Svensk ridponny

Datum: 2011-03-31 ~ Tid: 14:47:33

År 1990 bildades Avelsföreningen Svensk Ridponny för att utveckla en Svensk ras med hög prestations nivå inom ridsportens alla tävlingsgrenar, men som samtidigt var lämpade för barn och ungdomar att rida. En ras som de hoppas kan konkurrera i utländska mästerskap.

För att nå sitt mål använde man sig av korsningsponnysar, både av utländsk härkomst och från Sverige. För att få ponnysarna smäckrare avlade man sedan in fullblod och halvblod samt tidigare godkända ridponnyer. Ston med fina tävlingsresultat gick vidare till avel. Målet med aveln var att ponnysarna skulle innehålla minst 25% fullblod.

Rasen är fortfarande under utveckling i Sverige. Ponnyerna ska ha rörelser och talang som stora hästar men vara så pass lugna och lätthanterliga att de kan ridas och hanteras av barn.

Exteriört påminner den svenska ridponnyn om ett engelskt fullblod i miniatyr med en atletisk och muskulös kropp och ädla drag. Rörelserna ska vara fria och flytande hos hästarna. Svenska ridponnysar ska vara relativt långbenta och viktbärande.

Önskvärd mankhöjd ej överstigande 148 cm. Alla färger tillåtna. En ädel, elegant och harmonisk individ. Proportionerlig storlek, bra huvudansättning, vida ganascher. Väl ansatt hals med tillräcklig längd. Markerad manke, bra sadelläge, fria armbågar. Starkt och välmusklat kors. Lätt och naturligt att trampa under sig. Gott djup och stark länd, stark rygg men ej alltför kort. Extremiteter Benad efter ändamål och storlek. Nöjaktigt korrekt. Lätta, luftiga, taktmässiga framåtgripande, elastiska och energiska med gott påskjut och bärighet i god balans. Livlig men stabil, med mycket god karaktär, samarbetsvillig, modig och lättlärd. Individ med viss ponnykaraktär är önskvärd, dock inte något krav. Lämpad att skötas och ridas av barn och ungdomar. En ridponny av ädel, varmblodig typ med hög ridbarhet.




Detta är en del av ett arbete i skolan som jag håller på med nu. Något som jag reagerade på när jag skrev den här uppgiften var att utveckligen av den Svenska ridponnyn inte riktigt gick som den "skulle". Dom ser inte ut som rasbeskrivningen hävdar att de ska och många ridponnysar är inte det minsta lämpade för barn utan är väldigt nerviga/stissiga/heta och temperamentsfulla. Någon som håller med mig eller är jag helt ute och cyklar?

Men de har visat sig vara av riktigt bra tävlingsmaterial (för de som klara av den typen av häst vill säga) 


 


Kommentarer
Postat av: Pernilla

heeej :D:D:D:D:D jag är snygg

2011-03-31 @ 14:53:25
URL: http://pernillasvenang.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kul att bilderna är från Vansbro ryttarsällskap, min klubb :)

2011-03-31 @ 15:00:38
Postat av: Julia

Vansbro ♥

2011-03-31 @ 15:04:25
URL: http://dressyrtjejjen.blogg.se/
Postat av: Ebba Olsson

jag har en Sv ridponny som jag tävlar LA på. Han gör skolor som öppna, sluta osv... han är den "snällaste" häst jag någonsin mött. Lätt att ha att göra med och gosig men oxp personlig. Många av mina kompisar bildar samma uppfattning om deras/vänners ponnyer.



Ni har världens bästa blogg! kram

2011-03-31 @ 15:04:57
Postat av: Jessica

Grejen är ju att korsningar av alla olika slag räknas som svensk ridponny, importerar man en korsningsponny från t.ex irland registreras dom ofta som svenska ridponnyer. Det gjorde dom iallafall med båda mina ponnyer jag hade för några år sen.

2011-03-31 @ 15:11:24
Postat av: Hannah

Det måste blivit stora problem för ca. 4 år sen..köpte en svensk ridponny men det visade sig vara en travponny istället..

2011-03-31 @ 15:16:43
URL: http://jumpingstar.blogg.se/
Postat av: madde

Dom där bilderna är tagna på min ridklubb ! :)

2011-03-31 @ 15:22:32
URL: http://madddeandersson.blogspot.com
Postat av: Josefin

Jag har oxå en SV ridponny, ett flugskimmel sto F-97. Hon gör skolor som öppna, sluta osv. Hon är även hoppad 130cm och är verkligen "en storhäst i ponnyformat" Dock är hon väldigt pigg och het! Så jag håller med dig om att flertalet av dom SV ridponnyer man ser verkar vara ponnyer med "nerver på utsidan" samt att dom är väldigt pigga och heta, en riktigt duktiga tävlingsponnyer!

2011-03-31 @ 15:26:08
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag tycker att det är väldigt olika, samtidigt som det finns ridponnyer som är väldigt "ponniga" och lugna i lynnet (självklart menar jag generellt sett), så tycker jag att ridponnyer för det mest är "storhästar" i miniformat helt enkelt, vilket inte lämpar sig för de flest hobby-ponnyryttare.



Men, precis som du säger, blir de ofta grymt trevliga tävlingshästar - om ryttaren kan ta vara på dess kapacitet så att säga :)

2011-03-31 @ 15:38:17
Postat av: Ida Martinsson

Jag har haft två svenska ridponnys, båda var lugna och kunde ridas av näst intill vem som helst :)

2011-03-31 @ 16:02:28
URL: http://shellygirl.blogg.se/
Postat av: Jenny

Har varit rätt mycket i kontakt med Stuteri Rosdala som de senaste åren fått fram riktigt fina ponnyer, som gått mycket bra på både treårstesten och kvalitetsproven (eller vad de heter). De stammar från ett Holländskt ridponnysto som gått SM i dressyr. Alla har ett fantastiskt steg och älskar att visa upp sig! De är lätt att hantera och även jag som annars är islandshästmänniska tycker att dom är helt okej. Det är väl i uppvisningstillfälle de kan bli lite på tårna, men absolut inte ohanterbara. Fölen finner sig snabbt till rätta även om de aldrig varit utanför gården. De jag varit i kontakt med har bara varit bra!

2011-03-31 @ 16:06:51
URL: http://www.blogg.jennyqarlsson.se
Postat av: Maja Jonsson

Jag red en ponny förr som är korsning mellan irish cob/fjording. Och han är inte direkt så ädel ;)



Så svenska ridponnyer är bara korsningsponnyer helt enkelt!

2011-03-31 @ 16:21:53
URL: http://vinterponnyer.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Jag har en Svensk Ridponny, mörkbrun f.98. Han stämmer inte alls in på beskrivningen, tycker jag. Måste ha gått snett någonstans?

2011-03-31 @ 16:23:05
URL: http://gorillanpernilla.blogg.se/
Postat av: Anton

Det stämmer. Ofta alldelens för mycket blod i dessa hästar för att passa som "barnponnyer". Många är dock väldigt fina sporthästar, som klassar på en högre nivå.

2011-03-31 @ 16:36:31
Postat av: Johanna

Enligt mig behöver många ponnyryttare en lugn, stadig ponny som kan lotsa den igenom de första ponnyåren för att sedan byta upp sig till något piggare - när man klarar av det.



Som det ser ut nu är det kanske inte bara ryttarnas fel att allting ser väldigt okontrollerat ut då ponnyerna ofta kan vara väldigt heta. Jag vet inte om det främjar någon utveckling av ridsporten i Sverige då det snarare kan göra att man slutar att rida av ren rädsla. Antingen så förlorar vi väldigt många bra ryttare eller så är det bara en utresning av de "sämre".



I vilket fall så tror jag att lugna trygga ponnyer skulle ge ridsporten i Sverige en större bredd och kanske även en bredare topp då de lite "räddare" ryttarna har möjlighet att utvecklas i sitt tempo. På så sätt hade vi kanske fått med även dem och det hade nog inte varit helt fel det heller.



Ett avelsarbete som bara gynnar toppen gör väl kanske att den stora massan förlorar på det då de kanske saknar kunskap och vilja att ta hand om en het häst eller ponny. Alla ryttare kommer inte att nå toppen och alla har inte heller viljan att göra det.

2011-03-31 @ 16:37:50
URL: http://skraattkramp.blogg.se/
Postat av: hanna

jag har en tysk ridponny och det står ochså att dom ska vara lungna och så men min ponny är väldigt hetsig, töntig och sånt ;)

2011-03-31 @ 16:50:38
URL: http://hannalambada.blogg.se/
Postat av: Liz

Jag har träffat båda två, alltså både barnponnyer och "tävlingsmaskiner". Har också träffat de som är både och (min ex) dock inte exakt samtidigt eftersom du som tävlingsryttare vill ha hästen lite mer "på tårna". Men jag har helt klart sett fler tävlingsponnyer än lugna. Så jag tycker helt klart du har en poäng men det är väl som med allt annat, det finns alltid undantag och det finns ju ingen ras som helt följer sin rasbeskrivning.

2011-03-31 @ 16:54:42
Postat av: Anonym

Vad är braven för ras?

2011-03-31 @ 17:30:26
Postat av: Malin

Super snygga bilder!

2011-03-31 @ 17:40:48
URL: http://malinottenback.blogg.se/
Postat av: Anonym

min fd sköthäst är en svensk ridponny och har tävlat LB dressyr (pga hoppintresse) och MSVA i hoppning. Hon är pigg och busig men samtidigt jättesnäll och har lätt för att lära sig nya saker. Hon är inte rädd för NÅGONTING. Hon är jättelätt att ha o göra med!

2011-03-31 @ 17:57:18
Postat av: OLIVIA CARLSSON- UNGHÄSTAR & WESTERNRIDNING

Fina bilder!! :)



oliviawestern.blogg.se

2011-03-31 @ 18:00:23
URL: http://oliviawestern.blogg.se/
Postat av: josefine

har själv en liten sv ridponny, han ser ut som ett fullblod i miniformat o rör sig som en gud :) o visst stämmer det du säger också, han är rätt nervig o har ett väldigt humör så jag tror inte han är lämpad för barn..

2011-03-31 @ 18:04:51
Postat av: Lonnie

Känner en sv ridponny som är jätte duktig i både hoppning och dressyr, och är över ponnymått ^^

2011-03-31 @ 18:41:58
Postat av: Jessika

Har en sv ridponny, som är helt jäkla underbar (mammahjärta :P). Han lär sig nya saker på ett kick, stabil i alla lägen vilket har varit helt suveränt då han var min första tävlingsponny. Stod bara med vilande huvud på prisutdelningar medan hästen bredvid trippade runt. Han är en ponny som man kan låta vem som helst rida på och aldrig behöva vara orolig. Han gav mig rutinen inom träning och tävling och jag är glad att det var honom jag fick ha mina ponnytävlingår med (är överårig nu). En helt perfekt första ponny med andra ord.

2011-03-31 @ 18:43:52
Postat av: elin

Fiina bilder :D

2011-03-31 @ 18:59:21
URL: http://ryyttare.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Jag har också en Svensk ridponny, men han varken ser ut eller beter sig inte som du beskriver...Han är en lugn, snäll och trygg. Såklart kan även han bli pigg och glad, men är ändå en superbarnponny.

2011-03-31 @ 19:08:07
URL: http://charlottetroein.blogg.se/
Postat av: G

Håller med, men det är också väldigt olika vad det är för blod i ridponnyerna, vissa kallar ju sina korsningsponnyer för ridponnyer, eftersom de är registrerade hos asrp.

Och ska man vara petig så är varken Jarno, Casio eller Top Nemo svenska ridponnyer eftersom de inte är födda i sverige, även om det är mycket blandat blod i våra "svenska" ponnyer och Jarno och Casio är godkända för svensk ridponnyavel.

2011-03-31 @ 19:09:52
Postat av: linda / asohey @ bdb

att de är nerviga osv. tror jag till en viss del beror på uppfostran och en vanesak. är de inte vana vid t.ex att vara på andra platser eller har en stressad ryttare kan det ju bero på det också. :)

2011-03-31 @ 19:20:52
Postat av: Leila

Fina ponnyer, används mkt på ridskolor, och kanske därför jag fått en uppfattning om att dom inte passar alla för vissa av ponnyerna är riktigt stressade, hoppiga o.s.v

2011-03-31 @ 19:27:47
URL: http://pumsie.blogg.se/
Postat av: Sanna

Min skrutt till ridponny är världens snällaste och kan hanteras av alla. Men han är otroligt känslig att rida och inget man kan tappa humöret på direkt :)

Han är dock storhäst nu då han råkade växa över ponnymåttet med tävlar LA:6 med placeringar ändå :)

Absolut en ras som det borde avlas mer på men för att få mer ridbarhet borde dom blanda i andra raser än fullblod och arab som det är mkt av nu. Mera connemara och andra typiska "ponnyraser" för att väga upp det heta skulle ju inte skada.

2011-03-31 @ 19:38:38
URL: http://sansai.blogg.se/
Postat av: Fanny E

KOLLA HIT!!!!!



Jag måste bara säga en sak och det är att ni börjar få riktigt farliga konkurrenter i bloggvärlden. Det är två super grymma ponny dressyr-ryttare, dem har så mycket bättre uppdatering än vad ni har och stora är förebilder. ALLA MÅSTE BARA KOLLA IN DERAS BLOGG!!!!!



www.ponnyprinzarna.blogg.se



Älskar den och det lär ni också göra! :)



ps. eran blogg äger oxå men börjar störa mig på eran uppdatering :/

2011-03-31 @ 19:52:26
Postat av: Susanne

Egentligen är så många ponnyer felreggade, ponnyer med okänd stam har tidigare reggats som svensk ridponny (raskod 93 och 43) vilket egentligen är felaktigt, nu registreras korsningsponnyer utan stam och ponnyer med ej godkänd stam inom ASRP med raskod 99. Målet med ridponnyn är att få en ädel sportponny som SKA vara lämpad för ungdomar att rida/hantera men så som med alla raser/individer spelar härstamning och hantering in.



Sen får vi såklart in mycket blod utifrån Tyskland/Holland som är mil ifrån våran svenska avel. Här i Sverige har vi fortfarande bl.a. russ i närliggande led på mödernet och det avlas fortfarande på russ/newforest som inte är någon direkt ädel ras. Arab och welsh är väl det idealiska att avla på och tittar på de utländska stammarna består det mest av welsh i grunden med en del arab. Ta en titt på de tillgängliga hingstarna, speciellt från utlandet och se hur mycket welsh de avlar med over there :)



Ska inte surra mer om ämnet nu, jag drar iväg lätt annars. Stort intresse jag har med stamtavlor på speciellt ridponnyer och korsningar.

2011-03-31 @ 19:52:31
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se
Postat av: Susanne

Glömde nämna att raskod 45 är också för korsningsponnyer.

2011-03-31 @ 19:55:00
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se
Postat av: Therese

Har själv en svensk ponny, men han är ju dock inte som din beskrivning. Han är mycket livlig, stark och vill aldrig stå stilla. Men säkert ett väldigt bra tävlingsmaterial!

2011-03-31 @ 20:13:08
URL: http://ponymupp.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Fina bilder! :D

2011-03-31 @ 20:26:33
URL: http://wanbe.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är ju inte så konstigt att de är lite nerviga när de har såpass mycket fullblod i sig iochförsig:)

2011-03-31 @ 20:38:10
URL: http://www.lorettog.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Jag har ett ridponnysto och hon är verkligen ingen barnponny. Hon har temperament men passar bra som tävlingsponny :)

2011-03-31 @ 20:51:55
Postat av: Sandra K

Fast svensk ridponny avlas ju just för tävling, och om rasen dessutom ska innehålla minst 25% varmblod så är det oundvikligt med lite mer temperamentsfulla individer. Sen är de ju i rätt storlek för barn/ungdomar, men sällan bra nybörjarponnies.



De bilder du valt motbevisar också din tes om att de inte ser ut som de ska. De flesta ridponnies ser ju faktiskt ut som ett fullblod/halvblod i miniatyr, men med viss ponnykaraktär. Precis som rasbeskrivningen säger.



Så jag skulle nog hävda att de för aveln i helt rätt riktning, men precis som SWB-aveln så bör de nog också fundera över hållbarhetsperspektivet.

2011-03-31 @ 20:52:13
Postat av: camilla

Säger samma som ett par andra: Numera kan "lite vadsomhelst" kallas svensk ridponny då det inte bara är "rasen" som reggas som det, utan vilken korsning som helst -så det kan bli svårt att hålla isär dem.

Sedan är det klart att det blir lite mer nerv när det blir högre procent fullblod och "ädlare" raser i dem, har själv haft en Sv ridponny som varit avelsgodkänd, han hade stor del arab i sig och en hel del welsh, mycket nerv men en fin ponny med tävlingskvalitéer.

2011-03-31 @ 20:55:59
URL: http://hrdressyr.blogg.se/
Postat av: Susanne

Sandra: Rasen behöver inte innehålla 25% varmblodsras, vad har du fått det ifrån?



Camilla: Läs på innan du uttalar dig, i dagens läge reggas inte vad som helst som ridponny längre utan måste vara av raser som ASRP godkänner. För några år sedan kunde man regga korsningar som Svensk ridponny men inte numera. Övriga ponnyer reggas med raskod 99 numera som inte har godkänd stam för ASRP. Vet 2 brittiska ponnyer av väldigt bra stam som ej får reggas då de kommer ur en stambok som den svenska stamboken inte accepterar, knasigt!

2011-03-31 @ 21:20:44
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se
Postat av: Alma

Det är så med all avel, tycker jag. Man glömmer bort att avla på helheten. Hästen duger exteriört, men har ett temperament utan dess like. Eller hästen är ursnäll men har ett dåligt steg.

Ex.

Någon har ett Sv. ridponnysto, hon är exteriört väldigt snygg, och rör sig medelmåttigt men hon kan inte hanteras av vem som helst, och inga barn får gå in i hagen om hon är där.

Och när dem ska betäcka, ja, istället för att välja en hingst som kan täcka upp med ett otroligt bra steg, med ett bra temperament så väljer man hingsten som står några mil bort som är snygg; "Bra och nära!"

2011-03-31 @ 21:49:16
URL: http://www.nattstad.se/svartlistad
Postat av: Sandra K

Susanne: Ok, fullblod ska det vara. Jag hade "varmblodig ridhäst" i huvudet, som ju är den korrekta benämningen på våra halvblod (SWB bla).



Poängen är ändå densamma; den inblandningen ger mer verv vilket är önskvärt om man vill ha en tävlingsponny?



Här är avelsmålet från ASRP:



"En ridponny av ädel, varmblodig typ med hög ridbarhet och en mankhöjd ej överstigande 148 cm."

2011-03-31 @ 21:49:49
Postat av: Sandra K

Susanne: Ok, fullblod ska det vara. Jag hade "varmblodig ridhäst" i huvudet, som ju är den korrekta benämningen på våra halvblod (SWB bla).



Poängen är ändå densamma; den inblandningen ger mer verv vilket är önskvärt om man vill ha en tävlingsponny?



Här är avelsmålet från ASRP:



"En ridponny av ädel, varmblodig typ med hög ridbarhet och en mankhöjd ej överstigande 148 cm."

2011-03-31 @ 21:50:22
Postat av: J

det verkar som att "svensk ridponny" blir benämning på de flesta ponnyer som är korsningar. min ponny är "svensk ridponny". hon är kallblod, kraftig, stark, och mycket svår i psyket. (exteriören i övrigt är inte heller särskilt passande). hon är absolut inte barnponny. hon har däremot mycket fullblod i sig, men inte den stadiga varianten. ;)

hon är ju dock inte ett resultat av medveten avel, så det har nog en hel del med det att göra. :) men det är konstigt att hon ändå är "svensk ridponny" isf. visste inte om denna rasstandard.

2011-03-31 @ 21:52:41
Postat av: G

"För att få kallas Svensk Ridponny ska ponnyn vara registrerad i ASRP och vara fallen efter en hingst som ASRP har godkänt eller efter en godkänd renrashingst från en ras som ASRP har erkänt.



Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.



Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C."



Citat från asrp:s hemsida.



2011-03-31 @ 22:04:25
Postat av: Carolina

håller inte med dig? Vaddå att dom är stissiga och inte ett dugg lämpade för barn? Herregud xd

2011-03-31 @ 22:29:35
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Alvina

Men svensk ridponny är väl inte en specifik ras, importerade hästar, eller okända korsningar räknas ju som SP. :)

2011-04-01 @ 00:44:09
Postat av: Carro

Jag tror inte rasen spelar så stor roll med det du sa om nerviga/stressiga/heta, det beror nog på individ tll individ. vi har en svensk ridponny hingst i stallet där vi står och han är faktiskt lite lugnare än andra hingstar så jag tror inte det har med rasen att göra. Sen tror jag att dem flesta som har egen häst och träönar och rider bra kan rida en svensk ridponny utan problem. Då är det nog betydlkigt svårare att rida en stor häst som är super stark!



Bara min syn punkt! :)

2011-04-01 @ 08:33:19
URL: http://tvillingryttarna.blogg.se/
Postat av: Susanne

Det är fortfarande inget krav att den ska innehålla 25% fullblod. En welsh partbred måste innehålla 25% welsh men en Svensk ridponny rätt reggad i nutid behöver inte innehålla fullblod. Men arab/fullblod är förädlare och används gärna för att få ett ädlare utseende och lättare steg. Men där kan man se hur otroligt långt efter den svenska föreningen ligger eftersom avelsföreningen är så otroligt ung om man jämnför med de ledande länderna som har avlat på detta vis långt tillbaka.



Sverige har såklart till viss del korsningsavel men inte en målmedveten avel som det är nu. Jag har hållt på med otroligt mycket stammar och sett mycket arabkorsningar på framförallt russ och welshston på 60/70-talet.

2011-04-01 @ 09:10:43
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se
Postat av: Ronja

det roliga är ju att om man tex har en arab som inte är reggad i sahf och som är i ponnyhöjd så kan man regga den som svensk ridponny om man vill. jag har alltid trott att sk svensk ridponny är ett namn på en grupp av hästar som inte har någon annan avelsförening att hålla sig till.

2011-04-01 @ 09:51:11
URL: http://lillaronja.blogg.se/
Postat av: Lina

jag håller med dig helt och hållet

2011-04-01 @ 10:53:12
Postat av: Anna

Jag har 3 svenska ridponnyer hemma med olika temperament. Alla individer är olika och det är då svårt att skylla på aveln. 2 av ponnyerna är lika lugna som en gammal ardenner medans den sista är lite hetare. Aveln går utför hos många djurarter och raser, så jag blir inte förvånad om även den svenska ridponny-rasen blir sämre. Folk verkar vilja ha heta hästar, helt enkelt..Det är väl därför så många barn och ungdomar har problem med sina ponnyer.

2011-04-01 @ 15:21:38
URL: http://jagoverleveralltutomdoden.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har en Sv. ridponny och jag håller med dig. Han är underbar i både dressyr och hoppning men kan ta bettety och sticka när vi rider ut.

2011-04-01 @ 17:06:48
URL: http://ashfield.blogg.se/
Postat av: Sandra K

Susanne: Det tidigare avelsmålet för ASRP innehöll ett krav på inslag av fullblod, vilket gör att de som är godkända RP idag alltså delvis är fullblod.

Och därav min poäng med temperamentet.

Vad är det som du inte förstår?



Gå gärna in på asrp.se, klicka på "Avel", "Hingstar genom åren" (väääldigt många fullblod) och slutligen "Förklaring till hingstsidorna".

2011-04-01 @ 22:01:06
Postat av: elin

Ny hästblogg



kolla gärna in :)

2011-04-02 @ 16:14:01
URL: http://powniiees.blogg.se/
Postat av: Susanne

Jag förstår allting, vet inte riktigt vad du syftar på?



Det har tidigare varit ett krav men alla "godkända" ridponnyer har inte hög andel fullblodsblod. Men annars är det klart att man vill ha hingstar med fullblodsblod i dagens avel, annars går man tillbaka till rasens början.



Temperamentet har jag inte sagt nånting om men ur personlig synvinkel skulle inte jag vilja ha nerv på hästen om man vill ha en god tävlingshäst utan lite jävlar anamma istället :)

2011-04-02 @ 23:22:38
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se
Postat av: Ina Ögren

Min ponny är en svensk ridponny och han passar verkligen in på beskrivningen :) <3

2011-04-14 @ 10:24:19
URL: http://solittletime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Annonser via Bloggpartner