Svar från frågestunden (del 3)

Datum: 2011-03-28 ~ Tid: 09:00:00
Enligt dina bilder så rider du ofta med händerna isär, ska man inte hålla ihop dem?:) Undrar lite bara.. Jättebra blogg :) :)

Jag har dem lite breda för att ge stöd och stabilitet åt Cupido eftersom han är ung och vinglig. Men du kan kika på gamla tävlingsbilder på mig och Philiac/Braven så har jag en annan handställning.


Har du någonsin tävlat något mer än dressyr?

Ledsen om ni kanske har skrivit om de i ett annat inlägg.

Förut vägrade jag att tävla dressyr och jag var hoppryttare så ja jag har tävlat i andra grenar än dressyr. Upp till regional LA i hoppning och lag-SM i fälttävlan. Sen har jag även tävlat western och hunting med vinster och placeringar.



När Cupido är helt inriden & sådant, ska du bara tävla dressyr då eller också hoppning ? :)

Nej jag vill tävla hoppning också. Men dressyr är det jag kommer att satsa på. Så jag kommer bara att tävla hoppning vid sidan av dressyren som en kul grej på relativt lätt nivå.


varför började du från aldra första början blogga ?;D

Ingrid övertalade mig genom att tjata massor haha! Tur eftersom det var riktigt kul och uppenbarligen lönade sig! Jag tyckte att allt gällande bloggar var urtöntigt!


Vad är det högsta du någonsin hoppat på en häst/ponny? Och vad är den högsta procenten du fått i ett dressyrprogram?

130cm på min c-ponny. Haha han är lite feg och lat så han hoppar inte gärna över 1m om man inte ”övertalar” honom. 81% med Braven, fast riktigt så bra var ju inte ritten.


Hur gick det på gbg Horse show när du har typ social fobi ? det måste ju vart ganska jobbigt med alla människor och så ?! :O

Roligt att du frågar. Är riktigt stolt över mig själv, det gick grymt bra om jag får säga det själv haha. Jag har ju fått nya tabletter och en ökad dos, så saker och ting går mycket lättare nu. Jag mår bättre och är inte lika rädd för vad alla ska tycka och tänka längre. Men vissa stunder var det lite jobbigt. Med hästfolk brukar det gå bra eftersom jag känner mig mer respekterad i de sammanhangen än i andra situationer.


När du hade Braven, tävlade du någon/några gånger mot Sofia Genne då? :) Vem brukade vinna över varandra? För om jag förstått så verkar ni vara på samma nivå (på D-ponnys)

Ja det gjorde jag. Det var väl lite olika beroende på hur galen Braven var haha. Jag fick placeringar och lyckades båda att kvala till SM och bli en av de 40 bästa med högst kvalprocent i hela Sverige som fick delta.



Har lagt märke till att du läser många skvallerbloggar :)? Hur reagerar du när någon riktat ett elakt inlägg mot dig ? Skiter du i det eller funderar du en längre tid på det?

Haha ja dom är ju roliga att läsa! Jag försöker tänka efter nu men kan inte minnas att det varit något ”elakt” inlägg till/mot mig, så antingen har det inte varit det eller så har jag inte tolkat det så eller så har jag bara inte brytt mig så jag glömt bort det haha. Men den vanligast anledningen till att folk skriver elaka saker är tyvärr avundsjuka.


vad tycker ni om eran egna blogg?:D

Hm, de bloggar man följer vill man ju alltid ska uppdatera var 10minut så mer uppdatering trots att jag vet att det är svårt att uppnå. Men för det mesta bra och intressanta inlägg med variation, men ibland tråkiga utfyllningsinlägg. Jag skriver ju ofta om sånt som jag tror att ni vill läsa om.


Vad är det jobbigaste med Cupido?


Att han är så på. Han vill hemskt gärna vara i mitt ansikte hela tiden. Visst det kanske är lite gulligt första gången men det blir faktiskt väldigt irriteranden när han visar så dåligt med respekt.


Stör du dig på folk som klagar på hur du rider in din häst? :)

Ja det gör jag faktisk. De som inte har provat har inget att uttala sig om. Ingen häst är den andra lik och bara den som ridit hästen vet hur den känns att rida. Det känns inte alltid lika dant som det ser ut. Det är väldigt retligt när personer utan någon unghästvana uttalar sig om hur jag bör rida Cupido eftersom de inte vet ett smack om hur unghästar är. Jag är väl inte häller proffs men jag har trots allt ridit in över 30st så jag kanske börjar få ett litet hum om hur det ska gå till? Jag vet dessutom vad Cupido trivs med och mår bra av.


Varför är rosetterna på ridhjälmar oftast uppochner? (te x som på dom flesta Charles Owen och John Whitaker hjälmar)
Älskar eran blogg! Ni är helt grymma!

Jag vet inte varför de började sätta dem så från början. Men snyggt är det.


hur mycket pegnar lägger ni ner hästar per månad?

Betalar du något själv?
om du inte hade haft egen häst hur hade du ridit då? alltså ridskola, medryttarehäst eller liknande

Jag vet inte exakt vad allting kostar. Ja hela mitt studiebidrag går till Cupido. Vi har en väldigt låg stallhyra på 750kr i månaden och då ingår torv. Så mitt studiebidrag räcker ju allt en bit. Jag hade troligtvis varit skötare åt någon tävlingshäst eller medryttare/fodervärd.


fick du rida på cupido när du var och kollade på honom ?

Jag åkte inte och kollade på honom eftersom han bodde i Holland. Han hade aldrig haft sadel eller blivit sutten på heller så det hade nog varit svårt att povrida honom haha.


Hej, super fin blogg! :)

Jag undrar om du tränar Akademisk RK med cupido eller gjort det innan med någon annan häst. :)

Tack. Ja jag gjorde det med båda ponnysarna för Urban Nordström ”Ubbe”. Kungen på samling som han kallas. Plus att jag red på två andra ponnysar åt ägaren på Ubbeträningar. Men Cupido har jag aldrig tränat med för instruktör ännu.


har du haft anorexia ????

Ja.


Vad tycker du om islandshästar? :)

Det är inte riktigt den typen av häst som intresserar mig eftersom jag mer är för eleganta och sportiga dressyrhästar med stora gångarter. Men dom är säkert snälla.



Kommentarer
Postat av: Michelle Sjöö

Kan inte du skriva om när du hade anorexia, hur det var och typ hur du kom där ifrån?

2011-03-28 @ 09:45:14
URL: http://allroundmuppar.blogg.se/
Postat av: miixx

you go girl!

2011-03-28 @ 10:20:47
URL: http://miixx.se
Postat av: liza

Håller med första kommentaren!

2011-03-28 @ 10:35:13
Postat av: Anonym

Hej, blivit medryttare, och tänkte fråga en sak. jag HATAR att dra hästar i munnen, då kan jag lika gärna skita i att rida dom, och denna hästen tycker jag är lite `förstörd` innan han mjukar upp efetr en stund, men har du ngt tips på hur jag kan få han och bjuda på sig och börja arbeta?

2011-03-28 @ 11:34:00
Postat av: amanda

Islandshästarna är den mest eleganta hästen plus att dom oftast har väldigt stora gångarter!

2011-03-28 @ 12:43:31
URL: http://amandavenalainen.blogg.se/
Postat av: RetardRiders.

man saknar att se dig på braven! så fina tillsammans.

2011-03-28 @ 14:39:03
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: Ida

Brukar du/ni nångång rida med kandar? :) grym blogg!

2011-03-28 @ 14:48:24
Postat av: moa!!

kan du inte berätta om hur du fick anorexia och varför du fick det??? hur kom du därifrån och blev frisk????



grymt bra blogg//Moa

2011-03-28 @ 15:33:06
Postat av: Anonym

vad var din procent då du kvala till SM?:)

2011-03-28 @ 15:48:51
Postat av: Magdalena

Bra svar! :D

2011-03-28 @ 16:05:45
URL: http://wanbe.blogg.se/
Postat av: Hanna - TÄVLING Vinn Ridstövlar :D

Shit vilken billig stallhyra ! :)

2011-03-28 @ 16:11:01
URL: http://brusella.blogg.se/
Postat av: J

Kan inte du skriva lite mer om western? Och fler bilder skulle gillas:)

2011-03-28 @ 16:24:08
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Väcka

intressant! modigt att köpa en häst man varken sett eller ridit! :D

2011-03-28 @ 16:48:49
URL: http://vackas.blogg.se/
Postat av: otti

Satt och tänkte på det igår om din spciala fobi och ghs! Jag skulle ALdrig ha klarat det :S men det är bra att det går framåt för dig! :)

meen.. kan inte säga att det var en bra förklaring till vrf du inte "gillar" islandshästar. De har större gångarter än nästan vilken häst som helst i den storleken. kolla den här videon (runt 0:50 är traven och 1:10 galoppen) så kan du få bedöma själv om de är oeleganta och har "små" gångarter: http://www.youtube.com/watch?v=KhjS16ztIkQ

2011-03-28 @ 16:54:10
Postat av: Amanda

hej! vill bara börja med att säga att ni har en grymt bra blogg och jag kollar in flera gånger om dan ;D sen vill jag typ säga något om den sista frågan och svaret.. jag förstår att du inte är så insatt i islandshästar men vill säga att dom kan också vara riktigt smäckra och eleganta! dom är inte bara tjocka små skogsmullar! faktiskt så har jag sett flera islandshästar på sm som har mycket finare och luftigare gångarter än vanliga ponnys/hästar som tävlar sm! Jag tycker att man underskattar dom grymt mycket.. ville bara ha de sagt >.< hihi (:

2011-03-28 @ 16:57:37
Postat av: Rebecka

Hej Linn!

Jag skulle bara vilja poängtera en grej ang. frågan om islandshästar. Du svarade: "Det är inte riktigt den typen av häst som intresserar mig eftersom jag mer är för eleganta och sportiga dressyrhästar med stora gångarter. Men dom är säkert snälla."

Och det jag ville säga var, att det finns sportiga och mer nätta islandshästar med stora gångarter.

Det har jag erfarenheter av eftersom jag har islandshäst själv. Inte för att jag tror att det skulle få dig att köpa en eller för att jag bryr mig om dina åsikter ang islandshästen, men bara att få dig att få upp blicken och inte dömma raserna. För det finns undantag inom alla raser. Klicka på länken och se ett ex på en islandshäst med stora rörelser: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.icelandichorse.se/vm/img/kraftur3web.jpg&imgrefurl=http://www.icelandichorse.se/vm/vm_3resultat.htm&usg=__0uW2-KW1NjyhbteCP4vmu4kOePs=&h=325&w=450&sz=45&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=eioW42GAMWk9IM:&tbnh=147&tbnw=203&ei=O6KQTeOTEcKKhQf05Om7Dg&prev=/images%3Fq%3Dkraftur%2Bfr%25C3%25A1%2Bbringu%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1R2ADSA_svSE335%26biw%3D1899%26bih%3D800%26tbs%3Disch:10%2C360&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=676&vpy=70&dur=858&hovh=191&hovw=264&tx=112&ty=142&oei=GqKQTdXoIdSbhQfju6nGDg&page=1&ndsp=36&ved=1t:429,r:21,s:0&biw=1899&bih=800



Bilden är på hingsten Kraftur frá Bringu och han är då inte den enda islandshästen med STORA rörelser.



2011-03-28 @ 17:01:00
Postat av: Martina

Men åh, ni som försöker övertala Linn att tycka om islänningar: Alla tycker olika? Om ni nu gillar islänningar så behöver inte andra göra det. Själv tycker jag att islandshästar har väldigt springit steg, takt-svåra också. Det går inte jämföra en islänning med en sporthäst, så äre!

2011-03-28 @ 17:49:36
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: j

över 30 unghästar, eller hur. du är allt för ung för att hunnit rida in så många hästar från 0. och har du hunnit med det så tycker jag det är puckat för du måste varit typ 5 när du började då.

2011-03-28 @ 18:25:14
Postat av: Malin

reagerade lite på den näst sista frågan om anorexia. Jag har följt dig på bdb och har även sett att du har tagit upp det där. Men jag tänkte höra hur du blev "frisk" och hur du kom ur anorexiabubblan. Självklart behöver du inte skriva om det ifall det tar emot. Men det förekommer väldigt mycket ätstörningar inom hästmänniskorna. Så det skulle vara trevligt om du vill skriva ett inlägg omdet. Diggar er till tusen! :)

2011-03-28 @ 18:41:41
Postat av: Reby Solo - Hundbloggare

Saknar Braven! :/

2011-03-28 @ 20:17:58
URL: http://reby.blogg.se/
Postat av: sarakarlsson

vart lite nyfiken på dethär med tabletter för att du är osäker och så, vad är det för tabletter?

2011-03-28 @ 20:36:21
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: sofie

hejsan linn. Ni driver en super bra blogg och jag är en stadig följare. Har lagt märke lite till bla att du haft aneroxi och att du försökte ta ditt liv när du sålde braven, väldigt tråkigt att höra :( kan du inte berätta lite om detta, hur det hände och framför allt hur du fick det att bli bättre. Har också sålt en av mina ponnysar som sedan gickbort ca 2 månader efter jag sålt henne. så skulle gärna vilja veta hur du gick till väga? :)

2011-03-28 @ 21:05:00
URL: http://teamgrevie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag gillar er blogg överlag men ibland skriver ni riktigt knäppa saker och oftast är det du som skriver de knäppa sakerna.



De här 30 hästarna du ridit in, var det inte lite överdrivet och skriva att du ridit in 30 hästar? Du kanske har hjälpt andra med sina unghästar men jag tror knappast du ridit in 30 hästar själv? Låter för bra för att vara sant..



Och lägger du upp bilder och filmer på när du rider din häst, då får du också palla trycket att folk tycker både ris och ros.



Du verkar tro att du är störst bäst och vackrast på och rida och att du är den enda som kan rida Cupido men jag tror nog att det finns de som rider bättre än dig.. :)

2011-03-28 @ 22:37:08
Postat av: Anonym

Islandshästar om några har väl dock stora rörelser, i alla gångarter! Dock går det ju inte att jämföra en islandshäst på elitnivå med en turridningshäst. Och tyvärr är det ofta som turridningshäst "vanliga" människor tänker ang. islandshästen. Men många vanliga hästar har verkligen inga steg att hänga i julgranen heller. Självklart får man tänka och tycka som man vill, men islandshästen är en av de vackraste och mest kraftfulla hästraser.

2011-03-29 @ 11:06:19
Postat av: Anonym

Hej Linn! är det okej om jag lånar bilden på dig när du rider western till ett bildspel som ska va med på min redovisning om hästar i skolan?? Självklart skriver jag att det är du på bilden :D

KRAAAAM

2011-03-29 @ 14:18:06
URL: http://horsemupparna.blogg.se/
Postat av: Felicia

Kan inte du berätta lite om din anorexia? Har också varit där, sjukt tufft att vara ridtjej + ha anorexia, har själv svimmat på hästryggen och blivit upphittad ngn timme senare.

Kram på dig, finaste Linn. :) ♥

2011-03-30 @ 16:29:06
Postat av: Fanny

Jag måste bara säga, islandshästar är eleganta. Dom kan ha riktigt luftiga fina rörelser och är väldigt vackra.

2011-03-30 @ 16:35:39
URL: http://fannykristofferssons.blogg.se/
Postat av: Nellie

Det där med islandshästarna. Nu är det flera som sagt det jag tänkte säga, och självklart får alla tycka om vilka typer av häst de vill (halvblod är exempelvis inte min typ av häst) men jag tycker inte att det är helt ovanligt att se eleganta islänningar med kraftfulla och luftiga gångarter. Men visst finns det undantag inom allt och alla raser också :)

2011-03-31 @ 19:24:22
Postat av: Malin

Åå jag tränar också för Ubbe, om inte han kan lära en häst piffa och puff (piaff och passage) så kan ingen. Han är helt super!Synd att han inte är lika grym på byten i varje men det finns det andra tränare för!

Grym blogg av två duktiga tjejer:)

2011-03-31 @ 22:03:51
Postat av: Sara -hästblogg

Du verkar inte vara så insatt i det här med islandshästar. Att säga att dem inte har stora rörelser visar bara på okunskap. Kan hålla med om att dem inte är de elegantaste, men sportiga är dem och luftiga rörelser har dem.



kolla på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=XwD__NNM304 (spola fram till ca 2 minuter)

2011-04-02 @ 21:10:14
URL: http://www.saraaandersson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner