupido är att han är positiv, lättlärd och nyfiken. Han vill väldigt gärna göra lätt och prova på nya saker. Det sämsta är att han är envis som en åsna, jag skojar verkligen inte. När han bestämmer sig för att han inte har lust med något är det vääääldigt svårt att få honom att göra det.



vad tycker du om fjordingar?

Det är väl inte riktigt den rasen som jag skulle köpa för att satsa med eftersom de har sin exteriör mot sig plus att de inte är den typen av häst i psyket som jag trivs med. Men det finns ju alltid undantag kom ihåg det!


hur kommer det sig att du köpte Cupido?
Vad var de du föll för hos honom ?

Mamma såg en annons på honom på hästnet och vi tyckte att han rörde sig trevligt. Jag föll för hans ”sväv” och steg när jag såg annonsen. Eftersom han kommer från Holland så åkte vi aldrig och kollade på honom. Han var ju ändå inte riden eller hanterar så jag kunde ju inte provrida. Men som tur var så klickade vi.


När det gäller busa, tycker du att de är okej att få liksom släppa loss och bara busa lite med
hästen, tex galoppera lite för fort och bara låta dom rulla på några varv runt tex travbanan men endå under kontroll?

Självklart! Det tycker jag att alla borde göra dä då och då, det ger mycket både för hästen och ryttaren.


När ska ni byta till en roligare o finare design?

Det är ett företag som håller på med en ny men det dröjer lite.
Den som väntar på något gott väntar inte för länge, eller hur är det man säger? 


har du ridit in några andra hästar före cupido? :)

Ja det har jag. Ca 30st, men bara ponnys.


För ett tag sedan skrev du något om att du skulle börja hjälpa till att rida unghingstar eller hur det nu var. 
Har du gjort det än och isf hur går det? :)

Ja det ska jag göra. Men det är inte dags ännu, men fram mot våren ska jag det.


Hur kommer det sig att du sålde philiack ( eller hur den stavas) förre braven?
för du fick ju tävla dem lika länge?

Jag hade haft Philiac i 7år och han hade varken mycket till gång eller vinnarskalle. Så jag försökte pressa fram det lilla han hade plus lite till då kändes det inte riktigt rätt. Vi var på olika nivåer och det kändes väldigt orättvist mot honom att jag bara krävde mer och mer trotts att han inte kunde ge mig det. Jag är inte en person som är nöjd med att lulla runt bara, jag vill alltid att hästen ska prestera till max (inte unghästar utan tävlingshästar). Jag vart ju aldrig riktigt nöjd och det kan inte vara kul för honom att känna att jag hela tiden var besviken, irriterad och frustrerad när jag red honom. Det var inte rättvist mot någon av oss helt enkelt.
Men nu har han det toppen!

 



ska du ha fler hästar eller blir det bara cupido nu?

Nej det är bara Cupido som gäller. Jag pendlar till skolan varj
e dag (vilket tar ca 2 timmar av dagen) sen har jag mycket i skolan och även på fritiden som måste göras. Samt måste min hälsa prioriteras.


Vad rider du för klasser? Och tänkt att rida i vår? :)

Jag har tävlat upp till och med nationell och elitnivå. FEI-klasser och bland annat SM i dressyr i somras. I år ska jag rida min kompis storhäst Lego i div3 laget, alltså LB klasser. Sen hoppas jag även kunna starta någon enstaka tävling under året på Cupido om han är mogen nog för det.
(Bilden nedan är från SM)

Vad säger dina tränare om att du inte kan sitta på rätt sitben? t ex på braven?

Det är inte något som de har kommenterat eftersom jag bara rider lätt när jag värmer upp och travar av. När man rider en träning för instruktör så är det nedsittning som gäller. Det var först när jag började praktisera på ridskolan som jag är på nu som det uppmärksammades haha. Dom försöker få ordning på mig nu!


Vad tycker du om att ingrid nu går på din skola? eller klass?

Jätte kul! Då får jag ju se henne oftare. På bussen tex och sen lunchar vi tillsammans också.


Ångrar du att du sålde braven?

Både och. Men jag var på väg att växa ifrån honom också. Jag kände i slutet att jag krävde mer än han var kapabel till och då blev både han och jag frustrerade. Det hade dock inte gått så långt som för Philiac och mig, för med Braven hade jag hade fortfarande väldigt kul ihop men jag hade börjat känna av det. Så jag är ändå glad att jag sålde honom innan det gick längre. Då kan jag ha kvar våran tid i minnet som en helt underbar och kul tid! I stället för att minnas att vi bråkade och att jag var på honom hela tiden osv. De man älskar måste man låta gå…


Du skrev i tidigare inlägg om regler och vad som gäller på tävlingar. Tänkte fråga om du gjort missen att lasta ut utan nummerbricka eller något annat som du skulle kunna bli diskad av? Och om du gjort det och sedan kommit på dig själv utan att någon sett dig?
Super bra blogg :) / Ida

Haha kul att du frågar! Ja jag har faktiskt just gjort det misstaget! Två gånger till och med, men upptäckte det inte förens på hemvägen när vi tittade på bilderna och inte såg någon nummerlapp haha. Sen har jag även råkat rida in på dressyrbanan med rosetter i hela manen på Philiac, då var inte dommaren allt för glad. Jag fick lov att ta ur dem om jag skulle delta sa han. Sen råkade jag börja rida fram med svansskyddet kvar runt svansen en gång, wupps! Har säkert gjort fler dundermissar men inget jag kommer på just nu.


Kommentarer
Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!

2011-03-19 @ 20:54:08
URL: http://www.supergratis.se/?r=7545
Postat av: Bella Manson - Kom ihåg namnet

gillar sådana här inlägg :) ser fram emot resten ;)

2011-03-19 @ 21:02:05
URL: http://bellamanson.blogg.se/
Postat av: Julia & Line - Träningsryttare

Vad roliga frågor och svar :D Sådanna inlägg är roliga att läsa :D // Träningsryttare :D

2011-03-19 @ 21:10:19
URL: http://traningsryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

När kommer rasvinnarna?

2011-03-19 @ 21:21:05
Postat av: Anonym

Hur har du hunnit rida in 30 hästar? :o på de åren jag har följt dig på bdb och nu här har du väl inte ridit in någon ponny? Du måste ha varit väldigt aktiv inridare när du var yngre då xd

2011-03-19 @ 21:44:02
Postat av: Anonym

Söt bild på Cupido btw :D

2011-03-19 @ 21:44:49
Postat av: Tyra

vilken bra blogg ni har! :D

2011-03-19 @ 21:46:29
URL: http://tweh.blogg.se/
Postat av: Sabina » Bloggdesignerska

Hade inte ni en "design" tävling? :P

2011-03-19 @ 21:46:32
URL: http://sabinahholm.blogg.se/
Postat av: Sabina » Bloggdesignerska

Hade inte ni en "design" tävling? :P Vad hände med den??

2011-03-19 @ 21:47:23
URL: http://sabinahholm.blogg.se/
Postat av: issa / elevating.blogg.se

asså, kan du lägga ut svar på tal med svar på detta: vad menar du med att du ridit in med rosetter? eller att du hade bara vanliga rosetter? får man inte det?

2011-03-19 @ 22:04:34
URL: http://elevating.blogg.se/
Postat av: Vicky

Hej Linn! Jag skulle hört av mig direkt efter tävlingen till er, men pappa hade inte sin mobil på sig och jag hade inte diit nummer, så det blev lite svårt! <3

2011-03-19 @ 22:25:16
URL: http://ponilovers.blogg.se/
Postat av: Camilla

Nu måste jag protestera lite! Fjordingen har väl inte exteriören emot sig? De är ju egentligen gjorda för att dra, och det har de en perfekt exteriör för! Gå gärna in på Fjordhästföreningen och kolla fjordhäst-SM där tävlar fjordinger i L:A och det är HUR snyggt som helst!

2011-03-19 @ 23:36:44
Postat av: Anonym

fast jag aldrig sett phillen på riktigt, bara er tillsammans, så kan jag konstantera, ni två var de vackraste paret, och kommer förbli i mina ögon. Han är så vacker! Vackra ponny! Synd att man aldrig fick se er på riktigt tillsammans! // Linda 22 år från kil i värmland som följt dig i iaf 2 år nu! Kram på dig linn

2011-03-20 @ 01:24:43
Postat av: Ida S

Hihi, det är min kompis Emma som sitter i domarbåset på bilden från sm ;) Vi var funktionärer på den tävlingen!

2011-03-20 @ 12:46:26
URL: http://ridbrudsen.bloggplatsen.se
Postat av: Ida S

Nu funkar blogglänken (A) skrev visst fel.

2011-03-20 @ 12:47:46
URL: http://ridbrudsen.bloggplatsen.se/
Postat av: Anonym

div3 går ju i LC & en LB klass ;)

2011-03-20 @ 14:46:29
Postat av: Linn

Div3 för storhäst går för en häst i LC och de andra två i laget ska rida LB, läs på innan du rättar vet jag (:

2011-03-20 @ 15:42:17
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Amanda Wikstrand

Jag som tagit bilden från SM :D

2011-03-20 @ 22:42:00
URL: http://teamvovve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner